Keskustelua sisustuskurssista
Valvoja: Moderaattorit
Ihme nipotusta ja valittamista kun taas jotain järjestetään. Ei kai sinne ole pakko osallistua jos ei saa nyt sitä omaa rakasta taustaansa tehtyä. Minä ainakin haluan oppia tekniikan ja tehdä sen jälkeen rauhassa omissa oloissani taustat. Uskon että tulijoita riittää muutenkin. Seuraavaa kertaa saa odottaa kymmenen + vuotta jos koskaan.Hieno juttu ja kiitos Jukka Järvelle tämän tapahtuman järjestämisestä. Arvostelojoita riittää aina mutta toimihenkilöitä asioiden suhteen vähän. Tämän kurssin jälkeen seurat voivat järjestää vaikka omat rakennuspäivät jäsenilleen.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei saa odottaa, jos minusta riippuu.
Kurssilla annettava palaute ratkaisee paljon.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen muuten jo vuosia ihmetellyt, miksi seurat yms. eivät kovin innokkaasti kursseja järjestele!
Akvaarionäyttelyllä ja/tai huutokaupalla rahoitus kuntoon ja menoksi.
Aiheita on ja luennoitsijoita löytyy, mutta siihen se taitaa jäädä jatkossakin. Jonkun pitäisi vain hoitaa käytännön järjestelyt, mutta...?.![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Kurssilla annettava palaute ratkaisee paljon.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen muuten jo vuosia ihmetellyt, miksi seurat yms. eivät kovin innokkaasti kursseja järjestele!
Akvaarionäyttelyllä ja/tai huutokaupalla rahoitus kuntoon ja menoksi.
Aiheita on ja luennoitsijoita löytyy, mutta siihen se taitaa jäädä jatkossakin. Jonkun pitäisi vain hoitaa käytännön järjestelyt, mutta...?.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
No miksipä ei nipottaisi ja valittaisi jos on ilmoittautuessa luullut että saa tehdä omaa taustaa. Onhan siinä nyt iso ero että pitääkö hankkia hirmuinen kasa kaikkia vehkeitä ja materiaaleja ja iso auto vai riittääkö vain bussilippu ja karkkipatukka.Mika kirjoitti:Ihme nipotusta ja valittamista kun taas jotain järjestetään.
Itse olen tulossa junalla kaukaa ja minulla ei ole mitään vehkeitä itselläni. Olen tässä odotellut juuri noita tietoja että voisin sitten tarkistaa budjettini ja katsoa mitä voisin tehdä ja mitä en ja mistä hankkia. Tuskin kukaan kuvittelikaan että tuossa ajassa ehtisi tehdä kokonaisen taustan edes pieneen altaaseen, mutta minäkin ajattelin että sen tekemisessä pääsisi alkuun ja siinä samalla saisi hyviä vinkkejä ja muuta.
Suunnitelmat ovat muuttuneet ja selventyneet rajusti tässä parin kuukauden aikana. Miksi siitä ei saisi olla pettynyt? Olisihan se aina mukavampi jos ensin suunniteltaisiin kaikki yksityiskohdatkin ja sitten vasta otettaisiin ilmoittautumisia vastaan. Ei ainakaan tulisi pettymyksiä. Aina tuo ei ole mahdollista, mutta turha sitä on ihme nipotukseksi leimata jos ollaan luultu jotain täysin muuta ja ehditty suunnitella ja järjestää ties mitä.
Ensinnäkin. Olen täydellisen kiitollinen tästä mahdollisuudesta. On hienoa päästä hyvään oppiin - onhan se täysin eri asia kuin jostain nettioppaista opiskelu.
Mutta on olemassa tämä pieni sisäinen kriitikko
Minä vain kummastelen sitä että ensin otetaan ilmoittautumiset ja rahat ja sitten päätetään vasta kurssin sisältö. Se on hassua.
Sitten kun on vielä se, että en minä ainakaan yhtään epäillyt sitä etteikö jokainen olisi saanut oman pikku taustan tehdä- suurennettinhan tilaakin. Tämä vaan vähän harmittaa.
Minulle olisi riittänyt mainiosti järvij:n antamat vastaukset: vakuutuin siitä että todellakaan hänkään ei tiedä mitään kurssin sisällöstä ja asioista päätetään myöhemmin.
Minulla nosti niskakarvat pystyyn se, että kaikki asioista tiedustelevat leimattiin kiittämättömiksi ja taas syyllistettiin kaikkeen akvaarioseurojen ja -klubien vastoinkäymisiin. Minä ymmärrän täysin miksi ihmiset tiedustelevat että tehdäänkö oma tausta vai ei. Matkat ja kulkuneuvot ja tarvikkeet jo ovat riittävän pitkiä, isoja ja kalliita syitä. Olen minäkin kiinnostunut mistä maksan
Tietoa ei nyt ole tarjolla joten en sitä jaksa vinkua sillä jukkaj taatusti kertoo kun on ajankohtaista.
Mutta on olemassa tämä pieni sisäinen kriitikko

