En lähtisi rakentamaan tuolla lasihinnalla.. Meilläpäin maksaa tuon kokoinen uusi Giant-allas alumiinikehyksillä n. 180€Orm kirjoitti:Itsellä myös ajankohtaisena suuremman akvaariopöntön hankkiminen/rakentaminen. Suunnitelmissa jotain ~300litraa (150x50x50). Kävin kysymässä lasiliikkeestä Lappeenrannassa hintoja. 8mm paksu lasi 63€/m2, eli lasit tulisi maksamaan noin 130€. Mielestäni tuo neliöhinta on melko kova. En ole vielä saanut vastausta toisesta liikkeestä, mutta oletan sen olevan huomattavasti halvempi.
Miten muuten lasin paksuus? Onko tuo 8mm liian ohut vai pitäisikö laittaa paksummasta? Pohja oli tarkoitus laittaa 10mm:llä
Tee se itse akvaario
Valvoja: Moderaattorit
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
-
RPekka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/alo ... sinpaksuusOrm kirjoitti:Miten muuten lasin paksuus? Onko tuo 8mm liian ohut vai pitäisikö laittaa paksummasta? Pohja oli tarkoitus laittaa 10mm:llä
150x50 lasille ei ihan riitä 8 milliä, 150x45 menisi vielä.
Ennen kuin ostat ihan oikeita laseja niin kannattaa käydä raviradan montusta Kierrätystalkkarilta kysymässä josko sillä on vielä 70x90 senttisiä ruutuja 4 millistä lasia jäljellä, hinta oli nimittäin 20 senttiä/arkki. Tulee kokeilu ja opettelu paljon halvemmaksi kuin 8 millisellä lasilla
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Juu, korjasin ton suunnitellun akvaarion mitat. Piti olla tosiaan 1200mm mutta ajatuksissani kirjottelin mitä sattuu. Eli tolla pituudella sitten käy 8 millinen sivulaseiksi ja 10 pohjaksi. Kiitokset linkkivinkistä! Täytyy varmaan harjoitella talkkareitten laseilla ennenkuin alkaa turaamaan kunnon tavaralla. Jos nyt lasien hinnasta päästään sopimukseen.
Suotimeks on suunnitteilla Fluvalin 403 ulkosuodatin. Vähän vain arveluttaa kun on lukenut forumia että pitäisikö päätyä Eheimiin...
Mikä olis Eheimiltä joku vastaavan tehoinen joka riittäis 300 litraiseen?
Sillä vaan Fluvalia suunnitellut, kun saa Saksanmaalta melko edukkaasti rahteineen...
Suotimeks on suunnitteilla Fluvalin 403 ulkosuodatin. Vähän vain arveluttaa kun on lukenut forumia että pitäisikö päätyä Eheimiin...
Mikä olis Eheimiltä joku vastaavan tehoinen joka riittäis 300 litraiseen?
Sillä vaan Fluvalia suunnitellut, kun saa Saksanmaalta melko edukkaasti rahteineen...
-
kettricken
- Junior Member

No, en voi muiden puolesta vastata tuohon halpuuden hakuisuuteen, mutta minut on ainakin ihan kasvatettu etsimään sitä edullisinta vaihtoehtoa. Enkä nyt tarkoita halvinta, vaan hinta/laatu/ominaisuus-suhteiltaan parasta.Masa kirjoitti: En muuten ymmärrä tätä halpuuden hakua tässä altaan hankinnassa.
Pitäisi vaan päättää minkä kokoinen pytyn pitää olla ja sitten hankkia se paikasta jonka ammattitaitoon voi luottaa TAI sitten luottaa omiin taitoihin.
Tässä harrastuksessa, kuten niin monessa muussakin, nämä välineet ovat kuitenkin se pienin kustannus.
Itse olen altaan ylläpitoon käyttänyt jo useita kertoja hankintahinnan.
