Ja se vielä kiinnostaa, tarttuuko/onko löydetty tubia myös ruokakaloina käytetyista kaloista?
Edit: tikkuhirviö: olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoituksesi kanssa!
Valvoja: Moderaattorit

Toisiin kaloihin kalatuberkuloosi tarttuu ja varmasti on myös ruokakaloissa, muuta siis siellä missä akvaariokaloja lämpimässä viljellään eli ainakin Kauko-Idässä joissa ja puroissa.Jonda kirjoitti:Voiko siis yleensä ottaen ollenkaan väittää omistavansa tubitonta akvaa? Millä sen voi veden pitävästi todeta? Jos kerta taudinkantaja kala voi olla oireeton, ja tauti tarttuu myös muiden akvaariotarvikkeiden välityksellä, eikö se ole vähän mahdotonta sanoa akvan olevan "puhdas"? Vai onko multa jääny jotain välistä.
Ja se vielä kiinnostaa, tarttuuko/onko löydetty tubia myös ruokakaloina käytetyista kaloista?
Edit: tikkuhirviö: olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoituksesi kanssa!

Näin täälläkin, kalat usein kutee ja näyttävät voivan hyvin. Minulla toisaalta on sateenkaarikaloja jotka ovat äärimmäisen herkkiä kyseiselle taudille, niistä aika pieni prosentti selviää pitempiä aikoja. Omat kalani laihtuvat hieman, sitten elävät ehkä puoli vuotta siinä tilassa, virkeinä ja muuten normaaleina. Sitten kasvaa nystyröitä kiduksen viereen, kala laihtuu, ja sitten menee taas muutama kuukausi että se voi hyvin. Missä sitten vetää rajan milloin kala pitäisi tappaa? Itse pidän kalan hegissä niin kauan kun se vaikuttaa pirteältä ja "iloiselta", mutta ei ne todellakaan mitenkään herkullisilta näytä...tikkuhirviö kirjoitti:Itselläni on tosiaan se tubi todettu ja ulospäin kaikki näyttää täysin normaalilta. Nuori lehtikalapariskunta kuti juuri vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa ja huomasin, että taistoilla on jälleen munia kuplien seassa. Eli kaikki voi vaikuttaa ihan hyvältä ulospäin.
Eiköhän ne kalat tule lopettaa jo taudin puhjettua? Erittäin huonokuntoinen kalahan pitäisi lopettaa kitumasta niistäkin altaista, joissa ei ole tubia todettu.
Altaasta ei voi tutkia kuin sairastunutta kalaa, kysyin asiaa EELAsta, joten ei, se ei ole tutkitusti puhdas. Toisaalta siinä asuu Sateenkaarikaloja ja ne ovat olleet aina täysin oireettomia. Olen monasti "mainostanut" neonsateenkaarikaloja "kanarialintuina", eli niihin ilmaantuu oireita viikon-parin päästä tartunnasta, ja omistani eri altaissa asuneista on kahdeksan yhdeksästä kalasta kuollut. Yhteen altaaseen laittaessa ne vain kuolivat pois (siinä oli ollut tubi jo vuosikaupalla), toisessa elivät iloisina kunnes ostin uusia kaloja ja kyseiseen altaaseen siirtämisen jälkeen kesti kaksi viikkoa ja kaloilla oli tubioireita. Tätä allasta en ole vielä tutkituttanut, se olisi kohta ohjelmassa mutta vielä veettää liikaa.tikkuhirviö kirjoitti:Eikös siinä viimeisessäkin altaassa ole noin 80% todennäköisyydellä niitä bakteereita (ei siis vielä tautia) vai onko se oikein tutkitusti tubiton? Jos siellä ei oikeasti niitä varmasti ole, niin minäkin alan uskomaan, että tubiton allas on mahdollinen.

Mitä pieniä sankaritekoja tavis voi sitten tehdä, jos omistaa kalatubialtaan? Ja mitä tarkoitat vastuullisilla toimilla, kun kalatubi altaasta löytyy?Behemot kirjoitti:Se, ettei yksittäinen harrastaja voi estää tubin leviämistä merkittävästi, ei mielestäni oikeuta olemaan välinpitämätön jos omasta altaasta löytyy tubi. Tavallisella ihmisellä on harvemmin tilaisuus tehdä suuria sankaritekoja tai syyllistyä äärimmäiseen pahuuteen, joten taviksen etiikka punnitaan pienissä arkisissa tilanteissa. Tubin leviäminen on paha asia, joten jos tavis ei voi tehdä sankaritekoja sen estämiseksi (kuten takoa eettisyyttä suurten kalatukkujen päättäjien päihin), hänen kannattaa tehdä kuitenkin oma, pieni osansa. Eli noudattaa huolellisuutta akvaarionhoidossa ja tubin löytyessä omasta altaasta toimia vastuullisesti.

