(Laataston tulisi toimia yhtenäisenä isona laattana, siksi laatastoa kiertää rengasteräkset ja tehdään jälkivalu...)
Leikkausvoima tuella on karkeasti ajateltuna saman kokoinen kuin tukivoima. Jos ajatellaan kaksi tukista laattaa, niin jos kuorma sijaitsee keskellä kenttää, ovat kummankin pään tukivoimat samansuuruiset. Jos kuorma taas on sijoitettuna toisen tuen viereen, on tukivoima kyseisellä tuella huomattavasti toista tukea suurempi ja täten myös leikkausvoimat.
Kuormathan voivat olla pääasiassa tasaista-, viiva- tai pistekuormaa, joten lävistysvoimakin voi olla mitoittava tekijä. Tai sitten kasvavat leikkausvoimat (tuen teräkset pääasiassa ottavat leikkausvoimat vastaan) tai taipuma. (tai liian suuret halkeamat tai mahdollinen palotilanne tai tai..) Eri rasitukset ovat kriittiset laatan eri kohdissa (voi olla myös samassa kohti, mutta harvemmin) ja täten mikä tahansa niistä voi olla mitoittava tekijä -heikoin lenkkihän pettää ensin




