Jaavansammal takataustana

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Hermen kirjoitti:
Poppeli kirjoitti: Hermen Olisiko sinulla mahdollista laittaa kuvia projektisi edistymisestä? Kerro ainakin sanoin, että miten etenee ja tuliko siitä hyvä. Malttamattomana odotan oman (saman) projektin alkamista :)
Kiitos Poppeli, nyt sain vihdoin inspiraation tehdä omat kotisivut. :) Mie laitan sinne kertomusta tästä projektista ym.
Hieno homma! Minullakin edessä muutama projekti, joita meinasin sitten kuvata. Sen verran arka kuiten olen, etten niitä nettiin viitsi laittaa :roll: . Kiva on kuiten lukea ja katsella muiden tekosia.
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

No nyt sain kotisivut jonkinlaiseen jamaan ja sammaltaustan ohjeet+kokemukset kirjoittelun ainakin alkuun. Tänään ajattelin saattaa tuon projektin loppuun ja kirjoitella lisää tuonne sivuille. [;)]
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Mulla on tuo jaavansammal tausta ollut tuolla akvaariossa 3-4 viikkoa ja kasvua on jo näkyvissä :) . http://kuvablogi.com/nayta/494515/ Tuossa on linkki siihen kuvaan, joka on otettu akvaarion päätylasin läpi.
Tässä kuvassa se sammalseinä on kuvattuna etupuolelta http://kuvablogi.com/nayta/491831/ .
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiva nähdä kuviakin :)
Hermen myös valmiista sammaltaustasta olisi kiva nähdä kuva, nyt ja sitten kun on kasvanut enemmän. Minkälaisissa lämpötiloissa olette saaneet sammaleen kasvamaan? Onko ihan turha yrittää kiekkoaltaaseen mitään sammalta laittaa, onko siis liian lämmin (29-30)?
Kissanhiekka, tuollaista verkkoa oli myynnissä k-raudassa, mutta se oli pintakäsiteltyä enkä sen takia uskaltanut ostaa. Mitä omasi on?
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Olen myös koittanut etsiä tuollaista verkkoa joka puolelta, mutta ei mistää löydy. Raision Plantagenista kävin kyselemässä köynnösverkkoa, mutta ei kuulema ole valikoimissa lainkaan...aika outoa :roll:
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Itse tein niin, että laitoin hyttysverkkoa taakse ja sipuliverkkoa eteen. Sitten neuloin siimalla sipuliverkon hyttysverkkoon kiinni. Väliin laitoin pelliaa ja sammalta. Koitan näin ohjata kasveja kasvamaan nimenomaan eteenpäin, takana kun piilossa suodatin. Itse en tehnyt kokoseinää, vaan nimenomaan vain suodattimen piilottajan. Saa nähdä mitä siitäkin tulee :roll: .
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Poppeli kirjoitti:Kiva nähdä kuviakin :)
Hermen myös valmiista sammaltaustasta olisi kiva nähdä kuva, nyt ja sitten kun on kasvanut enemmän. Minkälaisissa lämpötiloissa olette saaneet sammaleen kasvamaan? Onko ihan turha yrittää kiekkoaltaaseen mitään sammalta laittaa, onko siis liian lämmin (29-30)?
Saukonsammalseinä

Itse akvaario on kyllä muuttunut, mutta sammalseinä on suunnilleen samannäköinen.

En usko että on toivoton yritys tuossakaan lämmössä, minulla on noin 26*C
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

g.rosea kirjoitti:
Poppeli kirjoitti:Kiva nähdä kuviakin :)
Saukonsammalseinä

Itse akvaario on kyllä muuttunut, mutta sammalseinä on suunnilleen samannäköinen.

