Olen tehnyt vesitestejä siellä sanottiin jos vähentää ruokintaa niin se auttaa, ja myös veden vaihto pitää nitraatin alhaalla, mutta eikö nitraatti piikin estämiseksi voisi ostaa myös jotain ainetta? nimi oli joku Sera Nitrate.. joku..
Kiitos vinkeistä, kyllä se partamonni on ollut ihan alusta alkaen akvaariossa, vieläkin voi hyvin
Tässä on nämä akvaario veden viime testin tulos:
ph: 7,1 NO3 10mg NO2 <0,1mg CO2: 7.2
En ole varma merkitsinkö nuo oikein.
En usko, että saat hurjaa nitraatti piikkiä aikaiseksi, koska tuo nitraattihan ei itsestään laske vaan sen saa kuriin juurikin veden vaihdoilla. Nitriitti arvo taas tekee ns. piikin kypsytyksessä ja sitä saattaa syntyä kalallisessa akvaariossa, jos altaan typpibakteeri-kanta ei ole kehittynyt. Itse ainakin pidän nitraatin kurissa juuri säännöllisellä veden vaihdoilla.
Ammonium (kalan uloste) muuttuu nitriitiksi, jonka typpibakteerit muuttaa kaloille vähemmän haitalliseksi nitraatiksi. Näin asian olen itse ymmärtänyt. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
edit: nitaarin saat kyllä niin ylös kuin haluat, jos olet vettä vaihtamatta. Itselläkin kypsytyksessä nitraatti kävi n.100mg/l