Kirjoahvenia mulle

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Tulin siihen tukokseen että väsään sen liivatehiiva pullon.Sehän laskee sitä pH.ta ja sannan akvaariosivuilta sain hyvät valmistus ohjeet.Tulee vähän niinkun kaksi kärpästä yhdellä iskulla kun ph laskee ja hiilidioksiidia tulee kasveille.
Ainoa juttu on se että tarviiko sitten jättää akvaariosta takakansi auki niin ylimääräinen hiilidioksiidi pääsee poistumaa eikä tule happikatoa.
Mihin kohtaan se letkun pää sitten kannattaa laittaa ,lähelle pohjaa vai jonnekkin puoliväliin akvaa..Jos akvan kansi on kuitenkin sitten kiinni niin saako kalat happea riittävästi kun meillä on sellanen hydorin väri kupla lamppu.sehän tuottaa ilmakuplia niin siitähän pitäis tulla happea kans.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

marjo77 kirjoitti:Altaani mitat ovat 101x45x50.
Noilla mitoilla altaan koko olisi 227 litraa :)

Ahvenhaaveisiin minä sanoisin, että unohda timanttikirjoahvenet. Oman kokemuksen mukaan ovat todella ärhäköitä kutuaikana ja kutevatkin koko ajan, joten allas (315l) oli tiukassa reviirijaossa aika tiuhaan. Timantit toisessa päässä ja muut kalat toisessa :? . Hieno ja kaunis ahven kyllä, mutta poikasista on vaikea päästä eroon.
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
marjo77
Member
Member

Joo niin mittojen mukaan on mutta ostin ihan liikkeestä ja se on juwel rio 180.Elikkä vettä menee se varmaan 180l.
Tosta liivatehiiva jutusta niin käykö tavallinen hiiva vai tarviiko olla jotain turbohiivaa?
Ok unohdetaan sitten timantit,mites noiden muiden kanssa?
Kekka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kekka »

marjo77 kirjoitti:Joo niin mittojen mukaan on mutta ostin ihan liikkeestä ja se on juwel rio 180.Elikkä vettä menee se varmaan 180l.
Jos mittojen perusteella laskettuna akvaario vetää sen 227l, niin kyllä tuo mallimerkintä 180 kertoo jostain muusta kuin akvaarion tilavuudesta. ;) Eli minä kyllä väittäisin myös, että akvaario on 227litrainen, ellei sitten ole sattunut mittausvirhettä tai sitten lasit ovat jotain turbopaksua tavaraa..? :D

Okei no tämä kyllä menee jo pilkun viilaukseksi, mutta onhan se ainakin kiva kun kaloille onkin enemmän tilaa. :)

E: Toisaalta kun hieman internetistä vakoilin, niin valmistaja kyllä ilmoittaa akvaarion tilavuudeksi noin 180 litraa eli kylläpä on nyt ihmeellistä. :D
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Käsittääkseni Saksassa nuo altaiden koot ilmoitetaan todellisen litramäärän, ei ulkomittojen mukaan, Juwelin tapauksessa ainakin.
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Juu, Juwelissa on tarkka täyttömerkintä, jonka yli ei saa täyttää, mutta ulkomitat vaan on aika paljon enemmän. Ehkä niitä litroja muutama voi olla enemmän, mutta jos litroista vähentää vielä sen Juwelin oman suodatinpöntön, niin aletaan olla aika lähellä ilmoitettuja mittoja.
Eiköhän Juwel Rio 300 ulkomittojen perusteella tule kokoa jotain 360-380 litraa -muistaakseni- mutta todellisia litroja tulee se 300.
Jännä sen sijaan on tuo Juwel Record 60, jolle ei todellakaan tule todellisia litroja 60 vaan 53-54 :? ja pienessä altaassa sekin on aika paljon.

Nyt ehti jo varsinainen aihe karata, mutta kun kirjoahvenista on kyse, niin miten olisi keltakääpiöahvenet? Kilttejä ja kauniita.
marjo77
Member
Member

Kiitos asiaan palaamisesta!Mä jo oottelinkin millon olis mun asiaan vastauksia..
Ei toko tosi kivaa että keskustelua käydään muutenkin ja kyllähän se minun asiaani liittyykin.Mulla on tiistaihin asti aikaa mietiskellä mitkä kirjoahvenet laitetaan tilaukseen vai laitetaanko mitään niin ei tässä vielä hätää.Lisää saa ehdotella ja mielipiteensä ilmaista mitä ei tod. kannata mennä ottaan.
Kertokaa vielä se hiilaripullon mysteeri mulle,käykö tavallinen hiiva?
timanttikirjoahvenet siis jo unohdin listasta.
tepy
Senior Member
Senior Member

