Eli allas on 576 litrainen seura-akvaario. Kuparimonnisia, perun kultaisia ja albiinoja kuparimonnisia on reilu 20 yksilöä. Näin isossa porukassa ovat perun kultaiset ihan samanlaisia höseltäjiä kuin muutkin kuparimonniset. Arkuutta en ole havainnut yhtään. Ovat ensimmäiset monniseni jotka todella tulevat vaikka pinnalta hakemaan ruokaa jos ei ala heti pohjalle tippumaan sapuskaa. Muihin monnisiin eroten myös käyttävät koko akvaarion tilan hyödykseen eli könyävät kantojen ja kasvien päällä muita monnisia enemmän. Poikasissa olen havainnut saman ilmiön.
Ruokin tässä akvaariossa kaloja pakasteötököillä, erilaisilla pohjatableteilla, muikkumixillä (monniset pitävät tästä), kuivatuilla öttiäisillä sekä erilaisilla granulaateilla. Ruokamerkkejä joita käytän on Dubla, JBL, Tetra, Sera ja harvemmin NLS. Pakasteötökät on sellainen viiden lajin mix levy + erikseen vielä surviaisia kaupan päälle. Pidän ruokinnan varsin monipuolisena ja pakasteruokaa tippuu viitisen kertaa viikossa. Välillä joutuvat paastopäiville.
Tekniikkana on kaksi eheimin ulkosuodatinta 2028 sekä 2250. Lisäksi pidän sisäsuodatinta ja UV-sterilisator löytyy myös.
Akvaarion sisustuksesta sen verran, että pohjamateriaali on Bilteman hiekkaa. Useita kantoja sekä liikaa kasveja. Akvaario on hämärä runsaan pintakasvillisuuden vuoksi. Neljä putkea kuitenkin löytyy. Valaistusaika on pitkä eli 7:15 - 21:00. Tästä ajasta kaikki putket eivät ole päällä vaan aamupäivään asti ollaan parilla putkella, sitten päivän ajan on neljä putkea ja illalla taas 19:00 jälkeen kahdella putkella. Kasvit menestyvät riesaksi asti.
Hoitorutiinit ovat säännölliset, eli 50 - 75% vettä vaihtuu viikottain. Myönnettäköön, että vaihdan useammin tuon 75% kuin 50%. En käytä vedenparannusaineita. Monniset kutevat yleensä vedenvaihdon jälkeisen päivän aamuna. Lämpötila on 25 - 27 asteen välillä.
En ole vesiarvoja juurikaan mittailut, mitä nyt pH:ta seurailen. Se on aika hyvin pysynyt tuossa 6,8 tiennoilla. Käytän Junglen liuskatestiä vaikka kaikki maailman tippatestitkin löytyisi. Viimeksi monniset kutivat viime sunnuntaina, mutta maltoin olla ottamatta mätiä talteen. Haluan ensin nähdä kuinka elinkelpoista porukkaa tästä nyt kasvaa.
Monnisten kohdalla sanoisin, että kaverit tuovat niihin eloa ja rohkeutta. Olen vastannut muutamiin YV ja sähköpostitiedusteluihin joten tässä taisi tulla joillekin hieman toisintoa.
Minun lähestymiseni monnisten kudetukseen ei ole ollut mitään kovin vakavaa, lähinnä erittäin mielenkiintoinen harrastuksen osa-alue ja sitä moukan tuuria. Myönnän kuitenkin, että olen varovaisesti miettinyt toisen altaani muuttamista pelkästään monnisille ja hakemaan vähän haastetta harrastukselle sitä kautta.