Taisi käydä niin että sinulla useampi tekijä vaikutti yhdessä huonoon tulokseen.
Minusta vaihdoit hiekkaan liian nopeasti, ja aerobista bakteerikantaa ei ehtinyt muodostua uuteen pohjaan riittävästi. Hienossa hiekassa bakteeristo ei myöskään muodostu yhtä syväksi kerrokseksi.Jostain olen lukenut ettei hienoa hiekkaa kannata laittaa ainakaan kuutta senttiä paksummalti.
Kasveja tulisi myös sopeuttaa hitaasti, koska hienossa hiekassa ei ole syvemmällä juurikaan ravinteita, mikäli et laittanut koko pohjan alalle jotain allassubstraattia.Tämän huomaa helposti siitä että hienossa hiekassa (alle 1mm) juuristo kasvaa huomattavasti pidemmäksi ja ohuemmaksi, koska se "etsii" ravinteita. Näin ainakin itselläni. Sorassa sensijaan ravinteet liukenevat hyvin soran sekaan ja kasvit pystyvät käyttämään niitä helpommin. Tämän vuoksi on tärkeää että juuristo sopeutuu uuteen tilanteeseen.
Luultavast,i jos olet tottunut ruokkimaan kaloja reilulla kädellä, on ruokaa kertynyt kantojen ja kivien juurille, ja siellä ei ole tullut syödyksi, vaan alkanut mätänemään. Yliruokinta ei siis haittaa yhtä paljon karkeammassa hiekassa tai sorassa, koska syömätön ruoka huuhtoutuu soran sisälle tasaisemmasti.
Ei siis ole ihme että kalasi alkoivat sairastua. Paremminkin ihme että selvisivät kertomissasi olosuhteissa lainkaan.
Itselläni oli alussa ongelmaa samaisen bilteman kanssa, mutta sitten lisäsin virtausta pohjalla, jottei ruoka keräänny paikkoihin, joissa se mädäntyy. Samoin olen ollut tarkkana, että ennen kaikkea en ruoki kaloja liikaa. Kasveille olen myös joutunut antamaan lannoitteita ja hiilidioksidia, mitä minun ei tarvinnut tehdä esimerkiksi samaisen englannin jokisoran kanssa.
Jos vaihdat uuteen hiekkaan, tee se tässä vaiheessa varsinkin todellakin vähitellen sukkahousumenetelmällä, vähintään kuukauden aikana. 0,5-1,2/1,5 hiekka on jo hoidoltaan selvästi helpompaa.
Ongelmia Biltema-hiekan kanssa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Re: Ongelmia Biltema-hiekan kanssa
1000, 100 ja 10 litraa
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Joo mutku toi ei toimi Kauniston hienon kanssa! Pölyä on niiiiin paljon, ettei se ehdi nousta ylös pulloon nopeammin kuin hiekka (ja samalla pölyä) pursuaa pullosta akvaan. Voi toimia jos ensin suorittaa kunnon esipesun hiekalle. Kokeiltu on ja akva (450-l) oli kaksi päivää aivan samea vaikken lisännyt hiekkaa kuin noin 1,5l akvaan!mpiil kirjoitti:Käy kurkkaamassa Senda tämä video niin ei enää hiekat pahasti pölise ja putsaantuu samalla. Isoon Lidl:n limsa pulloon suppilolla hiekka ja altaaseen... "Uuden akvaariohiekan helppo puhdistaminen (VIDEO)" sisustus-palstalta.
