Kuulostaa ihan toimivalta.rambi kirjoitti:Seuraavat osat laskin hintaan; 2m 32 mm putkea, 2m 25 mm putkea(läpiviennistä ala-altaaseen), läpivienti 25x32x1, 32 mm T haara,32 mm L haara,32 mm kuppi ja 40x32x25 pala läpivientiin mihin menee 32mm Durson putki.
Läpiviennissä ei ainakaan piirrustuksen mukaan ole sisällä kierteitä joten liimalla kaiken laitan kiinni. L ja T haaran väliin tulee pieni pala 32mm putkea että saisin ne yhteen (meneekö oikein).
Ala-allas systeemien esittely.
Valvoja: Moderaattorit
Näyttää toimivan ihan ok se kokoonpano mutta sen Durson kuvan osa 3 tuottaa vielä päänvaivaa, leveämmästä kohdasta siihen täytyy mahtua 32 mm durson putki, eli sisähalkaisija siinä pitäisi olla se 32 mm ja kapeampi sitten pitäisi mahtua siihen läpivientiin minkä ulkohalkaisija on 32 mm ja sisä 25 mm, onko siinä kuvassa se d2 mitta myös kapeamman puolen ulkohalakaisijan mitta, eli mikä palikka siitä, aamulla vielä löysin sopivan mutta nyt ei näytä mikään niistä olevan sopiva.
http://www.aquaristikshop.com/zubehoer/red_lang.htm
Käytät vaan 25 mm putken pätkä läpiviennin ja ko. palikan välissä (d3 = 25 mm).rambi kirjoitti:Näyttää toimivan ihan ok se kokoonpano mutta sen Durson kuvan osa 3 tuottaa vielä päänvaivaa, leveämmästä kohdasta siihen täytyy mahtua 32 mm durson putki, eli sisähalkaisija siinä pitäisi olla se 32 mm ja kapeampi sitten pitäisi mahtua siihen läpivientiin minkä ulkohalkaisija on 32 mm ja sisä 25 mm, onko siinä kuvassa se d2 mitta myös kapeamman puolen ulkohalakaisijan mitta, eli mikä palikka siitä, aamulla vielä löysin sopivan mutta nyt ei näytä mikään niistä olevan sopiva.![]()
Katselin netistä erilaisia ala-altaan rakentelukuvia, aika sokkeloiselta vaikuttii, Ealexin systeemi näyttää ihan helpolta ja yksinkertaiselta.
Ealex: oletko ollut tyytyväinen siihen yhden väliseinäratkaisuun, jos nyt oikein ymmärsin niin sillä välilasilla olet määrännyt vedenpinnan korkeuden laiteosastolla, siitä sitten lasin yli refugiumin ja sieltä takaisin altaaseen, tähän väliin taas kerran tyhmä kysymys, onko se refugium osasto tässä systeemissä ainoa missä vedenpinta laskee kun vettä haihtuu systeemistä.
Toimisiko systeemi päinvastoin eli altaasta refugiumin osastolle ja siitä lasin yli laiteosastolle missä vaahdottaja ja pumppu.
Voiko ala-allasta rakentaa jotenkin näin että refugiumin osastolle ei tule altaasta vettä eikä paluupumppua,eli kaikkki olisi laiteosastolla.
Miten sillä Dursosysteemillä määrittele sopivalla teholaa olevan pumpun jos läpivienti 25 ja putki 32, aika kallista olisi kokeilla vaikka 10 eritehoista pumppua.
Onko muita hyviä piirrustuksia\kuvia toimivan refugium\sumpun yhdistelmälle.
Ealex: oletko ollut tyytyväinen siihen yhden väliseinäratkaisuun, jos nyt oikein ymmärsin niin sillä välilasilla olet määrännyt vedenpinnan korkeuden laiteosastolla, siitä sitten lasin yli refugiumin ja sieltä takaisin altaaseen, tähän väliin taas kerran tyhmä kysymys, onko se refugium osasto tässä systeemissä ainoa missä vedenpinta laskee kun vettä haihtuu systeemistä.
