Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Bild 068 (Custom).jpg
Bild 068 (Custom).jpg (32.24 KiB) Katsottu 2472 kertaa
Sisso kirjoitti:Vihersamennuksen torppaamisesta, lukaiseppas tämä: http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... ethod.html. Aika moni tuntuu saaneen tällä avun, samaa on käsitelty muillakin palstoilla. Ainakin helppo ja halpa kokeilla jos ei muuta.

Eilen luin tuosta willowista, en muista mistä, ehkä pitää käydä hakemassa kohta lähimetsästä vähän pajua. Pitää olla aika pitkiä, että pysyy pohjassa, tai kattoon asti. Onhan nuo pajut jo kissoilla olleet, kai ne hereillä ois.

On mulla mielessä ollu se hirvensarvisuolan lisäys taannoin. Ehkä sillä on voinut jokin vaikutus olla.
Vesi on samentunut tänään jo aika paljon, mutta kasvit yhteyttää kohtalaisesti vaikka levämyrkkyä on ollut vedessä.
Laitoin foton vihreydestä ja muutamasta kuplasta.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Missä asut, Tampereen lähistöllä minä ainakin voin lainata sulle UV-steriloijaa jos tuo on vihersamennusta. UV-lampulla vaiva lähtee parissa päivässä. Itselläni se on tullut 830-litraiseen pari kertaa keväällä kun aurinko on alkanut paistaa altaaseen.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Maaliskyy kirjoitti:Missä asut, Tampereen lähistöllä minä ainakin voin lainata sulle UV-steriloijaa jos tuo on vihersamennusta. UV-lampulla vaiva lähtee parissa päivässä. Itselläni se on tullut 830-litraiseen pari kertaa keväällä kun aurinko on alkanut paistaa altaaseen.
Kiitos tarjouksesta ja asun Turussa. UV sterilaattori on tulossa itsellekkin ensi viikolla luultavasti, mutta mielenkiinnosta voisi melkein kokeilla niitä pajuja. Oma allas on aika lailla ikkunan vieressä ja ilta-aurinko näin keväällä paistoi, mutta, ei nyt tamän viherryksen aikana oikeestaan. Akvaario pitäisi saada toimimaan runsaalla valolla, koska paikkakin on valoisa tai ei nyt pimein kohta talossa. Katsotaan nyt, koska nyt periaatteessa ei voi tehdä enää muuta kuin odottaa. Kaikki on nyt melkeenpä tehty.
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja KaOl »

KaOl kirjoitti:Vinkkinä netistä löytämäni PMDD-sivu, jos sinua tai jotakuta muuta kiinnostaa. Eri asinesosat ostetaan kuivina pusseissa, jotka sitten kotona itse sekoitetaan 0,5l vesipulloihin.

http://www.haack.se/pmdd/index.php?opti ... &Itemid=83

Ymmärrän täysin kypsymisesi levään, mulle on jostain syystä tullut mitä-se-nyt-olikaan-levää laseihin ja kivien pintaan ja koska mulla ei ole aikaisemmin ollut leviä sen pahemmin niin ärsyttää tosi kovaa! Täytyy kattoo joku keino miten saada ne häviämään... [}:)]
Ramdac, noilla sivuilla kerrotaan jotain myös EI:stä. :)

PMDD et itse ollut kiinnostunut, mutta lainaan itseäni ja vielä lisään, että tätä laitetaan 1ml/10l kohti pullosta, eli todella riittoisaa. Kun ostaa yhden satsin niin saa 3:ssa eri pussissa:

KNO3 kaliumnitrat som ger kalium och kväve.
KH2PO4 kaliumdivätefosfat som ger kalium och fosfat.
K2SO4 Kaliumsulfat som ger kalium och sulfat.
MgSO4 Magnesiumsulfat som ger magnesium och sulfat.
CaCl2 Kalciumklorid Som ger Kalcium och klorid
Mikro+. som ger en massa mikroämnen men är flytande järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)
Blandad torrvara bör förbrukas inom 6 månader, torrvara håller sig hur länge som helst.

