Akvaarion "dissaus"

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

En ole koskaan hehkuttanut harrastustani kaveri - tai sukulaispiireissä. Juuri sen takia, joko ollaan kohteliaan kiinnostuneita tai puhutaan kalapuikoista. Olen siis hiljaa ja hekumoin itsekseni viiden akvaarioni kanssa. :mrgreen:

Niin joo, neliötä 58 ja asukkaita 3. Herä :roll: ttää pahennusta....
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Meillä ei voi kuulla kenenkään mielipiteitä, kun meillä ei käy ketään kylässä :mrgreen: Ei tosi, kaikki on kuultu "Rapalan-testialtaasta" paistinpannutesteihin jne jne.. Mutta huumorilla pitää asiat ottaa [;)]

"Huumorimiehet tulloo, niillä huumori herkässä on" -Halavatun Papat-
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Kyllähän kateutta kuulee...
Miten sillä Teijalla on varaa akvaarioihin/koiriin/kalliisiin autoihin jne.
Kuulen tuon melkein jatkuvasti siskoni avolta. Minkäs minä sille voin, jos rahaa on ja autot vaihtuu puolenvuoden välein.
Isukkinikin tässä puolisen vuotta sitten meinasi nostaa vähän kapinaa, kun kerroin, että minulle tulee toinenkin bernhardinkoira. Äitini onneksi sanoi olevansa kiitollinen siitä, että rahani menee koiriin eikä huumeisiin ja tupakkaan ja alkoholiin.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Minulla on varmaan lähipiiri jo sen verran tottunut akvaariotouhuihini, että enpä ole enää aikoihin kuullut mitään negatiiviseksi luettavia kommentteja. Suurin osa ihmisistä osoittaa jopa ihan kiinnostusta kaloihin, vaikka eivät niiden päälle mitään ymmärtäisikään. Yllätyksekseni jouduin mm. yhtenä päivänä töissä selvittämään kalojen karanteenaamisen periaatteita ihan pitkän kaavan mukaan totaaliselle akvaarioummikolle, kun tuli jossain sivulauseessa asiasta mainittua. Ja ehkäpä se on vähän omastakin asennoitumisesta kiinni, miten ne kommentit ottaa. Itse yritän ujutella pieniä tiedonjyviä aina mukaan kun näistä asioista puhun jonkun asiaan vihkiytymättömän kanssa, vähentää niitä kummallisia kuvitelmia mitä tähän harrastukseen usein liitetään.
Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

On tainnut mennä noukat täyttyä palkokasveista vähän turhan takia. Ei kaikkia ihmisiä välttämättä kiinnosta juuri se sinun juttusi. Vertaa nyt vaikka siihen ihmiseen joka on juuri tullut äidiksi/isäksi. Kyllä fiksut ihmiset aluksi onnittelee jälkikasvusta ja kyselee kuulumisia, mutta isällä/äidillä tulisi olla sen verran sosiaalisen kanssakäymisen taitoja, että osaa ajoissa lopettaa lapsestansa puhumisen. Toisaalta, oletteko itse kiinnostuneita kaikista ystävienne harrastuksista?

Ps. Kateuskortin esilleveto on mielestäni turhaa tässä tapauksessa, jos suurin osa ihmisistä luulee akvaarioharrastukseen kuluvan useita tunteja vaivalloista työaikaa viikoittain, niin ehkä sääli olisi lähempänä oikeaa tunnetilaa kuin kateus.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

jartzu65 kirjoitti:Meillä ei voi kuulla kenenkään mielipiteitä, kun meillä ei käy ketään kylässä :mrgreen:
Meillä ihan sama homma! Emme ole siis ainoita, lohduttavaa kuulla. [;)]

Taannoin äitini kertoi isäni käyneen kotisivuillamme, jotka kevään aikana ovat muuttaneet muotoaan täysin. Isäni kommentti oli vierailun jälkeen ollut "Ei siellä mitään muuta ole, kuin akvaarioita!". :D Yleensä kommentit ihmisiltä, jotka ensimmäistä kertaa näkevät altaamme tai kuulevat harrastuksestamme, on juuri tuo "Niissähän on kauhea homma ja hoitaminen!".

Itse ollemme ajatelleet alkaa myydä pilkki/mato-onki -elämysmatkoja altaidemme ääreen menestyjille. [;)] :mrgreen: Eli huumoria kehiin ja pipoa vähän löysemmälle. [;)]
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Myönnän ehdottaneeni useammankin kerran tällaisten "kalat pannulle, niihin menee aikaa" -kommentoijien omien lasten laittamista lastenkotiin liian aikaa vievinä ja vaivalloisina hoidokkeina. Ja joillekin jotka ovat sanoneet tummista pusukaloistani ja banjomonneistani, että ottaisit edes kauniita kaloja etkä noin rumia, olen todennut että etpä ole itsekään häävin näköinen. Yleensä nämä kommentaattorit vaihtavat aihetta aika äkkiä.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Anoppi on tarjoutunut ostamaan meiltä akvaariot pois etteivät olisi riesana ja turhina stressin aiheuttajina :roll: Ei vaan ole tullut jostain syystä kauppoja kun on selostettu minkälaiset pytyt ostettaisiin sitten niillä myynnistä saaduilla rahoilla.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse harrastan akvaariota, autoja yms. mukavaa ja kaikkeenhan sitä rahaa hukkuu.

Sanotaanko siis, että kaksiossa asuminen yksiön sijaan on rahanreikä. Paahtoleivän syönti ranskanleivän sijaan on rahanreikä. Mehun juominen veden sijaan on rahanreikä.

Tässä maailmassa kaikkeen tarvitaan rahaa.
Raha ei ole mennyt hukkaan silloin kun siitä saa nautintoa. Itse nautin akvaariosta ja Saabin kanssa räpeltämisestä, syön mieluummin kunnon liharuokaa kuin jotain kasvismössöjä.
Enemmän katsoisin rahan menneen hukkaan jos ostan vaikkapa eurolla kaalin, josta puolet heitän pois, kuin että ostan viidellä eurolla kunnon pihvin, jonka syön kokonaan.

Ja mielestäni ainakin tuossa alussa tulleet kommentit vaikkapa autoverosta, bensasta yms. rahanreikinä on turhia. Auton on joillekkin yhtä tärkeän kuin katto pään päällä, sillä kuljetaan.
Samoin lapset ovat jossakin määrin välttämättömiä ihmislajin jatkumisen kannalta. Myös koira voi jollekkin olla muuta kuin lemmikki, vaikkapa metsästystarkoitukseen tai opaskoiraksi. Ei näitä asioita voi verrata akvaarioon, joka on kuitenkin loppujen lopuksi pelkkä harrastus.
Itse en tällä tarkoita sitä, että akvaario olisi mikään tarpeeton rahaimuri. Se tosiaankin saa hyvälle mielelle, mikä on tärkeää.

Minulle tosin kukaan ei olekkaan koskaan mussuttanut akvaariosta, vaan kaikkien mielestä se on kaunis ja mukava harrastus ja monet ovat olleet iloisia puolestani akvaarion suhteen.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

jartzu65 kirjoitti:Meillä ei voi kuulla kenenkään mielipiteitä, kun meillä ei käy ketään kylässä :mrgreen: Ei tosi, kaikki on kuultu "Rapalan-testialtaasta" paistinpannutesteihin jne jne.. Mutta huumorilla pitää asiat ottaa [;)]
Ja ainahan sitä voi pistää paremmaksi: kertoo yliherkälle kälylle omenakotilon muninnasta mahdollisimman yksityiskohtaisesti, ystävällisesti vaikka tarjoaa kokeiltavaksi, miten kivalta sen mataminen ihon pinnalla tuntuu :D (jaa, miksköhän meilläkään ei niitä vieraita...)

Keski-iässä on se ehdoton pointti, että saa rauhassa olla kummallinen. Ei vaivaa muiden mielipiteet harrastuksista eikä muista!
tindis81
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tindis81 »

Kyllä sitä itsekin aina välillä kuulee mm. poikaystävältä tai kavereilta että "taasko sä oot akvaarion kimpussa ja siihenhän menee paljo rahaaki ja blaa blaa..." Siis se on ehkä totta että rahaahan tähän harrastukseen oon saanu paljo uppoamaan, mutta kyllä sitä rahaa menee myös esim. auton korjaamiseen tai johonkin muuhun! Mihin kukakin haluaa rahansa laittaa...:) Eräällä kaverilla on myös akvaario, jonka kanssa aina keskustellaan asiasta, on ihan mukavaa että joku muukin kaveripiirissä on kiinnostunut akvaarioista ja muusta siihen liittyvästä... :D
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Nää on näitä kellä on mitkäkin intressit- juttuja. "Ai hitto toi on liian kallis", sanoo kolmen euron pakastepitsasta mies joka juo saman illan aikana kolmellakytä eurolla kaljaa.

