Nitriitti

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Niin Pleko, ei myöskään nitraattia!

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28700

Kanto, laavakiviä, neljä suodatinta, kasvit - kaikki puolta pienemmästä 300 litraisesta siirrettyjä.

Puuh! Voi teitä Startzyme-uskovaisia. :) Akvaarioita on perustettu iät ja ajat ilman lisäaineita juuri noilla muilla avuilla. Mutta jo typpiyhdisteiden puuttuminen kertoo sen että tilanne saattaisi olla sama jopa steriilissä vain vedellä täytetyssä lasialtaassa.

Mikäli taas Startzyme jotenkin sitoo ammoniumin, ei altaissanne juurikaan kypsymistä tapahdukaan.
Viimeksi muokannut 111na, 22:51, 27.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Mutta pitäähän siihen Start Zymeen uskoa, Jungle sanoo itsekin kotisivuillaan:
Starter Fish for Cycling a Tank

A new tank needs to be "cycled" in order to start the natural biological process.

What do I do for Tropical / Freshwater Fish / Aquariums?
Start the cycling process with a few, hardy, inexpensive fish such as feeder Goldfish, Mollies, Swordfish, etc. Be sure to also add Start Zyme to tank water which contains millions of beneficial enzymes and bacteria that help jump start an aquarium into "cycling" to establish and maintain a healthy biological filter.
Eli pari kestävää ja halpaa kalaa pönttöön ja Start Zymeä perään. Niin miksi ihmeessä kestävää ja halpaa jos kerran tuo Start Zyme on moinen ihmeaine :roll:

Ja tietenkin tätäkin ainetta pitää muistaa lisätä viikottain.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Kaizu kirjoitti:Niin miksi ihmeessä kestävää ja halpaa jos kerran tuo Start Zyme on moinen ihmeaine :roll:
:mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mutta tuonhan jo tiesinkin! Kas kun happea tarvitsevat typpibakteerit eivät kerta kaikkiaan pysy pitkään hengissä suljetussa pullossa.
Hyvinkin on tehtaan laboratoriossa niitä voitu pulloon pakata, mutta tuskin suomalaisen kaupan hyllyssä olevassa pakkauksessa niitä elävinä enää on. Tosin tuo olisi helposti testattavissakin.
Ammoniakkia jokunen tippa veteen ja tuota ihmelitkua perään. Seuraavana pävänä jo selviäisi, missä mennään. :mrgreen:
Muilta olin kuulostaa ihan normaalilta kalalliselta kypsyttämiseltä. 8-)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Vaikka mistä sen todella tietää, jos StartZyme pelastaa sittenkin? Liityn heti joukkoon, kun sen näen! :D

Vielä ei ole näkynyt pilkahdustakaan. Pleko välähtää vain välillä kuin paraskin trolli!
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

liina kirjoitti:Vielä ei ole näkynyt pilkahdustakaan. Pleko välähtää vain välillä kuin paraskin trolli!
:mrgreen: :twisted:

Tosin yhden toisen 200L altaan kypsytin myös tuolla samaisella aineella ilman mitään vanhaa, josta olisi voinut tulla ymppiä. Akvaarioon heitettiin kolmen päivän päästä 3 plekoa, jonka jälkeen odotettiin 3 päivää ja heitettiin reilu 10kpl lisää. (Tosin kalat ovat ainoa vaihtoehto bakteerejen tuonnissa altaaseen)

Altaassa pysyi nitriitti kokoajan nollassa ja nitraattia alkoi muodostumaan vasta viikon päästä kalojen laiton jälkeen. Ammoniakkia ei mitattu... :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
111na
Elite Member
Elite Member

Trolliksi hieman nimittelin, koska jotenkin uskon sinun jättäneen tahallaan mainitsematta nuo isomman altaasi tarkemmat tiedot.

Mutta nyt olen hämmästynyt. Uskomatonta. Muoviplekoja? Narraat? Taipuvainen unohtamaan ja liiottelemaan? Valehtelemaan? Salaatinsyöjäkaloja? Valmiste toimii?

Jään odottamaan vertailevaa tutkimusta, mikä on helppo järjestää ja jätän jauhamisen vähemmälle.

:roll:
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

pleko_88 kirjoitti:Altaassa pysyi nitriitti kokoajan nollassa ja nitraattia alkoi muodostumaan vasta viikon päästä kalojen laiton jälkeen.
Onko kyseessä sama allas, josta tarinoit tässä keskustelussa? Siellähän tilanne näytti olevan, että kahdenkaan viikon (15 pv.) päästä ei nitraattia muodostunut - tämä oli mielestäsi jopa hyvä asia.

