Mistäköhän johtuu, että kun omistaa kaksi akvaariota niin ihmiset automaattisesti luulevat sen toisen olevan jotenkin ylimääräinen.
Vuosi sitten laajensin harrastustani ja hankin 128 litraisen jatkeeksi 500 litraisen. Joka ainoa jolle hehkutin, että olen ostamassa toista isompaa akvaariota kysyivät, että mitä sä sille vanhalle teet. Ai miten niin mitä teen?
Pari viikkoa sitten törmäsimme akvaariokaupassa mieheni serkkuun. Hän kertoi olevansa aikeissa hankkia tyttärelleen akvaarion. Keskustelivat siinä mieheni kanssa ja tarina meni jotakuinkin näin:
-Mitäs te täällä teette. Onko teilläkin akvaario?
-Joo, onhan noita kasikin toinen on sellainen oikein iso 500 litrainen missä on sellaisia vähän isompia kalojakin.
-No millainen se toinen sitten on?
-Se on vaan sellainen pieni 128 litrainen.
-No myy se mulle!
Arvaatte varmaan, että siinä kohtaa huuliltani pääsi parahdus ,ettei se ole kaupan.
Olin juuri tuohtuneena kysymässä, että "Mikähän saa herran luulemaan, että jos on kaksi akvaariota, että niistä toinen olisi jotenkin ylimääräinen?" Olisin voinut vielä informoida, että kaksi on itseasiassa aika vähän. Monilla on altaita joka huoneessa ja jopa useita.
En kuitenkaan ehtinyt edes aloittaa kun mieheni koppasi minut kainaloonsa ja totesi serkulleen, että lähdetäänkin tästä ruokkimaan niitä kaloja. Ennen kuin ehdin edes tajuta mitä tapahtui oltiinkin jo ulkona. Ukko kai osasi odottaa puolentunnin luentoa kahden akvaarion tarpellisuudesta ja päätti säästää serkkunsa siltä.
Paljon olen minäkin kuullut siitä kuinka vaivalloisia akvaariot on hoitaa. Ennen selitin asiallisesti, ettei se ole ollenkaan vaivalloista ja aikaakin siihen kuluu vain muutama tunti kuussa. Mutta nykyisin kun samat ihmiset jaksavat päivitellä edelleen kuinka paljon on vaivaa, olen tyytynyt toteamaan, että "Itsestäs on vaivaa!"