Tota voi ostaa joko tavallisena tai extra raudan kaa. Mulla kesti yksi satsi noin vuoden pienempien (60, 126) akvojen kaa, eikä maksanut kuin noin 10€! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Te puhutte periaatteessa samasta asiasta ja luulen, että EI on jo ramdacille jotenkin tuttu, aineet on kasassa ja periaate selvä, varmaan kotilaskutkin on jo tehtynä (?). Nykyään PMDD ja EI on jo hyvin lähellä toisiaan. Filosofiassa on pieni ero.

Kuiva-aineista voi tehdä ihan niin vahvoja liuoksia kun vaan saa jauhetta liukenemaan (niillä on eri liukoisuudet jotka on hyvä selvittää jos yrittää tehdä kovin täpäköitä liuoksia) veteen, ohjeet on vaan viitteellisiä. Isojen pyttyjen omistajien kannattaa ehkä tehdä vähän vahvempia liuoksia, riittää pienemmät lorottelut.

Aika huikee toi vihreä puuro... uh. Pistäppä ramdac kokeillen pajujen kanssa jos saat niitä helposti, olisi mielenkiintoista kuulla toimiiko. Pajut erittävät myös voimakkaasti kasvuhormoonia, auksiinia, joka todennäköisesti estää kilpailutilannetta samalla kun pajujen tajuton kasvupotetiaali ryystää elinvoimaa keijuleviltä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Sisso kirjoitti:Te puhutte periaatteessa samasta asiasta ja luulen, että EI on jo ramdacille jotenkin tuttu, aineet on kasassa ja periaate selvä, varmaan kotilaskutkin on jo tehtynä (?). Nykyään PMDD ja EI on jo hyvin lähellä toisiaan. Filosofiassa on pieni ero.

Kuiva-aineista voi tehdä ihan niin vahvoja liuoksia kun vaan saa jauhetta liukenemaan (niillä on eri liukoisuudet jotka on hyvä selvittää jos yrittää tehdä kovin täpäköitä liuoksia) veteen, ohjeet on vaan viitteellisiä. Isojen pyttyjen omistajien kannattaa ehkä tehdä vähän vahvempia liuoksia, riittää pienemmät lorottelut.

Aika huikee toi vihreä puuro... uh. Pistäppä ramdac kokeillen pajujen kanssa jos saat niitä helposti, olisi mielenkiintoista kuulla toimiiko. Pajut erittävät myös voimakkaasti kasvuhormoonia, auksiinia, joka todennäköisesti estää kilpailutilannetta samalla kun pajujen tajuton kasvupotetiaali ryystää elinvoimaa keijuleviltä.

Laitoin eilen illalla 4, noin 150cm pajua altaaseen, vielä ei oo silmut auenneet, kissoja ei ollut enää. Valoja oon pitäny normaalisti. En tiedä riittääkö nuo mihinkään, voishan niitä hakea lisääkin. Oli vaikea vain erottaa hämärässä koivusta, pajusta vaahterasta tammesta ja haavasta ilman lehtiä tai kissoja.

45g KNO3, 17g KH2PO4 ja 107g MgSO4 yhteensä 169 grammaa viikossa makroja, ehkä 2 viikon annoksen sais tehtyä litran pulloon. Luultavasti 300g liukenis litraan vettä. Itse tykkään laitella t-lusikallisia veteen ja lorauttaa altaaseen, enkä ole siivilöinyt KNO3:sta mitenkään. Samalla tulee korvausvettä haihtuneen tilalle.
2,3 kg KNO3:sta, 884 g KH2PO4:sta, 5,6 kg MgSO4:sta menee vuodessa ja TNC mikroa 420 g. Tilasin kilon tota TNC:tä ja se tuli postilaatikkoon alle 6 puntaa postikuluja.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Mä vein mun kannon talonmiesten "pajalle" jossa se pestiin korkeapainepesurilla. Lähti ihan kaikki irto ym röhnä pois. Kanto oli siinä kunnossa lahoamisen vuoksi, että olin jo heittämässä pois. Totuushan on kuitenkin se että rahaa ja aikaa tähänkin harrastukseen menee. Minä ainakin harrastan akvaariota käyttäen siihen aikaa ja rahaakin. Ei ne lenkkaritkaan itsekseen juokse tulla kadulla (jos juoksua harrastaa).
Mika Litja
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Bild (Custom).jpg
Bild (Custom).jpg (29.71 KiB) Katsottu 2748 kertaa
Pakko oli laittaa kuva, kuinka hyvin 600W HQI valoa valaisee.

