Nyt odottelen siis NITRAATIN tuloksia...
Akvaariokasvit liian usein uusiksi
Valvoja: Moderaattorit
-
monniomistaja
- Advanced Member

-
monniomistaja
- Advanced Member

-
monniomistaja
- Advanced Member

Kalasto on kyllä todella pieni vielä verrattuna altaan kokoon, joten saattavat nuo testisi tulokset ollakin paikkansa pitävät. Voisit vaihtaa jatkossa vettä vain noin 30%. Silloin nuo nitraattiarvotkin varmaan hieman kohoavat. En muista oletko jo maininnut, kuinka usein puhdistat suodattimet. Kerropa vielä se.
-
monniomistaja
- Advanced Member

Suodatin on Fluvalin 204 ulkosuodatin ja olen putsannut sen noin 3-4 kk.välein.
Alkusyksyllä joskus kyselin neuovoa kalaston suhteen ja sain täältä palstalta vastaukseksi et maksimi olisi n.12 monnisia. Ja Vihermonninenhan on pikkasen muita monnisia isompi. Voisinko siis pitää enmmän kaloja (monnisia)![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Alkusyksyllä joskus kyselin neuovoa kalaston suhteen ja sain täältä palstalta vastaukseksi et maksimi olisi n.12 monnisia. Ja Vihermonninenhan on pikkasen muita monnisia isompi. Voisinko siis pitää enmmän kaloja (monnisia)
-
monniomistaja
- Advanced Member

-
monniomistaja
- Advanced Member

-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Aika mahdotontahan kasviongelmaa on annetuilla tiedoilla ratkaista. Tuossa antamassani linkissä on lueteltu joukko kysymyksiä joihin on ohjeistettu vastaamaan, ja lisäksi pitäisi tietää esim. hiekan laatu ja kunto, onko sitä pöyhitty, onko kaloja lääkitty jotenkin ja tarkka selostus mitä kemiallisia aineita käytetään, miten ruokitaan, onko muita ongelmia esiintynyt... Mikähän ihme siinä on että on kyllä aikaa kirjoitella useita vastauksia illassa mutta ei silti voi tarjota kunnollisia taustatietoja? Siitähän ei loppupeleissä kuitenkaan kärsi kuin kysyjä itse.
Ainakin nyt se peikonlehti pois sieltä altaasta, sekin voi jo yksinään myrkyttää oikeat vesikasvit mädäntyessään. Vaihtoehtoisesti, jos sillä on "oikeaoppisesti" pelkästään juuret vedessä, se voi käyttää kaikki ravinteet hyvinkin tehokkaasti jolloin vesikasveille ei jää mitään.
Ainakin nyt se peikonlehti pois sieltä altaasta, sekin voi jo yksinään myrkyttää oikeat vesikasvit mädäntyessään. Vaihtoehtoisesti, jos sillä on "oikeaoppisesti" pelkästään juuret vedessä, se voi käyttää kaikki ravinteet hyvinkin tehokkaasti jolloin vesikasveille ei jää mitään.
-
monniomistaja
- Advanced Member

Kaikki tiedot kun ei voi hetkessä onkia esiin...
Tai huomata....
Ja jos antamani tiedot ei riitää niin ei ole myöskään pakko vastata.
vaikka nythän tässä pitäisi olla ainakin tärkeimmät tiedot vaikken yhteen viestiin onnistunut niitä kaikkia samaan
Sen verran voin kuitenkin lisätä vielä että kemiaallisia aineita tai lääkitystä en käytä ainoastaan se vähäinen kasvien lannoite.
Ruokinta on myös hyvin kohtuullista. Hiekka on hieno hiekka ja pöyhin sitä aina välillä.
Ja kasvi ei tainnutkaan olla peikonlehti vaan joku muu lehti niminen, suuret tummanvihreät harvat kovat lehdet. Eikä muita ongelmia ole ollut.
Mutta kiitokset kuitenkin näistäkin tiedoista![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja jos antamani tiedot ei riitää niin ei ole myöskään pakko vastata.
Sen verran voin kuitenkin lisätä vielä että kemiaallisia aineita tai lääkitystä en käytä ainoastaan se vähäinen kasvien lannoite.
Ruokinta on myös hyvin kohtuullista. Hiekka on hieno hiekka ja pöyhin sitä aina välillä.
