Uutta verta malawijengiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Kiitos JaakkoL!

Ihmettelin pari vuotta takaperin miksi akvassa oli nitriittiä heti veden vaihdon jälkeen. Mittasin sitten hanasta tulevan veden niin sieltähän se tuli. Soitin sitten Vaasan veteen ja ihmettelin että tällästäkö vettä meille juotetaan kun ei edes kalat selviä hengissä siinä ("hieman" liioittelin, mutta että ymmärtää pointin). Selitteli mulle että kyllä se lähtee nollavetenä eteenpäin mutta jos jossain on vuoto niin sitten. Totesin hälle että sen voisi varmaan korjata, vaikka tiesinkin ettei asialle kuitenkaan tehdä mitään. Onneksi on veden parannus aineita.

Tästä tulikin mieleen, että missä järjestyksessä lisäätte aineita veteen? Ensin malawisuola/sooda vai veden parannus aine?

JaakkoL, miten ootte kalat täälläpäin hankkinut? Kyselin liikkeistä niin saa tilattua vaikka mitä mutta kaikki pitää ottaa mitä tulee ja niitä tulee isojakin määriä joitain lajeja (yhdenkin minimi tilausmäärä oli 10kpl).
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

LiskoDisco kirjoitti:Tästä tulikin mieleen, että missä järjestyksessä lisäätte aineita veteen? Ensin malawisuola/sooda vai veden parannus aine?
Itse laitan vedenparannusainetta ja malawisuolaa pikkuhiljaa koko vedenvaihdon ajan. Kumpaakin ainetta laitan samanaikaisesti.

Ja tosiaan kannattaa vaikka postin kautta hankkia sitä NL-Aquan malawisuolaa (tai sitten muut tökötit mistä löytyy juttua täältä). Unohda Aquadur mitä varmasti myydään liikkeessä. Itse kokeilin tuota ja se samentaa veden totaalisesti ja mielestäni nostaa enemmänkin GH:ta kuin KH:ta.
Seppha4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:47, 06.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Seppha4 »

LiskoDisco kirjoitti:Hmm niinpä.. Tarkoituksena olisi rakentaa kuitenkin melkein pintaan asti ylettyvä kasa.. Ehkä mä joudun kuitenkin ostamaan arvokkaampia kiviä. Halvemmaksi se tulee kuin että menee koko akvaario hajalle.
Mä sain just postissa paketin zooplussasta sansibar rock nimisiä kiviä ja on tosi hyvän näköisiä ja suht halpoja reikä kiviä.
N.15kg ja 6kiveä joista kukin 2-5kg 47,90e
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

LiskoDisco kirjoitti:JaakkoL, miten ootte kalat täälläpäin hankkinut? Kyselin liikkeistä niin saa tilattua vaikka mitä mutta kaikki pitää ottaa mitä tulee ja niitä tulee isojakin määriä joitain lajeja (yhdenkin minimi tilausmäärä oli 10kpl).
Olen edelleen tilannut kalat NL-aqua:sta. Toimitukset ajoitettu niin, että kun joku tuttu tulee tännepäin, niin tuo kalat mukanaan. Samalla sitä suolaa myös. Pitäisi kysyä tuota toimitusmyyntiä paikallisen liikkeen kautta, minkä hintaisiksi kalat kaikkine kuljetuskuluineen tulevat.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Noita mä oon nyt kattellu, varmaankin ainoa vaihtoehto tällähetkellä. Soitin paikalliseen akvakauppaan, kauppias sano ettei ole satavarma vieläkään tilaako mitään mutta jos tilaa niin myy kaikki kivet hintaan 3e/kg. Tosin siihen on huono mennä luottamaan että tilaako ollenkaan :D Ja noi zooplussan kivet kun saa ilman toimituskuluja niin sinänsä melkein sama hinta. Tosin ei nyt oo tummia kiviä mitä oli tarkoitus mutta hei, mä oon hieman kärsimätön :D

--

JaakkoL, kysyin akvaarioliikkeestä niin hinta pyörii 10e molemmin puolin lajista riippuen. Halvemmalla tulee saksasta mutta siellä on se minimitilausmäärä ja sitten ruotsista saa hieman kalliimmalla mutta tiettyjä määriä.