Toimisiko systeemi päinvastoin eli altaasta refugiumin osastolle ja siitä lasin yli laiteosastolle missä vaahdottaja ja pumppu.
Voiko ala-allasta rakentaa jotenkin näin että refugiumin osastolle ei tule altaasta vettä eikä paluupumppua,eli kaikkki olisi laiteosastolla.
Miten sillä Dursosysteemillä määrittele sopivalla teholaa olevan pumpun jos läpivienti 25 ja putki 32, aika kallista olisi kokeilla vaikka 10 eritehoista pumppua.
Onko muita hyviä piirrustuksia\kuvia toimivan refugium\sumpun yhdistelmälle.
Tutkipa seuraavia sivuja:rambi kirjoitti:Onko muita hyviä piirrustuksia\kuvia toimivan refugium\sumpun yhdistelmälle.
http://website.lineone.net/~espsrg/diy_projects.htm
Kokonaisuus mielestäni alkaa olla jo liian monimutkikas mutta joitakin ajatuksia sieltä voisi löytää. Esim. kaatokulma onkin kaatokotelo ja siinä durson järjestelmä on tehtävä tankin ulkopuolelle.
Refugium on ala-altaassa oleva erillinen allas pienien jalkojen päällä ja vesi voi valua ensin siihen ja siitä sitten sen reunojen yli laiteosastoon. Hyvä puoli on siinä, että refugium saadaan tarvittaessa helposti pois kierrosta .
Olen ollut aika tyytyväinen, en ole kaivanut sokkeloa hetkeäkään.rambi kirjoitti:Katselin netistä erilaisia ala-altaan rakentelukuvia, aika sokkeloiselta vaikuttii, Ealexin systeemi näyttää ihan helpolta ja yksinkertaiselta.
Tämä vasta näyttää naurettavalta:

hirveä sokkelo "poistamaan kuplia" ja kaikki kuplat näyttäisi menevän iloisesti sokkelon läpi.
Vedenpinta vaihtelee vain siinä osastossa, missä on palautuspumppu, eli minulla refugiumissa.
Refugiumin jälkeen ei saisi olla mitään vaahdottajia, vaan vesi pitäisi mennä mahdollisimman suoraan akvaarioon.Toimisiko systeemi päinvastoin eli altaasta refugiumin osastolle ja siitä lasin yli laiteosastolle missä vaahdottaja ja pumppu.
Jos käytät vain pieneliöstölle turvallisia vaahdottajia niin voisi rakentaa niinkin, muuten ei kannatta.Voiko ala-allasta rakentaa jotenkin näin että refugiumin osastolle ei tule altaasta vettä eikä paluupumppua,eli kaikkki olisi laiteosastolla.
Sanoisin että alle 1500 l/h pumpulla tämä toimii valumalla, eli selviät pienellä kuplamäärällä sumpissa ja yli 2000 l/h toimii Durso-systeemillä, eli koko putki on täynnä vettä ja ilmamäärä säätää systeemin imuvoimaa, silloin sumpissa kuplii aika reilusti.Miten sillä Dursosysteemillä määrittele sopivalla teholaa olevan pumpun jos läpivienti 25 ja putki 32, aika kallista olisi kokeilla vaikka 10 eritehoista pumppua.
Eli Eheim 1250 (1200l\h) olisi ihan sopiva siihen, onko sillä pumpun teholla sitten merkitystä sen ilmareiän kokoon siinä Durson systeemissä, eniten siinä Durson laitteessa on juuri sen ilmareiän kanssa ollut onkelmia.ealex kirjoitti: Sanoisin että alle 1500 l/h pumpulla tämä toimii valumalla, eli selviät pienellä kuplamäärällä sumpissa ja yli 2000 l/h toimii Durso-systeemillä, eli koko putki on täynnä vettä ja ilmamäärä säätää systeemin imuvoimaa, silloin sumpissa kuplii aika reilusti.
