Kirjopallokaloja
Valvoja: Moderaattorit
Kyllä minä ainakin syöttelen kirjopalloani useasti. Että saataisiin komea 'pötsi' kun on mielestäni hiukan laiheliini. Ehkä sitä ei vanhempana sitten enää ruoka niin kiinnosta, kun kasvu loppuu ja kulutus vähentyy. Kerro ihmeessä jos löydät jostain ruokintaohjeita. Voisikohan siitä sitten olla jotain haittaa, jos jokapäivä ruokkii?
Ajattelin muuten itsekin nyt kasipallojen ja kirjon yhdistämistä. Ajattelin laittaa väliseinän kirkkaasta pleksistä ja porata siihen reikiä. Ehkä joskus, jos kasit kasvavat isoiksi voisi kokeilla ilman väliseinää. Kun nuo vesivaatimukset olisivat ilmeisesti samat. Liejuryömijät saisivat sitten oman matalan altaan ja vähän suolaisempaa vettä.
Ajattelin muuten itsekin nyt kasipallojen ja kirjon yhdistämistä. Ajattelin laittaa väliseinän kirkkaasta pleksistä ja porata siihen reikiä. Ehkä joskus, jos kasit kasvavat isoiksi voisi kokeilla ilman väliseinää. Kun nuo vesivaatimukset olisivat ilmeisesti samat. Liejuryömijät saisivat sitten oman matalan altaan ja vähän suolaisempaa vettä.
pallerot
Minulla on neljä sinipallokalaa ja yhtämonta papukaijapallokalaa samassa akvaariossa. Ne ovat vasta muutamia kuukausia vanhoja ja ovat ainakin vielä sulassa sovussa keskenään. Sinipallokalojen on rauhallisempina hieman vaikea ruokailla kaksi kertaa isompien papukaijapallokalojen kanssa, mutta kun laitan ruoan pipetillä akvaarion molempiin reunoihin niin kyllä kaikilla on kohta maha pullollaan.
Huhu kertoo, että papukaijapallokalojen äkäisempi luonne tulee vasta vanhemmiten esille. Kummallekin maistuvat kaikki kotilot ja erilaiset pakastemadot, varsinkin valkoiset ja punaiset. Myös muita pakastekuutioita olen saanut ne syömään, mutta todella nirsoja ovat! Laitan aina kuution tai kaksi hetkeksi sulamaan kertakäyttömukiin ennen pipetillä annostelua.
Ruokin aluksi kaksi tai kolme kertaa päivässä, mutta nyt olen kiireiden vuoksi ruokkinut madoilla vain kerran päivässä. Se näyttää (ehkä vähän niukasti) riittävän, jos on varma ettei pidä yhtä välipäivää enempää.
Pallokaloilla on taipumus ahmia itsensä liian täyteen, joten ei kannata ruokkia enempää kuin pieneen kalaan näyttää hyvin mahtuvan. Tämä on erittäin tärkeää, koska yleisin pallokalojen kuolinsyy on kirjan mukaan ylensyönti ja siitä aiheutuva hapenpuute. Hyvä pintavirtaus tai hapetus on siis myös tärkeää.
Siirrän kohta kalat omaan 160-litraiseensa. Onko kellään hyviä vinkkejä mitä voisin laittaa niiden seuraksi parin partamonnin lisäksi? Tällä hetkelle niiden kanssa on ollut neontetraparvi ja kolme piikkisilmää ongelmitta, joten laitan myös ne edelleen samaan.
Pipettejä saa muuten apteekeista halvalla. Pakastekuutio kera kantsii kertakäyttömukiin laittaa vähän lämmintä vettä, niin se sulaa nopeasti.
Huhu kertoo, että papukaijapallokalojen äkäisempi luonne tulee vasta vanhemmiten esille. Kummallekin maistuvat kaikki kotilot ja erilaiset pakastemadot, varsinkin valkoiset ja punaiset. Myös muita pakastekuutioita olen saanut ne syömään, mutta todella nirsoja ovat! Laitan aina kuution tai kaksi hetkeksi sulamaan kertakäyttömukiin ennen pipetillä annostelua.
