Onko tämä kovin yleistä?
Valvoja: Moderaattorit
ketkä lähtee
se nyt vain on niin että kun tähän akvaario touhuun hurahtaa niin ei sille voi mitään. Se on sama vaikka sulla on talo täys akvaarioita se ei riitä. Mulle vaimo sano että jos tulee lisää sä lähdet-kokemuksella 50+risat
-
- Member
Ei kaiPallokala kirjoitti:Koirista vielä: Minun mielestäni niissä on kyllä hirveästi hoitamista, näin viikon koiranomistajan näkökulmasta. Yllättävän paljon. Akvaariot ja kissat ovat huomattavasti helpompia,

-
- Junior Member
Riippuuhan se , että missä sitä koiraa tai kissaa pitää,kaupungissa vaiko maalla.Itse asun maalla ja täällä koirat/kissat juoksesevat vapaina , eikä niistä ole mitään riesaa...Päin vastoin.Kyllä mielestäni kissat/koirat/akvaario ovat kaikki ihan yhtä rakkaita ja jokainen tavallaan helppoja harrastuksia.
Lahjoitetaan tummaleväpleko Joutsenossa. Kiire! Ota yhteyttä yv:nä
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Muutama kommentti kun kerroimme ystäville, tuttaville, sukulaisille.... että olemme hankkineet toisen akvan:
Siskoni (jolla on myös ollut akva!!): " No, nyt te ette sitten muuta kerkee tekemäänkään, kun pestä akvaarioita..."
Kaverini (jolla on myös ollut akva!!): "EI! Ikinä en kyllä enää akvaariota hanki, kun niissä on niin kauhee homma!"
Siskoni luopui akvastaan sen takia, kun tuli muksu "ei ollut aikaa pestä sitä..." Niinpä niin. Nyt haluaisinkin tietää, että mistä ihmeen pesemisestä nää ihmiset oikein puhuu?? Eihän sitä pestä!! Samoin kaverini luopui akvasta, koska siinä oli niin suuri homma, pestä sitä JOKA PÄIVÄ!!! Sanoinkin kaverilleni, että no eihän sitä nyt JOKA PÄIVÄ SAA PESTÄ. Mutta kun hänellä ei muksuna, jolloin hänellä akva oli, ollut muutakaan tekemistä. Voi luoja...!!
Samoin naapurit ovat kauhistelleet - sellaiset, joilla on OLLUT akva - työn määrää, hiekan pesuja ym. Mitä mitä??
Eihän sitä hiekkaa pestä kuin siinä vaiheessa, kun se altaaseen laitetaan - vai olenko käsittänyt jotain vähän väärin?
Että kyllä näitä kommentteja on saanut kuulla itse kukin.
Niin tosiaan, vaikka meillä nyt akvoja kaksi onkin, niin hyvin ehditään hoitaa muksua (13 kk) ja koiraa, syödä, pestä pyykkiä, käydä kaupassa, siivota, tiskata (tai no, kone tiskaa), viettää muutakin elämää, kuin akvat....![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Siskoni (jolla on myös ollut akva!!): " No, nyt te ette sitten muuta kerkee tekemäänkään, kun pestä akvaarioita..."

Kaverini (jolla on myös ollut akva!!): "EI! Ikinä en kyllä enää akvaariota hanki, kun niissä on niin kauhee homma!"
Siskoni luopui akvastaan sen takia, kun tuli muksu "ei ollut aikaa pestä sitä..." Niinpä niin. Nyt haluaisinkin tietää, että mistä ihmeen pesemisestä nää ihmiset oikein puhuu?? Eihän sitä pestä!! Samoin kaverini luopui akvasta, koska siinä oli niin suuri homma, pestä sitä JOKA PÄIVÄ!!! Sanoinkin kaverilleni, että no eihän sitä nyt JOKA PÄIVÄ SAA PESTÄ. Mutta kun hänellä ei muksuna, jolloin hänellä akva oli, ollut muutakaan tekemistä. Voi luoja...!!

Samoin naapurit ovat kauhistelleet - sellaiset, joilla on OLLUT akva - työn määrää, hiekan pesuja ym. Mitä mitä??

