Ajatuksia todella suuresta akvaariosta

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jani »

Marko Markkanen:
Minulla on 300 (pit.) x 80 (lev.) x 60 (kork.) allas ja se on tehty 12 mm lasista. Aluksi hieman pelotti lasin ohuus mutta hyvin on pysynyt kasassa. Poikkitukia taisi on 4 kpl. Aluksi tuntui allas isolta mutta kyllä siihen tottuu nopeasti. Kannattaa suunnitella miten tuon kokoisen altaan saa sisälle omalle paikalleen sillä painoa tuohon kertyy tyhjänäkin aikalailla. Ellei sitä rakenneta paikan päällä.
Eli kuten sanottu, altaan korkeus määrittelee sivulasien paksuuden. Korkeuden ollessa pienempi kuin 62 cm, voi sivulasit olla 12 mm (pahoittelen aiemmassa viestissäni ollutta mittavirhettä) ja pohja saisi olla isoissa altaissa aina vähintään 15 mm. Pitkissä altaissa sitten tarvittava määrä tukia jottei atu-ja takalasit taivu. :P
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Heips!
Selailin tuollaista varastokaluste luetteloa ja tärmäsin tommoiseen hyllykköön (aika edullinen), joka kävisi hyvin altaiden jalustaksi, niin 2 tai 3 kerrosta vähintään [;)]
Tiedättekös noita, joihin voi vaikka Fin-lavoja laittaa?
Niissä on päädyt, joden väliin tulee kantopalkit ja that's it !
Pääty maksoi 46e ja palkit 17.65e/kpl, kantavuus 935kg/palkki, kahdelle siis puolet lisää kantavuutta. Eihän tuo mikään kaunis kokonaisuus ole, mutta jos seinien sisään tulee niin minulle NAM!

Isojen altaiden räkki siis.
Onhan noita vaikka millä mitoilla, mutta tuon esimerkkihinnan päätyjen korkeus oli 200cm, syvyys 60cm. ja pituus (palkin)182.5cm

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

KtMan kirjoitti:Heips!
Selailin tuollaista varastokaluste luetteloa ja tärmäsin tommoiseen hyllykköön (aika edullinen), joka kävisi hyvin altaiden jalustaksi, niin 2 tai 3 kerrosta vähintään [;)]
Tiedättekös noita, joihin voi vaikka Fin-lavoja laittaa?
Niissä on päädyt, joden väliin tulee kantopalkit ja that's it !
Pääty maksoi 46e ja palkit 17.65e/kpl, kantavuus 935kg/palkki, kahdelle siis puolet lisää kantavuutta. Eihän tuo mikään kaunis kokonaisuus ole, mutta jos seinien sisään tulee niin minulle NAM!

Isojen altaiden räkki siis.
Onhan noita vaikka millä mitoilla, mutta tuon esimerkkihinnan päätyjen korkeus oli 200cm, syvyys 60cm. ja pituus (palkin)182.5cm

Eikös halvimmalla ja helpoimmalla pääse kun laittaa tuon jalustan leca-harkoista seinän sisään... Noilla kun pystyy tekemään vaikka minkäkokoisen alustan.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Tuukkah kirjoitti:Eikös halvimmalla ja helpoimmalla pääse kun laittaa tuon jalustan leca-harkoista seinän sisään... Noilla kun pystyy tekemään vaikka minkäkokoisen alustan.
Niin-niin, mutta mitenkäs kasaat leca-harkkoja ensimmäisen altaan päälle, saaden toisen altaan sen yläpuolelle?
Jos seinään aletaan altaita upottamaan, niin laitetaan samantien 2 päällekkäin [;)]