Jos se putki taas ei ole ihan täynnä sillä pienemmällä pumpulla niin tuleeko siitä äänekkäämpi.
Ilmeisesti Ealex sen sun ala-allas systeemin voi toteuttaa myös 2 ala-altaalla, toinen sumppu ja toinen refugium, olen ajatellu nykyistä 95 cm pitkää allasta mutta siinä muodostuu onkelmaksi kaapiston tai jalustan väliseinä\tuki ja sitä ei saa mahtumaan sinne.
Mikä on paras vaihtoehto yhdistää sitten nämä kaksi allasta? ,1-2 läpivientiä (vaikka 40mm)ja siihen putket väliin, joku muu viritelmä?
Kiitos Mikael linkistä. Meinasin kysyä juuri semmoisestä viritelmästä minkä kuvan Ealex laittoi että miksi siellä on niin paljon niitä väliseiniä, onneksi ala-altaan saa myös helpommin tehtyä
Oletteko käyttäneet jotain suodatinpatruuna tai jotain siellä putken alapäässä ilmakuplien vähentämiseksi.
Minulla jostain ihmeellisestä syystä ei synny kuplia lainkaan. Johtuneeko siitä, että vesi puotoaa ensin putkessa 1,5 m, menee sitten seinän läpi lattian rajassa ja nousee seinän toisella puollella 60 cm ala-altaan reunan yli ja putken ala-altaan puoleinen pää on veden alla?!rambi kirjoitti:Oletteko käyttäneet jotain suodatinpatruuna tai jotain siellä putken alapäässä ilmakuplien vähentämiseksi.
Pumppuna on 1060.
Pakkaset kun pikku hiljaa alkaa hiipua on aika alkaa taas rakentelemaan. FO altaaseen on nyt ryhdytty kokoamaan durso putkea (50 mm) ja muuta putkistoa (40 mm ulos ja 32 mm sisään). Vaahdottajalle tulee omat 40 mm tulot ja menot. Pumput tulee sumpun ulkopuolelle tällä kertaa, joten siihenkin tarvitsee sitten 40 mm reijän(t)(t=varapumppu).

Kuvasta näkee että putkisto ei ole mitään pikku halkaisijaa, vaan kunnon virtaukset saadaan aikaan tarvittaessa. Putkisto on mitoitettu niin että se voi tarpeen vaatiessa huolehtia useammasta pöntöstä... Kun koskaan ei tiedä mitä tarvetta tulee...
Myöhemmin lisää ala-altaan rakentelusta ja muista projekteista (tulee myös kotisivuille).
Mainittakoon vielä että eilen laitoin koesatsin "omaaa kiveä" tulemaan. Tämä tosi tehty hiekkapuhallus sorasta ja hiekotus sepelistä. En viitsinyt eksperimenteerata aidolla tavaralla, vielä, sen hinnan takia.

Kuvasta näkee että putkisto ei ole mitään pikku halkaisijaa, vaan kunnon virtaukset saadaan aikaan tarvittaessa. Putkisto on mitoitettu niin että se voi tarpeen vaatiessa huolehtia useammasta pöntöstä... Kun koskaan ei tiedä mitä tarvetta tulee...
Myöhemmin lisää ala-altaan rakentelusta ja muista projekteista (tulee myös kotisivuille).
Mainittakoon vielä että eilen laitoin koesatsin "omaaa kiveä" tulemaan. Tämä tosi tehty hiekkapuhallus sorasta ja hiekotus sepelistä. En viitsinyt eksperimenteerata aidolla tavaralla, vielä, sen hinnan takia.
