Partaimumonnin arvostus

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

JJVi kirjoitti: Jostain syystä mulle sattuneet partikset ovat olleet aina todella piilottelevia ja leväänkään ne eivät ole pahemmin koskeneet.
Mulle on vissiin sattunut saman lahkon partiksia. Kauanko yleensä niillä menee kotiutumiseen? Tuo vanhempi partis on ollut jo n. 3 kk eikä ole suvainnut näyttäytyä.
Tuo toinen uuden altaan partis ei ole ollut kuin viikon, mutta ei ole sitäkään näkynyt :(
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Ite tykkään noista mun partiksista. 128 litraisessa on yks ukko nimeltään Ville. Ville on ollu mulla ihan alusta asti ja tainu jäädä vähänkäppänäksi siitä syystä että asusti mulla ensin 40 litraisessa ennenkun pääsi muuttamaan isompaan kämppään :roll:

Noita tyttöjä joita olen siskoltani hakenut on tosi kiva seurailla iltaisin kun mussuttavat 420 litraisen akvaarion laseja. Hyvin on yhteiselo toiminut vaikka niitä onkin neljä tuolla yhden plecon (jonka nimeä tai numeroa en kuollaksenikaan muista) ja 4 tiikerinuoliaisen (jotka muuttavat piakkoin pois) kanssa.

Tarvitsis vaan hakea muutama lisää noita tyttöjä siskolta pois kun sillä on 112 litraisessa niitä uskoakseni 7kpl :roll:
Niitä pääsi vähän sikiämään yhdessä vaiheessa
wallu_1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wallu_1 »

Itselläni on 4-vuotias partamonni. Varsin verraton persoona säännölisine "ulkoilu"-aikoineen. Levän syöjänäkin verrattavissa vuoheen ruohonleikkurina. Jos tästä vielä kala paranis, niin se varmaan kirjoittais itse tänne palstalle.
Vedetto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

Minusta PAretis on paras monnilaji! Ne ovat Niin persoonallisia kavereita että toista ei löydy helposti! Moni kala takertuu päättävisesti kantoihin eikä päästä irti? Moniko laji hyppii sodattimelta ja narisee?
Moniko laji On yhtä persoonallinen!?
Itse rakastan partiksia! En ottaisi mitään sen tilalle!
wallu_1 kirjoitti:Itselläni on 4-vuotias partamonni. Varsin verraton persoona säännölisine "ulkoilu"-aikoineen. Levän syöjänäkin verrattavissa vuoheen ruohonleikkurina. Jos tästä vielä kala paranis, niin se varmaan kirjoittais itse tänne palstalle.
Olen Tässä jutussa wallun kanssa sama amieltä!
Terveisin: Vedetto
marne
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marne »

Pari vuotta sitten luulin aloittelijana ostavan kenties jonkin vähän harvinaisemman otuksen :mrgreen: no eise mitään vaikka sainkin tietää sen olevan kovin yleinen laji. onse kovapoika syömään levää ja välillä menee muutama kasvinlehtikin, mutta ei sillä niin välilä kun sitä on hauska katsella ja menoa riittää :D Kantojen alle se ei ole vielä ehtinyt varmaan käymäänkään vaan kokoajan on meno päällä ja herneet maistuu
:mrgreen:
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Täälläkin yksi maatiaispartisneiti nimeltään Mörkö, suosittu nimi näköjään. ;) Luonteeltaan tytteli on enemmänkin tomera täti, pitää kyllä platyt ja millikset kurissa. Mielestäni oikein nätti otus. Löytyy meiltä myös pari tähtipartamonnia, mutta kyllä Mörkö saa saman verran arvostusta, ehkä jopa enemmän kun tämä neiti ei turhasta ujoudesta kärsi. Asiaa taitaa auttaa se, että Mörkö on ainut maatiainen mitä on ollut, ei ole poikastulvaa joutunut kiroamaan.
tenhoz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tenhoz »