Höpötteletkö lämpimiksesi, vai mistä tässä on kyse?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Joko trolli tai sitten ei mitattu tai sitten vanhat analyysit tai sitten kaloja ei ruokittu tai sitten iso akvaario ja vain pieniä kaloja tai sitten tuuli heiluttaa kirjoittajan käsiä. Mitähän muita mahdollisuuksia on jos kypsyneessä plekoakvaariossa ei kahden viikon jälkeen ole nitraattia.
Ehkä typpibakteereita ei vielä kahdenkaan viikon jälkeen kertakaikkiaan ole! :mrgreen:
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

jarvij kirjoitti:Mitähän muita mahdollisuuksia on jos kypsyneessä plekoakvaariossa ei kahden viikon jälkeen ole nitraattia.
Start Zyme sitoo typen sellaiseen muotoon että testit eivät sitä havaitse? :roll:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Jos se sen tekisi, niin valkuaisaineet pysyisivät valkuaisaineina. :roll: :mrgreen:
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Tuossa Viestissäni luki kyllä jo suurimpaan osaan kysymyksistänne vastaukset, mutta kerrotaan nyt sis lisää, kun ei mene "trolli texti" perille.
Mutta nyt olen hämmästynyt. Uskomatonta. Muoviplekoja? Narraat? Taipuvainen unohtamaan ja liiottelemaan? Valehtelemaan? Salaatinsyöjäkaloja? Valmiste toimii?
Ei ole muoviplekot kyseessä vaan oikeat joita altaasa on yli 10kpl. En liioittele ja muistan hyvin koska täsätä ei ole paljoakaan aikaa. Valehtelu ei kuulu minun tapoihini!!! Kaloja syötetään pääasiassa wardleyn Disc- levätableteilla ja shrihmps pellets-katkarapupelleteillä. Mielestäni valmiste toimii ainakin auttavasti.

Onko kyseessä sama allas, josta tarinoit tässä keskustelussa? Siellähän tilanne näytti olevan, että kahdenkaan viikon (15 pv.) päästä ei nitraattia muodostunut - tämä oli mielestäsi jopa hyvä asia.

Höpötteletkö lämpimiksesi, vai mistä tässä on kyse?
Kuten aiemmin kirjoittamassani viestissä tulee selville, niin allas ei ole sama, vaikka eroa onkin vain 580L :mrgreen:

Tiedän että voisin jättää ihan hyvin nämä viestit kirjoittamattakin, mutta kun nyt vaan satun tietämään kymmeniä ihmisiä jotka näillä kypsyttävät ja kun jälkeenpäin kyselee niin kalat ovat olleet aivan ok koko kypsytyksen ajan. Tuskinpa näiden lukuisien altaiden kalat kaikki tuurilla selviäisivät!!
Joko trolli tai sitten ei mitattu tai sitten vanhat analyysit tai sitten kaloja ei ruokittu tai sitten iso akvaario ja vain pieniä kaloja tai sitten tuuli heiluttaa kirjoittajan käsiä. Mitähän muita mahdollisuuksia on jos kypsyneessä plekoakvaariossa ei kahden viikon jälkeen ole nitraattia.
Ehkä typpibakteereita ei vielä kahdenkaan viikon jälkeen kertakaikkiaan ole!
Kummastahan altaasta puhut, sillä nyt puhutaan tuosta 200l altaasta, jossa ei ollut mitään muuta ymppinä kuin tuo start zyme ja siinä nitraattia muodostui viikon päästä..EIKÄ! kahden viikon päästä, kuten viestissäsi kirjoitat.

Järvij olen myös tavannut muutaman ihmisen jotka ovat yrittäneet kypsyttää ammoniakilla, mutta ievät ole sitten onnistuneetkaan(ovat munanneet)ja sitten ovat käyneet ostamaan kaupallisia valmisteita, joilla allas onkin sitten kysynyt helposti ja nopeasti. [;)]