Miten tuolla NL Aquassa, onko sen kokosia jo että näkee sukupuolet? Kauppias täällä totesi että sieltä tulee mitä tulee eikä toiveita pysty esittämään..

--

Niin siis paikallinen kauppias totesi hänen kauttaan tilattavista kaloista.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Seppha4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:47, 06.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Seppha4 »

Mä oon hakenu Turusta uusiakvaariosta ja hyvin pärjää tänne Vaasaan asti ku sanoo vaan että tulee vähä pitempi matka. Ja ottaa mukaan kylmä laukun.vanhemmat asuu sielä niin tulee välillä käytyä :)
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

LiskoDisco kirjoitti:Miten tuolla NL Aquassa, onko sen kokosia jo että näkee sukupuolet? Kauppias täällä totesi että sieltä tulee mitä tulee eikä toiveita pysty esittämään..
Riippuu vähän kaloista. Toisista näkee sukupuolen jo pikkuisina ja toisista sitä on hankala nähdä edes aikuisena. NL-Aquassa on suurin osa kaloista junioreita, eli pikkuisia joista ei sukupuolta pysty näkemään. Viimeksi kun ostin Cynotilapia afroja niin vain yhdestä kalasta näki selvästi, että se on koiras. Esitteli värejä ja oli jo kookas. Loput kuusi näyttivät naarailta, mutta on joukossa toinenkin koiras. Se vaan on vielä niin pikkuinen, että tyypillinen väritys on vielä hailakka ja kun se on vielä pahnan pohjimmainen niin ei se juuri uskalla edes värejään esitellä.

NL-Aquan porukka on kyllä sen verran tietotaitoista, että pystyvät antamaan parhaan arvauksen ja valikoimaan halutut sukupuolet pussiin.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Juu sepä kun niistä ei erota.. Miten ootte tehny jos on tullut esim liikaa koiraita? Onko liikkeet ottaneet vastaan vai onko pärjänneet kotona hyvässä sovussa?

Zooplussaltakin sitten nuo kivet jo loppu.. Nami..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kyllä useammankin koiraankin kanssa voi tulla toimeen jos piilopaikkoja ja tilaa on tarpeeksi niin ei tule liikaa tappeluita.
Ja kyllä koiras voi rökittää naaraitakin että ei ne koiraat pelkästään keskenään kinaa, mutta ei minulla ainakaan vielä ole mitään semmoisia tappeluita ollut että tarvitsisi huolestua pientä suupainia tai takaa-ajoa korkeintaan.
Sitten jos joku kala joutuu oikein kiusauksen kohteeksi kannattaa miettiä toimenpiteitä.

Oletko katsonut noita kiviä muista nettikaupoista, haluttuja ovat kyllä ja välillä loppuvat?
Tai jos kiire niin hommaa kiuaskiviä tai laavakiviä, niitä löytynee aina [;)]
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Piti munkin vastata, että kun altaassa on kunnolla tilaa ja piiloja tarpeeksi niin useampi uroskin samassa altaassa tulee kyllä toimeen. Ja kinaavat tosiaan urokset ajoittain keskenään, urokset naaraiden kanssa ja naaraat keskenään. Takaa-ajot ja ja pienet suupainit välillä nenätkin auki kuuluu malawien elämään :) Mikäli joku selkeästi jää jalk.. Eviin eikä sitä päästetä kolostaan edes syömään ja alkaa olee nääntynyt kannattaa sitten vasta miettiä vaikka vaihtoa toisen harrastajan kanssa.. Itsellä ei ole tuossa parimetrisessä altaassa vielä tullut tilannetta, että pitäisi laittaa kaloja tappelun takia eteenpäin. Edellisessä minimalawissa 325l jouduin yhden malawiukon antaa eteenpäin. Tuo allas ei mulla pitkään tosin malaweilla ollutkaan kun kävi liian pieneksi..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Niin siis nuo laavakivetkin on loppu jokapuolella. Paikallisen elukkakaupan myyjä kertoi syyksi että nehän on uhanalaisia :D Haha taisi mennä korallikiven kanssa sekaisin :D

