60 litraa tullut - kootut kysymykset (kypsytys!)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jos nyt oikein katselin, niin tuon suodattimen voi kiinnittää sellaisella imukuppihässäkällä (hässäkkä on kiinni lasissa imukupeilla ja suodattimen takaosa kiinnitetään siihen) tai sitten sellaisella systeemillä, joka kiinnitetään akvaarion laitaan kiinni. Voipi kyllä olla, etten saa tuosta vempeleestä tarpeeksi selvää ja siksi puhun tässä palturia :o
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

liina kirjoitti:Varmasti peset liian puhtaaksi. Kyllä muutama vesi pitäisi riittää aina sellaista satsia kohti mitä vielä ämpärissä pyörittämään pystyy eli noin kolmasosa-ämpärillistä. vaikken minä oikeasti voi tietää mitä säkissä myyvät. Mitä jos laittaisit astianpesuainetta ensimmäiseen veteen ja kauan sillä pesisit ja sitten vain huuhtelisit enää saippuat tarkkaan pois?
Nyt haluan kyllä välittömästi viitteen useampaan kuin yhteen uskottavaan kirjoitukseen, joissa kerrotaan ettei astianpesuainejäämistä voi olla haittaa kaloille tai akvaarion mikrobeille.

Hiekka kannattaa pestä pelkällä vedellä niin puhtaaksi kuin mahdollista, vaikka siihen menisi 15 pesukertaa, sillä se on paljon helpompi tapa välttää ongelmia kuin koko akvaarion purkaminen ja kaiken tekeminen uudestaan esim. leväongelman vuoksi. Liian puhtaaksi hiekkaa ei voi pestä.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Mutta mulla ei oo kumpaakaan :( . Ostin pytyn käytettynä ja suodatin tuli mukaan, oiskohan siitä sitten jäänyt se imukuppi/reunaankiinnittämis hässäkkä tai sitten se on edellisesstä paikassa ollut jotenkin muuten kiinni. Mitäköhän tässä nyt tekisi, ehdin jo täyttää pytyn vedelläkin...? Saisko sitä millään tuonne kiinni?

Yritin pestä hiekan aika puhtaaksi ja pesin jokaista litraa niin kauan että vesi oli kutakuinkin puhdasta. Mutta nyt kun täytin altaan vedellä niin vesi on ihan harmaata, hyvä kun läpi näkee. Ehkä se tuosta kirkastuu ajan myötä ja kun (tai jos) suodatin saadaan toimintaan.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mitä olen katsellut akvaarioita, niin monella nuo sisäsuodattimet ovat altaassa ilman minkäänlaista kiinnitystä. Suodatin asetetaan sopivalle korkeudelle ja sen jälkeen johto kiristetään siten, että suodatin pysyy itsekseen paikoillaan. Olen nähnyt kaiken maailman virityksiä, osa toimii, osa ei, mutta kannattaa kokeilla kaikenlaista.

Kertoisitko minulle, mikä on tuon suodattimen merkki (en löytänyt sitä mistään, mutta minä olenkin välillä vähän puusilmä enkä huomaa kaikkea)?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Suodatin on Fluvalin vanhaa hyvää mallia mutta mallin numerosta en saa selvää. Siinä kuuluisi olla mukana sekä reunakiinnitykseen sopiva vekotin että imukuppipidike.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Lisa kirjoitti:Mitä olen katsellut akvaarioita, niin monella nuo sisäsuodattimet ovat altaassa ilman minkäänlaista kiinnitystä. Suodatin asetetaan sopivalle korkeudelle ja sen jälkeen johto kiristetään siten, että suodatin pysyy itsekseen paikoillaan. Olen nähnyt kaiken maailman virityksiä, osa toimii, osa ei, mutta kannattaa kokeilla kaikenlaista.

Kertoisitko minulle, mikä on tuon suodattimen merkki (en löytänyt sitä mistään, mutta minä olenkin välillä vähän puusilmä enkä huomaa kaikkea)?
Joo suodatin on ilmeisesti aika vanha Fluval 2. Se olisi kyllä tosi jees jos sen vois kiinnittää jotenkin muuten. Minnekköhän sen johdon vois kiristää?