Eiköhän se tavallinen kuivahiiva käy. En tosin ole itse tehnyt, mutta mitä noita eri ohjeita on tullut luettua, niin luulisin niin.
marjo77
Member
Member

Ok.Täytyypä kokeilla onnistuuko "keitokset"
Täytyy sitä turvettakin miettiä...
Nyt olis seuraavat ahvenet listassa jonka haluaisin hommata:
-Lippukirjoahven
-perhoskirjoahven
-keltakääpiö
Mikä saa eniten kannatusta,sen laitan tilaukseen ja monta otan ja voiko vaikka ottaa kahtakin lajia kirjoahvenista?

Vai uhohdanko kirjoahvenet ja lisään taistisnaaraita vaan?
Kuinka monta niitä saa olla samassa lootassa?Meillä on tällähetkellä neljä?Ja se yksi herra.
Mikä on maksimi määrä naaraille vai voiko olla "pajon"?
-Silli-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Silli- »

Elikkäs, kuten sanoitkin, niin sitä pH:ta rauhassa alas. Jotta toi pH:lla leikkiminen onnistuisi turvallisesti ja hallitusti niin altaan KH täytyy tietää ja sitä mahdollisesti jopa muuttaa :( . Otahan asiasta selvää. Hiilidioksidilla on ihan hyvä alottaa toi pH:n laskeminen ja kuivahiiva käy siihen oikein hyvin. Avattuun pussiin jääneet hiivat voi pakastaa, niin ei tarvi heittää hukkaan.. :) Ite olen kyllä käyttäny menetelmää, jossa pulloon lisätään n. 1dl sokeria, tl kuivahiivaa, (vähän liivatejauhoa) ja 3-4dl lämmintä vettä. Tämä täytyy tosin uusia vähintään 1.5 viikon välein, joten liivate-hiivate systeemi on hermoja säästävämpi. Hiilidioksidihan ei liukene veteen mitenkään ihan älyttömän hyvin joten akvaarioon menevän letkun jatkeeksi tarvii jonkinlaisen levittimen, kuten sisäsuodattimen ilmareiän, "kaasukellon" tai jonkun vastaavan. Mitä turpeeseen tulee, niin sitä voi oikein hyvin laittaa sukkahousuun ja sitten esim. sille varattuun sisäsuodattimeen. Malttia vaan peliin..
Jos noista ahvenista nyt jotain sanoisi, niin sen, että perhoset tarvii kyllä hapanta vettä ja tasasia vesiarvoja. Aika herkkiä kun ovat.. Enkä lähtisi niitä taistojen kanssa laittamaan samaan altaaseen, voipi käydä köpelösti :(.
*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*%¤*
marjo77
Member
Member

Hei taas!
No nyt vihdoin on testit ostettu ja mittaukset suoritettu!

Eli tälläiseltä vesi näyttää:
kh=5
gh=6
ph=7.5
NO2=hyvä laatuinen/keltainen tuli

Eli mites aletaan toimimaa ph tai kovuuden kanssa,rakennanko sen hiilari pullon vai onko ehdotuksia?
tepy
Senior Member
Senior Member

Hiilari kuulostaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta. Mielestäni nuo GH ja KH on ihan hyvät, joten niihin ei juurikaan olisi tarvetta koskea. Vain sitä pH:ta alas ja siihen kyllä kävisi ihan hyvin se hiilari.
OT: miten ihmeessä Pukkimäellä voi olla tuo KH 5, kun täällä Likolahdessa se näyttää ihan 1-3? Samasta paikastahan tuo hanavesi pitäisi tulla :?. Voi kyllä varmaan olla testeissäkin sen verran heittoa tai putkistot eri materiaalia.
marjo77
Member
Member

Meidän tää kerrostalo on rakennettu -69 että taitaa olla putket niiltä ajoilta varmaan.Mulla on tossa yleistä osastolla keskustelu menossa kun se hiilari pullo oli jo toiminnassa muutaman tunnin ja ph.t putos humauksella 6.5! Kh on edelleen sama 5.
Mulla on seran tippatestit ja väri kh.ssa muuttu keltaseks viidennen tipan tipautuksesta.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Meillä on ollut taistoja ja perhosia samassa altaassa parisen vuotta. Ongelmia en ole huomannut. Joskus ruoka-aikaan pientäpörhistelyä, mutta toinen häipyy omaan kerrokseen, niin se on siinä. Perhoset ovat kuteneetkin. Eivät kai sitä tee, jos olosuhteet ovat persiillään, niin sanotusti. :P
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”