Albiinomonnisen muistolle
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Juu tiedän, että olin vähän tiukkis. Äitinä tiedän, että täytyy välillä vähän komentaa... Anteeksi Crystal!
Valitettavasti se on vaan niin, että kauheesti tekee aina mieli kaikkea (itselläkin), mutta kaikkea ei voi saada. Crystal on ollut aktiivinen ja selvitellyt kalojensa oloja ja asioita täällä hatun nosto sille! Ja kuten jo edellä mainitsin toivottavasti ongelmat selviää!
-
Chrystal
- Member

- Akvaarioseurat: -
- Sukupuoli: Nainen
No, ei se mitään haittaa... Neuvojahan sinä vaan annat. Aluksi en edes viitsinyt kertoa, että olen vasta 10, mua nolotti kun useimmat täällä ovat yli 20-vuotiaita!
Sitten tajusin että on mahdoton näytellä 20-vuotiasta, kun ei kumminkaan tajua mistään mitään yhtä hyvin kuin aikuiset... Yritin vaan siinä soperrella, että olen aloittelija... No, niinhän mä oonkin. Mutta kivaa kun joku ymmärtää! Tämä aqua-web on paras foorumi johon olen ikinä rekannut!
Nyt on jo toinen soppa valmis; En tiedä, otanko uuteen akvaariooni sittenkään mustaneontetroja vaiko sitten milliksiä! 
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
-
Tallulah
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Chrystal, aloitetaanpa aivan alusta.
Eli montako allasta sinulla on ja minkä kokoisia ne ovat? Mitä kaloja sinulla on? Oletko ehtinyt/saanut hankituksi vesitestejä, millaisia arvoja saat?
Kerro ensin nuo tiedot, niin voimme yhdessä pohtia, mitä altaisiisi asutat.
Ihan ehdotuksena heitän, että mitäs jos miettisit sellaista vaihtoehtoa, että pienemmästä purkista tekisit altaan miljoonakaloille yms. ja isommasta sitten ns. "pehmeän veden kaloille".
Mutta vastaa ensin noihin kysymyksiini, niin jatketaan sitten. Ja kuule, ihan jokainen meistä on joskus ollut 10-vuotias. Akvaarioguru Jukka Järvikin (jarvij)!
Siinä ei ole mitään hävettävää. Ja savolaesena voen sannoo, että kysyvä ei tieltä eksy.
Kerro ensin nuo tiedot, niin voimme yhdessä pohtia, mitä altaisiisi asutat.
Mutta vastaa ensin noihin kysymyksiini, niin jatketaan sitten. Ja kuule, ihan jokainen meistä on joskus ollut 10-vuotias. Akvaarioguru Jukka Järvikin (jarvij)!
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-
Chrystal
- Member

Minulla on tällä hetkellä ainoana altaanani 128 litrainen purkki. Olen kyllä varmaan kertonutkin, mutta kerrotaan nyt vielä kerran. Siellä asuu 2 keltabarbia jotka myyn, kolme helmirihmaa jotka myyn, vähän yli 10 seeprakalaa, kuusi kirsikkabarbia ja kaksi imumonnia. Ja ainoa albiinomonninen kuoli noin viikko sitten, kuten kerroinkin tuolla alussa. Minulla on tetran liuskatestejä, jotka maksoivat 15 euroa, joten harmi jos joudun heittämään ne pois... Haluaisin akvaarioon joskus myös hiekkapohjan. Sitten voisin miettiä teidän kanssanne ne monniset uudelleen sinne.
Niin minä sitä vähän ajattelinkin, että tekisin siitä 50-70 litraisesta millis/mustaneoni-altaan. Ja sinne vielä ehkä jotain pohjakaloja. Mustaneonit houkuttelee, mutta kun kuvista katsoo tarkemmin, niin onkohan se raita siellä kyljessä sininen vai hopeinen? Miljoonakaloja olisi myös kiva saada, ylimääräiset poikaset voisi viedä eläinkauppaan. Saakohan niistä rahaa?
Omilla mustaneoneillani värit vähän vaihtelevat valosta riippuen. Joskus näyttää raita siniseltä, joskus kauniin punertavalta ja joskus jopa keltaiselta. Kauniita kaloja ovat, suosittelen minäkin siis niitäChrystal kirjoitti:Mustaneonit houkuttelee, mutta kun kuvista katsoo tarkemmin, niin onkohan se raita siellä kyljessä sininen vai hopeinen?
-
Tallulah
- Senior Member

