Koti seepraplekolle?
Valvoja: Moderaattorit
Niin, sehän on liikkeele aika iso "hävikki" jos parin sadan euron kalat kuolee karanteenissa... Jotenkin tutuu että näissä pleko asioissa on jonkin lainen rikkinäinen puhelin efekti, eli joku sanoo ettei niitä meinaa löytyä mistään ja maksaa ainakin niin ja niin paljon. Sitten kun "tieto" kulkee tarpeeksi monen ihmisen kautta niin syntyy mielikuvia ties minkä laisista hinta härdelleistä ja luulen....
Mutta oikeaa hintaa en tukuissa tiedä, varmaan olen viisaampi kun olen näitä kalasia sitten joskus hankkinut. Sitä yli viittä sataa en ole valmis maksamaan, varsinkin jos ei kaloja edes ennakolta saa nähdä vaan se lennätetään suomeen jostain ties mistä... Ja salakuljetusta tietenkin vastustan. Mutta jos kauppias sanoo niiden olevan altaassa kasvaneita, niin ei siinä ole paljon muita vaihto-ehtoja kuin uskoa tai olla uskomatta... Ei välttämättä myyjäkään aina tiedä kalojen tarkkaa alkuperää jos tulevat monien väli-käsien kautta. Muuten Patu, onko sinulla ollut näitä poikueita useampiakin? Olisin nimittäin ihan tosissani kiinnostunut poikasia ostamaan kunhan pystyn tarjoamaan niille riittävän hyvät elin-olot. Tavoitteena on että kesällä olisi pleco-landia valmis (250-300 l. allas ja pohjalla pituutta mieluiten vähän reilu metri.). Elis pitäisikö sinuun otaa yhteyttä Yv:llä tms. sitten kesemmällä viimeistään ja kysellä tilannetta?
-
patu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Oiskohan nyt ollut kolmas kerta kun kutivat, paksuja naaraita on altaassa mutta tämä on sitä odottelua että milloin päättävät seuraavan kerran kutea. Toivottavasti seuraavat kerrat jo tuottavat poikasia enemmän, tässäkin on pitänyt opiskella ihan kantapään kautta.
Kannattaa kysellä sitten kesemmälläkin, eihän sitä koskaan tiedä vaikka jotakin ois tarjolla.
Kannattaa kysellä sitten kesemmälläkin, eihän sitä koskaan tiedä vaikka jotakin ois tarjolla.
Hattua nostan tuollaisesta suorituksesta, josko nitä pieniä itsekkin saisi sitten joskus... Niin kalathan kutee kun siltä tuntuu, pidetään täälläkin päin peukkuja että tulisi isompaa poppoota... Jos sulla ei niitä silloin kesällä just satu olemaan ja mulle joku kauhia hätä iskee, niin voinhan niitä sitten jostain tilata tai itse suomeen kuskata parisen kappaletta jostain. (Itse asiassa mulla on nyt kaveri Saksassa vaihdossa ja se lupasi vähän katsella että onko niitä tarjolla ja mihinkä hintaan?) Voisin sitten ostaa sulta siihen parven jatkoksi muutaman lisää kun sulla niitä taas tulee... Tai sitten just toisinpäin.. En ole siis oikein vielä päättänyt minkä kokoisen parven olen perustamassa no kuusi pyrstöä nyt ainakin..patu kirjoitti:Oiskohan nyt ollut kolmas kerta kun kutivat, paksuja naaraita on altaassa mutta tämä on sitä odottelua että milloin päättävät seuraavan kerran kutea. Toivottavasti seuraavat kerrat jo tuottavat poikasia enemmän, tässäkin on pitänyt opiskella ihan kantapään kautta.
Tuosta tekaisin lasku kaavan pohja pinta-alan perusteella. Eli mahtuuko tämmöseen 300 l. 130*46*53 akvaan tosiaan 16 yksilöä kuten laskeskelin...? En tosin ole niin montaa hankkimassa, mutta kuitenkin.Mika kirjoitti:Kuinka monta niitä olet ostamassa? Tuon kokoiseen altaaseen menee 20-30 yksilöä. Veden lämpötilan pitää olla 28-32 joten varaudu isoon sähkölaskuun.Tunzen stream pumput ovat hyviä veden kierrätykseen ja vähän kuluttavia.Yhdistät siihen diffuusorin niin happeakin puskee veteen sopivasti.Suodatusteho riittää.Tulossa akvaario 530L, mitat 160*55*60. Suodattimina jo eheimin 2048 ja 2028. Lämppärinä Jägerin 300W. Valaituksena loisteputket 2*58 heijastimilla. Lisää virtausta ja suodatusta ainakin tarvitaan. Mitä suosittelette? Entä muu tarvittava tekniikka?Entä muu kalasto? Mikä viihtyy tuollaisessa virtauksessa? Ihan pelkkiä plekoja en halua, käykö esim. tetrat? Mitä muuta pitää otta huomioon? Vedenvaihdot, kuinka usein ja paljon?
Itse sanoisin että vaikka enemmänkin jollet saa sekaan jotain erittäin "terratoriaalista" yksilöä joka niittaa huonommat alle...Tuosta tekaisin lasku kaavan pohja pinta-alan perusteella. Eli mahtuuko tämmöseen 300 l. 130*46*53 akvaan tosiaan 16 yksilöä kuten laskeskelin...? En tosin ole niin montaa hankkimassa, mutta kuitenkin.
Vielä kysymys pohja materiaalista omaa silmää miellyttäisi musta-harmaa sora pohja, elis siis tarkoituksena olisi sekoitaa mustaa soraa 3-5 mm ja punertavan harmaata soraa 1.5-3 mm. Onkos sora hyvä vaito ehto plekosille, vai olisiko parempi vaihto ehto että yrittäisin jakaa puolet akvasta hiekka pohjaiseksi 0,5-1 mm. Kaipaisin kokemuksia: tykkääkö plekot enempi hiekka pohjasta? Tumma pohja olisi kai jokseenkin niiden alkuperäistä elin ympäristöä vastaava? Ja koko akvaan en oikein voi hiekkaa laitaa koska virtaukset luultavasti kasaa sen johonkin nurkaan, osassa akvaa saisi varmaan hiekan kohtalaisesti pysymään virtauksia suuntaamalla. Kun nyt kerran olen akvaa sisustamassa ihan vartavasten seeproille, niin tehdään nyt sitten niille mahd mukavat olot... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Minulla oli seeproilla pitkään optirockin hiekkaa, johon sekoitin sitä hienointa mustaa "soraa" (basalttia?)mitä löysin (ehkä 1/3 tai 1/4), hiekaksi tuota mustaa voi tuskin sanoa. Tämä sekoitus toimi hyvin, kierteiset pitivät pohjan kunnossa, eikä aines lennellyt virtauksen mukana.
Hiekkapainotteista pohjaa sinun ei tarvitse lapota, mikä helpottaa hoitoa, varsinkin kun altaassa on kiviluolia ja kasoja piilopaikoiksi, joita tuskin haluat romahduttaa kalojen niskaan siivotessasi.
Hiekkapainotteista pohjaa sinun ei tarvitse lapota, mikä helpottaa hoitoa, varsinkin kun altaassa on kiviluolia ja kasoja piilopaikoiksi, joita tuskin haluat romahduttaa kalojen niskaan siivotessasi.