Ja kasvi ei tainnutkaan olla peikonlehti vaan joku muu lehti niminen, suuret tummanvihreät harvat kovat lehdet. Eikä muita ongelmia ole ollut.
Mutta kiitokset kuitenkin näistäkin tiedoista
-
Teemu Salonen
Lamput (ovathan ne loisteputke) ovat auttamattomasti liian vanhat! Ne tulisi uusia noin 9 kk välein. Onko edes akvaariokäyttöön tarkoitettu? Otappa kokka kohti akvaarioliikettä ja käy hakemassa uudet putket. Älä kuitenkaan vaihda kaikkia kerralla. Kasvit voivat kuolla nk. valoshokkiin. Samoin levät voivat riehaantua nopeasta valon lisääntymisestä.
Olen kyllä tällä palstalla huomannut, että ihmiset käyttävät ruokakauppalamppuja altaittensa valaisuun ja ilmeisesti onnistuneet hyvin. Itse en kuitenkaan ole koskaan pärjännyt niitten kanssa. Levät rehottaa ja kasvit kituu...
Mikä se pohjamateriaali siellä altaassa on. Sora vai hiekka? Hiekasta jo jossain vaiheessa puhuit, mutta pitää vielä tarkentaa. Hiekka ainakin omien kokemuksien mukaan tukkeutuu tosi helposti. Siellä pitäisi siis olla todella runsas kierteissarvikotilokanta tai vaihtoehtoisesti joitain pohjaa myllääviä kaloja (Corydorakset eivät ole sellaisia).
Kasviravinnetta tulisi lisätä aina annostusohjeen mukaisesti. Itse käytän puolitoistakertaisia annoksia. (Akvaariossa on todella runsaasti kasveja). Vesiasterin varret on pisimmillään metrin verran vedenpinnan yläpuolella ja argentiinanmiekkakasvikin parikymmentä senttiä ja lisää tulee...
Mitä kasviravinnetta käytät? Jbl ja tetra on sieltä parhaimmasta päästä. Jotkut myös värkkäävät sitä pmdd:tä. Siihen en ota sen paremmin kantaa kun omakohtaisia kokemuksia ei ole. Käytän vain kaupallisia tuotteita. On ainakin joku jota syyttää jos joku menee pieleen:)
Tulipa taas melkomoinen vuodatus, mutta toivottavasti näistä neuvoista olisi apua.
Olen kyllä tällä palstalla huomannut, että ihmiset käyttävät ruokakauppalamppuja altaittensa valaisuun ja ilmeisesti onnistuneet hyvin. Itse en kuitenkaan ole koskaan pärjännyt niitten kanssa. Levät rehottaa ja kasvit kituu...
Mikä se pohjamateriaali siellä altaassa on. Sora vai hiekka? Hiekasta jo jossain vaiheessa puhuit, mutta pitää vielä tarkentaa. Hiekka ainakin omien kokemuksien mukaan tukkeutuu tosi helposti. Siellä pitäisi siis olla todella runsas kierteissarvikotilokanta tai vaihtoehtoisesti joitain pohjaa myllääviä kaloja (Corydorakset eivät ole sellaisia).
Kasviravinnetta tulisi lisätä aina annostusohjeen mukaisesti. Itse käytän puolitoistakertaisia annoksia. (Akvaariossa on todella runsaasti kasveja). Vesiasterin varret on pisimmillään metrin verran vedenpinnan yläpuolella ja argentiinanmiekkakasvikin parikymmentä senttiä ja lisää tulee...
Mitä kasviravinnetta käytät? Jbl ja tetra on sieltä parhaimmasta päästä. Jotkut myös värkkäävät sitä pmdd:tä. Siihen en ota sen paremmin kantaa kun omakohtaisia kokemuksia ei ole. Käytän vain kaupallisia tuotteita. On ainakin joku jota syyttää jos joku menee pieleen:)
Tulipa taas melkomoinen vuodatus, mutta toivottavasti näistä neuvoista olisi apua.
Minun tietääkseni lamput pitää vaihtaa 4-6 vuoden väleinTeemu Salonen kirjoitti:Lamput (ovathan ne loisteputke) ovat auttamattomasti liian vanhat! Ne tulisi uusia noin 9 kk välein.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Itse kyllä kuvittelin, että lamput vaihdetaan 1-1,5 vuoden välein, kuitenkin niin, että jos on monta putkea, niin ei kaikkia kerralla.