Mitäs jos luopuisit vielä noista seeprakaloistakin. Meilläkin niitä aikoinaan oli saman kokoisessa, mutta kyllästytti niiden "hypervilkkaus", joten niistä luovuttiin.Chrystal kirjoitti:Minulla on tällä hetkellä ainoana altaanani 128 litrainen purkki. Olen kyllä varmaan kertonutkin, mutta kerrotaan nyt vielä kerran. Siellä asuu 2 keltabarbia jotka myyn, kolme helmirihmaa jotka myyn, vähän yli 10 seeprakalaa, kuusi kirsikkabarbia ja kaksi imumonnia.
Tässä olisi nyt pari ehdotusta 128 litraiseen altaaseesi:
Variaatio 1:
* lämpötila 23-24 astetta
* pH n. 7
- partamonni (pH 6,0–8,5, lämpötila 21–26 °C)
- pieniä monnisia parvi (esim. pandamonnisia: pH 6,0–7,5, lämpötila 20–25 °C)
- parvi, esim. 10 kpl, kirsikkabarbeja (pH 6,5–7,5, lämpötila 23–26 °C)
Variaatio 2:
* lämpötila 26-28 astetta
* pH 7-7,5
- taistelukalahaaremi (pH 6,0–8,0, lämpötila 25–30 °C)
- intiaaninsulkaparvi (? pH 6,0–8,0. Lämpötila 23–28 °C)
- vielä jotain pohjalle
Olen saanut sen käsityksen, etteivät nuo liuskatestit ole välttämättä kauhian luotettavia. Itsellä niistä ei kokemusta ole. Mutta ei ne tippatestitkään hirveästi maksa. Käytä liuskoja ja sinä aikana säästä tippatesteihin. Kun liuskat on käytetty, osta tippapullot. Ja tosiaan, jos monnisia mielit, kannattaa se pohja vaihtaa.Chrystal kirjoitti:Minulla on tetran liuskatestejä, jotka maksoivat 15 euroa, joten harmi jos joudun heittämään ne pois... Haluaisin akvaarioon joskus myös hiekkapohjan.
Nyt täytyy lähteä saunaan (
Ai niin, nuo lämpötilat eri kaloille on otettu suoraan Faunattaren sivuilta.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-
Chrystal
- Member

NyyhTallulah kirjoitti:Mitäs jos luopuisit vielä noista seeprakaloistakin. Meilläkin niitä aikoinaan oli saman kokoisessa, mutta kyllästytti niiden "hypervilkkaus", joten niistä luovuttiin.Chrystal kirjoitti:
Entä, jos vaihtaisin se hiekan, niin milloin vaihtaisin? Tarvitseeko ottaa kaloja pois? No, tarvitsee varmaan...
-
Tallulah
- Senior Member

