Perheemme ensimmäinen akvaario oli iso, 260l. Muistan, että siellä oli ainakin mustatetroja sekä 2 haimonnia, jotka iskä osti sinne ja ne olivat niiin hienoja! Vettä ei taidettu vaihtaa muuta kuin suursiivouksen yhteydessä, jolloin ulkosuodattimen vanut(pelkkää vanua siellä sisällä) vaihdettiin uusiin ja kasvit ja sorat pestiin. Hirveä homma se oli.. Allas oli jonkinlainen kalusteallas, siinä oli muistaakseni hieno musta jalusta, jossa oli pohjassa tukiristikko. Siskoni kanssa maattiin aina akvaarion alla ja katsottiin kuinka paljon jättiläismiekkakasvien juuret ovat kasvaneet

Sitten harmitti, kun tehtiin suursiivous ja juuria ei ollut.
Ihan oman akvaarion sain noin 14vuotiaana, kun todettiin koira-allergiani. Äiti osti 500markalla 85l altaan, jossa oli mukana palettikalapariskunta ja joitain tetroja. Palettikaloja sitten tuli ja tuli ja tuli...kunnes lahjoitin ne kaikki läheiselle koululle 300l altaaseen. Äitini osti kerran akvaani lahjaksi 2selkäuimarimonnia, joista toinen kasvoi todella isoksi(20cm), nyt uskon, että olivat jonkinsortin ripsimonneja. Erään kerran pikkuveljeni päätti ruokkia kalat purkillisella pohjatabletteja! Henkiin jäi pari neontetraa ja toinen oletettu ripsimonni. En muista mitä muita kaloja oli. Äitini ystävän akvaario hajosi jossain vaiheessa ja hänen kalansa tulivat minulle; haarniskamonni, 2 kultakalaa ja 2 juovaokamonnia. Toinen juovaokamonni on minulla edelleen(!!), tosin 720litraisessa altaassa.. Muistan käyttäneeni jotain lannoitetta, tosin aika kitsaasti koska ei ollut omaa rahaa.
Tuon altaan lisäksi innostuin jossain vaiheessa kasvattamaan platyja(pehmeässä vedessä tietysti) ja minulla oli parhaimmillaan/pahimmillaan 6 akvaa omassa huoneessani. Kaikki aina kysyivät, miten voin nukkua tuossa kauheassa lorinassa(loriseehan ne, kun vesi haihtuu..

)??
Sain opintolainan sitten joskus 17vuotiaana ja ostin ihkauuden 160l altaan(joka oli ISO), jonne ei-minkäänlaisen-kypsytyksen jälkeen(eli heti) laitoin 4 lehtikalaa, hunajarihmakaloja, kaarinuoliaisia sekä joitain muita mitä en muista. Virtausta oli paljon, eivätkä rihmikset eläneet kauaa(ei varmaan johtunut kypsytyksen puutteesta..). Akvassa oli myös se edellämainittu ripsimonni sekä juovaokamonni. Kun kaarinuoliaisista kaksi katosi ja kaksi löytyi kuolleena, olin aivan varma, että se on ollut se paha ripsimonni asialla, joten se sai (hävettää myöntää) äkkilähdön vessanpönttöön(elävänä

).. Voi luoja..
Ekaan omaan kämppään, kun muutin, minulla oli kolme allasta; 160l lehtikaloineen, 85litrainen sekä 40litrainen, jossa oli platyja ja neontetroja.. Ja muistaakseni partamonni tai useampi kaikissa. Lehtikalat jopa kutivat moneen kertaan, ihme!
Eniten hävettää myöntää tämä, mutta löysin aw:n vasta 2 vuotta sitten, kun etsin netistä akvaarioiden kuvia eikä kuukauden allas kuvia voi katsoa ilman rekisteröitymistä. Samaan syssyyn ostin tuon 380l ja siitä lähtien olen hoitanut kaloja ja akvaariota oikein.. Olen siis aktiivisesti harrastanut akvaarioita 10vuotta, joista kaksi viimeisintä olen oikeasti tiennyt mitä teen edes jotakuinkin. Ja nälkä kasvaa syödessä..