Ei ollut kyllä tarkoituksena sinua väheksyä tai ketään muutakaan, en vain tulkinnut oikein kirjoittamaasi. Pysyn mielelläni poissa tältä palstalta ja toivon muiden malawiharrastajien jaksavan opastaa minua paremmin ja pitkäjänteisemmin toistaen samoja asioita. Itselläni on kyllä kokemuksia malaweista joltakin ajalta ja olen jakanut ajauksia pitempään harrastaneiden kanssa paljon sekä kirjallisuus ja netti tukenani perehtynyt niin pitkälle kuin olen kyennyt. Olen kirjoittanutkin parisen kertaa, että multa voi kysellä yksärillä mutta täällä en jaksa vastailla yleisesti enää.Maisu kirjoitti:Enpä tainnut sanoa että olisivat "ajaneet hengiltä". Nääntynyt kala tai henkilö voi olla hyvinkin vahvasti elossa.
En haluaisi lukea kirjoahvenpuolelta toisia harrastajia väheksyviä kirjoituksia vaan toivoisin näiden keskustelujen pysyvän siisteinä ja miellyttävänä luettavana. Kirjoittajilla, myös sinulla Hedelmiina, on varmasti paljon hyvää jaettavaa muiden kirjoittajien ja aloittelevien harrastajien kanssa. Ja nyt kun itä-afrikkalaisten kirjoahventen harrastuksessa tuntuu selvästi olevan uutta buumia havaittavissa niin ei viitsitä pilata sitä, eihän?
Malawien sopiva lukumäärä??
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Re: Malawien sopiva lukumäärä??
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Pysy ihmeessä palstalla ja kirjoittele jatkossakin. Tuntuu vaan aika pahalta nuo olettamukset mistä lähdit tähän keskusteluun, silllä itse en jaksa uskoa että kukaan haluaisi ehdoin tahdoin vahingoittaa kirjoahveniaan.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Minulla nyt 500 l on 4 auratus ukkoa, joista kaksi ovat johtavia ja ovat metrin verran ottaneet itselleen altaastaan reviirikseen. Kaksi muuta koirasta saavat kököttää jossain pienissä koloissaan. Nämä auratukset ovat mielestäni edelleen kaikkein äkäpussei ta seuraa mitä malawilassa voi olla ja toivon ettei niitä enää hirveästi tulisi altaaseen tällä hetkellä 2 hautovaa altaassa. Itekin harvoin enää käyn täällä palstoilla, mutta aika ajoin tulee vilkaistua. Olen alkanut nyt miettimään onko altaassani liian vähän väkeä. Auratus koiraat kyllä ajavat takaa ihan ketä tahansa. Eli taidankin joululahjaksi hankkia muutaman jo altaassa olevaa lajia lisää niin näin taas takaa-ajaminen jakaantuu laajemmalle.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Auratukset taitaa olla aika agressiivisia mitä olen netistä lukenut ja sen takia en niitä omaan altaaseeni olekkaan ottanut vaan pyrkinyt hankkimaan rauhallisempia lajeja.
Mutta olisiko ukkolauman sijasta parempi 1 ukko ja esim. 3 naarasta niin ovat rauhallisempia?
Itsellä kun malawit vielä poikasia eivät urokset pahemmin nahistele keskenään, mutta kun kasvavat täytyy katsoa joutuuko joitain uroksia myymään pois jos tulee liikaa tappelua.
Riittävät piilopaikat ja kivikasojen muuttelu auttavat kyllä reviirikiistoihin ainakin hetkellisesti ja tuo kalojen lisääminen niin kiusaaminen jakaantuu laajemmin, jollei sitten uusien mukana tule uusi nahistelijauros
Netistä luin että kalojen agressiivisuutta voisi myös vähentää antamalla vähän ruokaa kerralla mutta useammin, onkohan kellään kokemusta tuosta? Perustuu ilmeisesti samaan kuin ihmisillä että hyvää ruokaa usein niin parempi mieli
Mutta olisiko ukkolauman sijasta parempi 1 ukko ja esim. 3 naarasta niin ovat rauhallisempia?
Itsellä kun malawit vielä poikasia eivät urokset pahemmin nahistele keskenään, mutta kun kasvavat täytyy katsoa joutuuko joitain uroksia myymään pois jos tulee liikaa tappelua.