Ruokin aluksi kaksi tai kolme kertaa päivässä, mutta nyt olen kiireiden vuoksi ruokkinut madoilla vain kerran päivässä. Se näyttää (ehkä vähän niukasti) riittävän, jos on varma ettei pidä yhtä välipäivää enempää.
Pallokaloilla on taipumus ahmia itsensä liian täyteen, joten ei kannata ruokkia enempää kuin pieneen kalaan näyttää hyvin mahtuvan. Tämä on erittäin tärkeää, koska yleisin pallokalojen kuolinsyy on kirjan mukaan ylensyönti ja siitä aiheutuva hapenpuute. Hyvä pintavirtaus tai hapetus on siis myös tärkeää.
Siirrän kohta kalat omaan 160-litraiseensa. Onko kellään hyviä vinkkejä mitä voisin laittaa niiden seuraksi parin partamonnin lisäksi? Tällä hetkelle niiden kanssa on ollut neontetraparvi ja kolme piikkisilmää ongelmitta, joten laitan myös ne edelleen samaan.
Pipettejä saa muuten apteekeista halvalla. Pakastekuutio kera kantsii kertakäyttömukiin laittaa vähän lämmintä vettä, niin se sulaa nopeasti.
Ruoan määrästä
Puhuin edellisissä viestissä pakastekuutioden (~1 cm3) antamisesta pallokaloille pipetillä. Mainitsemani kaksi kuutiota on kuitenkin aivan liikaa näille kahdeksalle kalalle. Jäi ehkä vähän epäselväksi, että ruokin myös muita kaloja (jotka saavat lisäksi tabletteja ja hiutaleita) samalla kertaa. Kyllä kahdeksan pientä pallokalaa jaksavat hyvin syödä yhden punaisen matokuution, mutta mielestäni ainakaan enempää ei pitäisi kerralla antaa. Mahat ovat kyllä aika pulleana jo siitä.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Ei taaskaan ole kirja tässä vieressä mutta tarkistin eilen sen ruokintajutun. Klaus Ebertin mielestä pieniä pallokaloja pitäisi syöttää joka toinen päivä, suuria, vilkkaita kaloja kaksi kertaa viikossa ja suuria, passiivisia kaloja (kuten kirjopallo?) tulisi syöttää vain kerran viikossa. Tämä siksi että pallokalat syövät kerralla itsensä liian täyteen.
Uskoisin että jos niitä yrittää syöttää vähän vähemmän kerralla mutta joka päivä oman mielenrauhansa takia, kyllä ne elossa pysyy. Mutta mahdollisen pitkän iän saavuttamiseksi ja viljelyä yrittäessä harvempi ruokinta on varmaan parempi.
Simpukoita suositellaan pääravinnoksi kaikille, varsinkin isommille, pallokaloille niiden ravitsevuuden takia, niissähän on kasviainestakin sisällä. Olen kokeillut kerran antaa pilkottuja tölkkisimpukoita papukaijapalloilleni, kyllä ne niitä näykki mutta ei saaneet kunnolla syötyä.
Minkälaisessa eri muodossa simpukoita on mahdollista ostaa suomessa?
Itse kun olen ollut koko ikäni kasvissyöjä niin en ole eikein tarjontaan perehtynyt... Ilmeisesti jossain maissa niitä myydään pakastettuina sellaisessa muodossa että niitä on hyvä syöttää kaloillekkin. Nuo tölkkisimpukathan pilaantuvat nopeasti ennenkuin kaikkea ehtii syöttää kaloille. Kissakin maistoi pari, eikä ainakaan vielä ole kupsahtanut
Uskoisin että jos niitä yrittää syöttää vähän vähemmän kerralla mutta joka päivä oman mielenrauhansa takia, kyllä ne elossa pysyy. Mutta mahdollisen pitkän iän saavuttamiseksi ja viljelyä yrittäessä harvempi ruokinta on varmaan parempi.