Sitten kun on vielä se, että en minä ainakaan yhtään epäillyt sitä etteikö jokainen olisi saanut oman pikku taustan tehdä- suurennettinhan tilaakin. Tämä vaan vähän harmittaa.
Minulle olisi riittänyt mainiosti järvij:n antamat vastaukset: vakuutuin siitä että todellakaan hänkään ei tiedä mitään kurssin sisällöstä ja asioista päätetään myöhemmin.
Minulla nosti niskakarvat pystyyn se, että kaikki asioista tiedustelevat leimattiin kiittämättömiksi ja taas syyllistettiin kaikkeen akvaarioseurojen ja -klubien vastoinkäymisiin. Minä ymmärrän täysin miksi ihmiset tiedustelevat että tehdäänkö oma tausta vai ei. Matkat ja kulkuneuvot ja tarvikkeet jo ovat riittävän pitkiä, isoja ja kalliita syitä. Olen minäkin kiinnostunut mistä maksan

Vaikuttaa ok:lta, tuo kurssin suunnitelmien eteneminen. Totta kai sitä haluaisi jotain konkreettista kurssilta tuomisiksi, mutta voitaishan me kokoontua ehkä varsinaisen kurssin jälkeenkin, jos työt jää pahasti kesken.
Meiltä myös löytyy kaikki tarvittavat työvälineet, ja kymmenen vuotta taiteita ja käsintekemistä opiskellut ja opettanut mieheni vakuuttaa, että 'no prõblema'. Me varmaan tehdään suunnitelmat ja piirrokset jo ennakkoon ja saman tien isompaa akvaariota varten. (Mangroverapuallasta varten tekevät: voitaisiin ehkä vertailla suunnitelmia elo-syyskuun aikana?)
MUUTAMA KYSYMYS
1. On puhuttu kolmesta eri maisematyypistä. Pitäisikö ne vielä selvemmin luetella jossain? Voisivat osallistujat valita, mistä ovat eniten kiinnostuneita. Voisi olla fiksua, jos kaikki selvittäisivät jo etukäteen, mitä KÄYTTÖTARKOITUSTA JA MILLAISEEN AKVAARIOON kukin haaveilee kurssilla opittavaa osaamista/tuotettuja rakenteita käyttävänsä. Tästä aiheesta voitaisiin perustaa vaikka oma ketjunsa Aqua-Webiin.
2. Voihan (joko siellä tai myöhemmin) valmistuviin rakenteisiin valita oman värinsä luonnonmukaisista väreistä? Tämä on esteetikolle tärkeä kysymys. Että on tummanruskean lisäksi myös vaaleampi hiekan väri tai beige valittavissa rakenteiden väriksi?
3. Yksittäinen materiaalia koskeva kysymys: Voisimme ensi viikolla etsiskellä luonnosta lehtipuiden juurakoita. Onko jotain tarkempia speksejä? Säilyvätkö ne, jos niitä tässä vaiheessa keräilee talteen kurssia silmällä pitäen?
PS. Me voimme ainakin tarvittaessa tulla paikkojen suojaustalkoisiin perjantai-iltapäivällä.
Meiltä myös löytyy kaikki tarvittavat työvälineet, ja kymmenen vuotta taiteita ja käsintekemistä opiskellut ja opettanut mieheni vakuuttaa, että 'no prõblema'. Me varmaan tehdään suunnitelmat ja piirrokset jo ennakkoon ja saman tien isompaa akvaariota varten. (Mangroverapuallasta varten tekevät: voitaisiin ehkä vertailla suunnitelmia elo-syyskuun aikana?)
MUUTAMA KYSYMYS
1. On puhuttu kolmesta eri maisematyypistä. Pitäisikö ne vielä selvemmin luetella jossain? Voisivat osallistujat valita, mistä ovat eniten kiinnostuneita. Voisi olla fiksua, jos kaikki selvittäisivät jo etukäteen, mitä KÄYTTÖTARKOITUSTA JA MILLAISEEN AKVAARIOON kukin haaveilee kurssilla opittavaa osaamista/tuotettuja rakenteita käyttävänsä. Tästä aiheesta voitaisiin perustaa vaikka oma ketjunsa Aqua-Webiin.
2. Voihan (joko siellä tai myöhemmin) valmistuviin rakenteisiin valita oman värinsä luonnonmukaisista väreistä? Tämä on esteetikolle tärkeä kysymys. Että on tummanruskean lisäksi myös vaaleampi hiekan väri tai beige valittavissa rakenteiden väriksi?
3. Yksittäinen materiaalia koskeva kysymys: Voisimme ensi viikolla etsiskellä luonnosta lehtipuiden juurakoita. Onko jotain tarkempia speksejä? Säilyvätkö ne, jos niitä tässä vaiheessa keräilee talteen kurssia silmällä pitäen?