Kyllä partikset ovat minun lempi kalojani. Ja nykyään akvaariossani asustaa naaras partis nimeltä Laura... Ja sille sitten etsitään puolisoa. :D Vaikka kylläkin sen pyrstö on aika repaleinen. Mikähän sitä mahtaa vaivata,mutta kyllä sille aina ruoka maittaa.
Parta monnit kunniaan.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Re: Partaimumonnin arvostus

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Vanhaketju, eiks vaa? Mutta minulla on myös partamonneja joihin olen todella kiintynyt! Kerran nostin akvaariosta juurakon ja yksi juntti jäi imeskelemään tyhjää selkäevänsä varassa :mrgreen: Ne ovat toisaalta ihan sympaattisia otuksia vaikka niitä poikasia tulisi miljoonia.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

No joo-o. Hommaa nyt sitten niille symppiksille miljoonia koteja.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
ZamY
Senior Member
Senior Member

On puhuttu että lisääntyvät keraamisissa luolissa, tod? Mitä piilopaikkoja sille voisi laittaa?
tiinu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Siis et kai ole partamonnin kudetuspuuhissa? Ei kannattaisi. Maatiaispartiksia kun ei tahdo edes liikkeet ottaa kovin mielellään, niitä oikeasti siunaantuu paljon.
ZamY
Senior Member
Senior Member

En ole niitä viljelemässä, etsin siis piilopaikkaa missä ne eivät voisi lisääntyä.
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Partamonni ei ole kovin tarkka siitä, missä kutee, joten mitään poikastulvanestopiilopaikkaa tuskin on.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Uroot ja naaraat erilleen. Ei siinä sen enempi tarvitse piiloja miettiä.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla on kolmeen laariin ripoteltuna kahdeksan partista, kaikilla on nimet ja ovat erotettavissa toisistaan. Niitä kyllä sikisi kuin sieniä sateella, mutta se ei vähennä arvostustani niitä kohtaan. Tällä hetkellä vaan harmittaa se, että mihin virallisesti mahtuisi partis, sisältää myös miekkakasvin, jota on kiva vähän maistella, niin siihen en noiden veikkojen jälkeen ota partista. Muut ovat virallisesti liian pieniä laareja partikselle, mutta hyvin nuo tulevat toimeen ja ovat kasvaneet siinä kokoluokassa. Persoonallisia veikkosia :)
Marjuska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Marjuska »

Meillä on kans yksi keltaisen värinen albiino partis akka. Se on pojan lempikaloja, poika on antanut sille nimenkin Aurinko. Mut kyllä me kaikki ollaan siihen kiinnytty, ei vaihdettais pois :mrgreen:
455l vettä talossa kahdessa altaassa
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Sohvi asuu 240l altaassa ja uhoaa kaikille. Poskipiikkejä levitellään ja kiukutellaan joka asiasta. Äskettäin otettiin yhteen sinileukojen kanssa ja vedettiin reviirirajat uusiksi. Poikaslaarissa on kasvamassa toinen, mutta sukupuoli ei ole vielä selvillä, joten katsotaan jääkö meille.

Itse tykkään näistä maatiaisista enempi kuin "hienommista" serkuistaan/muista plekoista.
AnniM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Meidän Tane on punamusta partamonnityttö, joka jostain syystä vaikuttaa minusta kauhean viisaalle :) Näyttäytyy päivittäin enemmän tai vähemmän, putsailee laseja, kasveja, kantoa, mutta ei ole syönyt kasveja ollenkaan. Viipottaa pohjanappuloille ja syö sulassa sovussa muiden kalojen kanssa, mitä nyt vähän huiskii pyrstöllään ahnaimpia kauemmaksi. Mittaa kaverilla on n. 10cm ja ikää vuoden verran. On se vaan mainio!
ZamY
Senior Member
Senior Member