Puretaanpa tätä vyyhtiä nyt toisin päin.
Eli allashan on kaikkein yksinkertaisin "remontoida" tyhjänä. Jotkin tälläkin palstalla ovat suorittaneet pohjamateriaalin vaihdon niin, että kalat ovat olleet altaassa, mutta minun makuun se on jotenkin melko vaikeaa. Itse vaihdoimme 380 litraiseemme pohjamatskun niin, että tyhjensimme koko altaan. Puoli iltaa (lähes kuusi tuntia) siihen meni, mutta kyllä se kannatti!
Nyt, kun ilmeisesti harkitset kalastoremonttia altaaseesi, on ehkä yksikertaisinta tyhjentää koko allas kaloista, kasveista jne. ja vaihtaa hiekka. Hieno hiekka on sikäli helppohoitoisempaa, ettei sitä tarvitse (eikä voikaa) lapota - imee letkuun ainoastaan hiekan pinnalla "kelluvan" lian. Myös kasvin lannoitetabletit pysyvät paremmin hienossa hiekassa, kuin sorassa (tämä on oma kokemukseni).
Voithan ehkä pitää seeprakalasi, mutta ne rajoittavat kyllä vilkkautensa vuoksi muuta kalastoa. Monet kalat kun eivät viihdy niin vaudikkaassa seurassa.
Ja toisaalta kun ne vaatisivat juuri vilkkautensa vuoksi vähän pidempää allasta (mielestäni taas tässäkin keskustelussa puhuttu kaksi metriä on liioittelua).
Millaiset vesiarvot saat liuskatesteillä? Kalastoahan voisi alkaa suunnitelemaan jo olemassa olevan veden perusteella. Eli hankkisit kaloja veteen, joka sinulla jo on. Näin ei tarvitsisi alkaa vesiarvojen kanssa venkslaamaan (kovettamaan/pehmentämään).
Missä päin asut? Mikä on lähin kaupunki? Onko kotipaikallasi akvaarioliikettä, entä lähikaupungissa? Monet liikkeet pystyvät tilaamaan asiakkaan haluamia kaloja, jos niitä ei myyntialtaissa ui. Ja mielestäni Pieni Akvaariokauppa (tällä palstalla mari omistaa tämän liikkeen) toimittaa kaloja ympäri Suomen.
Vieraile eri akvaarioliikkeiden sivuilla, niistä löytyy varmasti apua kalojen valintaan.
Nyt, kun ilmeisesti harkitset kalastoremonttia altaaseesi, on ehkä yksikertaisinta tyhjentää koko allas kaloista, kasveista jne. ja vaihtaa hiekka. Hieno hiekka on sikäli helppohoitoisempaa, ettei sitä tarvitse (eikä voikaa) lapota - imee letkuun ainoastaan hiekan pinnalla "kelluvan" lian. Myös kasvin lannoitetabletit pysyvät paremmin hienossa hiekassa, kuin sorassa (tämä on oma kokemukseni).
Voithan ehkä pitää seeprakalasi, mutta ne rajoittavat kyllä vilkkautensa vuoksi muuta kalastoa. Monet kalat kun eivät viihdy niin vaudikkaassa seurassa.
Millaiset vesiarvot saat liuskatesteillä? Kalastoahan voisi alkaa suunnitelemaan jo olemassa olevan veden perusteella. Eli hankkisit kaloja veteen, joka sinulla jo on. Näin ei tarvitsisi alkaa vesiarvojen kanssa venkslaamaan (kovettamaan/pehmentämään).
Missä päin asut? Mikä on lähin kaupunki? Onko kotipaikallasi akvaarioliikettä, entä lähikaupungissa? Monet liikkeet pystyvät tilaamaan asiakkaan haluamia kaloja, jos niitä ei myyntialtaissa ui. Ja mielestäni Pieni Akvaariokauppa (tällä palstalla mari omistaa tämän liikkeen) toimittaa kaloja ympäri Suomen.
Vieraile eri akvaarioliikkeiden sivuilla, niistä löytyy varmasti apua kalojen valintaan.
-
Chrystal
- Member