En usko että on toivoton yritys tuossakaan lämmössä, minulla on noin 26*C
Enpä ole ikinä kuullutkaan saukonsammaleesta 8O . Eikä muuten google antanut mitään tietoa, mikähän on tuon hienompi nimi? Jostain vain olen lukenut että sammal tummuu liian lämpimässä. Taistelukala altaassa jossa 28 astetta se kyllä menestyy (niin teki papukaijanlehtikin) mutta ainakin papukaija rusahti (=muuttui ruskeaksi) kun laitto kiekkolaan.
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Poppeli kirjoitti:
Enpä ole ikinä kuullutkaan saukonsammaleesta 8O . Eikä muuten google antanut mitään tietoa, mikähän on tuon hienompi nimi?
Leptodictium riparium.
Hermen
Senior Member
Senior Member

No nyt se sitten on valmis. Joo, voin laittaa uuden kuvan esim. 2 kk päästä, jolloin sammal on toivottavasti vähän kasvanut.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Minä ostin tuon oman verkkoni Lahden Plantagenista ja aika oudolta kuulostaa, että saman ketjun liikkeissä ei ole tuota, kun tuo on kuitenkin aika perustavaraa puutarhanhoitojutuissa. Itsekkin muoviverkkoa etsiskelin viime talvena, eikä sitä meinannut löytyä mistään.
mik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mik »

^Missäköhän tuo Lahden Plantagen sijaitsee? Plantagenin sivuilla osoitteena on Laatukaari 1, mutta esim. Eniron kartta ei tunne ko. osoitetta. Missäpäin Lahtea on?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Se on siinä Renkomäen ABC vieressä. Kuukausi sitten tuon ostin ja oli muistaakseni viimeinen rulla. Saattaa olla ehkä tullut lisää.
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Kysyn nyt tässä samalla ihan vähän aiheesta poiketen, että mahtaakohan jaavansammal säilyä ämpärissä joitakin päiviä?
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Hyvin säilyy, täällä säilyi ainakin viikon kevyesti.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kävin tänään ostamassa rautakaupasta vihreää muovista itikkaverkkoa, ja kysyisin seuraavaa. Eli voinko laittaa tuota jaavansammalta sinne verkonpuoliskojen väliin, vai tökinkö jollakin tikulla verkon reikiin päältä päin?
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Väliin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Mahtuuko se sammal kasvamaan, jos sen laittaa sen vihreen hyttysverkon väliinn kun ne reijät on niin pienet?
g.rosea
Senior Member
Senior Member

miljoonakala84 kirjoitti:Mahtuuko se sammal kasvamaan, jos sen laittaa sen vihreen hyttysverkon väliinn kun ne reijät on niin pienet?
Itse käyttäisin mieluummin vaikka sitä porkkanaverkkoa (vai mitälie?), kyllähän jollakin oli hyttysverkollakin onnistunut mutta suosisin kuitenkin tuota mitälie.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Ai, mutta en oikeen voi enää sitä verkkoa ostaa kun tuli hommattua tuota itikka verkkoo hirmu rulla. [:I] Pitää laittaa siihen verkon väliin, ja vetää jollakin kapealla virkkuukoukulla niistä reijistä läpi.
Hermen
Senior Member
Senior Member

Tee niinkuin minä tein: http://hermen.suntuubi.com/?cat=14

Itikkaverkkoa, mutta hieman tuunattua. Toimi hyvin kunnes kyllästyin. Tausta kun ei näkynyt enää ollenkaan muun kasvillisuuden alta. [:I]
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Ite meinasin tehdä tuon sammal jutskan, akvaarion sivulasiin. [;)]
Miten noista reijistä saa noin tasaset, mittaanko viivottimella?
Pitääkö nuo reijät tehdä molempien verkonpuoliskojen läpi?
Hermen
Senior Member
Senior Member

Rei'istä saa tasaiset, kun leikkaa niiden verkon reikien mukaan. Vaikea selittää... :roll: No siis periaatteessa riittää, että leikkaa vain toisesta puolesta tuollaisen. Niin mie tein. Kun kukaanhan ei katso, että minkä nälöinen se sammalmatto on takaa päin. Imukupitkin saa helpommin kiinni, kun on eheä pinta.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Ja voihan pömppä, ei tullu tuosta sammal jutusta yhtään mitään :roll:, pitää kehitellä sille sammaleelle jotain muuta käyttöä.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Tee vaikka sammal kiviä [;)] ! Tai kiinnitä sitä vaikka kantoon tms.!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”