Miten perustat "normaali" akvan, oletan että tarkoitat tällä "normaalilla" kalatubitonta allasta (muutenhan koko akvan tyhjennys prosessilla ei ole ollut mitään järkeä..)? Mistä ostat kalatubittomat kannot/kasvit/kalat?Behemot kirjoitti:-ja sitten joskus kun tubiakvaario on tyhjentynyt, desinfioidaan kaikki huolellisesti (siis tubibakteerit tappavilla aineilla) ennen kuin perustetaan taas "normaali" akva.

Kannot vaikka omasta pihasta, kasvit kannattaa pestä, liottaa ja pestä taas kunnolla (tietääkseni bakteeri ei tartu kasveihin, joten kunnollinen peseminen auttanee, en tiedä pureeko aluna tubiin?). Kalojen hankinta on sitten taas se kinkkinen kysymys. Lähinnä kannattaa pidemmän aikaa seurata kaupan altaita joista kaloja havittelee. Onhan siinä oma työnsä, mutta tuon tubin tappaminen on paljon työläämpää. Myös suosisin pienempää vaihtuvuutta altaissa kuin mitä nykyään on; kaloja vaihdetaan, myydään ja siirretään. Kun kalakanta pysyy samana, niin tautien saaminenkaan ei ole todennäköistäJonda kirjoitti:Mistä ostat kalatubittomat kannot/kasvit/kalat?
Mihin muuten tikkuhirviö perustat tämän 80% luvun? Onko se siis vain "liioiteltu arvaus" vai oletko tuollaisen luvun jossain nähnyt? Missä?tikkuhirviö kirjoitti:Jos 80% kaloista oikeasti kantaa tubia, niin etiikalla ei mielestäni tehdä yhtikäs mitään, ei ainakaan harrastajien keskuudessa.

Vaikka niitä kaloja kuinka seuraa, niin voitko olla varma (ja jos niin miten?), ette saa kalaa, joka on kalatubin kantaja, mutta ei oireile vielä? Tarkoitan vaan, että tuntuu lähes mahdottomalta saada akvallinen täysin terveitä kaloja. Tarvitaan vain yksi sairas kala, niin silloin kaikki työ on turhaa. Edellisen akvan kalat tapettu turhaan, kun niiden parvi/puoliso on kuollut kalatubiin, vaikka em on vielä terve, vaikkakin taudinkantaja hyvin todennäköisesti (ellei lähes varmasti).-Alix- kirjoitti:Kalojen hankinta on sitten taas se kinkkinen kysymys. Lähinnä kannattaa pidemmän aikaa seurata kaupan altaita joista kaloja havittelee. Onhan siinä oma työnsä, mutta tuon tubin tappaminen on paljon työläämpää.

Joo, ehkä tuli vähän provosoitua, kun yksinkertaistin asian noin, mutta haluaisin kuulla kommentteja tästä asiasta mahdollisimman monesta näkökulmastajarvij kirjoitti:Ei se välttämättä ihan noinkaan yksinkertaista ole. Kalatuberkuloosibakteeri kasvaa hyvin hitaasti, ja kalat voivat kapseloida ja tappaa sen "Gelbe Körper". Se tuntuu leviävän lähinnä heikkousloisena.

Siis täysin mutu. Tämä on yksi niistä numeroista, joita olen täälläkin tainnut nähdä käytettävän. Olen sen kai niin monta kertaa eri tubiviesteihin kirjoitellut, että en jaksanut enään laittaa viestiin mutuvaroitusta. En (yllätys yllätys) ole tehnyt asiasta minkäänlaista tutkimusta.Kris kirjoitti:tikkuhirviö kirjoitti:
Jos 80% kaloista oikeasti kantaa tubia, niin etiikalla ei mielestäni tehdä yhtikäs mitään, ei ainakaan harrastajien keskuudessa.
Mihin muuten tikkuhirviö perustat tämän 80% luvun? Onko se siis vain "liioiteltu arvaus" vai oletko tuollaisen luvun jossain nähnyt? Missä?
Näin vähän arvelinkintikkuhirviö kirjoitti:Siis täysin mutu. Tämä on yksi niistä numeroista, joita olen täälläkin tainnut nähdä käytettävän. Olen sen kai niin monta kertaa eri tubiviesteihin kirjoitellut, että en jaksanut enään laittaa viestiin mutuvaroitusta. En (yllätys yllätys) ole tehnyt asiasta minkäänlaista tutkimusta.