Tuota puuakvaariota olen harkinnut ihan sen ominaisuuksien takia, en niinkään hinnan, en ole vielä edes kysellyt materiaalien hintoja. Jos tulee kalliimmaksi kuin uusi tehdasvalmisteinen lasiakvaario, niin en ehkä kuitenkaan jaksa alkaa projektiin, muuten teen sen ihan tekemisen ilosta.
On tehty. Täällä vähän kuvia yhdestä http://kotisivu.mtv3.fi/mannik/vaneri300.htm. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia altaan suhteen, vaikka sisäpuolen olisi voinut tehdä paremmin.kettricken kirjoitti:Kukaan koskaan tehnyt akvaariota jossa vain etulasi olisi lasia ja loput puuta?
Masalta kysyisin että miten perustelet sen ettei puuallas tule lasiallasta halvemmaksi, jos esim 6 mm lasin neliöhinta on 3-4 kertainen 18 mm vaneriin verrattuna? Vähän tietysti riippuu ostopaikasta. Jos vielä otetaan huomioon erot materiaalien työstettävyydessä, mekaaninen kestävyys, painoerot ym. ym., on vanerilla puolellaan niin paljon etuja että ainakaan minä en tule enää lasialtaita tekemään.
-
kettricken
- Junior Member

Kiittää ja kumartaa, oli kiva nähdä tuollainen ihan aito ja oikea. Itse ajattelin kysellä venevanerin hintoja, se ei ainakaan päästä vettä läpi. En toisaalta muuten ole vielä selvittänyt sen soveltumista akvaariovärkiksi.Kai kirjoitti:
On tehty. Täällä vähän kuvia yhdestä http://kotisivu.mtv3.fi/mannik/vaneri300.htm. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia altaan suhteen, vaikka sisäpuolen olisi voinut tehdä paremmin.
Venevaneria ei taida tavallansa ollakaan, mutta vaneriveneitä tehdään monenlaisista laaduista, joista tietysti parhaita voisi sanoa venevanereiksikin. Kuitenkin sieltä puolelta voisi ottaa yhtä sun toista mallia. Käytössä on paljon epoksitekniikkaa, viiluista laminointiakin, jolloin vaneri tavallaan tehdään itse suoraan muotoon. Kanootteja esimerkiksi.
Epoksia jos käyttää, on parasta olla käsittelemätöntä vaneria, siis ei filmivaneria. Epoksin voi värjätä haluamakseen. Vanerin laadussa voi varmistella siinä, että itse vanerin liima on parhaalla mahdollisella tavalla vettä kestävää. Kuitenkin vanerin puuviilut pääsevät imemään vettä
vaikka olisi mitä liimaa käytetty eli vanerin epoksointi, maalaus tai muu päällystäminen kaikkialta (sahaukset tarkasti myös filmivanerissa) kaikkein tärkein asia.
Filmivanerin maalaus on ongelmallista ja vaatii hyvän hionnan. Jos ei tyydy filmivanerin pintaan, kannattaa valita 'tavallinen' vaneri. (Niitä on paljon eri laatuja, joista en osaa neuvoa. Pitää myös huomioida käytettyjen aineitten yhteensopivuus vanerin ja sen omien liimojen kanssa. Kysyä pitää sieltä ja tuolta. En tiedä juuri muuta.
)
Kysy vain venevaneria. Jos on asiansa tunteva kauppias, selviää äkkiä erilaiset laadut eri käyttötarkoituksiin. Venepuolelta voi kysellä sitten kunnollisia epokseja. Siinä voisi olla itua ja silloin vanerin saattaa löytää edullisestikin. (Nyt täytyy vielä sanoa, etten myrkyllisyyksistä tiedä, mutta taustojahan tehdään tietyillä aineilla? Onko siinä myrkyllisyysnäkökulma vai jokin muu? Pitäisikö päällimmäiseksi laittaa tiettyä ainetta?)
Hupsista, enhän minä nyt ollut tekemässä tuota.
Onnea projektiin! Hyvin suunniteltu on melkein valmis.
