John D kirjoitti:Oliko se Kimmo tuossa sinun epäonnistuneessa muutossa nyt niin, että kuskasit kivet vedessä?
itseasiassa kuskasin molemmin tavoin.
1/2 kivistä toin uuteen kämppään osan vedenalla ja osan kuivana. Osa näistä meni pääaltaaseen ja osa erilliseen kivialtaaseen. Molemmissa tapahtui samat katastrooffit. vesi alkoi haisemaan kuin mikäkin.
1/2 kivistä meni porukoilla olevaan varastoaltaaseen, ja niissä ei ollut mitään ongelmaa (kivet kosteina, varastoallas ollut käynnissä puolisen vuotta)
John D kirjoitti:
Itse kuskasin helmikuussa kivet Haaparannalta märkinä muovisäkeissä, säkit styroxlaatikossa, kalat pusseissa, niinkuin kaupassa pakataan ja hiekan saavissa veteen peitettynä.
Näin minäkin jatkossa kuskaisin (mutta styrokslodjuissa ja kostuketta mukana), kun kivet painaa ilman vettäkin jo tarpeeksi
John D kirjoitti:
Vanhaa vettä otin mukaan saavillisen ja sen käytin hiekan kevyeen huuhteluun ennen altaaseen laittoa. Altaassa kotona oli uudet suolavedet sisällä, johon kippasin hiekan ja kivet perään. Kalat akkimiloin saaviin, jossa oli uusi vesi ja kiertovesipumppu, he asuivat siellä toista vuorokautta, kunnes sain kivikasan rakenneltua.
Näin minäkin, mutta hiekkaa en siirtänyt. Kalat kuolivat saavissa seuraavan työpäivän aikana, kun odottivat altaaseen pääsyä.
John D kirjoitti:
Mietin vain tuota Pasin tapausta, kun kivissä on runsaasti ja hienoja (

) koralleja, että kannattaisiko korallit irrottaa kivistä ja pakata veteen niinkuin kaupassa pakataan vai selviävätkö ne märkinä kiinni kivissä? Nehän joutuu sitten coralfiksaamaan takaisin kiviin jos ne irrottaa, mutta se nyt ei ole mikään kamala homma.
Minä ainakin irrottaisin, kun ne ovat kuitenkin irti kivistä, kun perille pääsee
Ainoa mitä voin sanoa, että mikä pitäisi olla hyvin turvallinen tapa, on kohdealtaan kypsyttäminen rauhassa ennen vanhan altaan siirto siihen.
Mutta uskoisin, että minun muutossani oli mystinen tekijä X, jonka takia hommat kusi. oli se sitten vika vedessä, muutossa joutunut altaaseen joutunut saippua tms, villiintyvä bakteeri, korallitautit tai jokin muu, niin vakuutukset kuntoon, niin säilyy pelkällä vuoren kokoisella [sensuroitu]