Akvaristi vai Akvaariomaailma?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Raymondo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raymondo »

Tuli tuo uusin akvaariomaailma ja sisältö oli minusta.... HUH HUH!!!

''Lassi on kokenut askvaariokonkari''
''Samuli valmistautuu kutuun''
''Akvaario on luokan yhteinen juttu''
...ja edellisessä numerossa olleita...
''Niina Seppola halusi karvaisen lemmikin''
''Annen akvaario''

Kuka jaksaa lukea...? Tämäkin numero oli 75% uuninsytykettä. Ostin uusimman akvaristin mikä kyllä oli kannesta kanteen asiaa. Esim. Toooooooooodella kattava juttu suodatuksesta oli ihan älyttömän mielenkiintoinen, samoin juttu helmiäiskotiloahvenesta.
Kun olin tulossa koulusta tiesin että nyt tuli akvaariomaailman uusin numero ja toivoin sen pelastavan päivän (mikä oli se tavallinen maanantai.....) mutta sieltähän ne Lassi 7v:n akvaariot pomppasi! Arvaa ärsyttääkö saada postissa uuninsytykkeitä??? Siirryn muuten suhteellisen pian akvaristiin! [}:)]

Esim. edellämainittu Annen akvaario niin... Väliotsikoita mm. Kalojen kasvatukselle ei kiitos'' ja ''kun väiski hyppäsi perheeseen''...

Menenpä tästä purkamaan pahimpia aggressioita nyrkkeilysäkkiin!!
Siis maailma olkoon osteri jonk' avaan miekallain

-William Shakespeare-
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Äidille tulee Akvaariomaailma. (tai ainakin tuli, en ole kysynyt joko vaihtoi Akvaristiin) Itse ostan Akvaristin irtonumeroina paikallisesta alan liikkeestä.

Akvaariomaailman ongelmapalsta oli aikoinaan se todellinen ongelma, viimeisemmissä lehdissä ongelmiin on löytynyt jo ihan oikeanoloisia ratkaisujakin. Vastaajan vaihdos teki kyllä hyvää.
Muuten lehteä vaivaa jotenkin öh... harrastelijamainen ote. Välillä on sellainen olo ollut, että olen liian vanha lukemaan kyseistä aviisia, en sitten tiedä johtuuko tuo juttujen yleissävystä vai lehden ulkonäöstä.

Akvaristi on ulkoisesti komea ja sisällöstä löytää aina uutta. Hieno lehti, jonka tekemisestä henkii jonkinlainen kunnianhimo. Aloittelijan exstrojen tai tee-se-itse projektien jakaminen on kyllä älytön veto, ehkäpä näistäkin virheistä opitaan?

Mutta henkilökohtaisesti sitä mieltä olen, että testaa ensin molemmat lehdet, vaikka molemmista se uusin numero ja päätä sitten kumpi vastaa omia tarpeita enemmän. Pitkälti makuasioistahan on kyse niinkauan kuin kummassakaan ei selkeitä virheitä julkaista.
Dixi et animam levavi.
minzku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja minzku »

lueskelin kirjastossa akvaariomaailmaa enkä kyllä huomannut mitää eroa akvaristiin, no pitää vielä miettiä [;)]
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Tuli tosiaan Akvaariomaailma :? Jos olisin 10 vuotias niin tuohan olis aivan mahtava, mutku en ole.

Eli paljon tosiaan riippuu siitä mitä harrastelehdeltä hakee. Tuli jopa mieleen tuota lehdykkää selaillessa että muistutti kovasti jotain Heppahullua, Lemmikkiä tai vastaavaa, eli varmasti sellaiselle on kysyntää :)

Kyllä minäkin tuon varmaan lapsilleni ostaisin. Itselleni ottaisin ennemmin hieman tukevampaa tavaraa sisältävän lehden, joka suomenkielisenä on siis Akvaristi.