Riittävät piilopaikat ja kivikasojen muuttelu auttavat kyllä reviirikiistoihin ainakin hetkellisesti ja tuo kalojen lisääminen niin kiusaaminen jakaantuu laajemmin, jollei sitten uusien mukana tule uusi nahistelijauros
Netistä luin että kalojen agressiivisuutta voisi myös vähentää antamalla vähän ruokaa kerralla mutta useammin, onkohan kellään kokemusta tuosta? Perustuu ilmeisesti samaan kuin ihmisillä että hyvää ruokaa usein niin parempi mieli
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minulla oli malaweilla useimmiten kesäkurpitsaa jyrsittävänä, olipa jotain ulkopuolista virikettä.
-
- Junior Member
Minulla on auratuksia kyllä altaassa, eivätkä ole mitenkään erityisen agressiivisia olleet. Haaville uhoavat välillä ja siivotessa allasta käyvät minun alleja napsimassa mutta muuten ovat olleet ihan iisisti,esterit minulla tappelee välillä niin että suomut pöllyää, ja ruosteet.
Eli ihan kaikkea netistä luettua ei kannata suoriltaan pitää taivaan totena.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Varmaan yksilöeroja paljonkin mutta monissa jutuissa käsittääkseni ihan asiantuntijat kirjoittaneet ja forumeissa useilta harrastajilta samanlaisia lausuntoja esim.Poonah09 kirjoitti:Minulla on auratuksia kyllä altaassa, eivätkä ole mitenkään erityisen agressiivisia olleet. Haaville uhoavat välillä ja siivotessa allasta käyvät minun alleja napsimassa mutta muuten ovat olleet ihan iisisti,esterit minulla tappelee välillä niin että suomut pöllyää, ja ruosteet.
http://tropicalfishandaquariums.com/Afr ... uratus.asp Auratus are very aggressive.
http://www.aquahobby.com/gallery/e_auratus.php The Auratus is an aggressive cichlid which has an oval body
Ei kai ne huvikseenn tuollaista kirjoittelisi???
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Junior Member
Ei varmastikaan mutta kaikki kirjoitukset perutuvat jonkin ihmisen kokemuksiin kaloista. Minun kokemukseni tästä kalasta on ollut hyvin erilainen mitä olen netistä lukenut, juurikin nämä samaiset sivustot, ja sen takia olenkin päättänyt että kokeilemalla, tietyt perusasiat mielessä pitäen, selvitän minkälaisia kalat ovat, en enää lukemalla niistä netistä.
ohjeita löytyy niin paljon, ja alkuun luin kaiken todella tarkasti ja uskoen kaiken mutta siinähän meni minun, ilmeisesti vähän yksinkertaisempi, pää niin sekaisin että päätin alkaa soveltamaan ja ihan itse asioita testaamaan.
ohjeita löytyy niin paljon, ja alkuun luin kaiken todella tarkasti ja uskoen kaiken mutta siinähän meni minun, ilmeisesti vähän yksinkertaisempi, pää niin sekaisin että päätin alkaa soveltamaan ja ihan itse asioita testaamaan.
Mitähän tähänkin ketjuun enää osaisi kirjoittaa muuta kun että itse olen Helmiidalle erittäin kiitollinen asiallisista vastauksista, jotka sopivat yksiin oman ajatusmaailmani kanssa!Täällä syntyy näköjään melkoisesti väärinkäsityksiä monien kirjoituksista.Se on harmi, mun mielestä tälläiset palstat eivät ole riitelyä varten vaan harrastuksen apuna.
Moka jonka itse olen tehnyt on onneksi korjattavissa niinkuin moni muukin asia akvaarioharrastuksessa!Lähes kaikkeen pystyy vaikuttamaan ja kaikkea pystyy korjaamaan kun viitsii nähdä hieman vaivaa.Vaivannäön jälkeen lopputulos palkitsee ihan varmasti niin harrastajan kuin kalasetkin !
On hienoa että käytössä on tälläinen paikka josta saa apua, vinkkejä ja voi lukea käytännön kokemuksia jne..., hyödynnetään siis palstaa niin kuin tarkoitus ja jätetään turhat kinastelut jonnekkin muualle!
Moka jonka itse olen tehnyt on onneksi korjattavissa niinkuin moni muukin asia akvaarioharrastuksessa!Lähes kaikkeen pystyy vaikuttamaan ja kaikkea pystyy korjaamaan kun viitsii nähdä hieman vaivaa.Vaivannäön jälkeen lopputulos palkitsee ihan varmasti niin harrastajan kuin kalasetkin !
On hienoa että käytössä on tälläinen paikka josta saa apua, vinkkejä ja voi lukea käytännön kokemuksia jne..., hyödynnetään siis palstaa niin kuin tarkoitus ja jätetään turhat kinastelut jonnekkin muualle!