Akvaario on pituudeltaan noin jalan mittanen, eli melkein metri. Ehkä luovun osasta seeprakaloja. Vesiarvoja en juuri nyt tiedä, sillä testerit hävisivät jonnekin.
Lähin akvaariokauppa on puolen tunnin ajomatkan päässä kotikylästäni, mutta sekään ei kalastoiltaan/palvelultaan/akvaarionhoidoltaan ole mikään kehuttava... En ole ainakaan nähnyt siellä myytävän edes hiekkaa. Kuopiossa on lähin hyvä akvaariokauppa, lemmikkiasema. Seuraavan kerran täytyy tutkia muitakin liikkeitä. Faunattaressakin olen muistaakseni joskus käynyt, mutta silloin ei edes serkullani ollut vielä akvaariota. Mikä liike olisi hyvä?
Niin muuten, pH oli pari päivää sitten mitatessa noin 6-7.
Niin, ja kun meille on n. kk päästä tulossa se pikkuakva(54 l), niin pitäisikö minun niitä milliksiä sitten ottaa... Kääpiörasborat olisivat ihanaisia, mutta niitäkään ei taideta myydä tuntemissani paikoissa.
Asun muuten heinävedellä. Tietäisikö kukaan, missä myytäisiin karttulehtiä?
Niin muuten, pH oli pari päivää sitten mitatessa noin 6-7.
Niin, ja kun meille on n. kk päästä tulossa se pikkuakva(54 l), niin pitäisikö minun niitä milliksiä sitten ottaa... Kääpiörasborat olisivat ihanaisia, mutta niitäkään ei taideta myydä tuntemissani paikoissa.
-
Tallulah
- Senior Member

Veikkaan altaasi mitoiksi 80 x 40 x 40.Chrystal kirjoitti:Akvaario on pituudeltaan noin jalan mittanen, eli melkein metri.
Hiekkaa voi ostaa vaikka rautakaupasta (K-rauta, Starkki, Biltema jne.).Chrystal kirjoitti:Lähin akvaariokauppa on puolen tunnin ajomatkan päässä kotikylästäni, mutta sekään ei kalastoiltaan/palvelultaan/akvaarionhoidoltaan ole mikään kehuttava... En ole ainakaan nähnyt siellä myytävän edes hiekkaa.
Tuo riippuu niin paljon mausta. Toiset tykkäävät Reporangasta, toiset Faunattaresta. Joku taas pitää jostain "ei-ketju-liikkeestä", toisille taas on aivan sama, missä asioivat. Hyvä liike on sellainen, jossa neuvotaa, tiedetään ja ennen kaikkea varmistetaan myytäville eläimille hyvät olot.Chrystal kirjoitti:Mikä liike olisi hyvä?
Karttulehteä voivat ehkä tilata johonkin Kuopion liikkeeseen. Jaksatko kovettaa noille milleille veden? Joudut siis "läträämään" kipsin tms. aineen kanssa, jotta kaloille vesi olisi sopivaa.Chrystal kirjoitti:Niin, ja kun meille on n. kk päästä tulossa se pikkuakva(54 l), niin pitäisikö minun niitä milliksiä sitten ottaa... Kääpiörasborat olisivat ihanaisia, mutta niitäkään ei taideta myydä tuntemissani paikoissa.
Tutkipa seuraavia sivuja:
Helsingin Akvaariokeskus
Faunatar
Netistä löytyy myös paljon muita akvaarioaiheisia sivustoja.
Sitten tuossa aikani kuluksi mietiskelin sinulle seuraavanlaisia kaloja:
- Kirsikkabarbiparvi: pH 6,5–7,5, lämpötila 23–26 °C, veden kovuus pehmeä tai keskikova
- Timanttikirjoahvenpari/-haaremi: pH 6,0–7,5, lämpötila 23–27 °C, vesi mieluiten pehmeää (dH alle 10)
- jotain pohjalle
Kuulostaisiko mikään biotooppi mukavalta? Biotooppi tarkoittaa siis sitä, että kalat ja kasvit ovat suurinpiirtein samoilta alueilta kotoisin (vaikkapa Aasiasta, Etelä-Amerikasta jne.) ja vedenlaatu olisi mahdollisimman lähelle kalojen/kasvien alkuperäistä asuinympäristöä.
-
Wyrda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
^Biotooppiakvaario taitaa muuten olla nimenomaan sellainen että lajit (sekä kalat että kasvit) ovat samoilta paikoilta, eivät "suurinpiirtein samoilta alueilta". Eli mahdollisimman suora jäljitelmä jostain biotoopista, vaikkapa Itämeren hiekkapohjaisilta alueilta tai jostakin Malesian mustan veden joesta. (Ja siis biotooppi on tarkalleen ottaen se alue siellä jossain, esim. Etelä-Amerikassa, vaikka sitä käytetäänkin myös puhuttaessa akvaariosta joka jäljittelee biotooppia.)
Geotoopissa sitten lajit ovat samalta mantereelta.
Vaikka totta on että yleensä noita käsitteitä käytetään aika erilaisissa merkityksissä.
OT.
Geotoopissa sitten lajit ovat samalta mantereelta.
Vaikka totta on että yleensä noita käsitteitä käytetään aika erilaisissa merkityksissä.
OT.
-
Chrystal
- Member