PS. Me voimme ainakin tarvittaessa tulla paikkojen suojaustalkoisiin perjantai-iltapäivällä.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Tässä viet jalat suustani. Ainakin HASilaisille oiva kokousilta!Rapuliina kirjoitti:Vaikuttaa ok:lta, tuo kurssin suunnitelmien eteneminen. Totta kai sitä haluaisi jotain konkreettista kurssilta tuomisiksi, mutta voitaishan me kokoontua ehkä varsinaisen kurssin jälkeenkin, jos työt jää pahasti kesken.
Valmiina kuin lukkari sotaan!Meiltä myös löytyy kaikki tarvittavat työvälineet, ja kymmenen vuotta taiteita ja käsintekemistä opiskellut ja opettanut mieheni vakuuttaa, että 'no prõblema'. Me varmaan tehdään suunnitelmat ja piirrokset jo ennakkoon ja saman tien isompaa akvaariota varten. (Mangroverapuallasta varten tekevät: voitaisiin ehkä vertailla suunnitelmia elo-syyskuun aikana?)
Tavallaan ne on jo luetteloitu kurssia koskevalla sivullani:MUUTAMA KYSYMYS
http://aquahoito.info/suomi/akvliitt/fisu-04.htm
# Vuoriseinämä
# Viidakkopuro
# Kallioriutta
Jo vain, mutta sementtiä vaaleampaa ei kurssilla tehdä. Sekin kyllä on mahdollista valkoista laastia "Optiroc Rep 985" käyttäen. Sitä vain ei Suomesta saa!2. Voihan (joko siellä tai myöhemmin) valmistuviin rakenteisiin valita oman värinsä luonnonmukaisista väreistä? Tämä on esteetikolle tärkeä kysymys. Että on tummanruskean lisäksi myös vaaleampi hiekan väri tai beige valittavissa rakenteiden väriksi?
Niiden on hyvä olla jo vuosia sitten kuollutta puuta. Hiekkakuoppien reunoilla on usein ilmaan jääneitä ja kuolleita juuria (siis hyvinkin hienoja ja ohuita). Ne ovat erittäin kaivattuja.3. Yksittäinen materiaalia koskeva kysymys: Voisimme ensi viikolla etsiskellä luonnosta lehtipuiden juurakoita. Onko jotain tarkempia speksejä? Säilyvätkö ne, jos niitä tässä vaiheessa keräilee talteen kurssia silmällä pitäen?
LIsäksi mielenkiintoisia muotoja:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvliitt/kurssi4.jpg
Myös akvaarioliikkeiden mangrovejuurakot käyvät (mutta ne maksavat myös!)
Ilmoittelen siitäkin tarpeesta, kun liittohallitus on asiaa käsitellyt.PS. Me voimme ainakin tarvittaessa tulla paikkojen suojaustalkoisiin perjantai-iltapäivällä.
Sune tulee ennen kurssia perjantaina ja tuo kurssimateriaalia tullessaan. Siinäkin on järjestämistä, jotta kurssiaamuna päästään heti aloittamaan.
Ja vielä kommentti kurssin hintaan. Itse en toki maksa matkoista enkä majoittautumisista, mutta mitä oikeasti saa tänä päivänä 30 eurolla (plus omilla työkaluilla)? Jos tarkastellaan pelkän tiedon hintaa. Jokunen heitto:
– "Näin leivot pullapitkon" -kurssin, 1,5 h. Lisäksi ostettava pakollinen reseptikirja á 15 euroa.
– Yhden viidesosan maineikkaan ranskalaisen kokin kastikekurssista.
– 10 minuuttia yritysvalmentajan ilmapiirinparannus-meetingistä
–3 minuuttia neuvoja lakimiehen puhelinpalvelunumerossa
Otetaan kurssilta tieto irti!
– "Näin leivot pullapitkon" -kurssin, 1,5 h. Lisäksi ostettava pakollinen reseptikirja á 15 euroa.
– Yhden viidesosan maineikkaan ranskalaisen kokin kastikekurssista.
– 10 minuuttia yritysvalmentajan ilmapiirinparannus-meetingistä
–3 minuuttia neuvoja lakimiehen puhelinpalvelunumerossa
Otetaan kurssilta tieto irti!
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Heh! Minä en maksa kurssista mitään, mutta kahden päivän Tukholman matkan yöpymisineen tein omalla kustannuksellani. Kävin Sunen kurssisuunnitelmat yksityiskohtaisesti läpi. Nyt ne pitää vielä käsitellä liittohallituksessa; ennen kuin voin niistä mitään lisää kertoa. 
Lisäksi käänsin kurssikäsikirjan suomeksi. Jokunen päivä siinäkin hurahti. Siis tuon joka maksaa 5 euroa ja on 32 sivuinen! Takkiin minulle tulee siitäkin!