PS. Pidätte minua varmaankin täysin kajahtaneena ja sekopäisenä trollina, mutta sovitaan sitten niin jos ei muu kelpaa. Minä ainakin uskoin noihin valmisteisiin ja testaisin kyllä varmaankin kypsyttämistä johonkin altaaseen tuolla tarkasti joka arvon päivittäin mitatuna, jos vaan olisi tarvetta.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Ajan kanssa akvaario kypsyy joka tapauksessa. Ammoniumilla vain huomattavasti helpommin ja varmemmin sekä ennenkaikkea halvemmalla. Mutta toki, jos rahalla ei ole merkitystä, niin ihan miten vain. :mrgreen:
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

jarvij kirjoitti:Ajan kanssa akvaario kypsyy joka tapauksessa. Ammoniumilla vain huomattavasti helpommin ja varmemmin sekä ennenkaikkea halvemmalla. Mutta toki, jos rahalla ei ole merkitystä, niin ihan miten vain. :mrgreen:
Joo minä maksan kyllä sen 10e helposti, että pääsen täyttämään allasta kasveilla ja kaloilla jo muutaman päivän päästä. Ei tartte kun kerran ruitata ohjeen mukaan ja se on siinä!

Järvij muistanko väärin kun mielestäni tuota ammoniakkikypsytystä ei tehdä ihan vaan ruittaamalla kerran amoniakkia altaaseen ja kaloja vaikka kolmen päivän päästä perään. No kyllähän se sitten varmaan on paljon helpompaa. [;)] Miten sen nyt sitten ottaa!!!
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Trolli mikä trolli!
Typpibakteerit eivät kerta kaikkiaan kasva yhtään nopeammin kuin ne kasvavat. Tätä aihetta on ihan turhaa enempi jauhaa, joten tämä tästä! :|
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

jarvij kirjoitti:Trolli mikä trolli!
Typpibakteerit eivät kerta kaikkiaan kasva yhtään nopeammin kuin ne kasvavat. Tätä aihetta on ihan turhaa enempi jauhaa, joten tämä tästä! :|
Noh noh järvij ei tätä nyt noin tosissa täydy ottaa ei kai sinulla pitäisi olla mitään näitä koskevia keskusteluja vastaan, yritämmehän vain kehittää harrasstusta ja pyrkiä aina vain parempaan.

Minä en vastusta tuota ammoniakkikypsytys tapaa lainkaan, koska tiedän sen olevan täysin toimiva kypsytystapa, mutta oletko järvij itse kokeillut tuota start zymeä akvaarion kypsyttämiseen huonoin tuloksin, kun voit kerran sanoa että se ei toimi! Sillä esim. et voi sanoa ettei autolla voi ajaa, jos et ole itse sillä ajanut.

Onko teillä muilla jotka olette minua "vastaan" huonoja kokemuksia kaupallisilla aineilla kypsyttämisessä vai onko kaikki vain kuviteltua mututuntumaa!!!

PS: modenaattorit tässä ei haasteta riitaa vain only yritetään selvittää, että miten oikeasti on näiden kaupallisten aineiden laita. Et voi tuomita sellaista mistä sinulla ei ole omaa kokemusta! :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

"olen myös tavannut muutaman ihmisen jotka ovat yrittäneet kypsyttää ammoniakilla, mutta ievät ole sitten onnistuneetkaan(ovat munanneet)ja sitten ovat käyneet ostamaan kaupallisia valmisteita, joilla allas onkin sitten kysynyt helposti ja nopeasti

Sama juttu täälläkin. Tietoni perustuvat tämän palstan kirjoituksiin ja saamiinit kokemuksiin henkilöitä, jotka eivät näille palstoille kirjoittele.

Trollit taitavat löytyä näistä, vääristelevien kirjoittajien nimimerkkien takaa, eli laittavat sanojaa ihmisten suuhun, jotka eivät ole koskaan puhuneet mistään tällaisista asioista, joita nämä trollit levittävät ja heidän kohdaltaan taitavat nämä varsinaiset valehtelijat löytyä Kun oma tieto ei riitä, turvaudutaan valehteluun, jonka kirjoittajiksi mainitaan asiallistei vastanneet ihmiset.

Mutta trollithan ovat aina kuuluneet ihmiskuntaan ja heillä on hyvä kyky liioitella jasioita ja vehdella:)
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
111na
Elite Member
Elite Member

Se etten meinaa uskoa, johtuu vain siitä aiemmin täällä oppimastani, etteivät typpibakteerit voi kasvaa parhaimmillaankaan kuin tuplaantuen 18 tunnissa (jakautumisaika) ja ettei tähän mennessä ole näistä valmisteista löytynyt niitä toimivia bakteereita. Että kypsytysaineilla on todettu vain jonkinverran edistävä vaikutus normaaliin kypsymiseen. Anteeksi vain Pleko, mutta jos et unohtanut mainita vaikkapa vanhaa suodatinta, kertomuksesi on niin kummallinen tätä taustaa vasten etten voi kuin hämmästellä. Totuutta minä ainakin etsin enkä ole tietenkään tällaisissä mitään puolta valinnut.