Mä en nyt oikein ymmärrä mitä Amos mahtaa tarkoittaa "kasvien hitaalla sopeuttamisella". Miten kasveja sopeutetaan? En usko, että täällä kukaan Biltemasta positiivisesti kirjoittanut on sopeuttanut kasveja mitenkään. En minäkään. Ikinä. Kun olosuteet ovat hyvät, kasvit lähtevät kasvuun suht pian ja ovat terveen näköisiä vaikka värimuutoksia merkkinä uusista oloista voikin tulla. Juuret ei mätäne, edes muutossa, jos pohja on ok. Juuristoa on kyllä hyvä hiukan lyhentää kun vaihtaa kasvin paikkaa, se kiihdytää uudisjuurten kasvua ja tulee samalla poistettua mahdollisesti irrotuksessa vahingoittuneet (ja kuolemaan tuomitut) juuret samalla. Mutta meillä on sellainen huono kokemus Biltemasta, että sällin ekaan kasviakvaan laitoin Tetran (?) Initial Sticksejä kerroksen koko akvan alalle ihan ohjeen mukaan. Ei mennyt kuin muutama viikko niin pohja oli pillalla. Se oli musta ja kupli. Akva meni sitten vaihtoon isompaan joten hiekan vaihto ei sinänsä ollut ongelma, mutta seuraavaan en laittanut pohjalannoitusta, paitsi kasveille juuritabuja täsmälannoituksena, eikä sen jälkeen ole ikinä ollut ongelmia, vaikka olosuhteet on muuten tasan samanlaiset ja hiekkakin tasan samaa. Jos juuret pilaantuvat hiekkaan, et voi tehdä sille mitään, vika on jossain muualla kuin kasveissa. Mitä tulee ravinteiden "etsimiseen" sen voi estää (jos moiselle edes tarvetta) säännöllisellä juurilannoituksella ja riittävällä veteenlannoituksella. Tosin ensisijaisessa ravinteiden ottopaikassa on hiukan lajikohtaisia eroja, mutta useimmat lajit ottavet ensisijaisesti lehdillään ravinteita jos siihen on mahdollisuus. Yhdistelmä on yleensä paras.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kiitos Amos pohdinnoista ja hyvistä ajatuksista! Ohessa kommentteja ja lisäpohdintaa (mulla oli vähän probleemaa noiden lainausten kanssa, joten tein oman ratkaisuni, mutta yrittäkää kestää...)
"Jostain olen lukenut ettei hienoa hiekkaa kannata laittaa ainakaan kuutta senttiä paksummalti."
Hiekan paksuus oli n.4-5cm eli mistään valtavasta massiivikerrostumasta ei ollut kysymys. Yhdessä takanurkassa, mihin suodattimet hiekkaa pöllyttivät, paksuus oli ajoittain jopa 8cm, ennenkuin käsin aina levittelin hiekkaa tasaisemmaksi.
"Luultavast,i jos olet tottunut ruokkimaan kaloja reilulla kädellä, on ruokaa kertynyt kantojen ja kivien juurille, ja siellä ei ole tullut syödyksi, vaan alkanut mätänemään."
Saattaahan tuo olla noinkin, mutta omalla kohdallani en oikein usko. Mulla ei ole tuolla mitään suursyömäreitä, joten ruuan kanssa on aina saanut olla aika tarkkana. En ruoki lainkaan hiutaleilla, muroilla, crispeillä, tms. leijluvilla jutuilla, sillä tuolla on uivia vain pieni romminokkaparvi, joka tyynen rauhallisesti kieltäytyy syömästä moisia sapuskoita. Eli ruokinta tapahtuu erilaisilla lasiin kiinnitettävillä tableteilla, pohjapelleteillä monnisille ja pakasteöttiäisillä sekä kurkulla ja kesäkurpitsalla (partiksille ja otoille). Jos ötököitä on yön jälkeen vielä näkyvillä (eli yleensä ei) imaisen jäännökset lapolla pois.
Rikkiprosessia tapahtuu myös muualla kuin kivien alla, joita siis altaassa ei enää 2 kuukauteen ole ollut laisinkaan, joten niiden alle ei voi mitään enää jäädä mätänemään. Jos hiekan sisällä on jossain kohtaa 0,5 cm3 kokoinen jokisoran palanen, sen ympäristö on mustunut ja rikkinen n. 5 cm3 alueelta. Eli tuskinpa sinne hiekan sisään on ruokaa eksynyt saati sitten, että noin kevyt kappale aiheuttaisi hiekan painumisen/tamppautumisen ja estäisi siten veden/hapen kierron ympärillään. Tai sitten estää, maailma on ihmeellisiä asioita täynnä. Pohjaa olen myöhinyt käsillä jokaisen vedenvaihdon yhteydessä (1 krt/vko), joskus myös vaihtojen välissä eli ei pitäisi kyetä muutamassa päivässä pakkautumaan tiiviiksi, eihän?