Ostin akvan ja suodattimen mysliltä, en sitten tiedä oisko sillä se pidike vai onko suodatin ollut senkin käytössä jotenkin muuten kiinni. Jos tuon nyt sais jotenkin kiinni että sais kypsyttelyn alulle niin sitten vois etsiä vaikka myydään-palstalta pidikettä.

Mitäs sanotte tuosta veden sameudesta, onko ihan normaalia vai pesinkö hiekan ihan liian huolimattomasti?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Jeps, katselinkin, että kyse on Fluvalin hörpöttimestä. En siis puhunut aiemmassa viestissäni puuta heinää pidikkeiden suhteen :P

Johdon kiristämiseen löytyy varmaan useampiakin keinoja, mutta omalla kohdalla toimi se, että vein pistorasian mahdollisimman kauas. Johdon voi myös yrittää kiinnittää akvaarion reunaan, esim. jollain klipsulla. Joissain altaissa kansilasi pitää johdon ja sitä kautta suodattimenkin paikoillaan. Näkemättä tilannetta on aika vaikea sanella sopivaa systeemiä, mutta vähän kekseliäisyyttä, niin kyllä se kikkakolmonen löytyypi.

Sameus on normaalia, häipyy yleensä muutamassa päivässä ihan itsekseen.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No hyvä. Tärkeintä on että saisin nyt tuon jollain väliaikaisella konstilla pysymään niin pääsisin nyt viimeinkin kypsyttämään.

Muuten. Altaassa ei ole ollenkaan kansilaseja. Uskaltaako siihen silti laittaa lampun siihen päälle jos ei täytä allasta ihan kokonaan (jättää pari senttiä)? Olisiko kansilasit syytä hankkia, tulevatko vaikkapa tetrat ja amanoravut muuten altaasta vekes?
fisunen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisunen »

Nyt on huomista varten kasvit lillumassa vadissa :), 12 kpl ostin kasveja, kuollaksenikaan en nyt muista mitä kaikkea. JBL:n savipallerokuulia ostettu ( :) ) ja myöskin planta miniä. Vesitestin tein tänään huvikseni (tetran 5+1 testiliuskoja). Huomenna sitten pitäisi käydä K-Raudassa lecaharkko+liimapuulevyostoksilla sekä ostaa samalla Optirocin puhallushiekkaa.

*Viltzu* : kauankos sulla mein kokonaisuudessaan aikaa hiekan pesuun? :) *varautuu useilla useilla tunneilla*

Ja pitikö sitä kalanruokaa heittää samantien sinne altaaseen kun ammoniakit on sinne tungettu?

Ja montako savipalleroa tungen sinne pohjahiekkaan?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

*Viltzu* kirjoitti:Uskaltaako siihen silti laittaa lampun siihen päälle jos ei täytä allasta ihan kokonaan (jättää pari senttiä)?
Ei meikäläisen altaissa ole ollut ongelmia, vaikka laseja ei ole ja pytyt ovat täynnä. Kehysaltaita kun ovat, niin olen jättänyt veden suunnilleen siihen kehyksen alareunan tasalle.
*Viltzu* kirjoitti:Olisiko kansilasit syytä hankkia, tulevatko vaikkapa tetrat ja amanoravut muuten altaasta vekes?
Amanoravut kiipeävät herkästi ulos tankista aivan pienestäkin aukosta, joten purnukka on peitettävä huolella.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mulla meni hiekan pesuun 2 päivää... Molempina päivinä alotin varmaan joskus neljältä ja lopetin kaheksalta, välissä tietysti jonkin verran taukoja. Mutta mä taidankin olla poikkeuksellisen hidas, pesin tosi pienissä erissä...

Haittaako jos suodatin on altaassa vähän vinossa, se yrittää vähän niinkun kellua eikä pysy pystysuorassa. Ja alasosa on myös melkein kiinni hiekassa, toivottavasti se ei höngi kaikkia hiekkoja sisäänsä. Mukavan hiljainen on kyllä verrattuna kilpikonnien hirveää örinää pitävään mööpeliin. Tungin johdon sellaiseen jännään rakoseen että se pysyy kireällä...