Teemun kommenttia ihmettelen, etteivätkö Corydorakset ole pohjanmyllääjäkaloja? Mitä täältä olen lukenut, niin monella ne suhaavat ja auraavat jatkuvasti pää puoliksi hiekan sisällä. Sitä hiekkapohjaa voi itsekin pöyhiä, ei aina tarvitse jotain eläintä siihen hommaan.
Kannattaisi ehkä lisätä lannoitteen määrää, jos nyt lannoitat todella niukasti. Voisit myös vaihtaa sen vanhan putken. Pmdd on hyvä kasviravinne, ainakin minulla toimii, kun kaikki kasvini ottavat ravinteet vedestä. Eipä minullakaan ole nitraattia altaassa 5 mg/l enempää ikinä. Ilmeisesti kaikki ravinteet menevät kasvien käyttöön, sillä leviä en ole altaassa havainnut vielä.
Teemun kommenttia ihmettelen, etteivätkö Corydorakset ole pohjanmyllääjäkaloja? Mitä täältä olen lukenut, niin monella ne suhaavat ja auraavat jatkuvasti pää puoliksi hiekan sisällä. Sitä hiekkapohjaa voi itsekin pöyhiä, ei aina tarvitse jotain eläintä siihen hommaan.
Kannattaisi ehkä lisätä lannoitteen määrää, jos nyt lannoitat todella niukasti. Voisit myös vaihtaa sen vanhan putken. Pmdd on hyvä kasviravinne, ainakin minulla toimii, kun kaikki kasvini ottavat ravinteet vedestä. Eipä minullakaan ole nitraattia altaassa 5 mg/l enempää ikinä. Ilmeisesti kaikki ravinteet menevät kasvien käyttöön, sillä leviä en ole altaassa havainnut vielä.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
Maisu
- Elite Member

Nykyisten loisteputken valoteho ei juurikaan laske sen käyttöiän aikana, joten 9 kk:n välein uusiminen on silkkaa luonnonvarojen ja omien rahojen tuhlausta. Akvaariokauppias on ainoa hyötyvä osapuoli.Teemu Salonen kirjoitti:Lamput (ovathan ne loisteputke) ovat auttamattomasti liian vanhat! Ne tulisi uusia noin 9 kk välein. Onko edes akvaariokäyttöön tarkoitettu? Otappa kokka kohti akvaarioliikettä ja käy hakemassa uudet putket.
Minä käytän "ruokakauppalamppuja". Ainoita valoon liittyneitä leväongelmia olen kokenut Philipsin Aquarellen kanssa, ja kerran sain aivan kamalia kokemuksia eräästä toisesta akvaariokaupan putkesta.Teemu Salonen kirjoitti: Olen kyllä tällä palstalla huomannut, että ihmiset käyttävät ruokakauppalamppuja altaittensa valaisuun ja ilmeisesti onnistuneet hyvin. Itse en kuitenkaan ole koskaan pärjännyt niitten kanssa. Levät rehottaa ja kasvit kituu...
Minun kokemusteni mukaan ei tukkeudu kuin väärin asennettuna tai liian hienolla hiekalla toteutettuna, mutta minulla toisaalta onkin vasta 14 vuoden kokemus aiheesta. Teemulla varmasti on paljon pitempi kokemus?Teemu Salonen kirjoitti: Mikä se pohjamateriaali siellä altaassa on. Sora vai hiekka? Hiekasta jo jossain vaiheessa puhuit, mutta pitää vielä tarkentaa. Hiekka ainakin omien kokemuksien mukaan tukkeutuu tosi helposti.
Eikö tuossa ole pieni ristiriita, aina annostusohjeen mukaisesti ja itse käyttää puolitoistakertaista annosta?Teemu Salonen kirjoitti: Kasviravinnetta tulisi lisätä aina annostusohjeen mukaisesti. Itse käytän puolitoistakertaisia annoksia.