PS. Onkohan tuo Akvaariomaailman paperi ohentunut entisestäänkin vai onko läpyskä muuten vaan hirvittävän ohut 8O
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Raymondo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raymondo »

Juuuuurrrri niin! Siis tuossa kyllä riitti jotain Lassi 7v:n akvaariosta juttua... mutta asiaa, sitä ASIAA, sitä joka ei ole P***AA, löytyy akvaariomaailmasta valitettavan vähän. Tuostakin läpyskästä kostu sen verran ku saunan sytykkeet. Kyllä sen asiantuntevuuden huomaa Akvaristissa.

Mutta Kaizu, oletko lukenut Anne Forsblomin fisuliineista? Ne ne kyllä on jutusta päätellen tosi söpöliinejä... Harvaa kiinnostanee tietää jonkun toisen ihmisen kalasopasta. Mielelläni luen jostain muun ihmisen akvaariosta, mutta vain jos se on jotenkin erikoinen, kuten esim. nyt ollut meriakvaario maailma (se 25% :mrgreen: )

Akvaariomaailman taso hipoo jo männynlatvoja, tämänhän kaikki tilaajat jo taitavatkin tietää.

Minzku: Jos Lassin ja Annen fisu-pisu-tisuliinit kiinnostaa niin tilaa akvaariomaailma, jos mielenterveys ja akvaario niin tilaa akvaristi.
Menenpä tästä taas säkkiä hakkaamaan....

Ray.
Siis maailma olkoon osteri jonk' avaan miekallain

-William Shakespeare-
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Pakko heittää vähän kommenttia kun nyt olen molempia lehtiä lukenut.

Akvaristi on asiallinen, ehkä vähän "tylsähköä" juttua mutta joka lehdessä on jotakin sellaista mikä minua kiinnostaa. Asiallinen lehti jossa on kohtuullisen oikeaa tietoa (tai ainakin kohtaa minun käsitykseni oikeasa tiedosta).

Akvaariomaailmaa minulla on nyt 5 viimeisintä numeroa ja olen todella pettynyt lehteen. Erityisesti mainittakoon ongelmat-palsta. muutamasta lehdestä kun kyseistä palstaa luin niin oli niskavillat pystyssä - 128-litrainen on riittävän iso allas leväbarbille, tiikerinuoliaiselle riittää 250-litraa, lehtikalat meneväe 180-litraisessa jne... Vesiarvovaatimuksista ei juurikaan ole juttua. Kultakalat sopivat samaan altaaseen lehtikalojen kanssa, samassa altaassa myös paljon muuta...

Myös lehden muu sisältö on mielestäni kyseenalaista, tuntuu että tieto olisi ainakin 10 vuotta vanhaa ja kypsytyksestäkään ei ole mitään juttua, ainoastaan siellä täällä mainittu että "altaan täytyy antaa kypsyä pari viikkoa ennen kun kalat tulee".

Itse annan ääneni ehdottomasti akvaristille, akvaariomaailma kelpaa meillä korkeintaan koiranpennun pissapaperiksi :roll:
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Kaizu kirjoitti: Itse ostan Akvaristin lehtipisteen sijaan paikallisesta akvaarioliikkeestä, pitäähän sitä erikoisliikkeitä jotenkin tukea. Akvaariomaailma taasen on tilattuna, kun sain hyvän alennuksen tästä viimeisestä vuosikerrasta, mutta seuraavaa tuskin tulee enää.
Siitäkö aseman lähellä olevasta vai mistä..? Kun en ole nähnyt missään tuota Akvaristia myynnissä, luulin että lehti on jo edesmennyt, kun webbisivuillakin on niin vanhaa tietoa.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

nikita kirjoitti:Akvaariomaailmaa minulla on nyt 5 viimeisintä numeroa ja olen todella pettynyt lehteen. Erityisesti mainittakoon ongelmat-palsta.
Harvoin käännän takkini, mutta tuuliviirinä on nyt pakko olla.

