Aloittelijan "ihmeelliset" kysymykset

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Rapide1
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Aloittelijan "ihmeelliset" kysymykset

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Eikös tuo refu ala olla jo taputeltu?
Tekeekö porukka niitä vielä, vai onko scrubber varastamut kaiken ukkosen?
Itse en ole harkinnutkaan refua, vaikken kyllä toistaiseksi ole tehnyt raaputtajaakaan. Ehkä uuteen systeemiin tulee scrubber, mene ja tiedä...
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Rapide1 kirjoitti:Eikös tuo refu ala olla jo taputeltu?
Tiedä siitä sitten. Mulla on 2.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Rapide1 kirjoitti:Eikös tuo refu ala olla jo taputeltu?
Tekeekö porukka niitä vielä, vai onko scrubber varastamut kaiken ukkosen?
Itse en ole harkinnutkaan refua, vaikken kyllä toistaiseksi ole tehnyt raaputtajaakaan. Ehkä uuteen systeemiin tulee scrubber, mene ja tiedä...
Onkohan se tuo kielimuuri tai murre-ero, vai miksi en nyt oikein käsitä tätä taputtelua ja ukkosta? :roll:
Mulle oli alusta lähtien ihan ilmiselvää, että ala-altaaseen tulee refu ja scrubberi. Molemmilla on oma käyttötarkoituksensa.
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Taputtelu on sitä, kun lyödään käsiä yhteen ja ukkonen on se kun taivas sanoo PUM!
sAmigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

Rapide1 kirjoitti:Taputtelu on sitä, kun lyödään käsiä yhteen ja ukkonen on se kun taivas sanoo PUM!
Taputapu ja pumpum. Meille opetettiin ala-asteella, että mielipiteellä ei ole painoarvoa ilman perustelua. Sarkasmi ei sitä muuta. Mikäs refussa hiertää?
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Voi luoja...
Minä kysyin aivan yksinkertaisen kysymyksen, jonka luulisi keskisuomalaisenkin ymmärtävän, että tekeekö ihmiset uusin altaisiinsa refuja, vai onko algae scrubber nyt uusin villitys ja refu tehnyt sille tilaa. Oikea vastaus olisi kyllä tai ei, ja ehkä joku pieni kommentti asiaan liittyen. Kuten esim. "Tiedä siitä sitten. Mulla on 2", hyvin yksinkertainen vastaus. Mutta kun ei pysty... Turkulaiset sentään ymmärtää muutakin kuin kirjakieltä 8-)
Itse kun en ole kovinkaan monessa hienommassa/isommalla rahalla tehdyssä systeemissä refuja nähnyt, mutta en tiedä onko keskisuomessa enään sellaisia kuin ne kaksi... Siis ne kaksi, joissa on sentään tekniikka ennen elukoita. :roll:
Ei olisi varmaan pitänyt edes kysyä, kun aina on jollakin ongelma 8-)
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

En kyllä itsekään honannut tuota ukkosta, mutta kysymyksen kyllä :mrgreen:

Rupesi myös itseä mietityttämään kun jossain joku heitti kommentin toiselle "onneksi ei tule mitään refua"... Heti heräsi kysymys: Miksei? Vähän sama homma kun joku käski hankkiutua isoista bristleistä eroon. Jaa miksi?

Omaan altaaseen tulee Refu, jossa kasvatetaan sekä leviä että podeja ym. On sielä tilaa scrubberillekin, mutta ensivaiheessa sitä ei tule.

Mikään kirjallinen viite ei kuitenkaan anna ymmärtää että refu olisi jotenkin jäämässä pois, tai että siitä ei olisi hyötyä, tai että sitä ei kannattaisi tehdä. Esim Sprung käsittelee niitä kahtena eri asiana.

Kyllähän scrubber myös tuottaa pieneliöitä kiertoon, joten voisiko se tietyssä mielessä voi jopa korvata refun?
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Sama kommentti sai minutkin juuri tuota miettimään.
Ja kun olen jenkkisivustoilta lukenut, että scrubber aika nopeasti tappaa refun levät koska on niin paljon tehokkaampi.
Se oli se pointti tuossa...
Rapide1
Senior Member
Senior Member

To steal somebody's thunder.
To do something that takes attention away from what someone else has done
Usage notes: In the 17th century the writer John Dennis built a machine which made sounds like thunder for one of his plays, but the idea was copied by someone else and used in another play.

Jos joku ei nyt ymmärtänyt, niin voin pyynnöstä vielä suomentaa...
Käsittääkseni ihan normaali arkikielen sanonta tuo? Meille opetettiin tälläisiä asioita siellä ala-asteella, eli hyödyllisiä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Rapide1 kirjoitti:scrubber aika nopeasti tappaa refun levät koska on niin paljon tehokkaampi.
Eihän refussa välttämättä tarvitse levää kasvaakaan. Siellä voi olla hiekkapetiä ja kiveä vaan sellaisenaan lisäämässä biologista suodatuskapasiteettiä samalla toimien pieneliöstölle turvapaikkana (refuge) pääaltaan pedoilta yms.

Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jaotellusta ala-altaasta löytyy osioita, joissa kasvaa chaetomorpha - käärmemeritähti - bristlemato - mytty :mrgreen: , yhdessä on pari kiveä korallin alkuineen ja yhdessä vain karkea korallimurska, jossa elelee podit, limpetit ja muut hippiäiset.
Microlevää en kasvattele. En pääaltaassa enkä ala-altaassa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Rapide1 kirjoitti:Käsittääkseni ihan normaali arkikielen sanonta tuo? Meille opetettiin tälläisiä asioita siellä ala-asteella, eli hyödyllisiä.
Se on tuo kieli sitten rikastunut viimeisen kuuden vuoden aikana, jonka olen asunut muualla kuin pk-seudulla ja opetussuunnitelman sisältö samoin kahdeksassa vuodessa, joka meillä on ikäerona. Itse en ole kumpaakaan ilmaisua kuullut käytettävän arkikielessä :o

Eipä se refu ainakaan itselleni ole levän kasvattamiseen tarkoitettu paikka, vaan nimenomaan suojapaikka pieneliöstölle ja DSB:n eliöstölle. Levä kasvatellaan scrubberissa, niin se ei sitten ole refussa tiellä. Uskon (mielestäni) paljon aiheista lukeneena, että näin saavutetaan vakaa järjestelmä ja parhaat mahdollisuudet vaativampienkin lajien pitämiselle. Aion tulevaisuudessa tätä pieneliöstön rikastuttamista tukea mm. reaktorikasvatuksella.
sAmigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

Rapide1 kirjoitti:To steal somebody's thunder.
Tämä sanonta varmasti aukeni kaikille jo postauksessa, jossa sitä ensimmäisen kerran käytettiin; toisin kuin se miksi scrubberi veisi refun ukkosen. Mutta ei tämän enempää näitä sivuraiteita; varsinkaan, kun itse aihe on ihan mielenkiintoinen ja itsellenikin ajankohtainen.
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

greatdanes kirjoitti: Olen itse kova matkustelemaan venäjälle jo työnikin puolesta ja yleinen käsityshän on, että vaikkapa pietarissa kaikki on halpaa...huh huh... kilo elävää kiveä noin niinkuin esimerkkinä on n. 30e/kg. Kaupassa perusteltiin asia niin, että akvaarioharrastukseen täytyy olla varaa, ei jokainen tallaaja voi sellaista saada... no huh huh!
No onneksi siellä saksassa ovat vielä edullisia. Ai niin unohdin sanoa, että jos sieltä pietarista olisin ostanut ne, niin tullissa olisin ne menettänyt...kun ei ne olisi mahtuneet sinne...:D
Hauska juttu toi Pietarin kaupan kommentti :D
Eli hinta tulee siitä että tavalliset taatelintallaajat eivät voi sitä ostaa.... :mrgreen:
Suomessa hinta moudostuu kuluista ja saksassa kilpailusta ja saksassa tingitään jo laadustakin kunhan se on halpaa... :(
Moni on mennyt retkuun mutta tällä kanavalla on radiohiljaisuus aiheesta!
Itse menin kanssa halpaan ja lopputulos kamala mutta se saadaan korjattua ;)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Mihin retkuun?

Täällä maalla ei nuo inside-jutut ihan aukene. Taputellut ja ukkosvarkaudet vielä ymmärsin sanontoina.

Rapide1
Senior Member
Senior Member

Lasketko Agualung muuten sen sun kaatokulmaDSBeen toiseksi niistä kahdesta refusta, vai onko alhaalla siis kaksi, ja DSB erikseen?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Kulman hiekkalaatikko on sitten vielä erikseen oma lukunsa. Ala-altaasta liki puolet on refuna ja sitten on se "kryptinen" sponge-kivi-osasto.

Rapide1
Senior Member
Senior Member

Mörrikkä kirjoitti:Itse en ole kumpaakaan ilmaisua kuullut käytettävän arkikielessä :o
Köhöm... Noh, luulen että meidän arki voi olla hieman erilaista kuin teillä :roll:
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Eli onko ukkosessa siis kyse vanhan innovaation uudesta soveltamisesta ja alkuperäistä tehokkaammasta ja osuvammasa markkinoinnista? Tuo ilmaisu on kyllä vieras turkulaiselle keski-äkäiselle naisihmisellekin.

M.
Iipuli
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Rapide1 kanssa samaa vuosikertaa ja kyllä mäkin muistan tän ja muita samantyylisiä juttuja kouluajoilta. Tosin yläasteelta. Mikä ei enää ole edes yläaste, vaan yläkoulu. :roll: Kyllä se opetussuunnitelma voi muuttua ihan vaikka vuodessa huomattavasti.

Ala-allas ja refu, tai sen refuttomuus on asia, joka kummastuttaa noviisia suuresti. Kiinnostuneena täällä seurailen aiheen aikaansaamaa myrskyä. Aika kissatappeluksi menee välillä...
Onneksi sentään saan tehdä just niin kuin itse parhaaksi katson, vaikka aina joku muu tietää paremmin. [;)]
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Se on se, kun joku muu vie kunnoan tehdystä työstä, tai kun joku vie sinun paikkasi parrasvaloissa. Esim. Whitney varasti aikanaan Arethan ukkosen, get it? Ja Tyra vei Naomin... Catherine Zeta-Jones vei sen Minnie Driverilta, onhan näitä.
Algae scrubber vie sitä nyt chaetolta ja LED:t T5:lta :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”