JBL:n tai Tetran nestemäisillä lannoitteilla en omia akvaarioitani myrkyttäisi edes hätätapauksessa. PMDD:stä tietää tarkalleen mitä siinä on sillä sen voi tehdä itse oman akvaarion tarpeita vastaavaksi. Kaupalliset tuotteet on yleensä optimoitu valmistusmaansa vesioloja ajatellen.Teemu Salonen kirjoitti: Mitä kasviravinnetta käytät? Jbl ja tetra on sieltä parhaimmasta päästä. Jotkut myös värkkäävät sitä pmdd:tä. Siihen en ota sen paremmin kantaa kun omakohtaisia kokemuksia ei ole. Käytän vain kaupallisia tuotteita. On ainakin joku jota syyttää jos joku menee pieleen:)
-
Teemu Salonen
Kyllä se valoteho siitä hiipuu, mutta se ei olekkaan suurin ongelma. Loisteputkiin saadaan eri värisävyt käyttämällä erilaisia kaasuseoksia. Eri putkissa on eri määrät jalokaasuja. Kun yksi kaasu palaa loppuun, onkin putken väri jo aivan toisenlainen. Sen voi vaikka itse kokeilla vertaamalla vanhaan ja uuden uutukaista putkea keskenään.
Luonnonvarojen tuhlaamisesta... Taitaa olla aika pieni osuus, mitä loisteputket luonnonvaroihin vaikuttaa. Ja sitä paitsi loisteputkehan on ongelmajäte (käsittääkseni kierrätys toimii nykyisin hyvin) joten niitä ei koskaan tulisi laittaa tavalliseen roskikseen.
Ja kauppiaan hyöty myydyistä loisteputkista. En tiedä, kuinka paljon alasta tiedät, mutta voin kertoa, että aika minimaalisilla katteilla pelataan...
Kuten sanottu, jotkut ovat onnistuneet ruokakauppa lamppujen kanssa. Kukaan ei kiellä niitä käyttämästä:) Jostain syystä vaan asiakkaitten leväongelmien takaa paljastuu lähes aina valo. Kun putki/putket vaihdetaan akvaariokäyttöön tarkoitetuksi, häviävät levät kuin taikaiskusta.
Kokemuksesta on mielestäni turha lähteä tässä väittelemään sen enempää, se ei ole mikään todiste taitavuudesta/taitamattomuudesta. Mutta harrastuksen pituus nyt tuli puheeksi, niin nopeasti laskien minulla on ollut akvaarioita suunnilleen 18 vuotta. Tuosta ajasta kymmenisen vuotta olen ollut akvaarioliikkeessä töissä. Siellä tiedot päivittyy aika tiheään tahtiin. Ja nyt vielä internetaikana vieläkin tiheämpään.
Jooh, kieltämättä tuo mun kommentti hoitoaineiden käytöstä oli vähän ristiriitainen... Tässä yhteydessä ilmaisin asian noin hassusti vain sen takia, koska alkuperäinen viestin kirjoittaja kertoi lisänneensä "vähän" kasviravinteita. Ääh, en osaa selittää, ja mun kielioppikin on vähän metikössä:)
Jepulis, mielipiteitä näistä tehdasvalmisteisista tuotteista on enemmän kuin laki sallii. Nämä tuotteet olen itse käytössä todennut hyviksi. Tosin nykyisin olen siirtynyt aika puhtaasti jbl:n tuotteiden käyttäjäksi. Miksikö? Siitä yksinkertaisesti että laatu on vähintään yhtä hyvä ja hinta silti vähintään puolet vähemmän...
PMDD:t, mattosuodattimet ja muut hilavitkuttimet on varmasti ihan ok niille, jotka ovat näpertelevää sorttia. Itse en siihen ryhmään kuulu, vaan olen valmis maksamaan siitä että saan laatutavaraa juuri sellaisena kuin haluan:)
Luonnonvarojen tuhlaamisesta... Taitaa olla aika pieni osuus, mitä loisteputket luonnonvaroihin vaikuttaa. Ja sitä paitsi loisteputkehan on ongelmajäte (käsittääkseni kierrätys toimii nykyisin hyvin) joten niitä ei koskaan tulisi laittaa tavalliseen roskikseen.
Ja kauppiaan hyöty myydyistä loisteputkista. En tiedä, kuinka paljon alasta tiedät, mutta voin kertoa, että aika minimaalisilla katteilla pelataan...
Kuten sanottu, jotkut ovat onnistuneet ruokakauppa lamppujen kanssa. Kukaan ei kiellä niitä käyttämästä:) Jostain syystä vaan asiakkaitten leväongelmien takaa paljastuu lähes aina valo. Kun putki/putket vaihdetaan akvaariokäyttöön tarkoitetuksi, häviävät levät kuin taikaiskusta.