Kävin tuolla Hesan akvaariokeskuksen sivuilla ja kääk, miten upeita nuo milliskoiraat oikeasti ovatkaan! Olen aina luullut, että ne ovat muuten harmaita, mutta pyrstö vain on oranssi tai joku tylsänvärinen... timanttikirjoahvenkin olisi varmasti ihana, mutta onkohan sä tällaiselle kakaralle liian vaativa...
Jos otan miljoonakaloja/jotain muita kovanveden kaloja siihen pieneen tulevaan, niin kuinkahan paljon sitä kipsiä/ruokasoodaa pitäisi laittaa? Ja jos otan milliksiä, niin voisinkohan ottaa myös muutaman mollin?
Niin, ja olen minä sitä biotooppiakin vähän ajatellut.... Mutta kaloja ja kasveja on vaan tosi hankala löytää. Nyt tällä hetkellä kiikarissa ovat vedensuosikki ja karttulehti. Hohhoijaa.
Niin, ja olen minä sitä biotooppiakin vähän ajatellut.... Mutta kaloja ja kasveja on vaan tosi hankala löytää. Nyt tällä hetkellä kiikarissa ovat vedensuosikki ja karttulehti. Hohhoijaa.
-
Wyrda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Biotoopin rakentaminen (tai siis sen suunnittelu) on loppujen lopuksi aikaavievää ja hankalaa puuhaa...
nimim. Betta imbelliksille ja kääpiörasboroille mustan veden biotooppia suunnitteleva....
Tietoa löytyy aika hankalasti, parhaita ovat yleensä harrastajien tekemät kalanpyydystysretkikertomukset joista löytyy usein kunkin pyyntipaikan paikan vesiarvot, lajit mitä saatiin ja joskus jopa kasvilajejakin (tämä vaatii siis jonkunlaista enganninkielen taitamista että saa edes jotain selville tekstistä).
Kalasto on yleensä helpompi suunnitella, mutta noista matkakertomuksista satunnaisesti löytyviä kasvilajeja ei välttämättä akvaariokaupoista löydy.
Mutta itse tykkään että ainakin kalalajit ovat samoilta alueilta/maaosasta ja samanlaisista elinympäristöistä. Toisaalta tarkan biotoopin suunnittelu on osaltaan mielenkiintoista, samoin kalojen seuraaminen niille mahdollisimman luonnollisessa ympäristössä. Tässäkin asiassa on siis monta eri puolta.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
nimim. Betta imbelliksille ja kääpiörasboroille mustan veden biotooppia suunnitteleva....
Tietoa löytyy aika hankalasti, parhaita ovat yleensä harrastajien tekemät kalanpyydystysretkikertomukset joista löytyy usein kunkin pyyntipaikan paikan vesiarvot, lajit mitä saatiin ja joskus jopa kasvilajejakin (tämä vaatii siis jonkunlaista enganninkielen taitamista että saa edes jotain selville tekstistä).
Kalasto on yleensä helpompi suunnitella, mutta noista matkakertomuksista satunnaisesti löytyviä kasvilajeja ei välttämättä akvaariokaupoista löydy.
Mutta itse tykkään että ainakin kalalajit ovat samoilta alueilta/maaosasta ja samanlaisista elinympäristöistä. Toisaalta tarkan biotoopin suunnittelu on osaltaan mielenkiintoista, samoin kalojen seuraaminen niille mahdollisimman luonnollisessa ympäristössä. Tässäkin asiassa on siis monta eri puolta.
-
Tallulah
- Senior Member