Minäpä menen nyt uhkarohkeasti heittämään tuonne ne mullat ja ammoniakin *hihkuu*.
fisunen
Starting Member
Starting Member

hmmm... mä ajatettelin selvitä hiekan pesusta huomenna ja laittaa jo akvaarion kypsytykseen... saas nähdä riittääkö tunnit. Akvaario tulee illalla kuuden aikaan mutta aamulla käyn jo ostoksilla...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Toivottavasti sitä hiekkaa ei mene sinne akseliin ja sen tienoille tai muuten voi alkaa ruma rohina eikä laite kyllä muutenkaan tykkää hiekasta sisällään sen kummemmin.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No nyt on sitten pytyssä 2,3mg ammoniakkia, vähän kalanruokaa ja lapsen nyrkin kokoinen pussukka multaa. Ammoniakkia en vielä voinut mitata kun veden on ensin lämmettävä yli 20 asteiseksi.

Toivotaan ettei sinne akseliin mene hiekkaa. Nyt suodatin ei ole enää ihan kiinni hiekassa ja saan sitä vieläkin ylemmäs kun lisään vähän vettä, nyt vedenpinta on vielä n. 5cm altaan yläreunasta. Samennuskin häviää hyvää vauhtia.

Vau, tästä se alkaa :o . Nyt vaan tuijottelen lumoutuneena allasta missä on vedet, hiekat ja sukkahousut ja pienessä päässäni raksuttaa mitä kaikkea kivaa sinne voisi laittaa kun se aika tulee.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Viltzu, minulta voisi löytyä hyvään tarkoitukseen lahjoitettavaksi yksi ylimääräinen imukuppikiinnitysosa jossa tietenkään ei ole enää imukuppeja, jos kiinnostaa niin laita katuosoite privalla.
fisunen
Starting Member
Starting Member

Katselin tuolta aiemmasta aiheesta "intervallitaktiikkaa" kypsytykseen ja haluaisinkin nyt varmistaa että tajusin kaiken oikein. Eli siis ammoniakkiliuosta laitetaan ensin akvaan, odotetaan että muodostuu nitriitiksi, odotetaan että nitriitti muuttuu 0:aan ja lisätään sitten uusi satsi ammoniakkia. Loppujen lopuksi ammoniakki muuttuu n. vuorokaudessa nitriitiksi. Pitääkö minun hommata ammoniakkitesti jos teen kypsytyksen tälä tapaa?
*vääntäkää mulle erittäin paksua rautalankaa* :D
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

maisu kirjoitti:
liina kirjoitti:Varmasti peset liian puhtaaksi. Kyllä muutama vesi pitäisi riittää aina sellaista satsia kohti mitä vielä ämpärissä pyörittämään pystyy eli noin kolmasosa-ämpärillistä. vaikken minä oikeasti voi tietää mitä säkissä myyvät. Mitä jos laittaisit astianpesuainetta ensimmäiseen veteen ja kauan sillä pesisit ja sitten vain huuhtelisit enää saippuat tarkkaan pois?
Nyt haluan kyllä välittömästi viitteen useampaan kuin yhteen uskottavaan kirjoitukseen, joissa kerrotaan ettei astianpesuainejäämistä voi olla haittaa kaloille tai akvaarion mikrobeille.

Hiekka kannattaa pestä pelkällä vedellä niin puhtaaksi kuin mahdollista, vaikka siihen menisi 15 pesukertaa, sillä se on paljon helpompi tapa välttää ongelmia kuin koko akvaarion purkaminen ja kaiken tekeminen uudestaan esim. leväongelman vuoksi. Liian puhtaaksi hiekkaa ei voi pestä.
Minä olen kyllä käyttänyt astianpesuainetta, koska sillä lailla lika irtoaa hyvin. Astianpesuaineen valitsin koska se huuhtoutuu hyvin.

Niinkuin vanhan televisiomainoksen hauki, joka sanoo 'älä vahingoita vesistöjä', kertoo saippuan olevan orgaanista hajoavaa ainetta. Tietysti mainos on huuhaata ja aine rehevöittää kuitenkin. Kyseessä oli Mäntynestesaippua, joka ei hirveän helposti taas huuhtoudukaan.

Oleellista on hyvä huuhtelu ja ensin vaahtoaminen ja viimeksi tuoksu paljastaa, onko aineesta jäämiä. Sitten alkaa kypsytys, mikä on myös tässä huomattava.

