Meriallas ja muutto?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Oliko se Kimmo tuossa sinun epäonnistuneessa muutossa nyt niin, että kuskasit kivet vedessä?

Muistan lukeneeni, että juuri tämä olisi johtanut niihin epäonnistumisiin, ts. vedessä kuljetettaessa vesi huuhtoo kivistä moskan/elämän veks ja tuloksena on vain sanomista...

Itse kuskasin helmikuussa kivet Haaparannalta märkinä muovisäkeissä, säkit styroxlaatikossa, kalat pusseissa, niinkuin kaupassa pakataan ja hiekan saavissa veteen peitettynä.

Vanhaa vettä otin mukaan saavillisen ja sen käytin hiekan kevyeen huuhteluun ennen altaaseen laittoa. Altaassa kotona oli uudet suolavedet sisällä, johon kippasin hiekan ja kivet perään. Kalat akkimiloin saaviin, jossa oli uusi vesi ja kiertovesipumppu, he asuivat siellä toista vuorokautta, kunnes sain kivikasan rakenneltua.

Kun kivikasa oli valmis, akkimiloin kalat altaaseen. Kaikki pysyivät hengissä :)

Mietin vain tuota Pasin tapausta, kun kivissä on runsaasti ja hienoja ( :P ) koralleja, että kannattaisiko korallit irrottaa kivistä ja pakata veteen niinkuin kaupassa pakataan vai selviävätkö ne märkinä kiinni kivissä? Nehän joutuu sitten coralfiksaamaan takaisin kiviin jos ne irrottaa, mutta se nyt ei ole mikään kamala homma.

Kiviä kun ei kannata yhtäkaikki kuljettaa veteen upotettuna, siitä kun tuntuu olevan senverran paljon huonoja kokemuksia.

Juu ja fosfaatinpoistaja+aktiivihiili oli kehissä alusta alkaen [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

John D kirjoitti:Oliko se Kimmo tuossa sinun epäonnistuneessa muutossa nyt niin, että kuskasit kivet vedessä?
itseasiassa kuskasin molemmin tavoin.

1/2 kivistä toin uuteen kämppään osan vedenalla ja osan kuivana. Osa näistä meni pääaltaaseen ja osa erilliseen kivialtaaseen. Molemmissa tapahtui samat katastrooffit. vesi alkoi haisemaan kuin mikäkin.

1/2 kivistä meni porukoilla olevaan varastoaltaaseen, ja niissä ei ollut mitään ongelmaa (kivet kosteina, varastoallas ollut käynnissä puolisen vuotta)


John D kirjoitti: Itse kuskasin helmikuussa kivet Haaparannalta märkinä muovisäkeissä, säkit styroxlaatikossa, kalat pusseissa, niinkuin kaupassa pakataan ja hiekan saavissa veteen peitettynä.
Näin minäkin jatkossa kuskaisin (mutta styrokslodjuissa ja kostuketta mukana), kun kivet painaa ilman vettäkin jo tarpeeksi :)
John D kirjoitti: Vanhaa vettä otin mukaan saavillisen ja sen käytin hiekan kevyeen huuhteluun ennen altaaseen laittoa. Altaassa kotona oli uudet suolavedet sisällä, johon kippasin hiekan ja kivet perään. Kalat akkimiloin saaviin, jossa oli uusi vesi ja kiertovesipumppu, he asuivat siellä toista vuorokautta, kunnes sain kivikasan rakenneltua.
Näin minäkin, mutta hiekkaa en siirtänyt. Kalat kuolivat saavissa seuraavan työpäivän aikana, kun odottivat altaaseen pääsyä.

John D kirjoitti: Mietin vain tuota Pasin tapausta, kun kivissä on runsaasti ja hienoja ( :P ) koralleja, että kannattaisiko korallit irrottaa kivistä ja pakata veteen niinkuin kaupassa pakataan vai selviävätkö ne märkinä kiinni kivissä? Nehän joutuu sitten coralfiksaamaan takaisin kiviin jos ne irrottaa, mutta se nyt ei ole mikään kamala homma.
Minä ainakin irrottaisin, kun ne ovat kuitenkin irti kivistä, kun perille pääsee :)



Ainoa mitä voin sanoa, että mikä pitäisi olla hyvin turvallinen tapa, on kohdealtaan kypsyttäminen rauhassa ennen vanhan altaan siirto siihen.