Kokemuksesta on mielestäni turha lähteä tässä väittelemään sen enempää, se ei ole mikään todiste taitavuudesta/taitamattomuudesta. Mutta harrastuksen pituus nyt tuli puheeksi, niin nopeasti laskien minulla on ollut akvaarioita suunnilleen 18 vuotta. Tuosta ajasta kymmenisen vuotta olen ollut akvaarioliikkeessä töissä. Siellä tiedot päivittyy aika tiheään tahtiin. Ja nyt vielä internetaikana vieläkin tiheämpään.
Jooh, kieltämättä tuo mun kommentti hoitoaineiden käytöstä oli vähän ristiriitainen... Tässä yhteydessä ilmaisin asian noin hassusti vain sen takia, koska alkuperäinen viestin kirjoittaja kertoi lisänneensä "vähän" kasviravinteita. Ääh, en osaa selittää, ja mun kielioppikin on vähän metikössä:)
Jepulis, mielipiteitä näistä tehdasvalmisteisista tuotteista on enemmän kuin laki sallii. Nämä tuotteet olen itse käytössä todennut hyviksi. Tosin nykyisin olen siirtynyt aika puhtaasti jbl:n tuotteiden käyttäjäksi. Miksikö? Siitä yksinkertaisesti että laatu on vähintään yhtä hyvä ja hinta silti vähintään puolet vähemmän...
PMDD:t, mattosuodattimet ja muut hilavitkuttimet on varmasti ihan ok niille, jotka ovat näpertelevää sorttia. Itse en siihen ryhmään kuulu, vaan olen valmis maksamaan siitä että saan laatutavaraa juuri sellaisena kuin haluan:)
-
monniomistaja
- Advanced Member

Pohjana on hieno hiekka. Ne Loisteputkit tulivat akvaariopaketin mukana ja valmistaja on Light Glo eli ihan akvaariokäyttöön kyllä tark.toinen muistaakseni kasveille ja toinen pitäis antaa luonn.valaistuksen. Voimakkuus en muista ja sitä kantta on vähän hankala nostaa joten sitä en pysty nyt tarkistamaan.
-
Lapinakka
- Senior Member

Minulla itselläni on 330 litranen pytty, missä mattosuodatin ja kierteisillä varustettu hieno hiekka.
En ole mitenkään näprääväistä tyyppiä, mutta sen mattosuodattimen sain aikaseksi. Mielestäni itse kukin siihen kykenee,eikä se vie edes kovin paljon aikaa.
Hiilidioksidia pyttyyn tulee kiljupöntöstä eli liivatehiivatteesta, googlettakaapas ihan huvin vuoksi. Resepti ei todellakaan ole vaikea.
Kasvini voivat erittäin hyvin, ihan myyntiin asti. Hiilidioksidi oli kyllä se ykkösjuttu, lopullinen sysäys kasvien hyvinvointiin.
Pohjalannoitteena pytyssäni on hirvenpapanoita, erityisesti miekkojen juurella, nehän tarvitsevat runsaasti lannoitetta.
Älkääs nyt kovin naurako tai yökkäilkö noille hirvien luomutuotteille, halpaa ja toimivat hyvin.
Ne kierteiset siellä pohjalla hoitavat pohjan kuohkeuttamisen ja tuhoavat loput ruuan jämätkin. Kätevää.
Nestelantana oli aiemmin kaverilta saatua PMDD: tä, mutta sen loputtua en ole käyttänyt mitään.
Valaistuksena minulla oli aiemmin 4 putkea, taisi olla parit sylvanian aquastarit ja parit pienimmillä kelvineillä varustetut putket. Loistava yhdistelmä.
Nyt minulla roikkuu tuossa pytyn päällä parit HQL- lamput. Ovat vielä kovin uutukaiset, joten hyvyydestä/ huonoudesta en osaa vielä sanoa mitään.
Lyhyesti sanottuna kasvien menestymisen takeena ovat:
Runsas valo, ei kuitenkaan ajallisesti runsas. Myöskin laatu ratkaisee.
Sopiva lannoitus, aloitus varovasti, ettei leväinvaasio pääse yllättämään.