Että kyllä näitä kommentteja on saanut kuulla itse kukin.
Niin tosiaan, vaikka meillä nyt akvoja kaksi onkin, niin hyvin ehditään hoitaa muksua (13 kk) ja koiraa, syödä, pestä pyykkiä, käydä kaupassa, siivota, tiskata (tai no, kone tiskaa), viettää muutakin elämää, kuin akvat....
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Etteivät tarkoittaisi esim. levän puunaamista, kivistä tms. somsteita?muuriset kirjoitti: Eihän sitä hiekkaa pestä kuin siinä vaiheessa, kun se altaaseen laitetaan - vai olenko käsittänyt jotain vähän väärin?
Jotenkin tuntuu hurjalta, että monet ihmiset vieläkin uskoisivat akvaarioiden pesuun, kun ei sen lopettaminen nyt ihan uusi juttu kuitenkaan ole.
Tuli vaan mieleen, kun itse juuri mietin että pitäisi muutamasta nätistä vaaleasta kivestä harjailla hitoille tuota levää, katkat kun syövät sitä jostain syystä mieluummin kasveista

Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Meilläkin kaikki vieraat jaksaa (toiset vuodesta toiseen) ihmetellä akvaarioiden kamalaa siivoamista
ja aina saadaan uudestaan ja uudestaan kertoa, ettei se nyt kyllä työlästä ole...Viehän tuo aikaa, muttei se työlästä ole.
Meillä on myös 2 koiraa eikä niidenkään hoito työlästä ole. Itse asiassa molemmista harrastuksista löytyy todella paljon hyviä asioita. Jos pitää jostakin, niin jaksaa tehdä töitä sen eteen ilman, että se työltä tuntuukaan.

Meillä on myös 2 koiraa eikä niidenkään hoito työlästä ole. Itse asiassa molemmista harrastuksista löytyy todella paljon hyviä asioita. Jos pitää jostakin, niin jaksaa tehdä töitä sen eteen ilman, että se työltä tuntuukaan.
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
-
- Member
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kyynisyyshän on elämän suola 
Mutta kyllä noita positiivisia yllätyksiä viskellään silloin tällöin. Muutama päivä sitten luonani vieraili isännöitsijä ja olin jo etukäteen valmistautunut akvaariomussutukseen. Äimistyin tavattomasti, kun isännöitsijä alkoi kertoilla innokkaasti omista akvaariokokemuksistaan ja paljasti, että hän on suunnitellut n. 2000-3000 litran seinäallasta. Puhuimme kalatubista sun muusta, tuijottelimme pyttyjä ja isännöitsijän työparikin oli akvaarioihmisiä
Olen edelleen ihmeissäni, mutta kykenen jo hymyilemään

Mutta kyllä noita positiivisia yllätyksiä viskellään silloin tällöin. Muutama päivä sitten luonani vieraili isännöitsijä ja olin jo etukäteen valmistautunut akvaariomussutukseen. Äimistyin tavattomasti, kun isännöitsijä alkoi kertoilla innokkaasti omista akvaariokokemuksistaan ja paljasti, että hän on suunnitellut n. 2000-3000 litran seinäallasta. Puhuimme kalatubista sun muusta, tuijottelimme pyttyjä ja isännöitsijän työparikin oli akvaarioihmisiä

Olen edelleen ihmeissäni, mutta kykenen jo hymyilemään

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Minun isäpappani ensimmäinen kommentti kylään tullessa on : "snif snif, kyllä huomaa että asunnossa on akvaario!" Ehhehhee... minun mielestäni normaali akvaarion haju on pikemminkin miellyttävä.
Toinen suunnattoman ärsyttävä kommentti on joltain joka ei käytännössä tiedä mitään, mutta on lukenut että vaihtovettä ei saa ottaa suoraan hanasta. On se kumma kun kaloja se ei näytä haittaavan, ainoastaan näitä valistuneita henkilöitä.
Toinen suunnattoman ärsyttävä kommentti on joltain joka ei käytännössä tiedä mitään, mutta on lukenut että vaihtovettä ei saa ottaa suoraan hanasta. On se kumma kun kaloja se ei näytä haittaavan, ainoastaan näitä valistuneita henkilöitä.
Sukulaisilta saa välillä kuulla varsinkin jos ei olla aikoihin nähty ja tulevat kyläilemään, että vieläkö sulla noi akvaariot on miten sie jaksat siivota ja vaihtaa vettä kauhee homma. Ennen vavan synytmää oli kommentti, että nythän ne akvaariot on sitten myytävä, kun niitä ei ehi hoitaa, kun vauva syntyy. 