Se, mitä kirjoitin ajankohtana "19:21, 07.11.2004" ei kyllä pidä paikkaansa enää lainkaan.

Mikon lähdettyä Akvaariomaailmasta, ei Akvaariomaailmalla ole enää mitään jalansijaa akvaristien keskuudessa. Kaitzu tuossa taisi jotain 10-vuotiaista tokaista ja pakko myöntää, että näin on.

Missään tapauksessa en suosittele Akvaariomaailmaa enää luettavaksi.

Nyt vaan täytyy jännityksellä odottaa, polkeeko Akvaristi paikallaan tiukasti vai tuleeko lehteen "vapaampi" ilme. Akvaristi kun on enää ainoa suoml.kielinen alan lehti, joka on varteenotettavaa luettavaa.

Lehden tasonhan ei tarvitse laskea, vaikka lehteen tulisikin näitä asioita, jotka koskettavat akvaristia ihan käytännössäkin. Viimeisimpiä lehtiä en ole lukenut, joten en osaa sanoa, mitä puolen vuoden aikana lehdelle on tapahtunut - mutta kuulemani mukaan eivät yhtään sen kummoisempia ole olleet kuin aikaisemmatkaan numerot, siksi jäänyt lukematta. Täytyy käydä jossain kirjastossa tms. katsomassa, mitä lehdelle kuuluu ;)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Onpas vanha topicci. No, minäkin laitan lusikan soppaan [;)]

Akvaristin tilasin joku aika sitten ja sukuloimassa käydessäni ostin Akvaariomaailman matkalukemiseksi. Oli vielä numero josta alkoi sarja kalojen kudettamisesta, tässä lehdessä synnyttävät hammaskarpit ja kirjoahvenet. Seeprakirjoahventa ei suositeltu kudetettavaksi, mutta partamonneja myymällä saattaisi kuulemma tienata. Anteeksi, missä? 8O

Elävän ravinnon juttu oli ihan kiva, mutta lehti yleensäkkin on suunnattu joko tyhmille tai sitten lapsille. Kirjoitusasu ainakin minusta oli ärsyttävän yksinkertaista.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Nykyään ei tietenkään enää tarvitse pähkäillä kumpi on parempi. Akvaristi se kyllä on (joo, helppo sanoa kun itsekin sinne olen kirjoittanut ;) ), tiukkaa asiaa lehti täynnä ja taittojälki on komeaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti:lehti yleensäkkin on suunnattu joko tyhmille tai sitten lapsille. Kirjoitusasu ainakin minusta oli ärsyttävän yksinkertaista.
Veikkaan jälkimmäistä. Ei-akvaristit tuskin osaavat kirjoittaa aiheista, joita akvaristit haluavat lukea. Että eiköhän tuo lehti kuole tai pyöritetään pakosta siinä parin kymmenen muun lehden ohella.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Sain vasta lahjoituksena akvaariomaailman lehdet vuosilta muistaakseni 1993-99, täytyy sanoa että vietin niiden parissa aluksi oikein viihdyttäviä ja hupaisia hetkiä! Vanhemmissa lehdissä vielä ymmärrys ja huumori riitti mutta kun noissa uusimmissakin vielä tiikerinuoliaiset olivat ok reilu 100 litraiseen ja leväbarbeja niihin oikein tyrkytettiin niin alkoi jo ahdistaa... Suuren osan juttuja asia oli erittäin epäasiallista... Surettaa oikein kuinka lapset tätä lukevat ja tottakai uskovat ja seuraavat esimerkkiä.

