Aquael unifilter uv

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Junttis kirjoitti: Imukupit eivät jaksa pitää ainakaan tuota isointa mallia lasissa kiinni, vaan suodatin löytyy muutaman päivän välein pohjalta. Lisäksi tuo suodatinosa missä nuo suodatimateriaalit ovat , painaa aivan liikaa ja suodatinosa irtoaa pumpusta ja tippuu taas altaan pohjalle.
Imukupithan on tarkoitus yhdistää mukana tulevaan koukkuripustukseen niin suodatin ei tippuile. Jos sitten suodatinkori on löysä niin...

...olikos se puolalainen?

Mutta eipä, ennen mulla oli jostain saatu vanhanmallinen aquael, se oli täys romu eikä kierrättänyt vettä oikein ollenkaan. Muutoinhan tuossa aquael-paketissa olisi ideaa kehitettäväksi: UV, mekaaninen ja biologinen suodatus samassa sisäsuodattimessa.
Minä juon nyt kahvia!
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Hommasin kanssa tonnisen UV pulputtimen. Tuntuu olevan Ok.

UV ledeistä löysin infon, että teho puolittuu kolmessa vuodessa. Että ihan Ok käyttöikä. Hintaero normi tonniseen taisi olla 15eur. Ja erona ilmeisesti ainoastaan ledit, että saapi nuo nyt siinä loistaa 15 euron hintaan jonkun vuoden. Jos vaikka hyötyäkin olisi. Paha sanoa, kun pitäisi verrata ilman UV lamppuja olevaan malliin samoissa olosuhteissa..

Minulla imukupit hyvät, laitoin kyllä koukun lisäksi koska tonninen jo painaa hiukan. Hyvä puoli kanssa, että suodatin nousee telineestä aika kätsysti ja muutekin suht näppärä putsattava.

Tarvikkeena saisi ilmeisesti lisäpaloja biologiselle massalla. Yksi kotelo keramiikalle mukana.

Jep. Ilmoitan viiden vuoden kuluttua kommentit kestävyydestä 8O Ennemmin jos negatiivista palautetta :D
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Reetta J. kirjoitti:Mulla paloi "sininen valo" tasan kolme päivää eikä ole sen jälkeen toiminut... Mutta eipä tuo mua haittaa, lähinnä vaan halvan ja hyvä suodattimen halusin ja sellaisen sain :)
Vedestä pois ottaessa pitää piettää minun kiinni suodattimen alaosasta, silloin saattaa irrota mootoriosasta. Muuten pysyvät kiinni hyvin toisissaan ja imukupit on tiukasti lasissa kiinni.
Joo, eipä pala enää minun suodattimessakaan valo, eikä ole kuin vajaa 4 kk ja en tiedä kuinka kauan on ollut pimeänä, kun ei sitä oikein valoisalla sitä sinivaloa näe.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
try-out
Senior Member
Senior Member

marinum kirjoitti:
Reetta J. kirjoitti:Mulla paloi "sininen valo" tasan kolme päivää eikä ole sen jälkeen toiminut... Mutta eipä tuo mua haittaa, lähinnä vaan halvan ja hyvä suodattimen halusin ja sellaisen sain :)
Vedestä pois ottaessa pitää piettää minun kiinni suodattimen alaosasta, silloin saattaa irrota mootoriosasta. Muuten pysyvät kiinni hyvin toisissaan ja imukupit on tiukasti lasissa kiinni.
Joo, eipä pala enää minun suodattimessakaan valo, eikä ole kuin vajaa 4 kk ja en tiedä kuinka kauan on ollut pimeänä, kun ei sitä oikein valoisalla sitä sinivaloa näe.
Olisiko teillä niin sanotut maanantai kappaleet :mrgreen:

Noh. Itse veisin kyllä takuuseen jos takuun aikana täysin pimenee. Valmistaja kuitenkin veloittaa noista UV ledeistä (juurikin myyntihinnassa reilu 15e). Vaikka noita ei tarvi, ei kannata tukea valmistajaa hyväksymällä moinen lisärahastus ei toimivasta osasta.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Nostelen tätä ketjua ylöspäin kyselläkseni miten kasvit ovat tuota aquaelin uv-suodatinta jatkuvasti käyttäneillä menestyneet? Tilasin itse tuon 500-mallin, sillä auringonvalo lisääntyy ja akvaario on pakko pitää paikassa mihin osuu myös jonkin verran aurinkoa (=vihersamennusriski). Entä onko teillä muiden kuin keijulevien määrä vähentynyt? Tuohan tappaa varmaan niitä levien itiöitäkin vedestä eli luulisi että voi olla vaikutus muihinkin leviin.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Mun on ihan pakko kehua: uv-suodatin on ollut pari päivää altaassa (mihin osuu valoa ikkunasta ja nyt ei ole verhotkaan edessä) ja vesi on kristallinkirkas! Eikä enää läträämistä ravinnetasapainojen ja samennusten kanssa :D

Sitäpaitsi tuo aquael on tosi hyvä hiilarin aktiivilevitin! Ei ihan yhtä tehokas (+tappava) kuin eräs toinen saman valmistajan malli, mutta saa kasvit kuplimaan.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mut saamari joo, tilasin TetraTec IN1000 tietämättömyytäni ja helkkari, vaikka on toisena sisäsuodattimena 360 altaassa, niin parissa päivässä tukossa. Ei tarvi kun muutama kasvinriekale.

No sitten lähikaupaan ja sieltä AquaEl Unifilter 1000 ilman UV:tä. Nyt sattu hyvä kappale: korit pysyy napakasti kiinni jopa vedenvaihtojen aikana.

Etuinahan tässä on: 1) suodatinmateriaalin muotoilusta johtuen tukkeutuu melko hitaasti, sekä 2) erittäin pieni veden sisäänottoaukko saa aikaan imun, joka imee erittäin tehokkaasti isojakin roskia vedestä.

Miinuksena 1) ilmeinen kappaleittainen laadunvaihtelu, sekä 2) typerä ripustinmekanismi.

Eli hyvä hinta/laatusuhde, mutta muutamalla pikku parannuksella sais jo ykkösluokan pelin...
Minä juon nyt kahvia!
Felis
Junior Member
Junior Member

Re: Aquael unifilter uv

Viesti Kirjoittaja Felis »

Nostelen ja kyselen, että kuinkas ovat Aquaelit toimineet ja kestäneet?
Harkinnassa tuonne 325L lisä-, roskankerääjä- ja kevätauringon alkaessa paistella, leväntappajasuodattimeksi.
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
try-out
Senior Member
Senior Member

Felis kirjoitti: Nostelen ja kyselen, että kuinkas ovat Aquaelit toimineet ja kestäneet?
lisä-, roskankerääjä- leväntappajasuodattimeksi.
Kestänythän tuo on. Mutta ei se aivan ehdoton leväntappaja ole, en mahdottomia laske ledin varaan. Eli ei tälläkään suodattimella aivan kaikki hoidu kuin ajatus. Mutta keskimäärin loisto kapistus juu, ja ei ainakaan aivan heti tukkeudu. Itsellä kerran päässyt vauhti ehkä hiipumaan, mutta putsaukset venyykin itsellä välillä kuukausiin.

Eli lisänä loistava, roskankerääjänä hyvä ja leväntappajana ?, hankala sanoa miten paljon led todella vaikuttaa. Ei ainakaan tuhoa jos levät jo levinnyt, mutta voi edesauttaa, että uutta levää ei aivan niin leviä kuin ilman lediä. Mutta ennemmin hyötyä kuin haittaa UV ledistäkin sanoisin.
Niina80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Mulla on myös ollut 140 litraisessa aquaelin 750 uv-versio. Altaassa ei kyllä ollut tuon suodattimen käytön aikana mitään leviä ja kasvit kasvoivat hyvin. Kuten tuossa aiemmassa viestissä tuli ilmi, niin ei kyllä välttämättä tehoa, jos allas jo on ihan täynnä jotain levää tai esim. vihersamennusta, mutta näiden ennaltaehkäisyyn ehkäpä vaikuttaa?
Felis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felis »

Kiitokset pikaisista vastauksista :D . Pääasiallisin tehtävä tuolla olisikin olla roskankerääjä ja lisäsuodatin. Suurempia ongelmia ei levien kanssa ole enää ollut (hakkaa pöydänkantta rystyset punaisina), mutta tuo kevät- ja kesäaurinko _saattaa_ joskus yritää tehdä tepposet, joten kivahan se olisi, että voisi edes hieman ehkäistä. Alunperin tutkailinkin muunlaisia roskankerääjiä, mutta kun tuo ei ole maailmojakaatavan hintainen, niin mikä ettei sitä uv-systeemiäkin testaisi.
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
sani
Advanced Member
Advanced Member

Miten ihmisillä on mennyt näiden aquaelin uv-suodattimien kanssa? Sain omaan altaaseen kevätvalon lisääntymisen vuoksi taas kerran vihersamennuksen (altaaseen pääsee tosi paljon luonnonvaloa jota ei oikein voi estää). Otin sitten kaapista tuon aquaelin uv-suodattimen ja kappas, sepä ei ensin toiminutkaan. Väkersin sen kanssa aikani ennenkuin pumppu suostui lähtemään käyntiin. Nyt saa todella testata sen tehot eli poistaako se kunnon vihersamennuksen altaasta ja pitää veden taas kirkkaana. Vuorokauden se on tuolla ollut. Raportoin myöhemmin miten samennuksen käy.
sani
Advanced Member
Advanced Member

sani kirjoitti: Nyt saa todella testata sen tehot eli poistaako se kunnon vihersamennuksen altaasta ja pitää veden taas kirkkaana. Vuorokauden se on tuolla ollut. Raportoin myöhemmin miten samennuksen käy.
Ja sitten raporttia: samennus ei hävinnyt mihinkään ja nyt kippaan tuonne junglen poretabletteja jotta pääsen samennuksesta eroon... On hiukan hankalaa kun allasta pitää peitellä luonnonvalon vuoksi (kattoikkunoihin en saa edes verhoja :frown: ). En tiedä miksei tuo uv toimi kuten vuosi sitten. Tehonkaan ei vielä luulisi heikenneen koska suodatin on ollut yhteensä vain pari kk käytössä. Pitää varmaan hankkia joku muu uv-systeemi jos aikoo pitää altaan olkkarissa jatkossakin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

FishFinger kirjoitti:
Junttis kirjoitti:Minulla on ollut nyt reilun viikon käytössä tuo aquael UV1000. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä peliltä hintaansa nähden, mutta miinuksia minulta tulee ainakin imukupeista sekä suodatinosan painavuudesta.

Imukupit eivät jaksa pitää ainakaan tuota isointa mallia lasissa kiinni, vaan suodatin löytyy muutaman päivän välein pohjalta. Lisäksi tuo suodatinosa missä nuo suodatimateriaalit ovat , painaa aivan liikaa ja suodatinosa irtoaa pumpusta ja tippuu taas altaan pohjalle.

Muuten kyllä vaikuttaa ihan toimivalta peliltä.
Minulla taas todella pitävät imukupit.
marinum kirjoitti:Niin täälläkin on tosi löysä tuo kotelon kiinnitys ihan uutena jo.
Siis tuossa pienimmässä 500 mallissakin.
...ja kotelokin tiukka on.

Suodatin ollut nyt nelisen tuntia käytössä ja silmään pisti ainakin todella hyvä ilmastus. Kun kumiputken kytkee siihen roottorikannen aukkoon niin suodatin puskee todella hienoa, lähes sumumaista kuplaa. Saattaisi olla, että suodatin todella ilmastaa vettä...?
Itse ostin tänään Aquael unifilter 1000 uv:n. Kohta pistän akvaariooni pörräämään. Havaitsin ostaneeni edullisesti luultavasti vanhan version, jossa on 2 lediä eikä 4. Onko jollain kokemusta lisäosasta, jonka voi kiinnittää Aquaelin vastaavaan malliin, jossa ei ole UV-modulia. Voiko vanhaan 2 ledin malliin liittää tuon lisäosan (Power UV)? Tulisiko sitten viritelmään 2+4 lediä ja ylimääräinen virtapiuha, jolla saa 4 lediä toimimaan milloin haluaa? Harmittaa nimittäin, että minulla ei ole uutta mallia, jossa on tuo 4 ledin setti. En pahemmin luota 2 ledin potkuun tuhota leviä ja bakteereja. Yritin etsiä myös mistä niitä saisi....
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

MIllä h*lvetin konstilla tuo ledien ja roottorin päällä oleva suoja saadaan irti? Itse olen koittanut repiä sitä kuukausikaupalla vielä siinä onnistumatta. Ois ihan kiva putsata roottoripesäkin välillä...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Elena_ kirjoitti:MIllä h*lvetin konstilla tuo ledien ja roottorin päällä oleva suoja saadaan irti? Itse olen koittanut repiä sitä kuukausikaupalla vielä siinä onnistumatta. Ois ihan kiva putsata roottoripesäkin välillä...
Mikäli oikein muistan kun kyhäsin kokoon, niin pyöritin kyljessä olevaa kantta ja vetäisin. Näkyi led ja muistaakseni myös propeli... en just nyt jaksa avata sitä. Led-kansi ainakin aukesi hieman pyörittämällä. Painoin aluksi jotain napikkaa siitä kyljestä alas, mutten huomannut muun kuin pyörittämisen auttavan ja avautui helposti.

-----------------------------

Aquael Unifilter 1000 sitten pistetty kokoon ja toiminnasta. Hieman hepponen vaikutelma jäi. Tarkoitus oli saada se 200 l akvaariooni keräämään roskia ja erityisesti hieman auttamaan lievässä vihersamennuksessa. Katsotaan miten selviää hommasta. Hieman harmittamaan jäi, että siinä on vain 2 lediä odottamani 4 sijaan (uudessa mallissa 4). Kova ilmastus ainakin siinä on ja veden kierrätys. Onneksi on tehokas ulkosuodatin pääsuodattimena.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

On koitettu kiertää ja vääntää omin ja poikaystävän voimin ja työkaluja apuna käyttäen mutta tuloksetta.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Elena_ kirjoitti:On koitettu kiertää ja vääntää omin ja poikaystävän voimin ja työkaluja apuna käyttäen mutta tuloksetta.
Outo juttu. Katso vielä sitä vipua/nappulaa, joka on siinä kyljessä. Lienee joku lukon tapainen ja sitten kierrät kantta. Voimaa en suosittele pahemmin käyttämään :)
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Onkohan tästä kapistuksesta mitään hyötyä vihersamennuksen poistossa? Jos runsaat vedenvaihdot yhdistää tuohon suodattimeen niin saako veden kirkkaaksi? Pelkät vedenvaihdot ei tunnu auttavan eikä ihan kaikkeakaan voi joka päivä vaihtaa ettei asukit kärsi. Pimennystä en uskalla tehdä, valoa olen kyllä vähentänyt, koska pelkään kasvien kuolevan...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Mervi* kirjoitti:Onkohan tästä kapistuksesta mitään hyötyä vihersamennuksen poistossa? Jos runsaat vedenvaihdot yhdistää tuohon suodattimeen niin saako veden kirkkaaksi? Pelkät vedenvaihdot ei tunnu auttavan eikä ihan kaikkeakaan voi joka päivä vaihtaa ettei asukit kärsi. Pimennystä en uskalla tehdä, valoa olen kyllä vähentänyt, koska pelkään kasvien kuolevan...
Luulen vahvasti, että tuo kapistus on hyvä ennaltaehkäisy, mutta ongelmaa se ei poista. Jos paha vihersamennus on, niin silloin uv-sterilisaattori. Jos ostaisit kyseisen laitteen, varmista, että uusin versio, jossa 4 ledia (vanhassa versiossa 2). Ostin sellaisen akvakeskuksesta melko halvalla, mutta siinä on 2 lediä. Tosin lisäosana saa 4 lediä lisää ==> tulisi yhteensä 6 lediä ja teho voisi olla parempi.

Suosittelisin tarkistamaan valaisun pituuden (ei yli 12 h) sekä CO2-pitoisuuden, että kasvit saavat co2 riittävästi ja voivat hyvin.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Epäilen, että auringonvalo on syypää tähän viherrykseen, koska kahdesta ikkunasta pääsee valo altaaseen. Verhot on kyllä kiinni, mutta silti se valo pyrkii vaaleiden verhojen läpi.
Ensi kuussa vaihtuu uudet ikkunat ja niissä on sälekaihtimet, joten niillä saa auringon valon suljettua pihalle.

Valaisuaikaa lyhensin siten, että ensin palaa 4h, sitten 2h pimeää ja taas 4h päällä.

Menin jo tilaamaan tuon suodattimen ja siinä on kaksi lediä :( Pitääpäs etsiä se lisäosakin tuohon jos se sitten tulevaisuudessa ehkäisee viherrystä, mikäli pääsen tästä nyt eroon muutoin. En tosiaan henno sijoittaa satoja euroja sterilisaattoreihin...

Harmi, kun juuri sain altaan mukavan näköiseksi ja kasvitkin alkoi kukoistaa niin johan iski ongelma :(
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Mervi* kirjoitti:Epäilen, että auringonvalo on syypää tähän viherrykseen, koska kahdesta ikkunasta pääsee valo altaaseen. Verhot on kyllä kiinni, mutta silti se valo pyrkii vaaleiden verhojen läpi.
Ensi kuussa vaihtuu uudet ikkunat ja niissä on sälekaihtimet, joten niillä saa auringon valon suljettua pihalle.

Valaisuaikaa lyhensin siten, että ensin palaa 4h, sitten 2h pimeää ja taas 4h päällä.

Menin jo tilaamaan tuon suodattimen ja siinä on kaksi lediä :( Pitääpäs etsiä se lisäosakin tuohon jos se sitten tulevaisuudessa ehkäisee viherrystä, mikäli pääsen tästä nyt eroon muutoin. En tosiaan henno sijoittaa satoja euroja sterilisaattoreihin...

Harmi, kun juuri sain altaan mukavan näköiseksi ja kasvitkin alkoi kukoistaa niin johan iski ongelma :(
No, se suodatin toimii myös tavallisena apusuodattimena. Joo, tuo muualta tuleva valo voi tosiaan aiheuttaa vihersamennuksen. Lisäosa maksaa akvaariokeskuksessa 35 egeä, joten ei mikään kauhean paha hinta. Mutta jospa sälekaihtimet jo tehoavat. Mittasin ph:takin. Liian korkea ph voi aiheuttaa myös vihersamennusta. Nyt se on 7 pintaan. Sain sen hiilarilevittimellä matalammalle.
elinavee
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja elinavee »

...ajankohtaista näin keväällä....

Eli, mitä olette mieltä kyseisestä uv suodattimesta? (uusi malli Aquael unifilter uv 1000 on 4 ledillä ja hinta noin 58,-)

Olisi todella huippua jos tällainen värkki toimisi ja voisi kirkastaa vihersamennuksesta keväisin kärsivän akvaarioni! Katselin muitakin uv- suodattimia, mutta löytämäni mallit olivat ulkosuodattimeen putkiin kiinnitettäviä malleja. Eli tämä kyseinen vehje olisi siinäkin mielessä oikein hyvä että toimisi ylimääräisenä sisäsuodattimena ja lisänä tuo uv-osasto. Eli kysyisin, onko tuommoinen kannattava hankinta ja toimivatko neljän ledin uv-valot? ja onko toivoa vihersamennuksen häipymisestä? :cry:
200L seurala pikkuisille kaloille: ottoja, piikkisilmiä, kardinaalitetroja, betta coccina taistelijoita
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Tai sitten kerralla johonkin toimivaan, lampulla eikä ledillä varustettuun versioon. Ulkosuodattimina saa kätevästi aquael unimax 150 + UV sisälle tai sitten Seran 130 UV tms. En nyt ota kantaa hintaan, ilmaisia lounaita kun yleensä ei ole.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”