Epoksia jos käyttää, on parasta olla käsittelemätöntä vaneria, siis ei filmivaneria. Epoksin voi värjätä haluamakseen. Vanerin laadussa voi varmistella siinä, että itse vanerin liima on parhaalla mahdollisella tavalla vettä kestävää. Kuitenkin vanerin puuviilut pääsevät imemään vettä
vaikka olisi mitä liimaa käytetty eli vanerin epoksointi, maalaus tai muu päällystäminen kaikkialta (sahaukset tarkasti myös filmivanerissa) kaikkein tärkein asia.
Filmivanerin maalaus on ongelmallista ja vaatii hyvän hionnan. Jos ei tyydy filmivanerin pintaan, kannattaa valita 'tavallinen' vaneri. (Niitä on paljon eri laatuja, joista en osaa neuvoa. Pitää myös huomioida käytettyjen aineitten yhteensopivuus vanerin ja sen omien liimojen kanssa. Kysyä pitää sieltä ja tuolta. En tiedä juuri muuta.
Kysy vain venevaneria. Jos on asiansa tunteva kauppias, selviää äkkiä erilaiset laadut eri käyttötarkoituksiin. Venepuolelta voi kysellä sitten kunnollisia epokseja. Siinä voisi olla itua ja silloin vanerin saattaa löytää edullisestikin. (Nyt täytyy vielä sanoa, etten myrkyllisyyksistä tiedä, mutta taustojahan tehdään tietyillä aineilla? Onko siinä myrkyllisyysnäkökulma vai jokin muu? Pitäisikö päällimmäiseksi laittaa tiettyä ainetta?)
Hupsista, enhän minä nyt ollut tekemässä tuota.
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Epoksi on oiva tapa tehdä vanerista ihan mitä vain, se käy myös liimaamiseen kun lisätään liima aine epoksiin. Epoksia voi värjätä jolloin siitä tulee maali ja siitä voi tehdä myös pakkelia lisä-aineilla.
Epokseista kannattaa kysellä http://wwnet.fi/corebros/
Epoksi on aika kallista mutta parasta millä puun voi päällystää
Epokseista kannattaa kysellä http://wwnet.fi/corebros/
Epoksi on aika kallista mutta parasta millä puun voi päällystää
Hieno allas sinulla.Kai kirjoitti: Masalta kysyisin että miten perustelet sen ettei puuallas tule lasiallasta halvemmaksi, jos esim 6 mm lasin neliöhinta on 3-4 kertainen 18 mm vaneriin verrattuna? Vähän tietysti riippuu ostopaikasta. Jos vielä otetaan huomioon erot materiaalien työstettävyydessä, mekaaninen kestävyys, painoerot ym. ym., on vanerilla puolellaan niin paljon etuja että ainakaan minä en tule enää lasialtaita tekemään.
Mitä se maksoi?
Olen yhtä mieltä eduista kuten jo aiemmin kirjoitinkin.
Tässä vaan tuntuu olevan vähän sellaista meininkiä että: "haen sen halvimman vaihtoehdon, maksoi mitä maksoi".kettricken kirjoitti: No, en voi muiden puolesta vastata tuohon halpuuden hakuisuuteen, mutta minut on ainakin ihan kasvatettu etsimään sitä edullisinta vaihtoehtoa. Enkä nyt tarkoita halvinta, vaan hinta/laatu/ominaisuus-suhteiltaan parasta.
Tietysti minäkin katson hintalappua enkä suostu maksamaan mitä tahansa jostain lasilaatikosta, mutta rajansa kaikella. Jo pelkästää rahti jostain halvan altaan hakemisesta kääntää budjetin nurin. Tämä ei tunnu kovin monia haittaavan kunhan se allas vaan on edullinen. Halvempi on myös yleensä jostain syystä halvempi. Vaikkapa lasin paksuudelta tai laadulta heikompi. Joku mainitsi venäläisen lasin. Näkemättä kyseistä lasia, mutta muita aiempia kokemuksia viisampana en koskisi siltä suunnalta tulleeseen lasiin. Yksikin kupla parimetrisen pytyn etulasissa keskellä tekee altaasta terraarion. Edullista se kyllä saattaisi olla. Minä kyllä mieluummin nukkuisin yöni rauhassa kuin miettisin milloin se puoli kuutiota lilluu olohuoneen lattialla.