Eli peskää vain jos huuhtelette hyvin ja uskallatte. Minä uskalsin. ;)

*Viltzu* kirjoitti:Mihin suuntaan ne Tetran liuskat yleensä heittää?
Minulla ei näytä oikein ollenkaan pH:ta. Heitosta ei edes voi puhua, kun sellaista väriä ei kartalta ollenkaan löydy. Lähinnä on happamin ja sen se näyttää niin hanavedestä kuin akvaariosta. (Oikeat pH:t >8 ja 6,5)

Ja kyllä ainakin Tetran tippatestit ovat täällä hyvin toimineet. Ja JBL myös, mutta sitä ei voi pihistellä niin, kuten edellä on selostettu. Kokemus on pientä, mutta liuskat tuntuvat olevan jotakuinkin turhia.

fisunen kirjoitti:*vääntäkää mulle erittäin paksua rautalankaa* :D
Kannattanee pitää nitriittiä kohollaan, kuten tässäkin edellä on selostettu ensimmäisellä ja toisella sivulla. Sieltä löytyy myös linkki 'kirjoplatyn' kypsytykseen, mistä voit katsoa kuinka käy kun lisää kerran vain ammoniakkia ja odottelee sitten että nitriitti menee nollille. Hyvinhän siinä kävi, mutta kuitenkin. [;)]

Mieluummin nitriitti muutamassa yksikössä, niin bakuilla riittää hyvin purtavaa. Intervallitaktiikka sopinee parhaiten kun on isot hyvät toimivat ympit jo alkuun, kuten 'rain-' 500-litraisen kypsytyksessä (Yleinen keskustelu). Silloinhan nitriitti menee nollille aika pian ja samoin käy käytännössä kypsymisen loppupuolella edellä selostamallani tavalla.

Ammoniamtestiä käyttäneet voisivat kertoa mitä hyötyä siitä oli. Monet pärjäävät ilman. Nitraatti olisi mielestäni ensisijaisempi toisena testinä.
Kimbela kirjoitti: Esimerkiksi pH arvo voi nousta yllättävänkin korkeaksi altaan kypsyttelyn aikana.
Tähän mennessä olen kuullut vain pH:n laskemisia kypsytyksen aikana - ja rajujakin sellaisia. Onko siis noin käynyt ja mikä siihen on syynä?
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Okei, nyt olen taas aika lailla pihalla tuon kypsytyksen suhteen. se on niin väärin että kun se on jo muutenkin vaikea homma ymmärtää niin sitten lapsukaisten päät pitää vielä sekoittaa kaiken maailman eri versioilla. Mutta minä etenen nyt sitten vaikka vaan päivä kerrallaan, tällä hetkellä tähdätään ilmeisesti siihen nitriittipiikkiin.

Mittasin muuten juuri ammoniakin ja se näytti olevan kutakuinkin se 5mg/l tai ehkä hiukan vihertävämpää. Jotain 4mg ja 5mg väliltä, ihan oikein siis.

Pitänee hankkia pH:kin sitten tippatestinä ennen kalojen tuloa...

Missäköhän vaiheessa niitä kasveja kannattaa alkaa kysellä?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tämä on se alkuperäinen ja toimiva tapa:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php

Enkä kyllä jaksa ymmärtää miksi sitä on pitänyt lähteä peukaloimaan.
:roll:
Mikrobiologista perustetta siihen ei ole esitetty. 8-)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Laittaisin kasveja kun nitraatti on alkanut nousta. Nyt sinulla on hyvä nitriitti vedessä kypsymisen kannalta. Pidä se siinä paikkeella , 3-10 mg/l ehkäpä. Aina kun se laskee vaikkapa alle kahteen, lisää uusi annos ammoniumia. Ei ole mielestäni yhtään sekavaa. :)

Edit: Vaihtoehtona sitten juuri edellä esitetyt ohjeet, joissa ei ole perusteltu ammoniumin lisäämistä senkään vertaa. :mrgreen:

Siis sen vertaa kuin siinä toisessa threadissa. Pitäisikö oikein linkata? Menköön tämän kerran: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 9&start=45

:)
Viimeksi muokannut 111na, 21:08, 16.11.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member

liina kirjoitti:
maisu kirjoitti:

Minä olen kyllä käyttänyt astianpesuainetta, koska sillä lailla lika irtoaa hyvin. Astianpesuaineen valitsin koska se huuhtoutuu hyvin.