Minulla on yksi kokemus Bactozymin kanssa ja vaikutusta ei näkynyt. Vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, että vain vertailuallas kertoisi todellisuuden. Minulla ilmeisesti hanaveden korkea kloramiinipitoisuus aiheutti sitkeän nitriitin muodostumisen päivittäisen vedenvaihtokierteen takia.

Kokemukseni löytyy raportoituna seuraavasta, loppusivuilta. Muuten säikeessä pohditaan muunmuassa millaisia ammoniummääriä kypsyttelyyn todella tarvitaan.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=22307

Ja tässä toinen noista määristä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=24566
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Ostin kuin ostinkin Tetra Bactozymia, koska oli niin innokas myyjä ja sain niitä puhuttua
neljä kapselia (1 euro kappale) eikä koko pakettia. Vaihdoin
taas vettä ja laitoin yhden kapselin sisällön altaaseen. Pientä
nitriitin nousun hidastumista saattoi havaita lauantaihin
mennessä. Mikä siihen todella vaikutti, ei mikään tässä voi
kertoa. Se on voinut tapahtua ilmankin tuota valmistetta, vaikka
suora havainto olikin nitriitin kasvun hidastuminen.

Toisaalta siis lauantai-iltana nitriitti oli jo 0,8, eli se siitä kapselin (ainakaan välittömästä) vaikutuksesta.

Sitten tuli tuo klooriasia mietintämyssyyn ja lauantaina teinkin
sitten vedenvaihdon lisäten Aqua-Safea
. Sen jälkeen ei ole
tarvinnut vettä vaihtaa, vaan nitriitin nousu pysähtyi kokonaan."
Kai liina tiesit, että nämä litkut eivät toimi ilman vedenparannusainetta ja kun sitä lisäsit niin näytti kyllä vanhan tekstisi mukaan nitriitit laskevan eikä nousevan. Tässä ei siis toimittu ohjeiden mukaisesti! [;)] Eli tälläisiä tapauksia ei mielestäni voi ottaa huomioon jos kerran kypsytystä ei tehdä ohjeiden mukaisesti..... :|

Niin ja tuossa 200l altaassa ei ollut mistään altaasta mitään vanhaa vaan kaiiki oli täysin uutta kamaa sisustuksia myöten. Minä ihmettelen mitä ihmettelemistä tässä on kun tiedän ihmiset ostavat näitä kypsytysaineita joka päivä akvaarioliikkeistä ympäri suomea ja minä en tiedä yhtään mokaan mennyttä kypsytys-tapausta ainakaan. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Liina

se, että sinä ja moni mukaan, ei tahdo uskoa toistemme kokemuksia, ei takoita sitäm että toinen olisi oikeassa toinen vääräsrrä.

Kokemus näyttää, mutta torellikeskusteluun, toisten panetteluun ja valheiden kertomisiin en tähtisi.

Kertokaamme vain omista kokemuksista.

Trollit ovat yleesä niitä, jotka huutelevat nimettömä huhuja ja valheita toisien ihmisten kokemuksina, mainitsematta lähdettään.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

pleko_88 kirjoitti: Minä en vastusta tuota ammoniakkikypsytys tapaa lainkaan, koska tiedän sen olevan täysin toimiva kypsytystapa, MUTTA oletko järvij itse kokeillut tuota start zymeä akvaarion kypsyttämiseen huonoin tuloksin, kun voit kerran sanoa että se ei toimi! SILLÄ ESIM. ET VOI SANOA ETTEI AUTOLLA VOI AJAA, JOS ET OLE ITSE SILLÄ AJANUT.
Elä kerpele mies huuda. Tuolta löytyy parempiakin korostustapoja.

Mutta. On ihan jees sanoa että autolla ei voi ajaa ilman bensaa (tai muuta polttoainetta)
vaikkei itse olisi tankkia koskaan tyhjäksi päästänyt! Ja eikö tuossa nyt mene puurot ja vellit vaihteeksi sekaisin. Ei se ammoniakki ja joku starzyme ole vaihtoehtoiset tavat hoitaa sama asia. Asia on niin herttaisen yksinkertainen että altaaseen on saatava riittävästi bakuja hoitamaan typenkierto, joka johtaa nitraatin muodostumiseen. Ymppi esim. kukkaruukusta ja startzyme ovat ne kilpailevat konstit. Kyllä niitä kaupan purkista tulleita bakteereita (jos niitä olisi) voisi ruokkia ammoniakilla yhtälailla.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
111na
Elite Member
Elite Member

Pleko, ei ohjeissa mainittu mitään Aquasafesta, eikä Bactozym-spesialisti Akvaariokeskuksessakaan siitä maininnut, vaikka pitkän myyntipuheen ohjeineen piti. [;)]

Akvaario oli 40-litrainen ja siinä oli neljä kolmen sentin kalaa.