Simpukoita suositellaan pääravinnoksi kaikille, varsinkin isommille, pallokaloille niiden ravitsevuuden takia, niissähän on kasviainestakin sisällä. Olen kokeillut kerran antaa pilkottuja tölkkisimpukoita papukaijapalloilleni, kyllä ne niitä näykki mutta ei saaneet kunnolla syötyä.
Minkälaisessa eri muodossa simpukoita on mahdollista ostaa suomessa?
Itse kun olen ollut koko ikäni kasvissyöjä niin en ole eikein tarjontaan perehtynyt... Ilmeisesti jossain maissa niitä myydään pakastettuina sellaisessa muodossa että niitä on hyvä syöttää kaloillekkin. Nuo tölkkisimpukathan pilaantuvat nopeasti ennenkuin kaikkea ehtii syöttää kaloille. Kissakin maistoi pari, eikä ainakaan vielä ole kupsahtanut

P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-
- Elite Member
Liityinpäs minäkin sitten eilen kirjopallojen omistajien joukkoon. Noista simpukoista ainakin satunnaisesti löytyy sinisimpukkaa ihan elävänä hyvinvarustelluista elintarvikekaupoista. Mullakin niitä tuolla jääkaapissa nyt olisi, kun vaan keksisin miten niitä tarjoillaan...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kyllä minä melkein suosittelisin valkoviinipohjaista keittolientä, jossa on runsaasti valkosipulia ja hieman muita mausteita. Ruokajuomaksi esimerkiksi Alsacen valkoviinit ovat oikein sopivia. Oheen ehkä paahtoleipää jollain miedolla, mutta maukkaalla juustolla (Port Salut tms). Jos siis simpukoista sattuu pitämään.Mari kirjoitti:Noista simpukoista ainakin satunnaisesti löytyy sinisimpukkaa ihan elävänä hyvinvarustelluista elintarvikekaupoista. Mullakin niitä tuolla jääkaapissa nyt olisi, kun vaan keksisin miten niitä tarjoillaan...
vaihtoehto
Alkoholiton vaihtoehto on kaikille paras ja vielä vedellä terästettynä.
-
- Elite Member
Jatkanpa tähän threadiin ja kyselen miten ihmisillä on kirjopallojensa kanssa mennyt? Omani häkellytti minut eilen totaalisesti kelpuuttamalla ruokalistalleen katkarapupelletit, joita hyvin epäuskoisena pari kokeeksi altaaseen tipautin. Näyttivät olevan oikein herkkua, kun kaikki imuroitiin pohjalta hyvin tarkkaan ja hieman esitettiin päälle, että lisääkin olisi kelvannut. Eipä ole muut pallot kuivaruokiin meillä edes vilkaisseet. 

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Minulla ei ole - vielä - kirjopalloja, mutta papukaijapallo söi eilen tukevan surviais- ja lampikotiloaterian jälkeen Tetra Rubin -hiutaleita!!! Mikään muu kuivasapuska ei ole koskaan kelvannut, sen paremmin hiutaleet, rakeet kuin pilleritkään. Tätä meni nyt monta isoa hiutaletta. Jotenkin tuntuu siltä että kun pallo pääsee syömisessään vauhtiin, se ei oikein osaa lopettaa. Monesti toukkia syötyään se jatkaa maha pulleana ankaraa kotilojahtia, vaikka on ennen ateriaa vain uiskennellut hiljakseen ympäriinsä kotiloista piittaamatta.
Mika
Mika
-
- Advanced Member
Minun kirjopallokalani syövät ihan hulluna katkarapupellettejä ja tavallisia perusruoka -pohjatabletteja. Annan niitä silloin kun ovat edellisenä päivänä saaneet surviaisia tai simpukoita, ettei olisi niin täyttäviä kaikki ateriat. Myös leväbarbeille tarkoitetut spirulinatabletit ovat todistettavasti maistuneet, sillä toisen mahaan ilmestyi niitä mustia pilkkuja, enkä ole sen jälkeen niitä antanut.
P.A.L.L.O.K.A.L.A