Vedenvaihdosta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Nyt kuulin ekaa kertaa, että kuplat altaassa ovat epäystävällisiä kaloille! 8O

Mun vedenvaihtojen jälkeen yleensä koko allas on pientä kuplaa täynä (siis kaikki altaat). Veden lasken letkua pitkin altaaseen, minkä päässä on karkeapala suodatinmattoa (jotta rikkoisi hanasta tulevan vedenpinnan) ja lorottelen sitä akvaan (ilmastaakseni vettä). Nytkö sitten teen väärin? :cry:
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Jos poistoletkun päähän tukkii jonkun harson, niin eiväthän roskatkaan silloin mene letkuun..? 8O Vai pitääkö ne haavia erikseen pois? Itse ainakin olen sen verran vanhanaikainen, että imuroin useimmista akvaarioista pohjan aina viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä. Mun "viidakot" kyllä tuottaa tavaraa niin paljon, että aiheellista on [;)] Rihmakala-altaissa suodatuskin on säädetty aika minimiin.

Sen sijaan tuloletkun peittäminen kuplien hajottamiseksi kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kun sitä vettä laskee ensin lavuaariin tai viemäriin, ja sitten ei liian kovaa, vaikka lasiin tai kantoon suunnatuna, ei kuplia tule.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

Täällä letku sidotaan nätisti narulla akvan poikkitukeen, niin onnistuu yksinkin vedenvaihto.
Jos lappoan pohjan, niin sitten täytän ensin lappoletkun vedellä, sormi, ja yhdistän isompaan letkuun. Ja vesi tulee tietty hanasta suoraan.
Mutta jos vain vaihdan vettä, niin imaisen äkkiä, ei tarvitse lapon kanssa läärätä. Tällöin nakitan ukon vahtaamaan milloin vesi alkaa liikkua, ettei tule suuhun asti. :mrgreen: Tai pitäisikö laittaa se ukko imuttelemaan.. :twisted:
Kun vain vaihdan vettä niin letkun päässä on sellainen kappale mitä suodattimissakin on (ainakin ulko), sellainen siivilä, ettei pienet kalat uteliaisuuttaan päädy viemäriin. Ongelma meinaa sitten olla kun lappoan pohjaa niin saa kyllä tarkkana olla ettei tetra vilahda letkussa viemäriin. Siinäkin olen yrittänyt jotain harsoa pitää, muttei meinaa roskat oikein lähteä.. :roll:
Vielä on siis keksinnöt kesken..
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”