-
Sam Salonen
- Imperaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Vaihtoehtoinen paikka PVC-putkien hankintaan löytyy myös Suomessa http://www.a-pumput.fi/pvc-osat.html Pikaisella selailulla niin tulin siihen tulokseen ettei ainakaan kannata aquaristic.netistä tilata. Marinshop.de taitaa kuitenkin vieläolla halvempi paikka kun tuo A-pumput, sitähän ei tiedä kuinka paljon tuolta saa halvennusta kun itse käy paikan päällä ostamassa...
Ne jotka ovat tilanneet putkia ym PVC-kamaa voisivat vertailla hintoja ja tehdä toteamuksia asiasta.
Ne jotka ovat tilanneet putkia ym PVC-kamaa voisivat vertailla hintoja ja tehdä toteamuksia asiasta.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Hyvä että täältäkin löytyy osia netistä, kaikki osat mitä tarvin löytyi paitsi läpivienti, ehkä olen myös sokea 
Jos tekee paluun myös reiän kautta pohjassa niin se voi olla ilmeisesti samalla läpiviennillä kun Durson putki, eli 25\32.
Onko ylivuotokulman koolla merkitystä muuta kun että sinne saa kummatkin putket mahtumaan. Paljonko olette jättäneet tilaa altaan yläreunan ja ylivuodon välille, varmaan sen verran että aallot eivät mene lattialle
Jos tekee paluun myös reiän kautta pohjassa niin se voi olla ilmeisesti samalla läpiviennillä kun Durson putki, eli 25\32.
Onko ylivuotokulman koolla merkitystä muuta kun että sinne saa kummatkin putket mahtumaan. Paljonko olette jättäneet tilaa altaan yläreunan ja ylivuodon välille, varmaan sen verran että aallot eivät mene lattialle
Itse hommasin venttiilit, putket yms. a-pumpulta ja voin sanoa, että ei ole sieltä halvimmasta päästä. Etolasta sai halvemmalla mutta ostohetkellä Etolan hyllyt olivat tyhjiä. Ealex tietää ostopaikan Tampereelta ja sen hintatason./sam kirjoitti:Vaihtoehtoinen paikka PVC-putkien hankintaan löytyy myös Suomessa http://www.a-pumput.fi/pvc-osat.html
Minulle osat tulivat maksamaan 500 euron luokkaa.
-
Sam Salonen
- Imperaattori

- Viesti:
Aikamoisen "hässäkän" olet kyllä siinä tapauksessa rakentanut itsellesiMikael kirjoitti:Minulle osat tulivat maksamaan 500 euron luokkaa.
Laskin että systeemi jossa durso-mutka olisi 40mm supistuen -> 32mm + 32mm hana ja paluu 25mm tulisi maksamaan tuolta A-pumpusta ostettuna reilu 60€
Palikoina tuossa siis:
- Kulma 90° 40mm 1kpl
- Kulma 90° 25mm 4kpl
- Kulma 45° 32mm 1kpl
- Kulma 45° 25mm 1kpl
- T-pala 40mm 1kpl
- Päätylaippa 40mm 1kpl
- Supistus 40->32mm 1kpl
- Läpivienti 32mm 1kpl
- Läpivienti 25mm 1kpl
- Venttiili 32mm 1kpl
- Putkea 40mm, 32mm ja 25mm riittävä määrä
Noilla mun käsityksen mukaan pitäisi saada kasattua se durso. Vai onko tuossa laskelmassa suuria virheitä?
Käppyrä 1 ja 2
www.aqua-web.org/kuvia/durso.jpg
www.aqua-web.org/kuvia/durso2.jpg
Edit: Lisätty käppyrän tapainen ajatuksesta + versio 2 samasta...