Tuukkah
Senior Member
Senior Member

KtMan: ei, kyllä mä ajattelin että ei kannata pistää liikaa hyvänkään onnen varaan... meinasin vaan että kun oon avokin saanut ylipuhuttua hyväksymään tollaisen metrin leveän ja 4 metriä pitkän lasikaapin ja yli 3 tonnia vettä sintteineen...
Millä ilveellä mä nyt ilkeäisin ottaa tollasen puheeks?! Tyyliin; "...hei kulta, eiks se oo niin että kaksin aina kaunihimpi..."??? En usko että riittäis puolison huumorintaju enää noin pitkälle... [;)]
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Jees, on se vähän niin meilläkin :roll:
Mutta meillä valitetaan akvaarioiden viemästä tilasta ja yksi kuluttaa tilan lattiasta kattoon kuitenkin, päällekkäin sijoittelu ei siis veisi sitä tilaa enempää :mrgreen:
En itelleni ihan noin mahtipontista allasta kyllä edes suunnittele (kuin sinä), mutta pienempiä ilman perustuksia ja paalutuksia kuitenkin. Tuo sinun altaasi varmaan vaatii kahlausta altaassa, jos pohjaan halutaan koskea, eipä kiinteät rakenteet sen yläpuolella ole muutenkaan hyvä idea.
Mutta tuon seinän sisään olisi hyvä suunnitella myös joku oma huippuimuri joka imee kosteuden suoraan pihalle jne..
Heh! Mielikuva: Ulkoseinässä ritilä, joka puskee talvipakkasilla komeaa jääpuikkoa [;)]

Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Ajattelin sijoittaa tuonne altaan päälle tosiaan kaksi massiivista valutussuodatinta jotka ovat paitsi tehokkaita, myös toimintavarmoja vailla pelkoja vesivahingoista. Tuo kosteuden poisto onkin sitten jo juttu erikseen... ehkä pyrkisin toteuttamaan tuon siten että koko tila tehtäisiin täysin eristetyksi seinän sisärakenteista ja kosteaan tilaan väsättäisiin jonkinlaiset tuuletusputket molempiin katseluhuoneisiin, jolloin enin kosteus poistuisi läpivedon mukana huoneilmaa kosteuttamaan. Toki kosteus pyrittäisiin minimoimaan jo hyvin suunnitelluilla, kyllin tiiviillä kansilaseilla.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Jos huoneistossa on koneellinen ilmanpoisto,niin tuskimpa mitään ongelmia kosteuden kanssa syntyy?

Mutta korkean altaan kanssa on hyvä suunnitella sitä miten saisi kätensä venytettyä parikymmentä senttiä pidemmiksi :mrgreen: Eihän niitä pitkiä käsiä vesienvaihtoon ja ruokintaan tarvitse,mutta jos tarvitsee pohjalle joitakin asennuksia ym. huoltohommia tehdä,niin on se aika tuskallista.

Nimimerkki: 91cm korkea allas
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Jätä ilman kosteus sekä vesivahinko huolet LVI suunnittelijan huoleksi. Kerro sille mitä haluat (varaudu myös kertomaan tässä tapauksessa miksi :mrgreen: ). Eipä sen jälkeen tarvitse miettiä itse noita juttuja. Se on ammattimiehen homma.

Edit: Mulla on ollut 80 senttiä korkea allas ja kyllä siinäkin sai kurotella. Mitenkähän toi 91 senttinen. Huh.. Huh..
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

No,onneksi tuolla ei tarvitse joka päivä olla käsiänsä uittamassa. Mutta tuollaisessa "mammuttialtaassa" olisi hyvä,jos huoltohommia olisi mahdollisuus päästä tekemään huoltohommia molemmilta pitkiltä sivuilta,varsinkin jos allas on 100cm leveä.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Kyllä tuosta tankista sellainen olisi tulossa että huoltohommiin pääsee molemmilta sivuilta, eihän sinne keskelle tankkia ylety muuten mitenkään. Jakkara apuna ja äijä olkapäätä myöten tankiin (onneks on siunaantunut suht pitkät kädet).
Tossa toteuttamisessa tosiaan todennäköisesti tulee kaipaamaan jonkunverran konsultointiapua mutta eiköhän sellaista talonrakennuksessa muutenkin ole saatavilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”