Lisäksi käänsin kurssikäsikirjan suomeksi. Jokunen päivä siinäkin hurahti. Siis tuon joka maksaa 5 euroa ja on 32 sivuinen! Takkiin minulle tulee siitäkin!

Onkohan tämä salaperäinen akvaariolakka ihan normaalia epoksilakkaa, vai onko tosiaan olemassa ihan akvaarioihin tarkoitettua lakkaa. Nantenilla on kirkasta epoksilakkaa, joka vaikuttaisi akvaario-oloihin sopivalta. Noinkohan juuri tämä kyseinen tökötti on saanut uuden mullistavan nimen. Muiltakin valmistajilta löytyy tietysti vastineita.jarvij kirjoitti: Sune tuo mm. 25 kg säkin Sika Top Seal 107:ää, maavärejä sekä akvaariolakkaa.
Nanten Epoksilakan tuoteseloste
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Esimerkkikuvia
On se vaan näin mullistavaa: NM Akvarielack FS 023/80
http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
Sune ei ole tuota suomalaista Nanten-lakkaa tullut käyttäneeksi.
Epotex-lakkaa saa sitäkin Suomesta ja hintakilpailu ja käytön helppous sekä laatu jne. ratkaiskoon kilpailun.
-------------------------
Panen tähän muutaman kuvan luonnosta esittämään viidakkopuroon sopivia luonnomateriaaleja:

Kivien ja juurien hakua sorakuopan reunalta

Huomaa kuolleet lehtipuun juurikimput sorakuopan reunassa. Sellaiset soveltuvat erinomaisesti viidakkopuron penkkaan.
----------------------
Voisivatko kaikki ne, joilla on sorakuoppia suhteellisen helposti saavutettavissa toisivat kurssille tuollaisa kuolleita lehtipuun juuria ja noin pukkusormen kynnen - nyrkin kokoisia kiviä.
Käyttötarkoitus on tuo noissa edellisissä kuvissa esitetty tulvivan viidakkojoen tai -puron penkka.
Tiedot mielellään minulle suoraan yv:nä
Tuolla samalla, kurssilla tarkemmin esitettävällä metodilla, voidaan muotoilla myös akvaarion tai paludaarion pohja todella mielenkiintoiseksi.
http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
Sune ei ole tuota suomalaista Nanten-lakkaa tullut käyttäneeksi.
Epotex-lakkaa saa sitäkin Suomesta ja hintakilpailu ja käytön helppous sekä laatu jne. ratkaiskoon kilpailun.
-------------------------
Panen tähän muutaman kuvan luonnosta esittämään viidakkopuroon sopivia luonnomateriaaleja:

Kivien ja juurien hakua sorakuopan reunalta

Huomaa kuolleet lehtipuun juurikimput sorakuopan reunassa. Sellaiset soveltuvat erinomaisesti viidakkopuron penkkaan.
----------------------
Voisivatko kaikki ne, joilla on sorakuoppia suhteellisen helposti saavutettavissa toisivat kurssille tuollaisa kuolleita lehtipuun juuria ja noin pukkusormen kynnen - nyrkin kokoisia kiviä.
Käyttötarkoitus on tuo noissa edellisissä kuvissa esitetty tulvivan viidakkojoen tai -puron penkka.
Tiedot mielellään minulle suoraan yv:nä
Tuolla samalla, kurssilla tarkemmin esitettävällä metodilla, voidaan muotoilla myös akvaarion tai paludaarion pohja todella mielenkiintoiseksi.
Kyllä harmittaa että jo kauan sitten tuli buukattua menoa tuolle viikonlopulle. Olisin todella halunnut päästä mukaan tutustumaan taustojen ja sisustuselementtien tekoon. Harmin paikka!
Hassu sattuma: käydessäni ruotsalaisessa akvaarioliikkeessä tuli myyjä kysymään voiko auttaa minua. Juttelimme sitten kaikenlaista ja tehtyäni päätökseni hän haavi minulle haluamani kalat (ja hämmästeli että harvoin tapaa betta-kaloista kiinnostuneen ihmisen ja vieläpä tytön
). Sanoi sitten että itse hän ei niinkään tiedä kalalajeista kuin sisustuksista, joista on tulossa syksyllä Suomeenkiin pikkuisen juttelemaan. Siinä vaiheessa alkoi minulla raksuttamaan että kuulostaapa miehen puheet jotenkin tutulta, ja piti oikein kysyä nimeä. Sunehan se oli! Oikein mukavan tuntuinen ihminen ja varmasti alansa asiantuntija. 
Hassu sattuma: käydessäni ruotsalaisessa akvaarioliikkeessä tuli myyjä kysymään voiko auttaa minua. Juttelimme sitten kaikenlaista ja tehtyäni päätökseni hän haavi minulle haluamani kalat (ja hämmästeli että harvoin tapaa betta-kaloista kiinnostuneen ihmisen ja vieläpä tytön

-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Päivä oli lauantai ja liike akvarielagret?
Siellä Sune tekee lauantaisin taustoja ja saattaa olla myymälänkin puolella.
-
- Senior Member
Rapuliina, mihinkäs noista kolmesta vaihtoehdosta mangroverapuakva sopisi? Olisiko se tuo puro-aiheinen vaiko mikä? Mieluiten tulisi lähinnä oppimaan ja auttamaan (jos sopii) vaikka siun taustasi tekemisessä. Olen nimittäin sen verta kaukaa (Oulu) ja toisten kyydillä tulossa täältäpäin, että en paikanpäällä viitsisi omaa taustaa alkaa väsäämään. Hyvä jos makuupussini auton kyytiin mahtuu, niin jo se oisi huippua.
Kirsi

Kirsi
Ajattele pieniä ja yksinkertaisia unelmia ja toteuta niistä joka päivä yksi.
Näin oli.jarvij kirjoitti:Päivä oli lauantai ja liike akvarielagret?Siellä Sune tekee lauantaisin taustoja ja saattaa olla myymälänkin puolella.