-
- Senior Member
tää on muuten erityisen hauska juttu aina odottaville äideille: nyt sitten tietysti lopetatte koirat, kissat ja muut lemmikit, koska vauva syntyyansku1 kirjoitti:akvaariot on sitten myytävä, kun niitä ei ehi hoitaa, kun vauva syntyy

Miehen mummo otti oikein asiakseen hoitaa aikoinaan esikosta odottaessamme koiramme pois päiviltä; ystävällisyydessään varasi niille lopetusajankin eläinlääkäriltä.

Seuraavien lasten takia ei ole kukaan enää käskenyt lopettaa yhtään elukkaa

Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
-
- Advanced Member
Siis täh? Ei kuulosta ihan tervejärkiseltä hommalta.. Onneksi oman avoni mummo on niin rakastunut meidän koiraan, että tällaista kohtelua ei pitäisi olla tiedossa, siis jos joskus päättäisimme sellaisen ihmisenpoikasen hommata..iiputti kirjoitti:Miehen mummo otti oikein asiakseen hoitaa aikoinaan esikosta odottaessamme koiramme pois päiviltä; ystävällisyydessään varasi niille lopetusajankin eläinlääkäriltä.
-
- Senior Member
Ei kuulostanut minustakaan ihan terveeltä, eikä siltä tuntunutkaan. Mummeli vaan piti ihan itsestään selvänä, että elukat lahdataan vauvan tieltä ja ajatteli kai olleensa suureksikin avuksi varatessaan ajan eläinlääkäriltä puolestamme....Lienee sanomattakin selvää, ettemme ole pahemmin olleet tekemisissä keskenämme tämän "ajatusmaailmakonfliktin" jälkeen 

Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
-
- Member
- Viesti:
Samat virret on vesiattu minulle myös akvaarion työläydestä. Noh, kun sitä johonkin harrastukseen uppoutuu (kirjaimellisesti
) niin on valmis jopa aikaakin siihen uhraamaan.
Kaikista ahdistavinta on kuunnella kommentteja, joissa maalaillaan seinille jos jonkinnäköisiä vesivahinkoja.
Huvittavin kommentti oli vedenvaihtoa pohdiskeleva kamuni, kun kuvitteli jo mielessään, kuinka kalat sitten sätkivät kuivillaan hiekalla, kun vesi vaihdetaan kerran viikossa...
No joskus jaksaa selitellä ja joskus menee mukaan huulta heittäen.
Mutta tuo on kyllä törkeyden huippu, kun joku toinen muka määrää lemmikit teloitettavaksi lapsen syntymän vuoksi!
Sitten vasta, jos lapsella ilmenisi jotain allergiaa, voisi harkita karvaisista lemmikeistä luopumista, mutta silloinkin ne lahjoitettaisiin uusiin koteihin.

Kaikista ahdistavinta on kuunnella kommentteja, joissa maalaillaan seinille jos jonkinnäköisiä vesivahinkoja.

Huvittavin kommentti oli vedenvaihtoa pohdiskeleva kamuni, kun kuvitteli jo mielessään, kuinka kalat sitten sätkivät kuivillaan hiekalla, kun vesi vaihdetaan kerran viikossa...
No joskus jaksaa selitellä ja joskus menee mukaan huulta heittäen.