Tuon taustan värin kun olisi saanut mustaksi tai siniseksi niin..Kai kirjoitti:On tehty. Täällä vähän kuvia yhdestä http://kotisivu.mtv3.fi/mannik/vaneri300.htm. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia altaan suhteen, vaikka sisäpuolen olisi voinut tehdä paremmin.
Mutta toisaalta, ajan myötä levää varmaankin kasvaa pinnoille ja elävöittää sitä.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä tullut kuitteja talletettua mutta 80 EUR enempää tuohon ei mennyt.Masa kirjoitti:Mitä se maksoi?
No sävystä ei tullut ihan sellainen kun oli tarkoitus, sekoittelin summassa valkoista mustaa ja sinistä. Purkissa väri näytti ihan hyvältä, mutta kuivuttuaan oli vähän muuttunutJartzu65 kirjoitti:Tuon taustan värin kun olisi saanut mustaksi tai siniseksi niin..
Kokosin itse 5-kulmaisen altaan, ja se olikin ihan mielenkiintoinen projekti
. Jos haluaa silikonisaumoista siistit ja hyvät=vettäpitävät, kannattaa lisätä kyseessäolevaa sivua kohti silikoonattavan lasin paksuuteen sentti, pari, ja laittaa jo ennen lasien pystyynnostamista myös altaan sisäpuolelle silikonin "ohjuriksi" maalarinteippiä (ulkopuolellahan kulmat teipataan kiinni kun allasta aletaan pystyttää), kuitenkin niin, ettei teippi jää tulevan silikonisauman sisään!!
Sitten hyvin puhdistettujen lasien väliin jätetään 3-4 mm sauma. Teipataan maalarinteipillä ulkopuolelta yhteen ja silikonia saumoihin PALJON, jonka jälkeen vedetään vielä päälle paksu makkara silikonia, joka tasoitetaan vaikka sormella, älä kuitenkaan paina niin lujaa että kaikki silikoni lähtee! Huom, talouspaperia kannattaa varata arkkeihin valmiiksi revittynä PALJON
.
Nuo sisäpuolella olevat "siisteysmaalarinteipit" kannattaa poistaa ennen silikonin kuivumista, eli välittömästi työn päätyttyä. Ulkopuolella olevat kyhäystä koossapitävät maalarinteipit jätetään tietenkin paikoilleen niin kauaksi aikaa, että silikoni on kuivunut.
J.Järven sivuilla on tarkat ja hyvät ohjeet. Itse tein kokolasialtaan ilman reunalistoja, joten halusin noista saumoista kerralla siistit, siksi tuo altaan sisäpuolen maalarinteippisysteemi.
On pitänyt vettäkin tuo kyhäys
.
Sitten hyvin puhdistettujen lasien väliin jätetään 3-4 mm sauma. Teipataan maalarinteipillä ulkopuolelta yhteen ja silikonia saumoihin PALJON, jonka jälkeen vedetään vielä päälle paksu makkara silikonia, joka tasoitetaan vaikka sormella, älä kuitenkaan paina niin lujaa että kaikki silikoni lähtee! Huom, talouspaperia kannattaa varata arkkeihin valmiiksi revittynä PALJON
Nuo sisäpuolella olevat "siisteysmaalarinteipit" kannattaa poistaa ennen silikonin kuivumista, eli välittömästi työn päätyttyä. Ulkopuolella olevat kyhäystä koossapitävät maalarinteipit jätetään tietenkin paikoilleen niin kauaksi aikaa, että silikoni on kuivunut.
J.Järven sivuilla on tarkat ja hyvät ohjeet. Itse tein kokolasialtaan ilman reunalistoja, joten halusin noista saumoista kerralla siistit, siksi tuo altaan sisäpuolen maalarinteippisysteemi.