Viimeksi muokannut Sam Salonen, 13:54, 20.01.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jotta ei tulisi väärinymmärryksiä, tarkennan hiukan. Kaikki putkitukseen liittyvä tuli maksaamaan tuon 500 euroa. Läpiviennit (7kpl) yksin oli 120 euron luokkaa ja venttiilit olivat 15-17 euroa kappale. Tosin läpiviennit olisin ostanut Biltemasta jos olisin tiennyt saavani ne sieltä - jälkiviisaus on helppoa.sam kirjoitti:Aikamoisen "hässäkän" olet kyllä siinä tapauksessa rakentanut itsellesi![]()
On muistettava, että pääallas on eri tilassa kuin ala-allas ja refugium ja putkituksen olen vetänyt seinän alitse.
Itse laskin juuri FOWLR projectin PVC osille hinnan ja se olisi noin 235e, tosin mulla on kyllä jonkin verran vanhasta venttilejä muutama läpivienti ja kaikenlaista sälää. Hintaa kertyy kyllä helposti kun laittaa noita läpivientejä (ala-altaaseen tulee 4 kpl 40 mm), sen perään siiten vaina venttilli. Lisäksi putkiston varrelle ajattelin sijoittaa ulosotto ja sisään pumppaus pisteet, helpottamaan vedenvaihtoja (venttiili auki ja vettä ulos 8) ja toisin päin, erittäin kätevää voin kertoa, varsinkin jos vaihtaa isoja määriä). Lisäksi varapumpulle oma "pika kytkentä" paikka./sam kirjoitti:Aikamoisen "hässäkän" olet kyllä siinä tapauksessa rakentanut itsellesiMikael kirjoitti:Minulle osat tulivat maksamaan 500 euron luokkaa.![]()
Laskin että systeemi jossa durso-mutka olisi 40mm supistuen -> 32mm + 32mm hana ja paluu 25mm tulisi maksamaan tuolta A-pumpusta ostettuna reilu 60€
-
Pia/Jarkko
- Junior Member

Kaksi tyhmää kysyy taas
: Tilaamme huomenna uuden altaan (730l.) ja ala-altaan (243l.). Olemme ajatelleet porauttaa 33 mm reiän pohjalasiin, mutta mistä löydämme Suomesta tähän sopivan läpiviennin ? Minkä kokoista pitäisi olla rakennettava durso putkisto ? Ealex on ollut paljon meille apuna. Saimme eilen tutustua hänen systeemeihin mikä auttoi paljon eteenpäin, mutta itse Durson syteemi ja etenkin putkien koot on ihan utopiaa. Olette paljon keskustelleet tästä, mutta emme osaa hahmottaa vieläkään.
Auttakaa
T:Pia ja Jake
Auttakaa
-
Sam Salonen
- Imperaattori

- Viesti:
Ainakin Turussa löytyy A-pumpulla (pitäisi löytyä) hinta jossain ~20€/läpivienti.Pia/Jarkko kirjoitti:Olemme ajatelleet porauttaa 33 mm reiän pohjalasiin, mutta mistä löydämme Suomesta tähän sopivan läpiviennin ?
Minä ajattelin rakentaa itse Duro-mutkajudanssin 40mm putkesta joka supistuu -> 32mm matkalla alas (läpivienti 32mm), ja paluputki olisi 25mm samoin läpivienti. Tähän olen päätynyt Simpun puheiden pohjalta.Pia/Jarkko kirjoitti:Minkä kokoista pitäisi olla rakennettava durso putkisto ?