Ne kierteiset siellä pohjalla.
Hiilidioksidi, kokeile, niin tiedät
Kasvien vaatimat oikea ph ja lämpötila. Kovuudellakin lienee vaikutusta.
Itse olen saanut kasvini kukoistamaan ja kukkimaan näillä resepteillä. Toki muitakin keinoja on (en kyllä oikein tiedä mitä), mutta nämä olen todennut loistaviksi.
En ole mitenkään näprääväistä tyyppiä, mutta sen mattosuodattimen sain aikaseksi. Mielestäni itse kukin siihen kykenee,eikä se vie edes kovin paljon aikaa.
Hiilidioksidia pyttyyn tulee kiljupöntöstä eli liivatehiivatteesta, googlettakaapas ihan huvin vuoksi. Resepti ei todellakaan ole vaikea.
Kasvini voivat erittäin hyvin, ihan myyntiin asti. Hiilidioksidi oli kyllä se ykkösjuttu, lopullinen sysäys kasvien hyvinvointiin.
Pohjalannoitteena pytyssäni on hirvenpapanoita, erityisesti miekkojen juurella, nehän tarvitsevat runsaasti lannoitetta.
Älkääs nyt kovin naurako tai yökkäilkö noille hirvien luomutuotteille, halpaa ja toimivat hyvin.
Ne kierteiset siellä pohjalla hoitavat pohjan kuohkeuttamisen ja tuhoavat loput ruuan jämätkin. Kätevää.
Nestelantana oli aiemmin kaverilta saatua PMDD: tä, mutta sen loputtua en ole käyttänyt mitään.
Valaistuksena minulla oli aiemmin 4 putkea, taisi olla parit sylvanian aquastarit ja parit pienimmillä kelvineillä varustetut putket. Loistava yhdistelmä.
Nyt minulla roikkuu tuossa pytyn päällä parit HQL- lamput. Ovat vielä kovin uutukaiset, joten hyvyydestä/ huonoudesta en osaa vielä sanoa mitään.
Lyhyesti sanottuna kasvien menestymisen takeena ovat:
Runsas valo, ei kuitenkaan ajallisesti runsas. Myöskin laatu ratkaisee.
Sopiva lannoitus, aloitus varovasti, ettei leväinvaasio pääse yllättämään.
Ne kierteiset siellä pohjalla.
Hiilidioksidi, kokeile, niin tiedät
Kasvien vaatimat oikea ph ja lämpötila. Kovuudellakin lienee vaikutusta.
Itse olen saanut kasvini kukoistamaan ja kukkimaan näillä resepteillä. Toki muitakin keinoja on (en kyllä oikein tiedä mitä), mutta nämä olen todennut loistaviksi.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Itse otan parhaillaan (viikon sisään?) käyttöön jyryt keinot: 150W monimetalli ja Hydorin "se parempi" hiilarilevitin. Ihanan kallista, mutta niinhän se perinteisesti on
. Ilmoittelen sitten miten käy, 2x36W putket ja ei hiilarilevitintä lainkaan tähän mennessä, toivotaan että muutosta tulee parempaan päin. Ainakin pienemmässä altaassa valon lisääminen sekä passiivihiilarilevittimen laitto innostivat kasvit ja saavat rihmalevän kitumaan, saa nähdä miten käy
.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
jossuliini
- Member

Olen maisun kanssa samaa mieltä siitä, että kasvien kasvua koskevissa kysymyksissä olisi todella tärkeää saada tietoon mahdollisimman paljon altaan oloista. Kasvien kasvua kun rajoittaa minimitekijä (tai minimiravinne), niin on ihan turhaa alkaa arvailemaan mikä se mahtaisi kyseessä olevassa altaassa olla jos tietoja ei anneta riittävästi.
Alteeseen on aivan järjetöntä alkaa arvauspohjalta lykkimään lisää minkäänlaisia ravinnepuikkoja, hiilaria tai lisävaloa jos puute ei ole niistä tai jos pohja on esimerkiksi sellainen, että ravinteet pölähtävät veteen. Siitä levät vaan pahimmillaan innostuvat ja ne edellisetkin kasvinraaskut kuolevat. Asiassa ei myöskään auta se, että ostaako tykötarpeita kauppiaan suosituksesta kaupasta vai harrastajan suosituksesta tekeekö ne itse. Ongelman (eli minimitekijän) etsiminen on se pointti!