-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Vaikka en Rapuliina olekaan, niin vastaan.
Mikään noista kolmesta ei ole oikein sopiva. Tuo viidakkopuro käynee soveltuvin osin.
Mangrovemetsähän on täynnä puiden juuria, taimia ja niiden välisiä aukeita ei puiden juuria ja puiden välisiä tiloja.
Soveltamalla kurssin antia päästään pitkälle. Kannattaa netissä hakea kuvia sesarminae-heimosta ja mangrovebiotoopeista:
Muutama vedenpinnan päällinen näkymä:
http://www.inchinapinch.com/hab_pgs/mar ... ngrove.htm
Jokirantaa:
http://www.martinique-photos.com/en-mar ... ure-09.htm
Siis jotain tuollaista jokisuistoa ja suota voisi kuvitella kyseessä olevan
Mikään noista kolmesta ei ole oikein sopiva. Tuo viidakkopuro käynee soveltuvin osin.
Mangrovemetsähän on täynnä puiden juuria, taimia ja niiden välisiä aukeita ei puiden juuria ja puiden välisiä tiloja.
Soveltamalla kurssin antia päästään pitkälle. Kannattaa netissä hakea kuvia sesarminae-heimosta ja mangrovebiotoopeista:
Muutama vedenpinnan päällinen näkymä:
http://www.inchinapinch.com/hab_pgs/mar ... ngrove.htm
Jokirantaa:
http://www.martinique-photos.com/en-mar ... ure-09.htm
Siis jotain tuollaista jokisuistoa ja suota voisi kuvitella kyseessä olevan
Saako kärsimätön kysellä, että milloin tuo liittohallituksen kokous on? Aikaa sitovien ilmoittautumisien tekemiseen on jäljellä reilut kaksi viikkoa ja tästä keskustelusta löydän vielä monta avointa kysymystä, jotka odottavat vastauksia.jarvij kirjoitti:Ilmoittelen siitäkin tarpeesta, kun liittohallitus on asiaa käsitellyt.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Viitsitkö kerätä nuo kysymykset yhteen.
Nimittäin tässä on matkan varrella tullut sekä Sunelle, Arille että minulle melkoisena yllätyksenä osallistujien määrä. Sen seurauksena kurssin sijoituspaikka muutettiin isompiin tiloihin.
On lähes mahdotonta seurata noin 100 ihmisen taustan tekoa, jos jokainen tekee omaansa, tai edes ryhminä yhteensä joitakin kymmeniä.
Siksi olemme rajoittannet ohjattujen taustojen teon kolmeen erilaiseen, mutta toki, jos tilaa on ja muutoinkin mahdollista niin ... En uskalla luvata mitään. Siis kussakin muutama aktiivi tekee ja 30 ihmistä on rinkinä ympärillä. HUH?
En tiedä tarkkaa osallistujamäärää itsekään; 90-110 lienee haarukassa.
Työkalut ja tarpeet ovat tiettävästi kasassa, jos kaikki ne, jotka jo ovat luvanneet tarpeita tuoda, tuovat.
Tarkoitus on pitää perjantaina illalla katselmus ja talkoot, mikäli meillä on pääsy noihin tiloihin.
Tällöin suojattaisiin työpisteiden lattiat ja ympäristö sekä pantaisiin kaikki kuntoon, jotta lauantaina klo 9:00 pääsemme suoraan asiaan.
Mutta tästäkään minulla ei vielä ole tarkempaa tietoa.
Lopulliset suunnitelmat hahmottuvat viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, kun tiedetään tarkka osallistujamäärä.
Nimittäin tässä on matkan varrella tullut sekä Sunelle, Arille että minulle melkoisena yllätyksenä osallistujien määrä. Sen seurauksena kurssin sijoituspaikka muutettiin isompiin tiloihin.
On lähes mahdotonta seurata noin 100 ihmisen taustan tekoa, jos jokainen tekee omaansa, tai edes ryhminä yhteensä joitakin kymmeniä.
Siksi olemme rajoittannet ohjattujen taustojen teon kolmeen erilaiseen, mutta toki, jos tilaa on ja muutoinkin mahdollista niin ... En uskalla luvata mitään. Siis kussakin muutama aktiivi tekee ja 30 ihmistä on rinkinä ympärillä. HUH?
En tiedä tarkkaa osallistujamäärää itsekään; 90-110 lienee haarukassa.
Työkalut ja tarpeet ovat tiettävästi kasassa, jos kaikki ne, jotka jo ovat luvanneet tarpeita tuoda, tuovat.
Tarkoitus on pitää perjantaina illalla katselmus ja talkoot, mikäli meillä on pääsy noihin tiloihin.