Itse saanut melko myönteistä palautetta sukulaisten ym. taholta. Vaikka kai jotkut ihmettelee hieman tätä aikuisen ihmisen innostusta, kalat kun koetaan jonain lapsille ostettavina lemmikkeinä...
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Minulle ei ole tullut noita sapuska- tai vastaavia kommentteja enää aikoihin. Ovat kai tuttavat tottuneet, kun altaita on jo kuutisen vuotta talossa ollut vaihtelevia määriä. :roll:

"Noissa on varmaan hirveä työ" ja "kuinka paljon aikaa noiden hoitoon menee?"-kommentteja tulee edelleen säännöllisesti. Isäpuolen isä oli huvittavin vähään aikaan. Keskustelu meni suunnilleen näin:
"Jaaha, sitä ollaan akvaarioa siivoamassa. Kyllä noissa varmasti työtä on."
"No eipä näissä nyt niin paljon. Joku pari tuntia tässä menee."
"Niin ja joka kuukausiko tuo pitää tehä?"
"Kerran viikossa."
"Oho!"

Kavereiden tai perheen kesken harmittaa, kun yrittää kertoa jostakin hienosta tapahtumasta tai uudesta ostoksesta akvaariossa. Joko vilkuillaan kattoon tyyliin "taasko tätä" tai sanotaan suoraan, että ketä kiinnostaa. Minne katosi se kohteliaisuus? Ainakin omasta puolestani pyrin aina olemaan kiinnostunut, jos joku haluaa jonkun tiedon jakaa. :?
Sama ilmiö näkyy muutenkin "omituisissa harrastuksissani". Ketään ei tunnu kiinnostavan muuttolintujen saapumispäivät, se, että löysin kevään ensimmäiset hyttysentoukat tai joku erittäin mielenkiintoinen luonnontieteellinen tiedonjyvänen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
pitchoune
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pitchoune »

Minua ovat eniten loukanneet seuraavat puheenaiheet:

"Akvaario on ihan nätti, mutta v-mäinen hoitaa."

(Mistäs ihminen tietää kuinka hankalaa se on, jos ei ole koskaan kokeillut! Lisäksi tuo AW:n ylläpidon sensuroima alkuperäinen v-sana särähti aika pahasti korvaan puhuttaessa toisen harrastuksesta. Mutta ajattelin mielessäni, että ko. henkilöllä oli huono päivä ja päästeli siksi sammakoita suustaan tajuamatta sitä itsekään)

Urheilukalastus ja haineväkeitto
(ihan vain siksi, että olen herkkä ja minusta se on vain niin väärin heittää kärsineet kalat takaisin kitumaan ja kuolemaan. Pelkästä ajatuksestakin tulee jo paha mieli.)
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
susse-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susse- »

Jotkut nauraa akvaario harrastukselle. :|
Se on vallan mukavaa ja kaunis akvaario tuo tunnelmaa ja sitä on mukava katsella ja tarkkailla kalojen puuhastelua. 8-)
harriet
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja harriet »

Oon saanu kuulla kaikki maailman kommentit jo toisen koiran tullessa taloomme, muksu oli tuolloin noin puolivuotias. Syksyllä meille tulee toinen lapsi ja akvaarionkin menin tähän väliin hommaamaan. Hankin itselleni kuulemma turhia rahanreikiä ja riesoja. Eräälle näsäviisaalla vastasinkin, että tietäisipä frouva vaan paljonko upooaakaan rahaa muksuihin. Se on kuulemma eri asia.

Tänään kalakaupassa joku äiti totesi lapselleen minun ostaessani taistelukalan, että "täti laittaa kalan akvaarioon, ellei kalakeittoa tee." Aika ajattelematonta puhetta, pikkuipanat kun toistavat kaiken [;)] Itsellään oli kärry täynnä kissanleluja, vaan eipä tullut lohkaistua mitään yhtä viisasta..