Näistä kuvatuksista voi olla jotain apua, olen värkänny niitä kun olen durso/sumppu-systeemiä itse pohdiskellut:
http://www.aqua-web.org/kuvia/durso.jpg
http://www.aqua-web.org/kuvia/durso2.jpg
http://www.aqua-web.org/kuvia/kippo.jpg
Ihan näin nopeasti muisteltuna niin saksata jos tilaatte läpiviennin niin koot reijille menee 20 mm -->27-29 mm, 25 mm -->34-36 mm, 32 mm --> 42-44 mm, 40 mm -->54-56 mm ja vielä 50 mm --> 60-62 mm. Nämä koot siis marinshop.de:n sivuilta. Eli se 33 mm reikä ei oiken sovi mihinkään nuista. Mutta jos nyt sitä dursoa mietitte, nin lähinnä hän tuossa se 25 mm läpivienti olisi, eli sillin voi tehdä 32 mm durson jossa on sitten supistin joka sopii tuohon 25 reikään. Lähinnähän tuo ala-altaan pumppu ratkaisee sen paljonko sitä virtausta = durson halkaisija tarttee olla. Reef centralissa luin että 2:lla 25 mm dursolla menisi n. 6000 L tunnissa. Eli yhdellä sitten sen 3000 L.Pia/Jarkko kirjoitti:Kaksi tyhmää kysyy taas: Tilaamme huomenna uuden altaan (730l.) ja ala-altaan (243l.). Olemme ajatelleet porauttaa 33 mm reiän pohjalasiin, mutta mistä löydämme Suomesta tähän sopivan läpiviennin ? Minkä kokoista pitäisi olla rakennettava durso putkisto ? Ealex on ollut paljon meille apuna. Saimme eilen tutustua hänen systeemeihin mikä auttoi paljon eteenpäin, mutta itse Durson syteemi ja etenkin putkien koot on ihan utopiaa. Olette paljon keskustelleet tästä, mutta emme osaa hahmottaa vieläkään.
Auttakaa
No mullahan menee vain reilu 2000 l/h tuosta 40 mm dursosta. joten isompireikä vaan siihen korkkiin ja vesi kulkee hitaasti, mutta varmasti alas. Se ei siis lappoa samalla tavalla, kun jos se olisi esim 4500 l/h pumppu.rambi kirjoitti:Miten se durson systeemi toimii jos pumppu on pienitehoinen, esim.1250 l\h 32 mm dursoputkessa,tuleeko jotain onkelmia ? , semmoinen fiilis että kyselin sitä jo aikasemminsimppu kirjoitti:
Reef centralissa luin että 2:lla 25 mm dursolla menisi n. 6000 L tunnissa. Eli yhdellä sitten sen 3000 L.
Eipäs pelotella ihmisiä,simppu kirjoitti:Ihan näin nopeasti muisteltuna niin saksata jos tilaatte läpiviennin niin koot reijille menee 20 mm -->27-29 mm, 25 mm -->34-36 mm, 32 mm --> 42-44 mm, 40 mm -->54-56 mm ja vielä 50 mm --> 60-62 mm. Nämä koot siis marinshop.de:n sivuilta. Eli se 33 mm reikä ei oiken sovi mihinkään nuista.
Kuten sanottu, nuo ovat liikkeen ilmoittamat mitat.ealex kirjoitti:Eipäs pelotella ihmisiä,simppu kirjoitti:Ihan näin nopeasti muisteltuna niin saksata jos tilaatte läpiviennin niin koot reijille menee 20 mm -->27-29 mm, 25 mm -->34-36 mm, 32 mm --> 42-44 mm, 40 mm -->54-56 mm ja vielä 50 mm --> 60-62 mm. Nämä koot siis marinshop.de:n sivuilta. Eli se 33 mm reikä ei oiken sovi mihinkään nuista.25mm läpiviennin päällä olevan kierteen virallinen maksiimimittaa metriseksi käännettynä on muistaakseni 32,5mm. Käytännössä menee jopa 32mm reiästä läpi, ei tarvitse edes voimaa käyttää
(niin kuin minulla).
-
Pia/Jarkko
- Junior Member

Kiitos kaikille vinkeistä
! Vihdoin ja viimein tutkailtuamme osia Saksan kaupoista rupesi selkeentymään koko Durson putki :idea: . Uusi allas ja ala-allas on tänään pistetty tilaukseen. Reikä tulee olemaan 33 mm, kun liikkeessä on ainoastaan tämä koko. Saksata on tilattu Durson putkeen osat niin eiköhän tämä tästä. Toivottavasti
Pia
Pia