Tällöin suojattaisiin työpisteiden lattiat ja ympäristö sekä pantaisiin kaikki kuntoon, jotta lauantaina klo 9:00 pääsemme suoraan asiaan.
Mutta tästäkään minulla ei vielä ole tarkempaa tietoa.
Lopulliset suunnitelmat hahmottuvat viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, kun tiedetään tarkka osallistujamäärä.
No kaksi tärkeimmistä tulikin tuossa vastattua: 1. jokaisen kurssille tulijan ei tarvitse tuoda kurssia esittelevällä sivulla lueteltuja välineitä ja aineita, vaan tuojat on jo sovittu. 2. kaikki eivät pääse edes osallistumaan taustojen tekoon, vaan saavat tyytyä katselu- ja kuunteluoppilaan osaan.
Taustoja tehdään kolmea tyyppiä, sehän on ollut jo selvää alusta asti. Edelleen on epäselvää, mihin näin syntyvät taustat menevät. Jos taustoja tosiaan pääsevät tekemään (ja kotiinsa viemään?) vain ne muutamat "aktiivit", jotka ovat jo etukäteen ilmoittautuneet, eikä niitä tehdäkään porukalla, niin minä ainakin olisin halunnut tietää tuosta mahdollisuudesta. Mihin unohtuivat aikaisemmat lauseet "Toivottavasti mahdollisimman moni varaa mukaansa työvälineet" ja "Taustoja ei tehtäne kymmeniä, vaan muutamia ja siten että kaikki halukkaat oppivat." Oppiihan sitä katselemallakin, muttei paljon paremmin kuin hyvästä kirjasta.
Viimeinen yleinen epäselvyys koski perjantain talkoita, mutta se on siis vielä auki. Loput avoimet kysymykset, jotka tästä keskustelusta äkkipikaa bongasin, olivat niin yksityiskohtaisia, että taitavat tulla parhaiten vastatuksi kurssilla.
Taustoja tehdään kolmea tyyppiä, sehän on ollut jo selvää alusta asti. Edelleen on epäselvää, mihin näin syntyvät taustat menevät. Jos taustoja tosiaan pääsevät tekemään (ja kotiinsa viemään?) vain ne muutamat "aktiivit", jotka ovat jo etukäteen ilmoittautuneet, eikä niitä tehdäkään porukalla, niin minä ainakin olisin halunnut tietää tuosta mahdollisuudesta. Mihin unohtuivat aikaisemmat lauseet "Toivottavasti mahdollisimman moni varaa mukaansa työvälineet" ja "Taustoja ei tehtäne kymmeniä, vaan muutamia ja siten että kaikki halukkaat oppivat." Oppiihan sitä katselemallakin, muttei paljon paremmin kuin hyvästä kirjasta.
Viimeinen yleinen epäselvyys koski perjantain talkoita, mutta se on siis vielä auki. Loput avoimet kysymykset, jotka tästä keskustelusta äkkipikaa bongasin, olivat niin yksityiskohtaisia, että taitavat tulla parhaiten vastatuksi kurssilla.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Kaikki nuo lauseet "unohtuivat" matkan varrelle. Alkuasetelma oli jotain kolmisenkymmentä (toivottavasti edes) osallistujaa. Kaikki nuo lupaukset olisivat toteutuneet, mutta olisiko siis pitänyt pysyä siinä ja hyväksyä vain 30 ensin ehtinyttä?
Jo siitä ajatuksesta naputettiin. Vaihdettiin suosiolla isompiin tiloihin. No seuraava vaihe voisi olla pelkkä luento ja demonstraatio. Olisiko se hyvä?
Mielestäni on parempi että selviää käytännössä miten tarkasti mikäkin vaihe tehdään.
Mikä on noiden tehtävien taustojen kohtalo? Siitä saattaa kehittyä, ei en todellakaan tiedä. Jätän sen liittohallituksen päätettäväksi, ja minähän en kuulu liittohallitukseen, joten...
Oppii tässä ainakin olemaan kursseja enää edes ehdottamatta
vai...
No se riippuu palautteesta
Jo siitä ajatuksesta naputettiin. Vaihdettiin suosiolla isompiin tiloihin. No seuraava vaihe voisi olla pelkkä luento ja demonstraatio. Olisiko se hyvä?
Mielestäni on parempi että selviää käytännössä miten tarkasti mikäkin vaihe tehdään.
Mikä on noiden tehtävien taustojen kohtalo? Siitä saattaa kehittyä, ei en todellakaan tiedä. Jätän sen liittohallituksen päätettäväksi, ja minähän en kuulu liittohallitukseen, joten...
Oppii tässä ainakin olemaan kursseja enää edes ehdottamatta

