vuorimies kirjoitti:Kuinkas usein tuommoinen täytyy puhdistaa ja onko compact 1000 liian ärjy peli 240- litraiseen altaaseen mitoitettuun suodattimeen?
Mattosuodattimen mukaisella mitoituksella ja normaalikuormituksella (ei puuplekoja) suodatinta ei tarvitse puhdistaa vuosikausiin. Pumpun voi puhdistaa kerran, pari vuodessa. Pumpun pitää siis olla helposti poistettavissa.
Tein itseäni helpottamaan tuollaisen Excel-taulukon joka laskee tarvittavan maton koon ja pumpun tehon. Takuuseen en mene, että se laskee sen oikein, mutta noin minä sen ymmärsin. Saa vapaasti käyttää jos uskaltaa
Yhtyy ketjuun: *en osannut laskea mattoni pint-alaa kummallisten kaavojen avulla*. Mutta ei se mitään, matot elää ja voi hyvin silti.
Se on kummallinen asia, että vaikka kemian ja matematiikan kaavojen luulisi olevan yhtä kummallisia ja vaikeita/helppoja, niin toiset niistä sujuvat kuin itsestään ja toiset ovat aina täyttä hepreaa...
simosk kirjoitti:Tein itseäni helpottamaan tuollaisen Excel-taulukon joka laskee tarvittavan maton koon ja pumpun tehon. Takuuseen en mene, että se laskee sen oikein, mutta noin minä sen ymmärsin. Saa vapaasti käyttää jos uskaltaa
vuorimies kirjoitti:Mites kun tuossa on oletuksena maton leveys 24 cm.
Ajattelin kyllä tehdä leveämmän. Mitenkäs sitten suu pannaan
Se toimii siten, että maton korkeutena käytetään akvaarion korkeutta. Pinta-alan ja korkeuden avulla sitten selviää tuo leveys. En tiedä voiko mattosuodin olla matalampi kuin vedenpinnan korkeus? Jos ei niin tuo korkeushan määrittelee tuon leveyden. Näin mun ajatusmaailman mukaan...
no jos ajatellaan että mulla on 60cm korkee ja 50cm leveä mattosuodatin, niin pitääkö sit olla tehokkaampi pumppu ku esim. 60x30 mattoon.. tyhmiä kyselee taas hän
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Se toimii siten, että maton korkeutena käytetään akvaarion korkeutta. Pinta-alan ja korkeuden avulla sitten selviää tuo leveys. En tiedä voiko mattosuodin olla matalampi kuin vedenpinnan korkeus? Jos ei niin tuo korkeushan määrittelee tuon leveyden. Näin mun ajatusmaailman mukaan...
En tainnu kysyä tarpeeksi ymmärrettävästi tai sitten olen totaalisen tollo.
Jos akvaarion pituus on 120 cm ja leveys 45 cm, samaten korkeus.
Tulloin litramäärä on 243.
Maton tiedot tuolloin:
Maton ala 1080 cm
Korkeus 45 cm
leveys 24 cm
Ja pumpun teho 486.
Mitenkäs jos haluan maton leveydeksi 45cm ts päätymatto, mikä on pumpun teho tuolloin.
Varmaan fiksu vekotin tuo sinun laskuri, mutta mun pään sisällä oleva vekotin ei taida olla
Jos matto on 45*45 niin tuon laskurin mukaan pumpun teho on 972 l/h, virtausnopeus 8 cm/min ja vesi kiertää tunnissa 4 kertaa akvaariontilavuuden verran
Minulla on tuollainen eheim compact 1000 mattosuodattimen takana ja akvaario on mitoiltaan 120x45x45 (matto 5x45x45). Tuossa pumpussahan on mahdollisuss säätää tehoa portaattomasti, ei kuitenkaan juurikaan kovin tarkasti. Itse en aivan täyttä höyryä sillä ajele, tehoja riittää kyllä
Tuollainen malli, jossa pumppu on maton sisässä, voi hyvin olla akvaariota matalampi. Sehän voi jopa maata pohjalla.
Päätylasia vasten asennetun maton taas tulee olla alapäästä pohjalasia vasten ja yläpäästä ulottua vedenpinnan yläpuolelle.
Suodattimen pita-alahan on leveys kertaa korkeus. Kun nyt sivuni laskuissa saadaan maton pinta-ala neliösentteinä, niin kun joko leveys tai korkeus on tietty, saadaan se toinen mitta jakolaskulla. Pinta-ala jaetaan tuolla mitalla ja saadaan se toinen.
Siis olkoon pinta-ala vaikka 14002. Jos korkeus on nyt vaikka 40 cm, saadaan leveydeksi 1400 / 40 = 35. Tuo siis sentteinä.
Tuollaisen pötkömäisen sisäsuodattimen perusmallin pohja on 10 * 10 = 100 cm2.
Muut mitat saadaan siis 1400 - 100 = 1300. 1300 jaetaan neljällä, jos suodattimen kaikki sivut ovat irti laseista.
1300 / 4 = 325. Nyt siis toinen mitta on 10 cm. Pituus on siis 325 / 10 = 32,5 cm. Tuohon sitten lisää pumpun vaatima tila.
Suunnittelen lisää pikkusuodattimia rapuloihin. Ajattelin tilata Eheim Compact 300l/h pumpun ja leikata kaksi palaa 5cm paksusta matosta mitoiltaa 8x10cm. Kun liimaan nämä palat yhteen niin mitoiksi tulee 8x10x10cm jolloin pinta-ala on 520cm2 eikö? Virtausnopeudeksi sain noin 9. Onko mitat hyvät?
En tainnu kysyä tarpeeksi ymmärrettävästi tai sitten olen totaalisen tollo.
Äh, minä se tollo olen Itse suunnittelin tuon mattosuodattimen sijoittamisen akvaarion takaseinälle ja sitä ajatellen tein tuon taulukon. Ja siksi se toimii niinkuin toimii. Sitä en ole pähkäillyt, että toimiiko taulukko tuossa "päätymallisessa" suodattimessa.
jarvij kirjoitti:Tuollainen malli, jossa pumppu on maton sisässä, voi hyvin olla akvaariota matalampi.
Näin on, mutta varmistettakoon että toi mun taulukko laskee siis ns. perinteisen mattosuotimen tiedot. Tai ainakin yrittää tehdä sen
Liinanen kirjoitti:Suunnittelen lisää pikkusuodattimia rapuloihin. Ajattelin tilata Eheim Compact 300l/h pumpun ja leikata kaksi palaa 5cm paksusta matosta mitoiltaa 8x10cm. Kun liimaan nämä palat yhteen niin mitoiksi tulee 8x10x10cm jolloin pinta-ala on 520cm2 eikö? Virtausnopeudeksi sain noin 9. Onko mitat hyvät?
Itse suodattimelle kyllä mutta se pumppu vaatii lisää pituutta noin oman pituutensa verran. Sitähän ei voi sijoittaa tuon mallin ulkopuolelle, koska siinä ei ole letkuliitosta sisääntulevalle vedelle,