Tuli mieleen, että levä sinäänsä on vähentynyt tosi paljon. Enää ei ole kuin vihreää pölyä. Etualalla hiekassa osa on simpukan kuoria ja pallokala vaatimassa ruokaa. Oikealla näkyy suihkuputki, jota olen joutunut nostamaan ylemmäksi, koska hiekka pölisi. Vaihdoin 80% vettä 2 pv. sitten.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Bild 023 (Custom).jpg
Bild 023 (Custom).jpg (32.8 KiB) Katsottu 2712 kertaa
Meinas ruveta ihmetyttään, kun katsoin tilauksen netistä. UV sterilisaattori oli odotustilassa ja kun tilasin sen, se oli varastossa. No oli pakko pistää kyselymailia ihan kauniisti kuitenkin kirjoitettuna. Kumma kyllä, paketti lähti heti tulemaan ja UV sterilisaattorikin löytyi.
Oon laittanu banaaninkuoren astiaan tuottaa likoeläimiä ja laittanu uusia pajuja, nuo ensimmäiset ei oo tehny vielä mitään, mutta uusissa avautu silmut päivässä. Eri rotua varmaan.
Kohta alkaan tympäseen ja joutuu vetään Boratit päälle. Hypätä altaaseen ja alkaa tyhjentään hiekkoja pois. Isossa akvaariossa on hyvin tilaa työskennellä. Tuossa vaiheessa, jos joku sanoo, et isomman akvaarion hoitaa ihan samalla vaivalla kuin pienemmän, tulee varmaan katottua hyvin hitaasti.
Luin tossa topikkeja ja jossain oli nitraatin vaikutuksesta vihersamennuksen poistumiseen, pitäiskö kokeilla yliannostusta.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Bild 096 (Custom).jpg
Bild 096 (Custom).jpg (37.15 KiB) Katsottu 2677 kertaa
Tänään on asennettu UV sterilisaattori ja valot alkaa taas oleen päällä. En vielä laittanu Algexitiä, kun ajattelin sunnuntaina vaihtaa vettä. Tänään heitin lannotteet kuitenkin.
Ehkä tuo lamppu saa yöllä enemmän aikaan, kun valot on pois päältä. Lannotin tossa alussa, kun tuli samennus, 2 päivää ja 10 cm näkyvyys, että jos huomenna näkee akvaariossa takaseinän, UV sterilaattorilla on vaikutusta.
Jätin samalla suihkuputken ulkosuodattimesta pois ja suuntasin letkulla vesivirran pienessä kulmassa kohti etulasia.

Sterilisaattorista pystyy näköjään vaihtaan lampun ottamatta vesiä pois. Kvartsilasin ympärillä on tiukka kantikas paksu tiiviste, joka pitää vettä, vaikka ruuvaa korkin auki.

Nyt kun kaikki pitäis ehkä alkaa olemaan kunnossa, pitäis keksiä kasvit tuonne.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Yleistä keskustelua- osiossa luin historia-viestiketjun linkistä vanhasta akvaariolehdestä, että vihreä vesi olisi erityisen terveellistä kaloille. Tiedä sitten mihin se perustuu, en muista miten se siinä oli selitetty. Ehkä entisaikaan kun suodatusta ei voitu järjestää niin tehokkaasti kuin nykyään, vihersamennus kompensoi suodatuksen puutteita. Kurjaahan tuollainen sitkeästi pysyvä sameus on jos haluaisi kirkkaan veden. Itse yritän kaikin mahdollisin tavoin välttää myrkkyjen laittamista akvaarioon, sulla tosin taitaa olla jo kaikki konstit käytetty jos ei UV:kaan auta. Toivotaan, että muutosta alkaa tapahtua.