Mutta uskoisin, että minun muutossani oli mystinen tekijä X, jonka takia hommat kusi. oli se sitten vika vedessä, muutossa joutunut altaaseen joutunut saippua tms, villiintyvä bakteeri, korallitautit tai jokin muu, niin vakuutukset kuntoon, niin säilyy pelkällä vuoren kokoisella [sensuroitu] :twisted:
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä on altaan hankinta + muutto toteutettu ihan niin, että kivet on kuljetettu vedessä. Kun hankimme kivet ja pystytettiin allas niin mukana oli saavillinen vettä ja pari uutta saavillista heitettiin kehiin ja allas oli todella hyvässä kunnossa heti alusta asti. Nyt muuton yhteydessä piti samaan syssyyn rakentaa uusi allas ja kun odoteltiin laseja pari päivää, heitettiin vaan kivet vanhaan yöäaltaaseen ja nostopumppu pörräämään. Laseja ei sitten tullut vaan systeemi jäi tuolla puolitekoisella tavalla odottamaan melkein kuukauden, mutta kivet näyttävät selvinneen ja jopa muutama korallikin. Odotuksen aikana altaassa oli siis ainoastaan vanhaa vettä pari saavillista ja tuhti pumppu. Ei vaahdottajaa, ei hiiltä, ei fosfaatinsoitojaa... Eli aika sitkeää porukkaa kyllä noissa kivissä elää minun nähdäkseni.

Tässä painotan kuitenkin, että muutto oli saman kaupungin sisällä, eli happikatoa ei ehtinyt missään välissä tulemaan. Minustakin kuulostaa loogiselta, että pidemän matkaa kuskaa kivet kosteina mutta ei vedessä, niinhän ne tulevat maahankin. Ne ötökät mitkä pysyvät kosteina saavat happea ja pysyvät elossa siinä missä happikato tappaa kaiken yllättävän nopeasti.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Kimmo S kirjoitti: Minä ainakin irrottaisin, kun ne ovat kuitenkin irti kivistä, kun perille pääsee :)
Hyvä pointti, hyvällä lykyllä vielä kahden nyrkin kokoinen komea kivikoralli miljuunana pikkufragina [}:)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Alix, mä muutin hurjat 1000 metriä :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Eikö sitä happikatoa voisi torjua muutamalla patterikäyttöisellä ilmapumpulla (ja korvatulpilla)?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja hx »

Nopsa kokemus:

Nanon (70 litraa) muutto 400 kilsaa. Asukkeina pehmeää korallia, Zoaa, Halimedaa, rapuja, viuhkamatoja ym selkärangatonta.

Vedet (kaikki) pois ja pyttyyn, jätesäkki myötäilevästi kivien päälle ja pytty kokonaisena, vedestä tyhjänä autoon.
Viis tuntia ajamista ja samat vedet takaisin akvaarioon.

Tuloksena nolla havaittua kuolemaa. Ei leväytymistä.
-Gone fishing-
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kimmo S kirjoitti:Alix, mä muutin hurjat 1000 metriä :)
N-oho!? 8O Oliko ulkona kuuma tai jotain? Silloin happikato iskee paljon nopeammin... Kummalliselta kuulostaa... Kyllä minäkin veikkaan faktoria X, eli jonkunnäköistä myrkytystä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Fennorama
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 20:33, 18.06.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fennorama »

Jaanpa tässä oman positiivisen kokemukseni muutosta. Akvaarion muutto oli itse muuton kivuttomin osa...

Entinen allas Helsingin keskustassa 550 litraa, uusi uudessa asunnossa 850 litraa.

Tein vanhan altaan elämän siirtoa muutaman päivän vähitellen:

Ensin pari saavillista vanhaa vettä uuteen akvaarioon+uutta, sitten uutta vanhaan. Näin tein muutaman päivän ajan ja siirsin monta saavillista "vanhaa" vettä uuteen altaaseen.

Kivet ilman vettä ämpärissä nopeasti lämpimällä autolla monessa satsissa ja suoraan altaaseen, jonne olin ensin laittanut uudet korallihiekat. Hankin myös uutta kiveä eri harrastajilta.

Kun kaikki kivet oli siirretty, kaikki kalat ja muutama koralli erillisissä ämpäreissä pienen totuttelun jälkeen suoraan altaaseen ihmettelemään.

Valot ja streamit olivat päällä, myös vaahdotus, uudessa altaassa noin toisesta päivästä lähtien. Koko prosessi vei siis vain muutaman päivän eikä mitään kuollut eikä mitään levävaiheita tullut. Allas on edelleen 4 kk muutosta kirkas.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

-Alix- kirjoitti:
Kimmo S kirjoitti:Alix, mä muutin hurjat 1000 metriä :)
N-oho!? 8O Oliko ulkona kuuma tai jotain? Silloin happikato iskee paljon nopeammin... Kummalliselta kuulostaa... Kyllä minäkin veikkaan faktoria X, eli jonkunnäköistä myrkytystä.
pihalla oli 2 astetta pakkasta, mutta uskon elukoiden pysyneen ihan lämpiminä
Fennorama kirjoitti:...
Näin minäkin tekisin - aina kun on mahdollista!
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Hyviä vinkkejä on tullut mutta vielä askarruttaa tuo että kannattaako tehä ro-vettä valmiiksi että saan altaan täyteen, suolat saan mukaan joten sen laatu ei ainakaan heti vaihdu.