Mutta koska siis kiviä ei tähän hätään saa kuin Saksasta (eikä edes Zooplussalta vaan ihan saksankielisiltä/lontoonkielisiltä sivuilta) niin ajattelin vähätä itse (=mies tekee). Kysymys kuuluukin, millä lakalla passaa päällystää kivet? Tehtiin terraarioon itse 3D tausta kaivertamalla finfoam tausta ja päällystämällä se laastilla, maalattiin ja päälle lastenhuoneeseen tarkoitettu kalustelakka (terraariossa tärkein oli lakan hajuttomuus). Mutta passaako tuo lakka veteen, onko tietoa/kokemuksia? Kävin keskusteluja läpi enkä bongannut asiasta juttua. Mietin että jos ottaisi kiven, pursottaisi päälle polyuretaanivaahtoa ja laasti päälle, maalaa nätiksi ja sitten lakka vielä päälle ettei maali irtoa. Mutta mies mietti sitä polyuretaania että voiko siitä liueta jotain veteen? Jossain keskustelussa oli tätä kysytty ja vastaaja linkannut artikkelin valukivistä. Ongelma vaan ettei kyseistä artikkelia enää löydy. Joten.. Apuva!
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

En nyt jaksa samoja sepostuksia alkaa kertoilla kuin aimmin pariin kertaan olen kertonut omasta projektistani tuohon edelliseen malawialtaaseen kivien osalta. Eli sama periaate kuin 3D taustojen tekemisessä noissa kivissäkin. Toki muitakin keinoja, löytyy, mutta tässä ketjussa keskustelua niistä: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=88&t=214218
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

No mitä ihmettä... pihathan on täynnä kiviä, kaiken värisiä.

Minä olen kiikuttanut ulkoa kivet altaanseen a) kun olen köyhä niin en viitsi kivestä maksaa kun sitä löytyy joka paikasta b) en osaa /jaksa askarrella itse kiviä. :)
Minulla on ollut altaassa vaaleaa kiveä ja nyt on isoja mustia kiviä joissa vaaleita raitoja... Ei tarvitse montaa kiveä kun on pintaan saakka kasat valmiita.
Lisäksi sitten aina kun on jossain esim. uudessa maassa niin väri vähän kivillä vaihtelee niin sitten esim. Irlannista toin uutta väriä kivi kokoelmaani.
Kyllä, mies ajattelee (ja naapurit varmaan myös) että minulla ei ole enää kaikki muumit laaksossa kun lasten rattaiden kanssa lähden tuonne metsään kiviä keräilemään ja sitten tuolla kylän raitilla työnnän kiviä rattaissa, mutta kun en millään viitsi kiviä ostaakaan kun se tuntuu... öööö... vähän samalta kun menisi ostamaan kesällä saunavihdan kaupasta kun takapihalla kasvaa koivu.
Täältä meidän nurkilta löytyy punertavia kiviä ja valkoisia ja tummia kiviä... Ahvenmaalla on pelkästää punaista kiveä esim... :)
No ehkä minä olen vaan liian pihi näihin kuvioihin nyt :D
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Ainiin ja unohdin lisästä... että minullakin oli alkuun kiuaskiviä mutta alkoi turhauttamaan se niiden jatkuva keräily pois altaasta ja takaisin altaaseen milloin mistäkin syystä... niitä oli meinaa järkyttävä määrä että sai kunnon kasan niistä.
Siksi vaihdoin sitten isoihin kiviin /liuskekiveen (jota sitäkin sattui löytymään erikoista täältä meidän pelloilta...?) joita ei montaa tarvitse
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Juu pihalta mä terraarioonkin kivet kannoin (myöskin saaden pitkiä katseita) mutta tuolla on nyt 23 astetta pakkasta ja lumi maassa. Hieman hankalasti sieltä yhtään kiveä löytää.. Ja minähän en kevääseen ala odottamaan ;)