Niinkuin vanhan televisiomainoksen hauki, joka sanoo 'älä vahingoita vesistöjä', kertoo saippuan olevan orgaanista hajoavaa ainetta. Tietysti mainos on huuhaata ja aine rehevöittää kuitenkin. Kyseessä oli Mäntynestesaippua, joka ei hirveän helposti taas huuhtoudukaan.

Oleellista on hyvä huuhtelu ja ensin vaahtoaminen ja viimeksi tuoksu paljastaa, onko aineesta jäämiä. Sitten alkaa kypsytys, mikä on myös tässä huomattava.

Eli peskää vain jos huuhtelette hyvin ja uskallatte. Minä uskalsin. ;)
Sinä myös valitit taannoin kuolevia kaloja ja leväongelmia.

Tavallisessa hiekassa ei ole sellaista likaa, joka ei vedellä lähtisi. Missään nimessä hiekkaa ei tule pestä astianpesuaineella vaikka kokemattomat harrastajat näin yrittäisivät huijata tekemään.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

liina kirjoitti:Nyt sinulla on hyvä nitriitti vedessä kypsymisen kannalta. Pidä se siinä paikkeella , 3-10 mg/l ehkäpä. Aina kun se laskee vaikkapa alle kahteen, lisää uusi annos ammoniumia. Ei ole mielestäni yhtään sekavaa. :)
Mut eihän mulla oo vielä yhtään nitriittiä vaan ammoniakkia pelkästään...?

Mutta joo, tuo kuulostaa yksinkertaselta. Mittaan vaan joka päivä nitriitin ja kun se on alle 2 niin sitten lisään (taas 2,5ml?) ammoniakkia.

Missäs vaiheessa nitraatti astuu mukaan kuvaan ja milloin pytty on sitten oikeasti kypsä?

Kiitoksia muuten kärsivällisyydestä kaikille niille jotka ovat minulle jaksanut vääntää asioita rautalangasta :roll: .
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Eikös siellä ollut myös kalatuberkuloosi. 8-)

Kypsyttämisesssä on olennaista pitää bakteerien kasvu käyrän jyrkällä osalla, jolloin se on nopeinta. Tähän päästää kun olosuhteet ovat optimaaliset ja ravintoa riittävästi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
fisunen
Starting Member
Starting Member

Juu, täytyy ihan suoraan sanoa että alkaa tässä uusi akvaharrastaja olla kohta ihan pihalla :)

Jossain sanotaan että laita ammoniakkia päivittäin, jossain sanotaan että ei missään nimessä päivittäin.
Mittaile arvoja, lisää ammoniakkia jos on tarvis.

jarvij:n ohjesita kai tajusin sen verran että ammoniakkitasoa pidetään 5mg/l päivittäin, mutta tähän ilmesestikin tarvitaan ammoniakkitestiä joka usean aiheen perusteella on vaikea löytää tms.

*sekaisin*

ja enkö siis voi tunkea kasveja huomenna kypsytyksen aloituksen yhteydessä akvaan vaan odottelenko?
Viimeksi muokannut fisunen, 21:13, 16.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
111na
Elite Member
Elite Member

maisu kirjoitti: Sinä myös valitit taannoin kuolevia kaloja ja leväongelmia.
Puhut puppua, Maisu. Mitään selvittämättömiä kalakuolemia ei ole käynyt yhtään. Jos et ymmärrä nenän tarkkuutta astianpesuainejäämien suhteen, suosittelen aiheeseen tutustumista. :mrgreen: //Edit vielä tässä vaiheessa, kun en tätä viitsi enää nostaa: Valittaminen ei kuulu tapoihini, ainakaan tällaisessa tapauksessa ja tuo on silkkaa panettelua. Muistin yhden threadin uuden altaan aloittamisesta, jossa juttu saattoi (?) jäädä siihen että kala oli kateissa. Se kuitenkin oli vain mätiään vartioimassa, joten en sitä nähnyt. Että semmoista. //
jarvij kirjoitti:Eikös siellä ollut myös kalatuberkuloosi. 8-)
Tämä ei liity tähän. Sen altaan hiekka oli biltemaa jota vain huuhtelin kevyesti vedellä.

Edelleen suosittelen pesuaineen harkitsemista jos hiekan pesussa on ongelmia, vaikka kaiken kokeneet sanovat että siitä on ongelmiia. :mrgreen:
Viimeksi muokannut 111na, 21:40, 17.11.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”