No se riippuu palautteesta

Ei toki kurssien järjestämistä tai ehdottamista pidä lopettaa, senhän huomaat jo kaikki yllättäneestä innostuksesta ja ilmoittautuneitten määrästä. Uskon, että nuo antamasi tarkennukset jopa paransivat sitä todennäköisyyttä, jolla ilmoittautuneet myös vaivautuvat paikalle. Aikaisempi hieman epäselvä tilanne sen suhteen, mitä kurssilla pääsee tekemään ja näkemään ja mitä tarvikkeita itse kunkin kannattaa tai pitää hankkia kurssille osallistuakseen selkeni kovasti, bussilippu ja suklaapatukka siis riittävät.
Koska jo aikaisemmin vetosit liittohallituksen päätösvaltaan näissä asioissa, kysyinkin pari viestiä taaksepäin vain, milloin tuo kokous on ja milloin saamme lopullista tietoa. Voisitko vielä vastata tähän?
Jälkiviisas on helppo olla täältä kaukaa katsellen, joten minun on vaivatonta kirjoittaa, että ilmoittautumisissa olisi voinut kysyä, tahtooko kurssilainen osallistua taustan tekoon ja sitoutua samalla välineiden hankintaan vai tahtooko hän vain katseluoppilaaksi. Tekijöitä olisi sitten otettu niin monta kuin mahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Tämä olisi tietysti vaatinut, että kurssista olisi ollut kaikilla selkeämpi kuva jo ensimmäisten mainosten ilmeistymisen aikaan.
Vaan näinhän se on aina uutta kokeiltaessa: suosio yllättää suuntaan tai toiseen. Toisella kerralla ryysikseen tai sen täydelliseen puuttumiseen osataan ehkä sitten jo varautua paremmin.
Koska jo aikaisemmin vetosit liittohallituksen päätösvaltaan näissä asioissa, kysyinkin pari viestiä taaksepäin vain, milloin tuo kokous on ja milloin saamme lopullista tietoa. Voisitko vielä vastata tähän?
Jälkiviisas on helppo olla täältä kaukaa katsellen, joten minun on vaivatonta kirjoittaa, että ilmoittautumisissa olisi voinut kysyä, tahtooko kurssilainen osallistua taustan tekoon ja sitoutua samalla välineiden hankintaan vai tahtooko hän vain katseluoppilaaksi. Tekijöitä olisi sitten otettu niin monta kuin mahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Tämä olisi tietysti vaatinut, että kurssista olisi ollut kaikilla selkeämpi kuva jo ensimmäisten mainosten ilmeistymisen aikaan.
Vaan näinhän se on aina uutta kokeiltaessa: suosio yllättää suuntaan tai toiseen. Toisella kerralla ryysikseen tai sen täydelliseen puuttumiseen osataan ehkä sitten jo varautua paremmin.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minä en kuulu mihinkään hallitukseen, politbyrooseen enkä kylätoimikuntaan mutta rohkenen silti ehdottaa valmistuville taustoille koekäyttöä HAS:n näyttelyssä ja sen jälkeen julkista huutokauppaa muun näyttelyn jälkeen huutokaupattavan roinan mukana.jarvij kirjoitti:Mikä on noiden tehtävien taustojen kohtalo? Siitä saattaa kehittyä, ei en todellakaan tiedä. Jätän sen liittohallituksen päätettäväksi, ja minähän en kuulu liittohallitukseen, joten...
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Luotan siihen ettei minun tarvitse ottaa tuohon kantaa.
Mitä tähän kurssiin tulee, niin edellisestä vastaavasta on kulunut jo noin kymmenen vuotta. Tänä aikana on mielestäni seuroilla ja miksei muillakin ollut kylliksi aikaa pitää moinen tai vastaava kurssi vaikka vuosittain tai vieläkin useammin.
Ai niin, minä taisin olla vastaava järjestelijä siinä edellisessäkin.

Mitä tähän kurssiin tulee, niin edellisestä vastaavasta on kulunut jo noin kymmenen vuotta. Tänä aikana on mielestäni seuroilla ja miksei muillakin ollut kylliksi aikaa pitää moinen tai vastaava kurssi vaikka vuosittain tai vieläkin useammin.

Ai niin, minä taisin olla vastaava järjestelijä siinä edellisessäkin.

-
- Junior Member