Mulla ei ikävä kyllä ole uutta allasta kotona ku tämä on ensimmäinen merivesiallas, tai oikeestaan toinen, toinen oli joskus ennen nettiä ja sillon toimittiin suurinpiirtein niinku itteä huvitti :) tietoa sai aina jostakin tosin ulkomaan kielellä.

Altaan myyjä onneksi tuntuu olevan hyvin perillä miten toimitaan niin eiköhän se tästä.
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

patu kirjoitti:Hyviä vinkkejä on tullut mutta vielä askarruttaa tuo että kannattaako tehä ro-vettä valmiiksi että saan altaan täyteen, suolat saan mukaan joten sen laatu ei ainakaan heti vaihdu.
Muutossa on paljon säätämistä joka tapauksessa, eli tee RO-vettä ja sekoita suolat valmiiksi. Kysy myyjältä mitä suolaa on käytössä ja käytä samaa.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Jukka kirjoitti:Muutossa on paljon säätämistä joka tapauksessa, eli tee RO-vettä ja sekoita suolat valmiiksi. Kysy myyjältä mitä suolaa on käytössä ja käytä samaa.
Ro-vedet teen valmiiksi, suolat on sitten myyjällä kun täältä takapajulasta ei suolaa saa kuin tilaamalla. Pitää sekoitella sitten lauantaina hissukseen siinä samalla ku allasta laitetaan käymään. Astioita otan sen verran mukaan että kaikki käyttökelpoinen vesi saadaan mukaan.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Onhan sulla tiheysmittari (& lämpömittari)? Se suolanveden teko on alussa ainakin mulla ollut "säätämistä" olen ensin mitannut abt. oikean suolamäärän ja sitten kaatanut varovasti lisää suolaa ja mitannut. Kun ei Suomesta tunnu saavan viisarimittaria niin olen tietysti joutunut lämmittämään veden siihen 25 C:n. Turaamista 8-)
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

heikki kirjoitti:Onhan sulla tiheysmittari (& lämpömittari)? Se suolanveden teko on alussa ainakin mulla ollut "säätämistä" olen ensin mitannut abt. oikean suolamäärän ja sitten kaatanut varovasti lisää suolaa ja mitannut. Kun ei Suomesta tunnu saavan viisarimittaria niin olen tietysti joutunut lämmittämään veden siihen 25 C:n. Turaamista 8-)
Molemmat löytyy, sitten on tuo Hannan sähkönjohtavuusmittari. Ro-vedet kerkeää yön aikana lämpenemään tuohon n.25 asteeseen.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Muutosta nyt 3 päivää, mittailtiin vesiarvoja John D:n kanssa. Tulokset oli seuraavanlaisia:

-KH/Alk : 10.2 Salifert
-Ca : 0 Tropic Marin
-Ph: 8.3 Salifert
-NO2 : 0 Salifert
-NO3 : 5 Salifert ja Sera


Kalsiumia pitäisi saada hilattua ylöspäin reilusti ja tuo nitraatti pois, olisikohan tuo nitraatti nyt sitten muutossa vapautuneiden ravinteiden vuoksi vähän kohollaan?

Nämä on näitä ensimmäisiä päiviä... kaikki poikkeava alkaa huolestuttamaan :)
TommiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 20:13, 19.05.2003
Akvaarioseurat: SAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Muutossa kivistä vapautuu veteen pakostakin niihin kertynyttä lietettä joka aiheuttaa tota nitraatin nousua. Mut toi kalsium arvo ei oikein täsmää jos oot laittanu uutta vettä ja kh on yli 10 ni epäilen suuresti et ca arvo ei voi olla puhdas 0. Ite en oo millonkaan saanut 0 tulosta vaikka välillä allas on käynyt vähän heikolla hapella.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Lauantaina altaaseen laitettiin Ro-vettä 16 litraa muuten vanhat vedet. Eilen ja tänään olen sitten lisännyt n.12 litraa Ro-vettä johon lisäsin suolat, suolapitoisuus hivenen liian alhainen.

Hissukseen lisäilen suolaa kunnes oikea suolapitoisuus on saavutettu.
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

hienoa patu [;)] mukava seurailla innokasta uutta merivesiharrastajaa jos vaikka itsekkin joskus siirtyy sen maailmaan:) vielä pitää vähän toppuutella ja pysyä noissa plekoissa vaikka polte onkin kova.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”