Jokaiselle suotakoot oikeus mielipiteeseen, harmi vaan etteivät kaikki osaa pitää niitä omina tietoinaan.
MKL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MKL »

Eipä tästä sen ihmeellisempiä kommentteja ole tullut, mitä nyt vanhemmat ovat muutaman kerran mutisseet rahanmenosta ("eikö sitä voisi johonkin järkevämpään käyttää?"). Sulhaskokelas taas pyörittelee silmiään ja jupisee että meille tulee korkeintaan yksi allas kun muutan sinne. Sehän nähdään 8-) Eivaan, vaikkei olekaan innostunut akvaarioista ja piruilee asiasta, niin ymmärtää kyllä oman innostukseni. Ilmeisen huvittuneena tosin, kun pompin tasajalkaa innosta jonkun akvaarioihin liittyvän asian takia viidettä kertaa samana päivänä...
Life's way too short to stay on topic.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Tuli ihan mieleen, että kun suurin osa "tietämättömistä" näkyy kommentoivan akvaarion työläyttä, niin kyllä se havainto-opetus siinäkin asiassa perille menee [;)] Pahempi puolisko totesi tuossa taannoin akvaarion hoidon olevan yhtä juhlaa, ja vieläpä ihan tarkoitti sitä :) Siitäkin huolimatta (tai juuri siksi), että on kerran jos toisenkin nähnyt minut letkut kädessä ja kainaloita myöten altaassa. Puhumattakaan siitä, että on hilannut noita lootia ympäri kyliä, jaksoi silloinkin olla kovasti huolissaan kalojen matkustuslämpötilasta. Joko on mielestään löytänyt hyvän taktiikan naisen miellyttämiseen, tai sitten on oikeasti kiinnostunut :) Noo, itseasiassa ko. herra taisi joutua mukaan vedenvaihtoon jo toisella visiitillään täällä, että ehkäpä siinä osallistumisessa on se salaisuus.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

On se kyllä jännä, kun motkotetaan työlääksi harrastusta, joka käytännössä vie aikaa ainoastaan 0,5 - 2 h viikossa. Vertaa mihin tahansa muuhun toimintaan, niin ei tuo minusta kovin työläältä kuulosta..Vaikkapa aerobicissä käyminen on varmastikin monin v erroin työläämpää :twisted:

Sitäpaitsi itse ainakin tykkään tonkia akvaariota, aina on jotakin kasvia vähän karsittava ja semmosta pientä. Veden kanssa läträys on rentouttava puuhaa 8-) Ai niin, ja sitten voi leikkiä jumalaa, joka hallitsee kokonaista pienoismaailmaa ihan reteesti :mrgreen:
*laa la laa*
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Heh, tässä näitä lueskellessani mietin omalta kohdaltani, että mitenköhän en ole vielä "kerinnyt" kertoa porukoille minun ja poikaystäväni uudesta maaliskuussa alkaneesta harrastuksesta :mrgreen:

Ystävät ovat kommentoineet akvaarioharrastusta vaisusti. "No mikä siinä, jos tykkää..."
L M
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L M »

Mistäköhän johtuu, että kun omistaa kaksi akvaariota niin ihmiset automaattisesti luulevat sen toisen olevan jotenkin ylimääräinen.

Vuosi sitten laajensin harrastustani ja hankin 128 litraisen jatkeeksi 500 litraisen. Joka ainoa jolle hehkutin, että olen ostamassa toista isompaa akvaariota kysyivät, että mitä sä sille vanhalle teet. Ai miten niin mitä teen?

Pari viikkoa sitten törmäsimme akvaariokaupassa mieheni serkkuun. Hän kertoi olevansa aikeissa hankkia tyttärelleen akvaarion. Keskustelivat siinä mieheni kanssa ja tarina meni jotakuinkin näin:
-Mitäs te täällä teette. Onko teilläkin akvaario?
-Joo, onhan noita kasikin toinen on sellainen oikein iso 500 litrainen missä on sellaisia vähän isompia kalojakin.
-No millainen se toinen sitten on?
-Se on vaan sellainen pieni 128 litrainen.
-No myy se mulle!