On pitänyt vettäkin tuo kyhäys
-
kalamake
- Junior Member

- Viesti:
Itsellä oli 40x50 kx120 akvaario tehty 6mm lasista.
Kunhan laittoi yläreunaan listan joka esti pitkänreunan hajoamista ja keskellä oli laitettu tuki.
lasi tais olla 10e/m2, käytettyä lasia
Mulla on samanlaisia kulmia mitä akvaariojalustoissa käytetään, meinasin kokeilla jos niistä tekisi kunnonkokoisen altaan, ja kokeilisi mitä se kestää.
Olin tehnyt lasivitriinin vastaavalla idealla millä meinasin akvaarion tehdä.
Kulmat maksoi jotain 10e/kpl tjsp.
Prismasta ainakin saa eloksoitua kulmalistaa, jota voi laittaa kulmia peittämään.
Kunhan laittoi yläreunaan listan joka esti pitkänreunan hajoamista ja keskellä oli laitettu tuki.
lasi tais olla 10e/m2, käytettyä lasia
Mulla on samanlaisia kulmia mitä akvaariojalustoissa käytetään, meinasin kokeilla jos niistä tekisi kunnonkokoisen altaan, ja kokeilisi mitä se kestää.
Olin tehnyt lasivitriinin vastaavalla idealla millä meinasin akvaarion tehdä.
Kulmat maksoi jotain 10e/kpl tjsp.
Prismasta ainakin saa eloksoitua kulmalistaa, jota voi laittaa kulmia peittämään.
-
kalamake
- Junior Member

- Viesti:
http://www.logton.fi/profil.htm
http://www.logton.fi/liitos.htm
Tietääkö joku jonkun toisen firman josta saa noita liitospaloja?
Ketkä kaikki tekee akvaario kehyksiä?
http://www.logton.fi/liitos.htm
Tietääkö joku jonkun toisen firman josta saa noita liitospaloja?
Ketkä kaikki tekee akvaario kehyksiä?
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Tää nyt ei liity aiheeseen suoraan mutta pistetään nyt kuitenkin.
Tuolla profiili nro 17 olen tehnyt mm. kirjahyllyn ja samaa sarjaa olevan osan akvaarion alle.

Kestää paremmin kuin normaalit akvaariojalustat, profiili on kestävämpi.
Helppo tehdä ja ihan kohtuullisen siistin näköisen saa tehtyä. Lisäksi saa jalustan hyötykäyttöön. Pystytuki keskellä on tehty levystä ja metrisen altaan saa heitettyä suoraan päälle. Kansilevy on 3mm liian ohutta mutta sopivan paksu pleksi tai vaneri styroksin ja pohjalevyn väliin niin tukee tasaisesti. Ei heilu eikä notku, enkä laittanut säätöjalkoja vaan trimmaan suoraan jotenkin muuten jos tarvetta (lattia vino). Esim. vanerisoiroa alle.
Itse tilasin aika monen mutkan kautta enkä kysellyt mistä firmasta noi oli loppujen lopuksi peräisin.
Tuolla profiili nro 17 olen tehnyt mm. kirjahyllyn ja samaa sarjaa olevan osan akvaarion alle.
Kestää paremmin kuin normaalit akvaariojalustat, profiili on kestävämpi.
Helppo tehdä ja ihan kohtuullisen siistin näköisen saa tehtyä. Lisäksi saa jalustan hyötykäyttöön. Pystytuki keskellä on tehty levystä ja metrisen altaan saa heitettyä suoraan päälle. Kansilevy on 3mm liian ohutta mutta sopivan paksu pleksi tai vaneri styroksin ja pohjalevyn väliin niin tukee tasaisesti. Ei heilu eikä notku, enkä laittanut säätöjalkoja vaan trimmaan suoraan jotenkin muuten jos tarvetta (lattia vino). Esim. vanerisoiroa alle.
Itse tilasin aika monen mutkan kautta enkä kysellyt mistä firmasta noi oli loppujen lopuksi peräisin.