Myöhemmin kävi myös ilmi ettei Suomessa myytävä Aquasafe edes tehoa kloramiiniin, mutta toki neutraloi kloramiinivedessä aina olevan vapaan kloorin osuuden, mikä on huomattavasti ärhäkkäämpää ainetta. Minun vedessäni on kloramiinia 0,6mg/l ja kokonaiskloori noin 0,62. Nyt käytän kloramiinin rikkomiseen C-vitamiinia, enkä mitään ns. vedenparannusainetta.

Ihmettelemistä toki on kun ensin monesta suusta saa tietää että ei ja sitten jostain että juu!

Edit:
Minelan, keskustelu näyttää toimivan, joten kaikki lienee hyvin. Halusin vain tökkiä plekoa hieman tarkemmin ja noooin kovia sanoja käyttäen. Saankohan Pohjakalaltamme anteeksi? Myönnän että siinä oli nuoruutensa tuomaa mukana minun puolelta, mikä on väärin.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

seia kirjoitti:Ei se ammoniakki ja joku starzyme ole vaihtoehtoiset tavat hoitaa sama asia. Asia on niin herttaisen yksinkertainen että altaaseen on saatava riittävästi bakuja hoitamaan typenkierto, joka johtaa nitraatin muodostumiseen. Ymppi esim. kukkaruukusta ja startzyme ovat ne kilpailevat konstit. Kyllä niitä kaupan purkista tulleita bakteereita (jos niitä olisi) voisi ruokkia ammoniakilla yhtälailla.
kalat, kalat, kalat...Tietääkseni ne tuottavat ruokaa bakteereille, joita taas tulee noista kaupallisista valmisteista. Esim. jungle sanoo start zymen sisältävän 9 eri lajia bakteereita. Siis miksi ruokkia bakteereita ammoniakilla, kun altaaseen voi yhtä hyvin laittaa kaloja jotka hoitavat saman asian!

Liina: Anteeksi en muista pitikö bactozymin kanssa käyttää vedenparannusainetta, mutta ainakin seran aquasafe ja Junglen start zyme vaativat kuulemma vedenparannusainetta toimiakseen kunnolla. Tarkistan tuon Bactozym-tuotteen huomenna. :)

Juu keskustelu sujuu oikein hyvin ainakin minun puolesta ja suutun kyllä, jos joku pilaa sen aloittamalla tappelun. [;)]

Edit: Liina ei tässä nyt pidä mitään anteeksi alkaa pyytelemään, kunhan vaan saisin kumottua nuo huu-haa jutut kaupallisista aineista, jos ne todellakin toimivat. harrastus on ainakin minulle pää-asia. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

pleko_88 kirjoitti:Siis miksi ruokkia bakteereita ammoniakilla, kun altaaseen voi yhtä hyvin laittaa kaloja jotka hoitavat saman asian!
Siksi kun ammoniakkiin ei satu, jos ammoniakki- tai nitriittitaso nousee liiaksi bakteerimäärän ollessa vielä liian vähäinen ;)

Ja sehän tässä oli kai justiin se kysymys, että tuleeko sieltä kaupan purkista käyttökelpoisia bakteereita.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

seia kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:Siis miksi ruokkia bakteereita ammoniakilla, kun altaaseen voi yhtä hyvin laittaa kaloja jotka hoitavat saman asian!
Siksi kun ammoniakkiin ei satu, jos ammoniakki- tai nitriittitaso nousee liiaksi bakteerimäärän ollessa vielä liian vähäinen ;)

Ja sehän tässä oli kai justiin se kysymys, että tuleeko sieltä kaupan purkista käyttökelpoisia bakteereita.
Ymmärrän, että tämä on täysin järkevää, mutta kyllä niiden kaupallisten aineiden pitäisi toimia kalojenkin kanssa...
Tosin alkuun ei kyllä kannata laittaa kaloja, kuin ihan vähän ja ruokkia todella varovaisesti. Vaan näinhän ne valmistajatkin neuvovat tekemään. [;)]

Tässä hieman tetran bactozymistä: http://www.amazon.fi/body_vedenhoitoaineet.html
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”