Upean näköinen kanto! :) Jos sitä vielä siirtäisi leveytensä verran jompaan kumpaan suuntaan ja hankkisi muutaman isolehtisen kasvin sen lähistölle, taustallahan sulla on jo kivasti puskaa. Niin ja pallokala on kiva, ihastuin samanlaiseen jonka näin espoolaisessa lemmikkiliikkeessä. Oli sieltä sitten myyty uuteen kotiin.
Kultakalat
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Bild 099 (Custom).jpg
Bild 099 (Custom).jpg (40.98 KiB) Katsottu 2659 kertaa
Vuorokausi takana UV-C valoa ja ehkä kirkastumista havaittavissa ottaen huomioon valaistuksen päälläolo ja lannoitus. Eilen kävin muutamassa akvaarioliikkeessä ja eivät nekään altaat olleet mitenkään nättejä ja levättömiä. Kasvitkin näyttivät kuolleilta rangoilta, joiden pinnassa oli höttöä. Omassa akvaariossa on ollut paljon muutoksia ja levät varmaan aluksi sopeutuu niihin ensimmäisinä ja odotan, että kasvit alkaisivat sopeutua pikkuhiljaa ja ottais sitten ylivallan levistä. UV lampun osottaessa kykynsä poistaa hottö vedestä, se saa olla jatkuvasti päällä. Näytti vaikealta purkaa, joten ei sitä linjassa voisi pitää ilman valon päälläoloa. Levääntyisi sisältä vain turhaan, kai tuo UV-C valon luulisi estävän levien kasvun sisälle lamppuun. Kytkin sen Eheimin tuplahanoilla, jolloin sen saa helposti pois välistä ja menovesiletkut voi kytkeä samalla yhteen. Enkä tiedä kertyykö lamppuun kuollutta ainetta, mutta kumminkin on sitten helppo käydä huuhtelemassa vaikka lavuaariin, kun on tuplahanoilla kiinni.

Odyssean UV sterilizier 36W oli varustettu 20mm letkuliittimillä, joihin sain venymään Eheimin 16/22 letkun aika helposti. Hinta-laatusuhde on järkyttävän hyvä, jos laite kestää vuoden. Muistuttaa paljon Aquamedicin Helixiä, jopa letkuliittimiltä. Kaikki osat on pyöriteltävissä toisiinsa nähden, eli letkun liitinpäät voi pyörittää mihin suuntaan haluaa.

Nyt haluttais alkaa totuttaan akvaarioon jotain punertavaa kasvia, saman tyylistä kuin vedensuosikki, eikä haittais vaikka lehdistö olisi tiheämpää. Tuon puun jos siirtää laidemmaksi, minusta laidasta tulee liian ahdas pallokalalle ja muutenkin. Se on ollut ihan laidassa aiemmin. Lisäksi tuossa puun kohdalla on tukilasi ja tavallaan valoton kohta, jonka takia se on myös osittain siinä. Itse ihailen Dutch style aquascapea, joten sopiiko isolehtinen kasvi siihen ympäristöön. Mielelläni ottaisin kasvivinkkejä helpohkoista lajeista, jotka voisi kasvaa munkin akvaariossa.

Vedensuosikki kasvaa jo ihan hyvin.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Joo huomasin tuon valoasian kun olin kirjoittamassa viestiä ja arvelinkin, että se on yksi syy pitää se tuossa. Musta se vain jakaa akvaarion kahteen "liian" samankokoiseen osaan. Jos tuo olisi mun akvaario, laittaisin jonkun samantyylisen mutta pienemmän kannon siinä tapauksessa tuon isomman viereen. Toki tuon pallokalan liikkumistila rajoittaa siinäkin, kalojen ehdoilla sisustamisessa on mentävä. Jotain anubiaan tyyppistä ajattelin, koska niiden lehtien alapuolelle jää uintitilaa ja niiden kiinnittämisessähän voi hyödyntää kanto(j)a. Ovat tosin hidaskasvuisina herkkiä levääntymään jos niikseen tulee.

Puskien pinta-alaa en tuohon enää lisäisi juuri pallokalan takia, korkeintaan muutamaan kohtaan nykyisten eteen jotain punaista. Hollantilaistyyppinen kasviakvaario mahdollisimman täynnä kasveja on hankala varsinkin tuollaisen ison ja leveän kalan kanssa. Mun käsitys sen ideasta on, että (pienet) kalat lipuvat sulavasti siellä kasvien seassa. Pallokalalta sujuva lipuminen sellaisessa ympäristössä ei onnistu. :D
Kultakalat
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

