Sinirihmakala

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

No on niissä siltikin aika paljon kansoitusta.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Onpa syyskuu tullut tänä vuonna aikaisin.
kalakaljami
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kalakaljami »

nämä suuriksi kasvavat sistuunakirjot ovat kuitenkin vasta 5cm kokoisia ja haarniskamonnitkin vajaa 10cm
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Ja miksi toinen akvaristi on suuri ja paha, kun mainitsee toiselle tämän suosittelevan yleisesti ottaen puuta heinää ja, että tämä olisi parempi tutustua kalojen vaatimuksiin paremmin ennenkuin suosittelee toiselle(vaikka mahdolliselle tietämättömälle aloittelijalle) jotain kalaa (josta aloittaja sitten saa väärät infot heti alkuunsa). 8O

Ei tietämättömyys ole mikään syy pitää kaloja väärissä olosuhteissa, mutta turha kait tästä asiasta on enää jauhaa, jos tietämätön ei voi muuttaa mielipiteitään vaikka tieto lisääntyykin... minkäs minä sille sitten voin. :roll:
I'm #1 so why try harder?
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Ja mistäs sitä varmuudella tietää mikä tieto on se oikea ja hyvä? Jaa että nettiinkö pitäisi luottaa? Täältä saa ainakin niin ristiriitaista tietoa jopa englanninkielisiltä "asiallisen" oloisilta ja vakuuttavilta sivuilta että huh huh... Samoin kirjallisuudesta...

Jokaisen joka mitään elävää kontolleen ottaa, on osattava ajatella omilla aivoillaan mikä on omalla kohdalla järkevää. Ja jos ei voi asioista keskustella keskustelufoorumilla niin ehkä ei ole ihan pakko.
kalakaljami
Starting Member
Starting Member

niimpäh
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

en kirjoitti:Jokaisen joka mitään elävää kontolleen ottaa, on osattava ajatella omilla aivoillaan mikä on omalla kohdalla järkevää.
Ei omalla kohdalla, vaan sen kontolleen ottamansa eläimen kohdalla. Jos ei pystytä tarjoamaan asiallisia oloja niin ei oteta eläimiä. Ei se ole mikään neuvottelukysymys.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Tosi lämpimin terveisin

Viesti Kirjoittaja mollylady »

en kirjoitti:Ja mistäs sitä varmuudella tietää mikä tieto on se oikea ja hyvä? Jaa että nettiinkö pitäisi luottaa? Täältä saa ainakin niin ristiriitaista tietoa jopa englanninkielisiltä "asiallisen" oloisilta ja vakuuttavilta sivuilta että huh huh... Samoin kirjallisuudesta...

Jokaisen joka mitään elävää kontolleen ottaa, on osattava ajatella omilla aivoillaan mikä on omalla kohdalla järkevää. Ja jos ei voi asioista keskustella keskustelufoorumilla niin ehkä ei ole ihan pakko.
Oletko sä todellakin sitä mieltä, että koska ennen kaikki tieto on ollut samantasoista (niin varmaan, kuinkahan monta vanhaa kirjaa tai muuta olet sitten lukenut), niin uudempi tieto ei voi olla oikeassa, koska se on eroaa vanhasta tiedosta ja siinä on jopa eroavaisuuksia (vaikka kalan lämmönsietokyky eri lähteen mukaan), kiistakysymyksiä (vaikka pehmeään veteen totutetuista hammaskarpeista), mielipideasioita (mattosuodatin vai ulkosuodatin) jne...
Eikö nämä asiat johdu pitkälti siitä, että tieto on lisääntynyt ihmisten keskuudessa, on tutkittu enemmän, löydetty tietoa, levitetty sitä, akvaristilla on harrastamiseen ja tiedon saamiseen enemmän vaihtoehtoja kuin ennen...

Niin, että olisiko sun mahdollista nyt kertoa, mikä tässä keskustelussa on se sun pointti? (mä en ilmeisesti tajua) Vai onko tämä vaan eipäs-juupas väittelyä?
Sekö, että koska 90luvulla oli poreilevia hiilaritabletteja ja sinirihmakaloille 150litraa oli iso allas (ja kultakalatkin menivät vielä jonkun henkilön mukaan sinne samaan purkkiin), niin sen täytyy olla ainoa oikea totuus? Ja nyt kun joku puhuukin sinirihmakalalle 250litrasesta ja toinen 350litrasesta, niin tähän tietoon ei voikkaan enää luottaa, varsinkin kun sen kiinassa asuvan akvaristin kotisivuilla olikin niitä sinirihmakaloja 80litrasessa? Eli pidetään vaan vanhasta tiedosta kiinni kynsin ja hampain, eikä kuunnella muuta.
Jos siis tulee sitä ristiriitaista tietoa, niin missäs ne sun mainostamat omat aivot silloin sulla on? Eikö niitä nyt voikkaan enää käyttää sen tiedon seulomiseen, vaan pitää olla uskomatta kaikkea, tai lähinnä mitään, mitä sanotaan, koska joskus on sanottu toisin?

Mun kohdalla olisi varmaan järkevää ottaa pieni kalamalja, koska se sopisi tänne asuntoon paljon paremmin, kuin 500litraa vettä, valitettavasti en usko, että se on kalojen kannalta a) järkevää b) oikein. Niin, että mitäs teet sitten sillä järjellä ja omilla aivoilla, jos ne ovat väärässä ja niillä ei osaa ajatella?

"Ja jos ei voi asioista keskustella keskustelufoorumilla, niin ehkä ei ole ihan pakko"
Ai eikö? No kiddin! Onko tämä nyt alkanut vaikuttaa siltä, etten mä osaa keskustella tai että mut on pakotettu tänne keskustelemaan vai meneekö sulla vaan hermot, kun takerruin niihin hyvin voiviin sinirihmakaloihin 150litrasessa, jota suosittelet ihan lämpimästi muillekin?
I'm #1 so why try harder?
aamunilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aamunilo »

Jospas nyt jo kaivaisit sen hernehen nenukista ja löysäisit kauluksen nappia.
Kyl mä luulen et jokainen joka vähänkin tuntee inhimillisiä tuntemuksia niin haluaa ja pyrkii tarjoamaan lemmikilleen asianmukaisen olot.
Ja voin väittää et tämän keskustelun aloittanut henkilö ja siihen vastanneet henkilöt pyrkivät huolehtimaan kaloistaan hyvin ja etsivät tietoa hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.
Tuohon litra määrään en halua edes ottaa kantaa mikä on tarpeeksi tai mikä liian vähän, vaan toivon, että harrastajat voisivat katsella hyvällä omalla tunnolla akvaariotaan, jossa kokonaisuus pelaa ja kalat viihtyvät ja ovat terveitä se jo kertoo paljon.
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanjuzka »

Nyt on ilmeisesti käynyt niin et mun sinirihmakalat on tehneet poikasia.
Tulin reissusta kotio (olin 3päivää) ja tuol on PALJON pieniä n. 0,3cm kokosia poikasia.
Ne on siis selvinnyt hengissä ilman ruokaa jne.

Oon ihan et apua apua, mitä mä teen.
:)

Pitää ottaa selvää ruokinnasta jne.

Tässä pari huonoa kuvaa:

http://www.tanjuzka.net/kuvatuksia/kala ... vauvat.jpg

http://www.tanjuzka.net/kuvatuksia/kala ... auvat2.jpg
kalakaljami
Starting Member
Starting Member

luulempa vaan että ovat ahventen poikasia
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

kalakaljami kirjoitti:luulempa vaan että ovat ahventen poikasia
Ahvenia on vain 1kpl tällähetkellä, koska toinen kuoli jokunen hetki sitten.
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Nyt on 4 vauvaa selvinnyt hengissä ja tänään alkaa jo pyrstö erottua!