Meillä kävi kerran partikssen kanssa sillee, että kun se putsas laavakiveä niin omppu tuli tuntosarvineen siihen "kutittelemaan" partiksen pyrstöä, Johan omppu lensi kauas!
quethania
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja quethania »

Maukka! Mun suuri rakkauteni ja ensimmäisen akvaarion ensimmäinen asukki, suuri persoona, jonka valta-asema on siis ehdottoman kiistaton. Välillä tuntuu, että eihän tuo mörkö osaa muuta, kuin möllöttää kolossaan ja välillä vilautella runsasta partakarvastooaan, mutta annas olla kun isäntä ihan ite päättää lähtee paanalle :mrgreen: Sitä vaan välillä ollaan oikein kummasteltu parhaan kaverini kanssa, että mistähän se johtuu, kun mulle aina osuu nuo AD/HD yksilöt. Oli sit kyseessä koira, hevonen tai kala.

Pikkualtaassa valtaa meillä pitää Mamma. Pikkaisen ujo partistytteli . joka kuitenkin hoitaa pyyteettömästi tehtävänsä. Kaikki kiitos ja kunnia Mammalle, jota ilman ei akvaario ole akvaario.
Aakkosjärjestyksessä: Ahneet ensin!
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla kans maatiaisfrouva, kyllä yksi tavan partis pitää akvahuushollissa olla! Joskus kauan sitten mulla oli akva noin kahdeksan vuotta, silloinkin jo koko ajan oli yksi ja sama partis asuttamassa sitä. Kyllä ne on tosi symppiksiä. Mut kyllä kaikki partislajit kiinnostaa. Saksasta odottelen uutta lajia saapuvaksi, tai siis ainakin mulle uutta. Ja odottelenkin vaikka siihen menis puoli vuotta tai vuosi tai...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Meille tuli maatiais-partamonni naaras altaan mukana. Allas oli myynnissä ja ihan steriili , kalat nälkiintyneitä.

Annoin partikselle heti ruokaa,mutta ei se osannut syödä muuta kun merisimpukan kuorta joka tuli mukana. [}:)] Kakka oli kovaa ja vitivalkoista.Meni pari viikkoa ennen kuin se tajusi että ruokaa tippuu joka päivä nenän eteen. Kalan maha oli isolla kuopalla, "kylkiluut" näkyivä tosi pahasti. Se oppi vihdoin syömään, annoin sille nimen "Marilyn" ja nyt on maha pullollaan. :mrgreen: Marilyn syö kaikkea ruokaa, ei kasveja.Ei kiusaa ketään. Tulee moikkaamaan heti kun menen lähelle ja "tanssii" mulle.Ihan kuin se kiittäisi. Päätin ettei sen tarvi koskaan enää nähdä nälkää eikä muuttaa pois kotoa. Ja se saa asua omassa salaojaputkessa! :mrgreen:
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Haettiin tänään uusi akvaario, jonka mukana tuli kaksi ~10cm kokoista partista. En oikein saanut selvää entiseltä omistajalta mitä sukupuolta kalaset ovat. Kummallakin on lyhyitä partakarvoja naamassa. Mulla on itsellä viimeksi ollut partis yli 6 vuotta sitten, nyt sitten kerralla kaksi. Täytyy varmaan varmuuden vuoksi erottaa toverukset eri altaisiin ettei vaan käy köpelösti. Kuhan ei isopurje alkaisi kyykyttää sitä joka sen kaveriksi joutuu..
Pessimisti ei pety.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Isopurjeet tuntuvat olevan aika rauhallisia ainakin paljon itseään pienempien plekojen kanssa. Eivät kai katso uhkaksi.
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

No ei ole sijoitteluongelmaa enää.. Piti lopettaa se toinen partis, ei kestänyt muuttostressiä. Pienempi, jonka nyt tiirailtuani olen päättänyt olevan naaras, saa jäädä entiseen kotiinsa.
Pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”