Kajsa kirjoitti:
kalan pituus 2-5cm -> tarvitsema tila 1cm / 0.5l
kalan pituus 5-8cm -> tarvitsema tila 1cm/1lt
kalan pituus 8-12cm -> tarvitsema tila 1cm/2l
kalan pituus 12- -> tarvitsema tila 1cm/5lt
Taulukko on sen verran tutunnäköinen, että täytyy kommentoida tuota. Tuon taulukon olen sivuilleni laatinut "lukuisista" erilaisista taulukoista tilasuosituksineen joita olen netistä/kirjoista löytänyt - kun taulukkoa tein. Törkeimmät taulukot kuten "2-3 inches/gallon", jätin tulkitsematta, kosta se ei luonnollisesti toimi mitenkään ajateltuna. Ajattelin myös laatio rinnalle taulukon, jossa akvaarion pinta-ala olisi se yksikkö, mutta taulukko olisi käyttäjälle ollut suht' hankala mieltää.
Pitää täydentää kirjoitusta, kun ehdin ja jaksan, että noita taulukoita ei suinkaan ole tarkoitus lukea kuin lakikirjaa, vaan taulukko antaa osviittaa siitä, millaisen tilan kalat tarvitsevat. Suoranaista akvaarion fyysista tilavuutta se ei kuitenkaan kerro. Esimerkkinä juuri lehtikala. Taulukon mukaan sille riittäisi about 75 litraa, mutta akvaarion fyysinen koon täytyy olla suurempi.
Esimerkkinä oli kiekkokalat. No, taulukko ehdottaa 600 litraa, joten eikös se aika hyvin toimi ainakin kiekoille. Jos taulukkoa noudattaisi kirjaimellisesti, ei muita kaloja luonnollisesti 600-litraiseen enää mahtuisi, mutta kun... Nuo kaikki näkemäni taulukot, kun tuota "kultaista keskitietä" väsäsin, jättivät kertomatta sen, että taulukko on tilasuositus kaloille eikä se sulje pois sitä, etteikö akvaarioon voisi vielä lisää kaloja ottaa, kunhan vain ei ylibuukata akvaariota siten, että suodatus pettää, happikato uhkaa, vesi menee huonoksi muutamassa päivässä yms..
Yhdessä vaiheessa olin sitä mieltä, että nappaan koko taulukon pois ja keksin paremman taulukon tai selityksen kalojen hankintaa varten ja kokosuositusta varten. Taulukko nyt vain oli se kohta aidasta, joka oli matalin.
Mutta ongelma on juuri siinä, miten taulukkoon soveltaa kalojen käyttäytyminen? Levis vs. samankokoinen pleko? Jos jollakulla on ideoita, niitä otetaan vastaan! (muutakin kuin, että laaditaan jokaiselle kalalle omat taulukot

Kalalistaa en ala tekemään, vaikka pohja ja taulukko on ollut jo vuoden päivät valmiita. Totesin, että siinä on sen verran laaja työ..)