"Ei siis ole ihme että kalasi alkoivat sairastua. Paremminkin ihme että selvisivät kertomissasi olosuhteissa lainkaan."
Älä muuta viserrä!
"Itselläni oli alussa ongelmaa samaisen bilteman kanssa, mutta sitten lisäsin virtausta pohjalla, jottei ruoka keräänny paikkoihin, joissa se mädäntyy. Samoin olen ollut tarkkana, että ennen kaikkea en ruoki kaloja liikaa. Kasveille olen myös joutunut antamaan lannoitteita ja hiilidioksidia, mitä minun ei tarvinnut tehdä esimerkiksi samaisen englannin jokisoran kanssa."
Kuten olen tuolla aikaisemmin kertonut, pohjalla käy melkoinen puhuri jo nyt, jos sitä vielä lisättäisiin, ei hiekka enää pysyisi paikoillaan laisinkaan (sekin vaihe testattu ja oli pakko suunnata suuttimia hieman uudestaan). Kasveille on yritetty antaa lannoitteita, niin pohjatabletteja kuin nestemäistäkin, mutta hankalaksi asian tekee se, että siinä kohdassa, mihin lannoitetabun tuikkaa, alkaa rikinkatkuinen käymisprosessi 2-3 vrk:n sisällä.
"Jos vaihdat uuteen hiekkaan, tee se tässä vaiheessa varsinkin todellakin vähitellen sukkahousumenetelmällä, vähintään kuukauden aikana. 0,5-1,2/1,5 hiekka on jo hoidoltaan selvästi helpompaa."
Näinhän tämä ideaalitapauksessa toki menisi, vaan olen keski-ikäinen kapinallinen ja toimin vastoin hyvää tarkoittavaa ohjetta. Ei pahalla
Nuo kierteiset haluan tuolta pois ja jos teen vaihdon osissa, ne onnettomat sielut ehtivät siirtymään ja sikiämään uuteen hiekkaan vanhasta. Nou tänks! Lisäksi, minä en valitettavasti usko, että tuossa käyvässä, rikillä kyllästetyssä pohjassa on yhtään elävää bakteeria tallessa, jos siinä on sellaista koskaan ollutkaan. Tuskin.
On muuten todella mielenkiintoista lueskella muiden asiaan vihkiytyneiden ajatuksia tästä ongelmasta. Kiitos jälleen kerran kaikille, jotka ovat jaksaneet asiaa mielessään mutustella! Aina sitä oppii uutta, vaikka vanhaksi elää!
-----
Vaikka en koko pohjan alalle olekaan lannoitteita laittanut. Meillä riittää ihan yksi yksittäinen lannoitetabu saamaan aikaan pilaantumisen
Jossain muussakin ketjussa muutama ihminen kirjoitteli noiden Initial Sticksien biltemaa pilaavasta vaikutuksesta. Itse olen käyttänyt jbl:n seiskakuulia ja seran florena/florenette vai mikä se nyt olikaan ja lopputulos sama eli mustaa, kuplivaa ja rikinkatkuista tuoksahdusta. Ei kun olihan mulla alussa tetran niitä pohjatabletteja muutama jäljellä jokisoran ajoilta, ei stickseja, vaan grypto tai jotain sinnepäin.
Suurimmalla osalla biltemalaisista taitaa asiat mennä ihan mallikkaasti, mulla on vaan sattunut lottovoitto! Tässäkin ketjussa on jo tullut paljon hyviä vinkkejä hienon hiekkapohjan kanssa elämiseen eli ei muuta kuin tuulta päin!!! 
-----
Mutta nyt, arvoisa juhlakansa: "Hyvää Uutta Vuotta!" Toivottavasti tuleva vuosi on kaikin tavoin edeltäjäänsä parempi - meille kaikille!
"Jostain olen lukenut ettei hienoa hiekkaa kannata laittaa ainakaan kuutta senttiä paksummalti."
Hiekan paksuus oli n.4-5cm eli mistään valtavasta massiivikerrostumasta ei ollut kysymys. Yhdessä takanurkassa, mihin suodattimet hiekkaa pöllyttivät, paksuus oli ajoittain jopa 8cm, ennenkuin käsin aina levittelin hiekkaa tasaisemmaksi.