Lisäksi neuvominen ja salapoliisityö vaikeutuu huomattavasti, kun on jo kolmen sivullisen verran irrallisia vastauksia ja sekalaisia kysymyksiä, joista pitäisi tehdä kunnon kooste. On puhetta, että valaistuksena on putket. Mitkä putket? Minkä tehoiset? Minkä väriset? Minkä ikäiset? Pohjalla on hiekkaa. Minkäkokoista hiekkaa? Mistä hankittu? Kerrotaan, että laitetaan joskus vähän ravinnetta. Mitä ravinnetta ja kuinka usein, kuinka paljon?
Alteeseen on aivan järjetöntä alkaa arvauspohjalta lykkimään lisää minkäänlaisia ravinnepuikkoja, hiilaria tai lisävaloa jos puute ei ole niistä tai jos pohja on esimerkiksi sellainen, että ravinteet pölähtävät veteen. Siitä levät vaan pahimmillaan innostuvat ja ne edellisetkin kasvinraaskut kuolevat. Asiassa ei myöskään auta se, että ostaako tykötarpeita kauppiaan suosituksesta kaupasta vai harrastajan suosituksesta tekeekö ne itse. Ongelman (eli minimitekijän) etsiminen on se pointti!
Lisäksi neuvominen ja salapoliisityö vaikeutuu huomattavasti, kun on jo kolmen sivullisen verran irrallisia vastauksia ja sekalaisia kysymyksiä, joista pitäisi tehdä kunnon kooste. On puhetta, että valaistuksena on putket. Mitkä putket? Minkä tehoiset? Minkä väriset? Minkä ikäiset? Pohjalla on hiekkaa. Minkäkokoista hiekkaa? Mistä hankittu? Kerrotaan, että laitetaan joskus vähän ravinnetta. Mitä ravinnetta ja kuinka usein, kuinka paljon?
-
Maisu
- Elite Member

Ei tässä ollut puhetta harrastuksen pituudesta vaan kokemuksen pituudesta hienoista hiekkapohjista. Kuinka kauan olet käyttänyt hienoja hiekkapohjia, kuinka monta erillistä kokeilua on takana jotta voit haukkua niitä? Harrastusvuosia itselläni on takana 26 joista tosiaan nelisentoista hiekkapohjien kanssa.Teemu Salonen kirjoitti:Mutta harrastuksen pituus nyt tuli puheeksi, niin nopeasti laskien minulla on ollut akvaarioita suunnilleen 18 vuotta. Tuosta ajasta kymmenisen vuotta olen ollut akvaarioliikkeessä töissä. Siellä tiedot päivittyy aika tiheään tahtiin. Ja nyt vielä internetaikana vieläkin tiheämpään.
En ymmärrä kirjoittelua siitä miten akvaarionhoito muka olisi muuttunut näiden vuosien aikana oleellisesti, sillä aivan samat teesit kuullaan nyt Teemulta kuin jotka kuulin jo lapsena. Tietoa kyllä oli tarjolla jos sitä halusi etsiä. Itse tein alusta alkaen 50% vedenvaihdon viikottain ja akvaarioni varustelutaso ja kalatiheys olivat aivan samaa luokkaa kuin nykyisin. Ainoat oleelliset erot 80-luvun ja nykyajan hoitotapojen välillä ovat juuri noissa Teemun luettelemissa asioissa; hiekan piti kuulemma silloin olla karkeaa ja loisteputkia vaihdettiin ahkerasti.
Olisiko niin että akvaarioliikkeessä työskentely jähmettäisi ajattelua eikä avarra sitä.
-
Teemu Salonen
Kotioloissa hiekkapohja kokemusta on kahdelta vuodelta. Se riitti. Ilmeisesti hiekka oli liian karkeaa (2-3mm). Näin muistaakseni joku valisti taannoin. Nyt olen palannut takaisin soraan ja ollut todella tyytyväinen. Ainoa ongelma joka on vastaan tullut, on kasvien järjetön rehottaminen:D
Töissä meillä on havaintoesityksenä yksi hiekka-allas. Ei nyt just muista, kuinka kauan se on ollut käytössä.
Töissä meillä on havaintoesityksenä yksi hiekka-allas. Ei nyt just muista, kuinka kauan se on ollut käytössä.