Tuolta Hedelmiinan sepostuksista sain vastauksen polyuretaanin hyväksymiseen, mutta onko kellään tietoa mikä lakka kävisi pinnalle? Joku on venelakkaa käyttänyt, mutta onko se todettu vaarattomaksi? Terraarioon sitä ei hajun takia saanut laittaa, mutta että liukeneeko siitä jotain niin..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Niin, että lumilapio vaan heilumaan! ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

No täällä löytäisi vielä kiviä kun lunta on sentti maassa.... onko jossain muka sitten enemmän lunta ku täällä....? :D eikös noi askartelutkin pidä tehdä tuolla hangessa kun ne aineet haisee kai ????? jaaa... sotkee? :roll:
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Poonah09 kirjoitti:No täällä löytäisi vielä kiviä kun lunta on sentti maassa.... onko jossain muka sitten enemmän lunta ku täällä....? :D eikös noi askartelutkin pidä tehdä tuolla hangessa kun ne aineet haisee kai ????? jaaa... sotkee? :roll:
Ei voi olla lunta joo missään kun ei täällä etelässäkään ole :-D hehee.. Eikä pakkastakaan ;-)
Haiseehan ne aineet joo ja itse meinasin polttaa parvekkeen epoksihartsilla, kun oli ilmeisesti sekotussuhteessa jotain häikkää. Partsilla tein itse sekä isälläni ulkosaunan lämmitetyssä eteisessä aktiivihiilisuodatinmaskin kanssa (partsilla tehdessä en käyttänyt ko suojaa kun olin ulkona, mutta tunne oli silti ku olis ollu humalassa..)

Muutenhan esim styroxin tai polyuretaanin, kotikitti/pikasilote, värijauhejututjne.. Voi tehdä vaikka makkarissa kun vaan ympäristön suojaa. Hmmm... Tosin mä henkilökohtasesti päällystin sillä polyuretaanivaahdolla käteni, mutta taitavammilta ja keskittymiskyvykkäimmiltä onnistunee sotkemattakin. Tuuletusta tietty sit sen kanssa. Polyuretaanilevy toain ei haise ja on muotoiltavissa niinku styroxi.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Nii just.... jäisi minulta siis askartelutkin talvella kun en voisi kuvitella että täällä lähtisi tuulettelemaan... tietenkin jos on just joku ulkovarasto /autotalli missä saa sotkea niin sittehän noita voi askarrella talvellakin... :D
Minä jatkan kivien roudaamista tuolta metsästä kun on niin helppoa ja ennen kaikkea halpaa + nyt niitä on roudattu jo sisälle varastoonkin että sitten kun on isompi pytty tullut niin riittää kiviä sinne.
Tosin en ajatellut niin paljon laittaakaan kiviä uuteen altaaseen, sen verran vaan että nuo muutaman mbunat saa kodit... kun on kuitenkin enemmän tuota hietikko eläjää... :)
Mutta hyvän valinnan olet liskodisco tehnyt kun malaweihin päädyit... ne ovat hauskoja kaloja... olivat sitten värikkäitä tai hopeisia niin kaikki ovat samanlaisia uteliaita aatuja.
Ainiin ja piti vielä sen verran korjata Hedelmiinaa että Protomelas steveni taiwan akka on aika pitkälti red empress akan näköinen eli hopeinen mustilla pysty raidoilla.. ei muuta... nyt matkamessuille toisen harrastuksen pariin :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Poonah09 kirjoitti: Ainiin ja piti vielä sen verran korjata Hedelmiinaa että Protomelas steveni taiwan akka on aika pitkälti red empress akan näköinen eli hopeinen mustilla pysty raidoilla.. ei muuta... nyt matkamessuille toisen harrastuksen pariin :)
no juu, jäi matkasta tuo "musta" ja pystyraidat ton stevenin osalta, Thänks! :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