Arvaatte varmaan, että siinä kohtaa huuliltani pääsi parahdus ,ettei se ole kaupan.

Olin juuri tuohtuneena kysymässä, että "Mikähän saa herran luulemaan, että jos on kaksi akvaariota, että niistä toinen olisi jotenkin ylimääräinen?" Olisin voinut vielä informoida, että kaksi on itseasiassa aika vähän. Monilla on altaita joka huoneessa ja jopa useita.

En kuitenkaan ehtinyt edes aloittaa kun mieheni koppasi minut kainaloonsa ja totesi serkulleen, että lähdetäänkin tästä ruokkimaan niitä kaloja. Ennen kuin ehdin edes tajuta mitä tapahtui oltiinkin jo ulkona. Ukko kai osasi odottaa puolentunnin luentoa kahden akvaarion tarpellisuudesta ja päätti säästää serkkunsa siltä. :mrgreen:

Paljon olen minäkin kuullut siitä kuinka vaivalloisia akvaariot on hoitaa. Ennen selitin asiallisesti, ettei se ole ollenkaan vaivalloista ja aikaakin siihen kuluu vain muutama tunti kuussa. Mutta nykyisin kun samat ihmiset jaksavat päivitellä edelleen kuinka paljon on vaivaa, olen tyytynyt toteamaan, että "Itsestäs on vaivaa!"
I like them fresh!
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Heh, kyllä olisin itsekin kysynyt että myytkö mulle. Aina voi yrittää, ja tutunkaupoilla saa halvemmallakin, ja mahdollisesti vielä toimivan paketinkin 8-)
*laa la laa*
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

Mä saan aina paljon vierailta sanomista kun mulla noita akvaarioiksi laskettavia on käynnissä 3 + sitten noi tuskapienet katkarapulaariot lisäksi. Jotain 10 yhteensä lienee luku tällä hetkellä.

Kun mulle todetaan että noi on varmasti työläitä hoitaa, totean tyynesti: Tora (koiranpentu) vie aikaa joka päivä vähintään sen 5 tuntia ja nyt vähän enemmänkin kun pitää treenata sitä sun tätä. Kaikkien akvaarioiden hoitoon menee 2 h / vko kun ei ole mitään erityistä tehtävää vaan tavallista karsintaa vaan.

Ei oo kukaan kommentoinut mitään sen jälkeen. Joskus kuulee kommentteja rahasta- johon vastaan: No en käy baareissa, paljos sulla menee rahaa sinne viikottain? Ja kun jotain vastaa yleensä voin sanoa siihen, että kah: tuolla rahallahan saisin joka kuukausi jonkunmoisen uuden purkin nurkkiini ;)

Ei kuulu kommentteja sen jälkeen rahastakaan ;)
clara
Junior Member
Junior Member

Re: Akvaarion "dissaus"

Viesti Kirjoittaja clara »

Vanha ketju, mutta valitettavan ajankohtainen!
Altaita käytössä 2 ja lisää tekee kovasti mieli. Tästä aiheesta kun olisi kiva jonkun kanssa keskustella, ei positiivisia kommentteja kyllä löydy. "Ootsä ihan tosissasi? Miksi?" jne. Tietysti ne, joillä ei ole pakonomaista tarvetta aina keskustella kaikesta jonkun kanssa, pääsevät helpoimmalla! Tekevät mitä huvittaa ja sillä sipuli :mrgreen: .
Sen olen tosin huomannut, että ne, jotka eniten "dissaavat", eivät itse harrasta mitään. Eli on aivan sama mitä niille esittelee, muuta kuin ruokaa ja sänkyä, ei ymmärrystä heru.
Siltikin, joskus dissaukset saavat minut itsenikin hieman harkitsemaan, onko harrastus kenties mennyt ns. yli. Kohtuus lienee paras vaihtoehto tässäkin. Joitain asioitahan (ostoja...) voisi harkita muutamaan kertaan. Toisaalta uskon siihen, että pitää tehdä juuri sitä mitä haluaa ja juuri niinkuin haluaa.
-C-
h u z k y
Member
Member

Re: Akvaarion "dissaus"

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Joskus kaverit dissas ku on toi riutta-allas johon on menny helvetisti rahaa. eipä enää ku ne on päässy ite kattelee sitä. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”