Mukavaa seurata pienten kasvua :)
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

http://www.tanjuzka.net/kuvatuksia/kala ... avauva.jpg

Tuossa uusin kuva vauvakalasta <3
Niitä onkin 6 hengissä eikä 4 :P :P
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Re: Sinirihmakala

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Vanha ketju näköjään, mutta kiinnostaisi tietää, minkälaisten kalojen kanssa nämä sinirihmakalat tai ylipäänsä rihmakalat viihtyvät/voivat olla samassa altaassa ja minkä kalojen kanssa ei todellakaan voi laittaa samaan...? Mulla ei itsellä ole ikinä ollut rihmakaloja ja siksi kiinnostaisi. Onko rihmakalat enemmän pinta-vai keskiveden kavereita? Enemmän olen pintaporukassa nähnyt, mutta onko näin?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Yleisesti ottaen rihmoja voi pitää niiden itsensä kokoisten ja pienenpien rauhallisten kalojen kanssa. Suurten ja levottomien kalojen joukossa tuntevat olonsa turvattomiksi ja ahdistuneiksi. Tosin jos altaassa on paljon tilaa niin voivat tulla toimeen suurtenkin säheltäjien kanssa. Pintaveden kalojahan nuo ovat ja pinnalla pitäisi olla reilusti alueita joissa vesi ei liiku juuri yhtään. Jos pinnalla on liikaa virtausta, niin rihmat vain möllöttävät pohjalla eivätkä viihdykkään kovin hyvin.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Rupesipa oikein kiinnostamaan nämä sinirihmat, varmasti oikein mielenkiintoisia kaloja seurata!

Itse tykkään seurata eläimiä aina niin, että niille tarjotaan mahdollisimman luonnonmukaiset olot, jolloin ne pääsevät toteuttamaan lajinmukaista käyttäytymistään, silloin niistä vasta tuleekin kiinnostavia. Kuten esimerkiksi hevoset; on paikkoja, missä hevoset ulkoilevat omissa pikku tarhoissaan yksin, jos ylipäänsä pääsevät ulos, eivät koskaan pääse laumaeläiminä toteuttamaan sosiaalisia tarpeitaan. Mutta silloin, kun näkee oikeasti onnellisen hevosen, joka saa elää esim. pihatossa omien lajikumppaniensa kanssa osana laumaa, saa toteuttaa itseään mahdollisimman luonnonmukaisella tavalla, ei sitä yksinäistä elämää enää omalle hevosellensa tahtoisi tarjota. Sama kaloilla, silloin kun pystyy tarjoamaan kalalleen olot, joissa se kykenee toteuttamaan lajilleen tyypillistä käyttäytymistä, silloin vastaa pääsee oikeasti tutustumaan kalalajiin ja voi itsekin oppia uutta. Elämä on löytöretki, ainakin minulle :)

Olen itse sitä mieltä, että toiset kalalajit voivat elää pienemmissä akvaarioissa, olla onnellisia, mutta aina tulisi pyrkiä tarjoamaan eläimelleen, oli se sitten mikä tahansa, vain parasta. Tätä kannattaisi miettiä kalavalintoja tehdessä, että mikä kala näyttää hyvälle omassa altaassaan. :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Yleisesti ottaen rihmoja voi pitää niiden itsensä kokoisten ja pienenpien rauhallisten kalojen kanssa. Suurten ja levottomien kalojen joukossa tuntevat olonsa turvattomiksi ja ahdistuneiksi. Tosin jos altaassa on paljon tilaa niin voivat tulla toimeen suurtenkin säheltäjien kanssa. Pintaveden kalojahan nuo ovat ja pinnalla pitäisi olla reilusti alueita joissa vesi ei liiku juuri yhtään. Jos pinnalla on liikaa virtausta, niin rihmat vain möllöttävät pohjalla eivätkä viihdykkään kovin hyvin.
kiitokset infosta :)

Mä oo mietiskelly tuohon mun 708 litraseen, että mitä kaloja pintaan uimaan... Sieltä käytännös puuttuu porukka kokonaan enkä haluais aurinkobarbia ja mustateraa pienempää lajiketta sinne. Vaan mulla ku on noita kalalajeja jo liiankin kanssa keski-ja ala/pohjakerroksissa; sattareita(6), revontulia(4), aurinkobarbeja(10), mustatetroja(10), haarniskoja(4), tikruja(6), partiksia(12) ja piikkisilmiä(10)... Keskikovaksi oon vettä muokannu noiden revontulien ja sattareiden takia lähinnä.

Vai jättääkkö vaan pinta ilman ketään...? Vaiko luopua jostain lajista..? Siksi tuli yhtenä lajina mietintämyssyyn tuo pinnalla viihtyvä rihmis... :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”