"Luultavast,i jos olet tottunut ruokkimaan kaloja reilulla kädellä, on ruokaa kertynyt kantojen ja kivien juurille, ja siellä ei ole tullut syödyksi, vaan alkanut mätänemään."
Saattaahan tuo olla noinkin, mutta omalla kohdallani en oikein usko. Mulla ei ole tuolla mitään suursyömäreitä, joten ruuan kanssa on aina saanut olla aika tarkkana. En ruoki lainkaan hiutaleilla, muroilla, crispeillä, tms. leijluvilla jutuilla, sillä tuolla on uivia vain pieni romminokkaparvi, joka tyynen rauhallisesti kieltäytyy syömästä moisia sapuskoita. Eli ruokinta tapahtuu erilaisilla lasiin kiinnitettävillä tableteilla, pohjapelleteillä monnisille ja pakasteöttiäisillä sekä kurkulla ja kesäkurpitsalla (partiksille ja otoille). Jos ötököitä on yön jälkeen vielä näkyvillä (eli yleensä ei) imaisen jäännökset lapolla pois.
Rikkiprosessia tapahtuu myös muualla kuin kivien alla, joita siis altaassa ei enää 2 kuukauteen ole ollut laisinkaan, joten niiden alle ei voi mitään enää jäädä mätänemään. Jos hiekan sisällä on jossain kohtaa 0,5 cm3 kokoinen jokisoran palanen, sen ympäristö on mustunut ja rikkinen n. 5 cm3 alueelta. Eli tuskinpa sinne hiekan sisään on ruokaa eksynyt saati sitten, että noin kevyt kappale aiheuttaisi hiekan painumisen/tamppautumisen ja estäisi siten veden/hapen kierron ympärillään. Tai sitten estää, maailma on ihmeellisiä asioita täynnä. Pohjaa olen myöhinyt käsillä jokaisen vedenvaihdon yhteydessä (1 krt/vko), joskus myös vaihtojen välissä eli ei pitäisi kyetä muutamassa päivässä pakkautumaan tiiviiksi, eihän?
"Ei siis ole ihme että kalasi alkoivat sairastua. Paremminkin ihme että selvisivät kertomissasi olosuhteissa lainkaan."
Älä muuta viserrä!
"Itselläni oli alussa ongelmaa samaisen bilteman kanssa, mutta sitten lisäsin virtausta pohjalla, jottei ruoka keräänny paikkoihin, joissa se mädäntyy. Samoin olen ollut tarkkana, että ennen kaikkea en ruoki kaloja liikaa. Kasveille olen myös joutunut antamaan lannoitteita ja hiilidioksidia, mitä minun ei tarvinnut tehdä esimerkiksi samaisen englannin jokisoran kanssa."
Kuten olen tuolla aikaisemmin kertonut, pohjalla käy melkoinen puhuri jo nyt, jos sitä vielä lisättäisiin, ei hiekka enää pysyisi paikoillaan laisinkaan (sekin vaihe testattu ja oli pakko suunnata suuttimia hieman uudestaan). Kasveille on yritetty antaa lannoitteita, niin pohjatabletteja kuin nestemäistäkin, mutta hankalaksi asian tekee se, että siinä kohdassa, mihin lannoitetabun tuikkaa, alkaa rikinkatkuinen käymisprosessi 2-3 vrk:n sisällä.
"Jos vaihdat uuteen hiekkaan, tee se tässä vaiheessa varsinkin todellakin vähitellen sukkahousumenetelmällä, vähintään kuukauden aikana. 0,5-1,2/1,5 hiekka on jo hoidoltaan selvästi helpompaa."
Näinhän tämä ideaalitapauksessa toki menisi, vaan olen keski-ikäinen kapinallinen ja toimin vastoin hyvää tarkoittavaa ohjetta. Ei pahalla
On muuten todella mielenkiintoista lueskella muiden asiaan vihkiytyneiden ajatuksia tästä ongelmasta. Kiitos jälleen kerran kaikille, jotka ovat jaksaneet asiaa mielessään mutustella! Aina sitä oppii uutta, vaikka vanhaksi elää!