En usko, että timanttikirjot ovat kakarallekaan liian vaativia.
Itsellä ei ole kokemusta kovan veden kaloista, joten en tiedä sen tarkemmin veden kovettamisesta. Mutta mitä noita keskusteluja olen täällä lukenut, olen saanut sen kuvan, että oikeaa määrää kipsiä tms. ei löydä, kuin kokeilemalla. Tästä sinun täytyy kysellä joltain paremmin tietävältä, vaikkapa tuolta hammaskarppi-puolelta.
Meillä itsellä (tästä nyt joku saa slaagin, kohtauksen, sydärin jne.) 128 litraisessa on kaksi timanttikoirasta (samasta poikueesta), 10 safiiritetraa, 10 täplämonnista sekä kaksi nuolimonnia eli ottoa. Ihan rehellisesti sanoen ei olla juurikaan selvitelty ko. kalojen vesivaatimuksia, mutta (tähänkin joku puuttuu) kyllä kalat viihtyvät: ovat virkeitä, monniset kutevat jne.
Meillä itsellä (tästä nyt joku saa slaagin, kohtauksen, sydärin jne.) 128 litraisessa on kaksi timanttikoirasta (samasta poikueesta), 10 safiiritetraa, 10 täplämonnista sekä kaksi nuolimonnia eli ottoa. Ihan rehellisesti sanoen ei olla juurikaan selvitelty ko. kalojen vesivaatimuksia, mutta (tähänkin joku puuttuu) kyllä kalat viihtyvät: ovat virkeitä, monniset kutevat jne.
-
Chrystal
- Member

-
Tallulah
- Senior Member

Ei niitä oikein voi noin pieneen ottaa. Safiiritetrat kun kasvavat aika isoiksi (Faunattaren sivuilla ilmoitettu 8 cm). No seeprojen tilalle niitä voisit ottaa, onhan niitä meilläkin.Chrystal kirjoitti:Oi miten ihania nuo safiiritetrat! Voisikohan niitä ottaa siihen 54 litraiseen taikka, jos luovun seeproista, niin niiden tilalle?
Sanotaan näin, että ehkä 128 litrainen on vähän nafti tuollaiselle parvelle safiiritetroja, kuin esim. meillä (10 pyrstöä), mutta kyllä ne mielestäni menevät. Enemmän niitä ei kyllä voi hankkia tuon kokoiseen. Aiemmin meillä oli niitä viisi, mutta kun hankittiin viisi lisää, kalojen vilkkaus kasvoi kummasti. Ovat hemmetin ahneita, joten täytyy pitää huoli, että myös muut kalat saavat sapuskaa.
-
Chrystal
- Member

Hm... Jos en sitten ottaisi kun joutuu kuitenkin etsimään niitä ihan hulluna...
Niin, mitä kaloja ehdottaisitte siihen tulevaan pikkukippoon? Katsomme vielä, että olisiko siellä kaupassa 60-litraisia mutta jos ei ole niin sitten ei auta kuin tyytyä 54-litraiseen. Voisikohan niitä mustaneoneita kuitenkin ottaa, koska eihän siinä ole kuin 6 litraa väliä 60 litraan...?
Niin, mitä kaloja ehdottaisitte siihen tulevaan pikkukippoon? Katsomme vielä, että olisiko siellä kaupassa 60-litraisia mutta jos ei ole niin sitten ei auta kuin tyytyä 54-litraiseen. Voisikohan niitä mustaneoneita kuitenkin ottaa, koska eihän siinä ole kuin 6 litraa väliä 60 litraan...?