Laiha kiekko

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Jep, tankkiisi mahtuu mielestäni vielä muutamia kiekkoja. Ja väreillä ei ole mitään väliä, kunhan itse tykkäät niistä.
Vaihdat vettä viikoittain ettei nitraattitaso nouse korkeaksi ruokinnan ja ulosteiden seurauksena. Yksi hyvä tapa mitata se on Hannan Combomittari , jossa pH/mS ja lämpö . mS jos nousee yli 300, on aika vaihtaa vettä. Tietty millaista vettä tulee hanasta. Meillä se on n.220mS. Itse pidän pH:ta n.6,5:ssä co2:lla ja automatiikalla. mS on n.230, kalat eivät pahemmin sairastele.
Ne pahnanpohjimmaiset, anna niiden olla tankissa, jos ovat terveitä.

Kari
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kiitos vastauksestasi Kari! Vaihdan vettä viikottain, yleensä 5-7 päivän välein, joko puolet korkeintaan tai hiukan vähemmän. Ph on minulla lähes tasan 7, kalat kun ovat alkujaankin kuulemma siihen tottuneet. Seurailen sitä yleensä joka päivä. Nitraatin mittaan joka vedenvaihdon yhteydessä, se on ollut aina 5-10 mg:n välillä. Myös Kh:n mittaan viikottain (3) ja muita "pistokokeina" hieman haremmin (Gh, No2 ja Nh3 ja Nh4). Olisiko 4-5 uutta kalaa liikaa? Niitä olisi silloin 11 tai 12, ellei pikku "surkimukset" kuole...
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Jep, senkun hankit. Eikä hirveesti kasveja jokapuolelle että kaloilla on tilaa ruokailla pohjalla. Sydänmixiä jäisenä hienonnettuna n.5mm kuutioihin annan itse 2 krt pvä, sekaan joskus survaria sulatettuna pieneen vesitilkkaan. Muista että lämpö(+30), vesi ja ruoka ovat avaintekijät kiekkojen menestyksellisessä hoidossa. Lykkyä!

Kari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”