:D ne on tärkeet ne raidat!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Myydään osiossa joku just kauppasi 60kg laavakiviä, jos et muualta löydä.
Postikulut kyllä taitaa olla aika kivat tollaselle läjälle.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Me tuossa miehen kanssa laskettiin paljonko tulisi maksamaan Saksasta kivien tilaaminen niin päädyttiin rakentamaan itse kivet. Sattui vielä niin sopivasti että finfoamia oli jäljellä reilusti terraarion 3D taustan askartelun jäljiltä, samoin laastia löytyi kylppärirempan jämistä, joten eilen sitten alettiin rakentamaan :D Tuohan on niin pirun kevyttä ainetta että oli tehtävä jokaisen kiven sisään reikä jonne istutettiin kiuaskivi. Sitten päälle laastia. Löytyi omasta takaa harmaata, mustaa ja valkoista, joten niitä kun vaan vuorottelee eri kerroksina niin saa elävän pinnan. Täytyy vielä miettiä että vedänkö kivijäljitelmäsprayn tuohon päälle vielä, riippuu kuinka aidon näköisiä kiviä saan askarreltua.

Katsotaan jos saisin todistusaineistoa tähän jossain vaiheessa ;)

Päällimmäisestä kerroksesta en ole vielä varma. Se venelakka todennäköisesti, koska hartsilla ei aleta sisällä leikkimään. Täytyy vielä kysyä rautakaupan myyjältä muista veteen sopivista lakoista. Onneksi siellä on töissä myyjä joka on entinen akvaristi, oli kiuaskivitiedusteluissakin ihan täysillä mukana :)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Laastia päälle
Laastia päälle
osa3.jpg (241.37 KiB) Katsottu 3174 kertaa
Finfoam palasiksi
Finfoam palasiksi
osa1.jpg (270.56 KiB) Katsottu 3174 kertaa
Laastia päälle
Laastia päälle
osa3.jpg (241.37 KiB) Katsottu 3174 kertaa
Nyt odotellaan kuivumista ja sitten testataan että riittääkö paino pysymään pohjalla vai lisätäänkö laasti-hiekka seosta pintaan.

--

Hmm se ei nyt halua näyttää niitä oikein.. Mutta enivei.. :D
Liitteet
Muotoillaan ja kivi painoksi sisään
Muotoillaan ja kivi painoksi sisään
osa2.jpg (264.92 KiB) Katsottu 3174 kertaa
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
SJ_10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 19:34, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

http://www.lemmikkitalo.fi/akvaario/kor ... sakki.html <- Tuossapa ois halpaa laavakiveä, itse oon tuolta tilannu kaksi säkkiä ja vielä ku ostaa jotain muuta tuon yhden säkin lisäksi (menee yli 39e) niin ilmaset toimituskulut :)

Ja demasoneihin liittyen esittäisin eriävän mielipiteen :D Mulla on ne ehdottomasti altaan kilteimpiä ja rauhallisimpia kaloja, isot on kivimuurit mun altaassa joten ehkä sekin tekee, mutta ikinä ei ole mitään ongelmaa ollut. Vaikka eipä kyllä nimeksi asti muittenkaan kalojen kanssa, mutta demasonien kanssa ehdottomasti vähiten, mutkin oli peloteltu hyväksi, että on pieni ja erittäin aggressiivinen kala mutta päädyin kuitenkin ottamaan niitä. Ja onneksi otin, ei mullakaan ole allas kuin 317L mutta hyvin ne tuolla menee. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”