En mä ihan umpitäyteen meinannut laittaa kasvia, vaan väri- ja kasvityylillisesti Hollantilaisittain, mutta itselle vain saarekkeita. Noita puskia pitää korvata muilla kasveilla ja jättää vain vähän vedensuosikkia. Kyllä sinne kasvia tavallaan mahtuu, kun poistaa entisiä. Jotain matalampaa korkeiden taustakasvien eteen ja hiekkaa jätän tietysti näkyville aika paljon. Laitoihin voi tehdä tuollaset kolmionmalliset istutukset ja ne vois mataloitua vaikka keskelle. Peittää hyvin suodattimen imuputket ja on siellä kiekkokaloille hyviä piilopaikkoja. Näyttää tuo pallokalakin välillä siellä pyörähtävän.

Anubiat on aika isolehtisiä ja hidaskasvusia, ennen ne ei ole pärjännyt tuossa akvaariossa, kerää levän pintaan.
Juuret on aika huonot tuohon hiekkaan,todennäköisesti joku pienilehtinen nopeakasvunen on paras ratkaisu. Pallokala on aika kova hiekan myllertäjä ja kasvien tulisi olla hyvillä juurilla ja aika nopeakasvuisia, muuten ne ei pysy hiekassa eikä hengissä.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Bild 108 (Custom).jpg
Bild 108 (Custom).jpg (38.09 KiB) Katsottu 2632 kertaa
Paljon päästää suodattimet hiukkasia läpi, koska UV sterilisaattori on puhtaan veden letkussa, ja silti vesi vaan kirkastuu. Taitaa vanu suodattimen tukkijana olla ihan musta tuntuu juttuja, koska niin paljon vanun ohi pääsee partikkeleja.
Aloin putsaan akvaariota, kun nyt siitä on jotain hyötyä. Seuloessa pohjan hiekasta simpukankuoria. Kaikki se mitä pohjasta irtoaa ja mitä suodatin ei poista, UV poistaa. Mitä enemmän möyhin, sitä puhtaampi akvaariosta tulee, leväitiöt ei vain leviä koko altaaseen, vaan ne kuolee. Sähköäkään se ei tavaallaan kuluta paljoa, koska suurin osa siirtyy veden mukana akvaarioon lämpönä. Ensivaikutelma on ihan taivaallinen, mutta viikon kuluttua näkee vähän paremmin. Onko vaikutusta lasiin kertyvän leväpölyn estämisessä esimerkiksi.

Ihan vielä ei ole täysin kirkastunut vesi kuitenkaan, ehkä huomenna se on jo.


Samalla mittasin pallokalan, kun se oli lasinsuuntaisesti. Enkä nyt ihmettelekkään, miten akvaario alkaa vaikuttaan pieneltä. Pituutta oli noin 34cm. Toivottavasti kasvu pysähtyy ennen kuin 40cm on mittarissa, vaikka eihän näiden pitäis kasvaa yli 30cm pitkiksi akvaariossa. Onhan se laskenut mätiäkin nyt keväällä, ei kai sekään pitäisi olla normaalia.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Bild 115 (Custom).jpg
Bild 115 (Custom).jpg (41.94 KiB) Katsottu 2605 kertaa
Vesi taitaa olla kirkasta. Ei onnistu vain kuvat hyvin vastavaloon. Vesi on vaihdettu, lannotteet ja Algexit on lisätty.

Kuinkahan pitkäksi tuo vedensuosikki kasvaa, kun pisimmät on varmaan 100cm.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Kyllä kai se kasvaa latvoista koko ajan joten niitä olisi karsittava välillä. En kuitenkaan usko, että luonnossa kasvaisivat esim. 10-metrisiksi. Varmaan tyviosa alkaa vanhuuttaan lahota. En sitten tiedä, miten onnistuisivat juurtumaan uudestaan jos kelluvat pinnalla, siis luonnossahan kukaan ei ole istuttamassa niitä uudestaan pohjaan. :D Yleensä nuo köynnöstävät katkaistaan sopivasta kohdasta ja latvaosa istutetaan pohjaan. Tyviosa jätetään jos halutaan lisätä kasvien lukumäärää, muutoin se otetaan pois. Noin runsaiden puskien kanssa on tietysti helpointa katkaista ja ottaa pois latvaosa, jolloin ei tarvitse myllätä pohjia myöten. Reunimmaisia on tietysti helppo karsia ensin mainitulla tavalla.
Kultakalat
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mä oon aiemmin nostanu kaikki pois ja istuttanu ihan levättömät latvat vain ja loput roskiin.
Kova homma istuttaa uudestaan, menee tunti kaks uidessa. Periaatteessa pitäis tehdä karsinta 2 viikon välein.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Tarkastin vesiarvot:

Fe 0,2mg/
NO3 +10mg/l
PO4 +1mg/l
kH 2
gH 5


Eilen lisätty KNO3 2 tlk., KH2PO4 1/3 tlk., MgSO4 4 tlk ja TNC:tä eilen ja tänään 3/4 tlk.
Rauta silti aika matalalla, pitää ilmeisesti pistää täydet lusikalliset tai sit hommata rautakelaattia, pitää katsoa nyt.
Karbonaattikovuus yllättävän alhainen, kuitenkin vettä vaihdettu vasta. Pitänee aloittaa myös karbonaattilannoitus.
Nuo muut arvot on ok ja huomenna taas lisätään makroja muutenkin. taidan laittaa TNC:täkin vähän.
Luultavasti kasvit käyttää karbonaatista ensin kalkin, koska saostumiakaan ei näy ja lopuksi hiilen.
Tuolla annostuksella ei välttämättä tarvitse edes vaihtaa vettä kerran viikkoon. Nyt on kyllä aika isot puskat muutenkin, ehkä jos karsis puolet, lannotteet ois riittoisampia.
Bild 125 (Custom).jpg
Bild 125 (Custom).jpg (77.46 KiB) Katsottu 2574 kertaa
Kuvassa oudon näköinen vedensuosikin latvus, vai onko lajike muuttumassa vauhdissa?
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Jos en ihan väärin arvaa, tuo kuuluu niihin kasveihin, joilla on erilainen vedenalainen ja vedenpäällinen muoto. Tuo latvus ilmeisesti valmistautuu ponkaisemaan tuolta pinnan yläpuolelle.
Kultakalat
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Bild 130 (Custom).jpg
Bild 130 (Custom).jpg (42.3 KiB) Katsottu 2733 kertaa
Puskat on lyhennetty ja ostin jättivesitähdikkiä kokeeksi. Jätin purkkiin kasvamaan, helppo poistaa jos ei kasva
Kyllä mä ne taidan laittaa hiekkaan joku päivä.
Arvoja en jaksa enää mitata, koska ne on ok kuitenkin. Lannotus muuttu hieman, koska olin laittanut vain 4 tlk MgSO4:sta ja laskurin mukaan pitikin olla 6 tlk. Ehkäpä kH pysyy nyt paremmin 3:ssa. pH on lähellä 6.5 nykyään CO2 määrän takia.
Laskin lamput 20 cm päähän vedestä ja akvaario kirkastui silmissä. Ei tule niin paljoa hukkavaloa huoneeseenkaan.
Muutin samalla valot jatkuvalle valaistusajalle 10h putkeen. Kasvien ei tarvi turhaan kääntyillä ilman valokatkoja.
Vesi vain näyttää siniseltä, Tulen vaihtamaan polttimot 8000K värille jossain vaiheessa.
Kasvit kuitenkin yhteyttää ja vedenpinta on kuplainen.

Hiekan vaihto-operaatio on kyllä tosi lähellä.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Onpas akva siistin näköinen nyt! Hei, ihan satakymmen varmasti vesitähdikki kasvaa sulla. Kasvaa, kasvaa ja kasvaa... Kyllä sä noilla eväillä voisit kokeilla jo melkein mitä vaan kasvia, niitä vaativampiakin! Ton komeen kannon siirtäisin pikkuisen, kuten joku tuolla aiemmin jo ehdottikin, jompaan kumpaan suuntaan, se on vähän tönkkö tossa ihan keskellä. Jos vaihdat hiekan (tai lisäät nykyistä) niin sitä voisi ehkä olla vähän paksumpi kerros, edessä n 4cm, takana n 8cm. Tosin sun pyttysi on niin iso, että kuvassa voi näyttää sitä olevan nyt turhan ohut kerros, mutta oikeasti monta senttiä...Toi vesitähdikikin tykkää jos on vähän enemmän hiekkaa alla, vedensuosikkia ei haittaa ohut kerros. Ja jos miekkoja lisäät, niillä saa olla reilu hiekkakerros allaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ramdaciakin voisi kiinnostaa tämä keskustelu:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=14064
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mua kiinnostaa kokonaan uusi pohja ja todennäköisesti tulen tekemään sen Rainbow kevyestä kissanhiekasta. Hiekka on poltettua savea ja maksaa 3,5 euroa 8 litraa. Imeyttää Amanomaisesti ravinteet huokoiseen saveen lainnoitejauheina ja on hengittävä pohja kasvella. tyyliin Aquasoil. Mikä parasta hinta on muutamia kymppejä pohjalle. Hiekassa voi olla jotain ainetta mukana, pitää ottaa selvää. Bonsai istutuksissa ja chiliviljelyssä käytetään samaa kissanhiekkaa, eli kasvit ainakin kestää sen lisätyn aineen. Kaloista en tiedä, mutta ei kovin myrkkyä voi lisätä, kuolis kissatkin siihen.