-----
Oujee, kylläpäs kuullostaakin tutulta!Sisso kirjoitti:Mutta meillä on sellainen huono kokemus Biltemasta, että sällin ekaan kasviakvaan laitoin Tetran (?) Initial Sticksejä kerroksen koko akvan alalle ihan ohjeen mukaan. Ei mennyt kuin muutama viikko niin pohja oli pillalla. Se oli musta ja kupli.
Juu, tutkailin tuota vaihtoehtoa, mutta sitten Sisso kertoili omia kokemuksiaan menetelmästä tuossa tämän ketjun alkupäässä, joten hylkäsin sen. Lisäksi mietin, että koska tuo hiekka on tosiaankin pölyistä, niin sen suppiloon kaatovaihe pölläyttäisi mulle sellaisen pilven naamalle, että äitiä tulisi nopeasti ikävä - ja astmapiippua myös. Jotenka vanhassa vara parempi, ainakin tällä erää.mpiil kirjoitti:Käy kurkkaamassa Senda tämä video niin ei enää hiekat pahasti pölise ja putsaantuu samalla. Isoon Lidl:n limsa pulloon suppilolla hiekka ja altaaseen... "Uuden akvaariohiekan helppo puhdistaminen (VIDEO)" sisustus-palstalta.
Ei paniikkia!jejoka kirjoitti:Elkää pelotelko pientä. Meil on bilteman 0,1-0,7mm hiekka käytössä. Toivottavasti ei tuu onkelmii (koputtaa omaa puupäätään)
-----
Vielä semmoinen kommentti ennen uuden vuoden juhlintaa, että tuo hiekka ei reagoi puun kanssa. Eli kannot saavat olla altaassa aivan rauhassa, niiden kanssa tai niiden alla ongelmaa ei ole. Kivet, jokisoran palaset ja pohjalannoitteet ovat se pahakolminaisuus, jota arvon biltema ei suvaitse.Amos kirjoitti:Luultavast,i jos olet tottunut ruokkimaan kaloja reilulla kädellä, on ruokaa kertynyt kantojen ja kivien juurille, ja siellä ei ole tullut syödyksi, vaan alkanut mätänemään.
Mutta nyt, arvoisa juhlakansa: "Hyvää Uutta Vuotta!" Toivottavasti tuleva vuosi on kaikin tavoin edeltäjäänsä parempi - meille kaikille!
Tota noin. Kyllä kasvit tarvitsevat totuttautumista, samalla tavalla, kuin kalatkin, mikäli vesiolosuhteet muuttuvat radikaalisti. Akvan olosuhteissahan on lisäksi muitakin vaikuttavia asioita kuin mitä voimme mitata. Esim melalehdet voivat sulaa, mikäli muutos on äkkinäinen. Näin on käynyt itselleni myös todella ison yli 50 senttisen poimuverkkolehden kanssa.
Asia jäi kyllä harmittamaan. Kasvi tuli tällöin toiselta harrastajalta, jolla oli kasvanut nopeasti punainen vesimiekka ja hitaasti vihreä. Itselläni oli toisinpäin. En yleensä ole myöskään lannoittanut uusia kasveja heti laitettuani niitä altaaseen, enkä siirrettyäni altaasta toiseen.
Lannoitus on nyt kertomasi mukaan voinutkin olla suurin tekijä. Kasvien juurten olosuhteet ovat kyllä muuttuneet radikaalisti muutossa.
Tietty muutoksista on helppoa olla jälkiviisas, Mutta juurikin sen vuoksi olen nykyisin tarkempi asian kanssa. Tavallisimminhan uusien kasvien istuttaminen kunnolla kypsään akvaarioon sujuu ongelmitta.
Olen pessyt uuden hiekan kallellaan olevasta ämpäristä juoksuttaen, samalla sekoittaen, lian viemäriin. Juokutan ämpäriin sopivalla vauhdilla koko ajan uutta vettä, kunnes vesi on kutakuinkin kirkasta. Ämpäriin on vain laitettava hiekkaa kerralla tosi vähän, litra,kaksi kerrallaan. Periaatehan on sama kun moppaat likaista lattiaa, tai kun jos haluat saada vaikkapa sitkeitä silikoni, liima -tai maalitahroja liuottimella pois erityiseti huokoiselta pinnalta. Paremmin lähtee kun ottaa pienen alueen kerralla pienellä rätillä, ja heittää sen roskiin, kuin isolla rätillä koko pintaa hangaten. Lännen hiekka on muuten huomattavasti puhtaampaa kuin Maxit, mikäs se nykyisin olikaan.