Mutta tuo on kyllä törkeyden huippu, kun joku toinen muka määrää lemmikit teloitettavaksi lapsen syntymän vuoksi!
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Sitten vasta, jos lapsella ilmenisi jotain allergiaa, voisi harkita karvaisista lemmikeistä luopumista, mutta silloinkin ne lahjoitettaisiin uusiin koteihin.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
-
- Member
Syy tuohon "eikö siinä ole kauhea vaiva" voivotteluun on tämä: Ihmiset kokevat alemmuudentunteita kun jollakin on hieno akvaario olohuoneessa. Sitten joko pitää selittää miksi itsellä ei ole akvaariota, tai sitten jollain tavalla alentaa akvaarioharrastaja. "Eikö tuossa ole kauhea työ" sanonnan piiloviesti on "oletko vähän tyhmä kun sinulla on akvaario".
Joillekin ihmisille on täysin ylitsepääsemätöntä se, että toisella on jotain mitä itsellä ei. Itselläni (niinkuin varmaan kaikilla) on pari tällaista kaveria. Toisen näistä kavereista on pakko aina ostaa kaikki sama mitä minä hankin. Nyt se meinaa tilata jostain nettikaupasta jonkin 30 litran muoviakvaarion, kun sille selvisi kuukausi sitten, että olen hankkinut akvaarion (ollut kohta melkein vuoden, mutta olen pimittänyt sen siltä, ettei sen tarvitsisi ostaa itselleen akvaariota. Yritin suojella kaloja joutumasta sen hoidettavaksi).
Et sillee.
Joillekin ihmisille on täysin ylitsepääsemätöntä se, että toisella on jotain mitä itsellä ei. Itselläni (niinkuin varmaan kaikilla) on pari tällaista kaveria. Toisen näistä kavereista on pakko aina ostaa kaikki sama mitä minä hankin. Nyt se meinaa tilata jostain nettikaupasta jonkin 30 litran muoviakvaarion, kun sille selvisi kuukausi sitten, että olen hankkinut akvaarion (ollut kohta melkein vuoden, mutta olen pimittänyt sen siltä, ettei sen tarvitsisi ostaa itselleen akvaariota. Yritin suojella kaloja joutumasta sen hoidettavaksi).
Et sillee.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Täällä se on lähinnä ihailua eikä mitään piilov*ttuilua...PimpBot9000 kirjoitti:Syy tuohon "eikö siinä ole kauhea vaiva" voivotteluun on tämä: Ihmiset kokevat alemmuudentunteita kun jollakin on hieno akvaario olohuoneessa. Sitten joko pitää selittää miksi itsellä ei ole akvaariota, tai sitten jollain tavalla alentaa akvaarioharrastaja. "Eikö tuossa ole kauhea työ" sanonnan piiloviesti on "oletko vähän tyhmä kun sinulla on akvaario".

Hei jes. Muutankin isona akvaarioaddiktin naapuriin ja hankin miehen, jonka on aina ostettava isompi auto ja akvaario kuin naapurilla!

-
- Member
Itse en ole ikinä törmännyt tuollaiseen ilmiöön. Päinvastoin. Voisi jopa sanoa, että akvaariosta on joskus jopa haittaa sen aiheuttaman lava-lamppuefektin vuoksi: usein nimittäin on vaikea keskustella kavereitten kanssa olkkarissa kun puolet ajasta kaikki tuijottavat lumoutuneena akvaariota. Etenkin jos samalla lipittää olutta.Mörkö kirjoitti:: Eniten hämmästyttää kuinka niin monet heistä kokevat akvaarion tylsäksi. "Mitä mielenkiintosta siinä on kun kala ui edestakaisin jossain purkissa?" Huoh...
Se on vaan jotenkin niin pirun hypnoottinen ja rauhoittava, vaikka nyt rihmalevä onkin karannut kontrollista.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
kiekkoakvaario
Meidän kiekko akvaario seisoo olohuoneessa niin että se käytännössä näkyy ikkunan läpi. Joten pimeät talvi-illat saatta jos verhot on auki (mikä tapahtuu talvella.
) nähdä se akvaario erittäin hyvin. Sanotaan nyt 6m etäisyydeltä.
Tämän takia naapurit tietää tietysti että meillä on akvaariot, ja sen lisäksi on jopa yksi uusi tuttavuus tullut kun se huomasi että meillä just kiekot.
Mutta kaksi parhaat oli tämän ja meidän kilpikonna-akvaarion (ei ole enää) kanssa.
Kiekkokalat oli vaimon koulukaveri nähnyt iltalenkillä, ja kertonut kaverille joka kertoivat kaverille jne. Kun kuulimme "meidän kaloista" ne olivat vähintään 40cm kokoisia ja varmasti vähintään ihmissyöjä pirayoja... (olihan se vaimo jossain vaiheessa kertonut että syövät sydäntä..)
Ja kilppariakvaario oli just meidän vierashuoneen ikkanan alla, ja arva oliko yllätys kun olin menossa syöttämään konnat ja siinä näkyi 3kpl lasten naamoja ikkuna vastaan.. Kävivät sitten sisältä katsoo kun on helpompi
Kim