Tuo Bilteman pohja on niin vanhanaikainen ja kulunut käsite jo. Senkin on aika uusiutua pikkuhiljaa.
Toki voisi käyttää Akadamaa mutta se on paljon kalliimpaa, periaatteessa sama aine on kyseessä lähes. Kumpikin on punasavea.

Kun lannotteet on imeytyneet poltettuun saveen, ei tule mitään ravinne pölläyksiä missään vaiheessa, Toki savi varmaan imee ravinteita vedestäkin ainakin aluksi, mutta melkeen kannattaa imeyttää niihin jo saavissa ravinteita.

Mikä parasta, veden virtaus voi olla mitä haluaa pitää ja ei pölise hiekka. Sitten vielä suuri plussa, keveys suhteessa tilavuuteen. Litra painaa kuivana 500 grammaa, kun hiekka painaa 1,6 kiloa. Voi rakentaa aikamoisia pengerryksiä Pelkäämättä painoa. Yksi mutta vielä on, en ole kokeillut kelluuko kissanhiekka, toivottavasti ei.

Jamesilla on Akadamaa omassa akvaariossa ja tuo kissanhiekka ajaa saman asian.

The name Akadama comes from the Japanese words for red and ball. It is a volcanic clay that is mined from a depth of about three meters from old Japanese Cryptomeria forests. The deeper it is mined the harder it becomes. It is then dried and baked to remove any organic matter and diseases. Finally it is crushed, sieved and graded into different particle sizes and then bagged up. It is used by many bonsai growers for its ability to retain water and nutrients while still providing porosity and free drainage. When wet it darkens making it easy to see when it has dried out which is a useful benefit for growers.

Akadama has a very good CEC (Cation Exchange Capacity) value which means that it will pull out of the water any cations, eg Mg++, Ca++, K+, etc and hold onto these making them available for the plant's roots. The Akadama works similar to a cation exchange resin used in domestic water systems for softening water except rather than exchange magnesium and calcium for sodium ions, it exchanges magnesium, calcium, etc for hydrogen ions. The exchanged hydrogen ions then react with any bicarbonates in the water causing the KH and pH to drop. Also due to magnesium and calcium being held by the Akadama the GH will drop as well. After a period of time and a few water changes the water parameters will settle down.

Being a baked clay Akadama is very porous which means that there should be very good water circulation through the substrate helping prevent any dead spots and providing plant roots with nutrients.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvi- ja vesi-apua 960 ltr. akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kissanhiekka kuulostaa kyllä hieman jopa vaikeuksien etsimiseltä. Lähtisin ongelmia ratkoessa aina mieluummin pelkistämään kuin rakentamaan erikoisratkaisua, eli vaihtaisin hiekan vaikkapa Maxitin valmiiksi pestyyn suodatinhiekkaan n. 1 mm. Kehottaisin miettimään vielä hyvin tarkkaan ja ainakin kokeilemaan sitä kissanhiekkaa ensin jossain pienemmässä akvaariossa ennen kuin laitat näin tuntemattoman materiaalin isoon altaaseen rakkaille lemmikkikaloillesi. Googlettamalla ihan kissanomistajatkin näkyivät olleen tuotteesta montaa mieltä sen alkuperäisessä käyttötarkoituksessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”