Miten muuten jos on Tubipora musica, niin pärjääkö ollenkaan, kun jossain luki, että on vähäravinteisten vesien asukki? Onkos tuo Clavularia helppohoitoinen?
Edit: Taitaa olla tuo Clavularia sp. koska luin, että sillä on suojakupit mihin voi vetäytyä ja tällä on sellaiset .
Kyllä tubiporallakin on paikka johon vetäytyä, mutta se on punainen hyvinkin helposti pirstoutuva "putkilorykelmä", kun taas clavularialla sellainen kiven pintaa myötäilevä "kumimatto". Clavulariaa ei ihan heti saa kyllä altaastaan tapettua ilman napalmia tehokkaampia toimenpiteitä.
Ja Rapidelle sen verran että eikös se GSP liity ihan olennaisesti tähän? GSP = Green Star Polyp (clove polyp) = oikeastaan kaikki nämä Clavulariat ja Briareumit yms.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Katselin tuossa allasta ja silmiini osui noin muutaman millim mittainen otus, joka näytti ihan katkalta, vieressä oli toinen vähän pienempi, ovatko tosiaan jotain katkoja? Harmaita väriltään, tässä olen nyt pohtinut, niin meneekö tuohon altaaseen joku rapu? Tilasin yhden kirjan, jossa on juttua riutta-altaaseen sopivista selkärangattomista, mutta kysyn tuota rapuasiaa kuitenkin.
Zoat hain Jyväskylän Reprangasta. Miten muuten onko tuossa Lobophytumissa mitään näkyviä "osia" tai "polyyppeja"? En ole itse vielä huomanut, vai onko vielä arkuutta ?
Ai siellä on nykyään merivesipuoli...
Joo siihen tulee sellaiset valkoiset polyypit, ovat aika harvakseltaan. Itselläni on ilmeisesti kahta eri lajia, toinen on veelea beige vaaleahkoilla polyypeilla, kasvaa ikäänkuin tatti, eli reunat alaspäin. Toinen taas on marjapuuron punertava ja se kasvaa ikäänkuin kantarelli, eli maljamaisesti ja polyypit ovat kauniit ja todella valkoiset. Siitä on monta taimea myös kasvamassa.
bluefish1 kirjoitti:Zoat hain Jyväskylän Reprangasta. Miten muuten onko tuossa Lobophytumissa mitään näkyviä "osia" tai "polyyppeja"? En ole itse vielä huomanut, vai onko vielä arkuutta ?
mitäs koralleja siellä oli myynnissä? itse kun kävin ostoksilla pari viikkoa sitten, niin ei ollut kuin Clavularia ja Capnellaa.
Itseltä on mennyt kokonaan ohitse, että tämä allas on siis Keski-Suomessa. Olin kyllä Reporangasta kuullut että harrastajia on tullut huomattavasti lisää.
Anteeksi offtopic:
Kävin tuossa alkuviikosta Reporangassa juttelemassa, niin ymmärsin että merivesipuolta olisi tarkoitus laajentaa, koska seudulle on tullut niin paljon lisää uusia harrastajia. Ilmeisesti kaloille olisi tarkoitus saada toinenkin allas ja lisäksi vielä erikseen koralleille allas.
Tokihan varmaan jatkossakin pääosa on tilaustavaraa, mutta ymmärsin kuitenkin että nykyisestä tilannetta on kuitenkin tarkoitus kehittää.
Täytyy nyt kysyä ehkä tälläinen hieman tyhmä kysymys, mutta onko elävää kiveä mahdollista hajottaa/muokata? Tarkoitan, että halkaisisi esimerkiksi. Onko tämä mahdollista, vai kärsisikö eliöt tästä?
Kyllä sitä kiveä voi halutessaa muokata, porata, halkaista, rälläköidä yms ihan omia tarpeiden mukaan.
Eipä ne bakteerit siitä ihan mahdottomasti nokkiinsa ota, jos ei siitä ihan korallihiekkaa tee...
Lisään tähän omaan ketjuuni kysymyksen, kun olen tässä lähiaikoina menossa käymään Tampereelle, niin eikös siellä ole Coral Reef Finland-liike merivesipuolella? Onko tietoa, onko elävää kieveä ja rapuja tällä hetkellä myynnissä? Kiveä olisi ainakin hakusessa.
Onko Tampereella mitään liikettä missä on merivesipuolta? Ei tarvitse olla täysin merivesipuolta, voisi samalla kurkkia makeanveden-puoltakin, mutta onko Akvaariokalassa tai missään merivesipuolta?
Hei!
Huomasin tässä eilen, että Lobophytum on mennyt vähän niin kuin kasaan, onko tämä merkki jostain? En ole vielä huomannut mielestäni, mitään polyyppeja siinä, kai se kuitenkin kunnossa on?