Tarkoituksena on akvaristi tilata kun saisi aikaiseksi, tätä lehteä tosin en ole koskaan edes lukenut joten vertailupohjaa ei ole, uskompa vaan teidän kommneteistanne paremmaksi...
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

JuuLia kirjoitti: Tarkoituksena on akvaristi tilata kun saisi aikaiseksi, tätä lehteä tosin en ole koskaan edes lukenut joten vertailupohjaa ei ole, uskompa vaan teidän kommneteistanne paremmaksi...
Näin minullakin, mutta nyt tuli mielen, että tarvitseeko? Täällähän on tarjolla palstan oma lehti, ja jos oikein olen ymmärtänyt, Akvaristin kirjoittajan ovat aika paljon täällä myös..?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Esimerkiksi minä kirjoitan akvaristiin, mutta en tuohon verkkolehteen. Lisäksi kirjoitan omille sivuilleni.

Akvaristia voivat lisäksi lukea nekin, jotka sen joko ostavat tai tilaavat, mutta eivät pääse nettiin. Ja heitäkin vielä on!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

jarvij kirjoitti:Esimerkiksi minä kirjoitan akvaristiin, mutta en tuohon verkkolehteen. Lisäksi kirjoitan omille sivuilleni.

Akvaristia voivat lisäksi lukea nekin, jotka sen joko ostavat tai tilaavat, mutta eivät pääse nettiin. Ja heitäkin vielä on!
Ja onhan lehti riipukeinussa jonkin verran näppärämpi lukeminen, kuin kannettava :D .

Eli jutut eivät siis ole päällekäisiä. Pitääpä tutustua tuohon Akvaristiin, kun sitä vielä tästä kaupungista jostain löytäisi!
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

ParratonMonni kirjoitti:Eli jutut eivät siis ole päällekäisiä. Pitääpä tutustua tuohon Akvaristiin, kun sitä vielä tästä kaupungista jostain löytäisi!
Omat Akvaristini olen ostanut aina tuolta Asemakadulta, mutta myös Prismassa, Citymarketissa ja Euromarketissa olen niitä nähnyt kaupattavan.

En usko että lehtien jutut tulisivat olemaan samanlaisia, joitakin päällekkäisyyksiä tietenkin mahdollisesti tulossa. Eiköhän molempien lehtien kirjoittajat saa kuitenkin samastakin aiheesta kirjoitettua hyvinkin erilaisen jutun.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

No pitääpä katsella, ainakaan Cittarissa ei ollut. Ja ihan kuin olisi tästä keskustelusta tiennyt, 6 vee akvaaristinalkuni alkoi eilen nukkumaan mennessään kiukutella, kun "ei ole meillä mitään hyvää unilukemista! Miksei meillä ole yhtään akvaariolehtiä!" :)

Asian sivu: tiedätkö, kasvattaako kukaan Kuopion seudulla taistelukaloja?
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Omat kokemukseni Akvaariomaailmasta ovat huonot. Ennenkuin vielä tiesin Akvarististä mitään menin ostamaan Akvaariomaailman. Jep, enpäs ole enään toista ostanut. Selailtua on tullut muutaman lehden, todellakin vain selailtua. Se on kuin lapsille tehty. Tulee mieleen joku Hevoshullu tai muu vastaava. Kuvatkin Akvaariomaailmassa ovat tosi huonotasoisia. Eipä Akvaristissakaan aina niin hirveän hyviä juttuja oo, mutta hyödyllisempi ja laadukkaampi lehti kuitenkin.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

pitäisiköhän tilata tuo akvaristi -lehti? taidampa mennä tilaamaan.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Itse olen uteliaisuuttani ostanut pari viimeistä Akvaariomaailmaa ja kyllä on vaatimaton julkaisu niin ulkoasun kuin sisällönkin puolesta. Kuvien ällistyttävän huono laatu ja kalat leväisten ja naarmuisten lasien takana on minusta erikoista harrastajille suunnatussa akvaariolehdessä, jossa komeiden kuvien ja kalojen luulisi olevan pääosassa.