Työskentelyasento ja tekniikka on erityisen tärkeä. Muutenhan selkä väsyy ja homma takkuaa. Ämpärin on hyvä olla hieman korkeammalla kuin matala jakkara, jolla istut. Polvillaan on myös hyvä asento jos nivelet kestää. Hiekkasäkki ja pestyn hiekan astia mahdollisimman lähelle, jotta työvaiheet sujuvat nopeasti ja ergonomiseti...Kyllä se pestävä hiekka siitä sitten loppuu.
Ei tuo kärsimättömyys ja kapinallisuus taida pelkästään iästä riippua
Asia jäi kyllä harmittamaan. Kasvi tuli tällöin toiselta harrastajalta, jolla oli kasvanut nopeasti punainen vesimiekka ja hitaasti vihreä. Itselläni oli toisinpäin. En yleensä ole myöskään lannoittanut uusia kasveja heti laitettuani niitä altaaseen, enkä siirrettyäni altaasta toiseen.
Lannoitus on nyt kertomasi mukaan voinutkin olla suurin tekijä. Kasvien juurten olosuhteet ovat kyllä muuttuneet radikaalisti muutossa.
Tietty muutoksista on helppoa olla jälkiviisas, Mutta juurikin sen vuoksi olen nykyisin tarkempi asian kanssa. Tavallisimminhan uusien kasvien istuttaminen kunnolla kypsään akvaarioon sujuu ongelmitta.
Olen pessyt uuden hiekan kallellaan olevasta ämpäristä juoksuttaen, samalla sekoittaen, lian viemäriin. Juokutan ämpäriin sopivalla vauhdilla koko ajan uutta vettä, kunnes vesi on kutakuinkin kirkasta. Ämpäriin on vain laitettava hiekkaa kerralla tosi vähän, litra,kaksi kerrallaan. Periaatehan on sama kun moppaat likaista lattiaa, tai kun jos haluat saada vaikkapa sitkeitä silikoni, liima -tai maalitahroja liuottimella pois erityiseti huokoiselta pinnalta. Paremmin lähtee kun ottaa pienen alueen kerralla pienellä rätillä, ja heittää sen roskiin, kuin isolla rätillä koko pintaa hangaten. Lännen hiekka on muuten huomattavasti puhtaampaa kuin Maxit, mikäs se nykyisin olikaan.
Työskentelyasento ja tekniikka on erityisen tärkeä. Muutenhan selkä väsyy ja homma takkuaa. Ämpärin on hyvä olla hieman korkeammalla kuin matala jakkara, jolla istut. Polvillaan on myös hyvä asento jos nivelet kestää. Hiekkasäkki ja pestyn hiekan astia mahdollisimman lähelle, jotta työvaiheet sujuvat nopeasti ja ergonomiseti...Kyllä se pestävä hiekka siitä sitten loppuu.
Ei tuo kärsimättömyys ja kapinallisuus taida pelkästään iästä riippua
1000, 100 ja 10 litraa
-
Lauris
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Meillä ei ole ollut ongelmaa Bilteman hiekan kanssa. Kaikissa kolmessa sitä nyt on. Isoimmassa puoliksi Kaunistoa. Sen pesu oli todella urakka. Onnistui kesällä puutarhaletkun kanssa lastenammeessa huuhtoen. Myös minä kaadoin sitä korkealta, että tuuli vei edes osan pölystä. Varmaan 6 kertaa huuhdoin per ämpäri. Meillä myös huolehdittu pohjavirtauksesta. Kierteisiäkin on.Joskus olen laponnu/ möyhinyt hiekkaa. Vielä en ole huomannut mitään. Isossa altaassa kiekkoja ja vihermonnisia, toisessa piikkislmiä pohjalla ja kolmannessa Leopardimonninen. Toisaalta olen kuullut monnisten kutinasta ja vaikka on lääkitty kaikki mahdolliset loiset ym. niin kutina on jatkunut 
80l,110 l ja 430 l,