Tämän takia naapurit tietää tietysti että meillä on akvaariot, ja sen lisäksi on jopa yksi uusi tuttavuus tullut kun se huomasi että meillä just kiekot.
Mutta kaksi parhaat oli tämän ja meidän kilpikonna-akvaarion (ei ole enää) kanssa.
Kiekkokalat oli vaimon koulukaveri nähnyt iltalenkillä, ja kertonut kaverille joka kertoivat kaverille jne. Kun kuulimme "meidän kaloista" ne olivat vähintään 40cm kokoisia ja varmasti vähintään ihmissyöjä pirayoja... (olihan se vaimo jossain vaiheessa kertonut että syövät sydäntä..)
Ja kilppariakvaario oli just meidän vierashuoneen ikkanan alla, ja arva oliko yllätys kun olin menossa syöttämään konnat ja siinä näkyi 3kpl lasten naamoja ikkuna vastaan.. Kävivät sitten sisältä katsoo kun on helpompi
Kim
--
"..kiekot vie sydämen, jauhettu mielellään ensiksi blenderissä.."
1000L altaassa kiekkoja 35kpl (BT, Pigeon, SE, Golden)
"..kiekot vie sydämen, jauhettu mielellään ensiksi blenderissä.."
1000L altaassa kiekkoja 35kpl (BT, Pigeon, SE, Golden)
Kavereiden ja sukulaisten ihmettelyt ovat yleensä enemmänkin sitä luokkaa, että miksi pitää olla noin monta akvaariota. Aivan kuin kolme akvaariota olisi enemmän kuin missään muualla koskaan..
Miehet ihmettelevät tekniikkaa ja naiset ihastelevat kaloja ja kasveja. Joskin okamonnin ulkonäkö ei viehätä kuin ronskeja miehiä. Mitä enemmän aikaa kuitenkin kuluu, sitä positiivisimmiksi jututkin muuttuvat. Taitaa jokunen jo omaakin allasta harkita.
Todellista vaivaa akvaariosta tulevat kaverit näkemään huomenna kun ensimmäistä kertaa raahaavat 540 litraisen altaan kerrostalon toiseen kerrokseen, ei hissiä.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Todellista vaivaa akvaariosta tulevat kaverit näkemään huomenna kun ensimmäistä kertaa raahaavat 540 litraisen altaan kerrostalon toiseen kerrokseen, ei hissiä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
-
- Senior Member
Meillä ei kukaan vieras ole onneksi kauhistellut akvaarion hoito-operaatioita tms. He ainoastaan vain kysyvät, että kuinka tuota akvaariota hoidetaan ja kuinka usein siitä vaihdetaan vesi. Muut kysymykset liittyvät kalojen ruokaan ja puhdistusvälineisiin. Mutta toisaalta, kaikki meillä kävijät ovat hirmuisia eläinten ystäviä, jotka ovat sellaisia yleispäteviä tietäen kaikista lemmikkilajiesta ainakin jotakin. Ja ne harvat, jotka eläimistä eivät välitä, eivät kysele tai kommentoi ollenkaan akvaariotamme tai muitakaan karvaisia perheenjäseniä (koira ja kissat
).

seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Alkukauhisteluista ("kyllä noista varmaan on kauheasti vaivaa") päästyään tuttavat ja ystävät ovat alkaneet kysellä ihan järkeviäkin juttuja. Jaksavatpa jopa kuunnella kun suu vaahdossa selostan jotain viimeisintä hienoutta.
Outoa on mielestäni se, että jos ihmisellä on useampi akvaario, se on jotenkin kummallista. Sattuipa tässä erään kerran; olin entisen pomoni kanssa ravintolassa ja hänen ystävänsä tuli paikalle. Pomo esitteli meidät, minut ensin nimeltä ja lisäsi perään "tää on se tyyppi jolla on paljon niitä akvaarioita". Ja heti oli ystävä kärryillä kenestä puhutaan. Ihmeellistä.
Outoa on mielestäni se, että jos ihmisellä on useampi akvaario, se on jotenkin kummallista. Sattuipa tässä erään kerran; olin entisen pomoni kanssa ravintolassa ja hänen ystävänsä tuli paikalle. Pomo esitteli meidät, minut ensin nimeltä ja lisäsi perään "tää on se tyyppi jolla on paljon niitä akvaarioita". Ja heti oli ystävä kärryillä kenestä puhutaan. Ihmeellistä.
-
- Advanced Member
Meikä on aika harvoin törmännyt noihin "kauhea homma tuossa" taivasteluihin. Olen kuitenkin ottanut vakioksi vastata, että akvaario on harrastus siinä missä muutkin, tyyliin "Miten sä jaksat mennä sinne punttisalille/täyttää ristikoita/lukea kaikki noi kirjat yms.? Eikö siitä oo kauhea homma?" Tästä ihmiset yleensä on ymmärtäneet, että ei ole "kauhea homma" tehdä jotakin, mistä eniten pitää. 

Se mikä ei tapa, traumatisoi.