Kyllä lehdissä pari kiinnostavaakin juttua oli, mutta suurin osa sisällöstä oli mielestäni aika... vaatimatonta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Ifigeneia kirjoitti:Itse olen uteliaisuuttani ostanut pari viimeistä Akvaariomaailmaa ja kyllä on vaatimaton julkaisu niin ulkoasun kuin sisällönkin puolesta. Kuvien ällistyttävän huono laatu ja kalat leväisten ja naarmuisten lasien takana on minusta erikoista harrastajille suunnatussa akvaariolehdessä, jossa komeiden kuvien ja kalojen luulisi olevan pääosassa.

Kyllä lehdissä pari kiinnostavaakin juttua oli, mutta suurin osa sisällöstä oli mielestäni aika... vaatimatonta.
Stockalla käydessä eräs päivä sattui silmiini "kalataudit". No, pitihän se ottaa pari askelta taaksepäin äkkiä, kun kerrankin kiinnostava asia. Joo, olihan se kansilehti ihan kiinnostava - sisältö sitten kaikkea muuta ;)

Vaikuttaa ihan siltä, että juttuja keksitään jo nuppineulastakin, jotta tilaajat saavat paperia postiluukusta sisään maksamilleen tilausmaksuille.

Ihan höpö lehti.

Ilokseni huomasin, että Akvaristia on "uudistunut" sen verran, että siellä on jopa ihan akvaristien omiakin altaita esitelty. Mikko näyttää kirjottelevan akvaariokasveista - ihan hyvä juttu. Soisi vain lehden tarjoavan hiukan enemmän asiaa kasveista kuin yhden sivun per lehti ;) Muutoin lehti 2/2005 oli jotenkin puuduttava: Just kun sain henkäistyä, että loppuhan se kiekkokalajuttu jo vihdoin viimein, niin eikös toinen juttu perään ollut kiekkokaloista. Plääh... Ja toisen puolen lehdestä täytti selkärangattomat. Koko lehdessä ei järin montaa juttua siis ollutkaan. Lehti kaipaisi kipeästi vähintään 10 lisäsivua, jota tarjonta olisi hiukan monipuolisempaa - lehti kun ilmestyy kuitenkin melko harvoin ja hintaa on ruhtinaalliset 6 eemeliä.

Muutoin lehti näyttää kyllä paremmalta kuin alkuaikoina, jolloin oli varsin kiiltokuvamainen tietoiskuineen.
ekholve
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Re: Akvaristi vai Akvaariomaailma

Viesti Kirjoittaja ekholve »

Tähän ketjuun kaipaisin uusia kokemuksia nykyisiltä tilaajilta. Meidän kirjastomme kun päätti lopettaa Akvaariomaailman tilauksen niin väkisinkin hiipii mieleen tilata lehti kotiin.

Oma mielipiteeni tuosta Akvaariomaailmasta on aika yhteneväinen aikaisempien viestien kirjoittajien kanssa - huonolaatuinen painojälki ja -paperi, aika huonot kuvat ja eniten ärsyttää lukuisat kirjoitusvirheet. Puutteista huolimatta sitä oli kiva käydä lukemassa ja toisaalta vahvuuksina näissä lehdissä näen tuon 4-6 nroa vuodessa, koska itsellä ei ole aikaa tuollaisiin Auto Bild -tyyppisiin viikkolehtiin (Urheilulehteä lukuunottamatta). :D

Akvaristi -lehdestä ei minulla ole mitään kokemuksia, joten en osaa verrata sitä ollenkaan tuohon Akvaariomaailmaan.

Ulkomaiset lehdet? Onko hyviä, mielellään englanninkielisiä julkaisuja.
Akvaariot: Joki 575 l, Eheim Classic 2217 + Eheim Powerline 2252 sekä Juwel Rio 240 + Eheim Powerline 2048
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's Heaven and Hell" - RJD 1942-2010
skye
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja skye »

Onko se nyt todella niin, ettei Akvaristia enää julkaista? Pitää tyytyä Akvaariomaailmaan?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

joo kyllä näin valitettavasti on asian laita. :(
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »