Ruminta akvaariossa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kaikki räikeän väriset muovihökötykset, leväiset muovikasvit sekä sairaiksi jalostetut kalat. Kirkkaan väriset tai käyttäytymistä haittaamattomalla tavalla huntueväiset kalat ovat vielä ok, mutta kaikki pallomollit, jättieväiset miljoonakalat, mulkosilmäkultakalat jne. 8O
Samoin rumaa on se, että akvaario on selvästi huonosti hoidettu: sisustamaton, lähes kasviton purkki jossa liikaa/liian isoja kaloja.

Omista altaistani ällöttävin näky (ja haju) ilmeni eilen, kun kiskoin vuosia paikallaan olleen isokriinumin hiekasta ylös siirrettäväksi toiseen paikkaan. Sen juuret olivat paksuja ja juovikkaita kuin... kuin... suolet :roll: ja osa niistä oli mädäntyneitä, pehmeitä ja onttoja. Ja sipulia peitti omituinen höttöinen harmaa limakerros. Hiekasta sen alta nousi melkoisen hajuisia kuplia. Kummallista kyllä, kyseinen kasvi on kasvanut hyvin siitä huolimatta, että sen alusta oli moisessa kunnossa. :roll:
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Minua ottaa jo mainitun lisäksi päähän se, että vaikka akvaario olisi kaunis ja hyvin hoidettu, niin sitten loppu asunnosta onkin jotain ihan toista. Silloin se koko akvaario alkaa ottaa minua päähän ja haluaisin sensuroida sen sieltä. Olisi sitten kaikki sikolätti- tai huono maku -teemaan sopivaa.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

partis<3 kirjoitti:Minua ottaa jo mainitun lisäksi päähän se, että vaikka akvaario olisi kaunis ja hyvin hoidettu, niin sitten loppu asunnosta onkin jotain ihan toista. Silloin se koko akvaario alkaa ottaa minua päähän ja haluaisin sensuroida sen sieltä. Olisi sitten kaikki sikolätti- tai huono maku -teemaan sopivaa.
Musta tuntuu, että akvaariota jaksaa aina putsata ja puunata mut muuta kämppää ei. Opiskelijana hermot on välillä tosi kireellä, mut toi akvaario kyllä rauhoittaa kummasti!
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Muovikalat! Eräällä näitä oli akvaariossa ja hyi! Lisäksi sinilevä (enään en sitä toivottavasti nää akvaarioissani)! Lisäksi kalat jotka vievät SUUREN tilan koko akvaariosta!
540l, 180l ja Minttu-koira <3
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Kaikki luonnoton on ihan syvältä. Mieluiten akvaariossa sellaista, mitä löytyy myös luonnosta. Saviputket on siinä ja siinä, mutta niistäkin saisi hyvän toopin kun laittaisi vaan näitä ja kiviä yms., ei siis sekoittaisi luonnonmateriaaleja keskenään näiden kanssa.
Vihe90
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vihe90 »

Tämmöinen:
Kuva
Olen aina vihannut tota "leijonanharja"-muunnosta.
Kenen mielestä se voi olla hieno. :frown:
Channara
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Channara »

Se on kanssa ihan hirveen näköstä, kun jotkut äidit ostavat lapsilleen akvaarion. Sinne 20-litraiseen purkkiin laitetaan sitten karamellinvärinen sorapohja, no-fishing-kyltti, laivanhylky, tiikeribarbeja ja yksi lehtikala.
Kasvien virkaa toimittavat muovikasvit tai mehupillit.
Kuukauden päästä akvaario on levän peitossa, kun kukaan ei sitä hoida.
Itse en haluaisi mitään luonnotonta muovisälää minäkään. Luomuakvan kannalla olen, mutta mun mielestä kauneus on katsojan silmässä.

Jos akvaario on hyvin hoidettu, ja kalat sopivat kipon kokoon, niin ei haittaa vaikka siel olisi jotain muovisälää. Esim. pienelle lapselle voi olla jännää päästä itse sisustamaan akvaariota, ja valita koristeita ja kaloja ja kasveja. Tärkeäähän on se harrastaminen ja perheen kanssa yhdessä tekeminen. Kunhan ne vanhemmat on fiksuja ja vastuuntuntoisia, hoitavat akvaa lapsen kanssa ja eläimiä kunnioitetaan, ei se No Fishing -kyltti ketään haittaa.

PS. Ei. Mulla ei ole lapsia. ;)
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

:mrgreen: . Aloin katsella tänään omaa 200 litraista ja nyt vasta aukesivat silmät (olen jo pidempään miettinyt, mikä siellä häiritsee). Siellä on ollut koko ajan sellaista värillistä hiekkaa. Hiekkarakeita löytyy jokaista väriä. Nyt aukesivat silmät tätä aihetta lukiessa (parempi myöhään kuin ei milloinkaan [;)] )! Hain tänään hiekkakuopalta hiekkaa ja nyt on ilta mennyt hiekkaa pestessä. Jopas näyttää akvaariokin hienommalta.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Saviruukut ei istu mun silmään. Vähän aikaa oli akvassa niitä, kun käytettynä se ostettiin, mut pian ne otettiin pois. Tarviiko kukaan? Mistä saisi oikean kiven näköisiä luolia? Ei mitään salaojaputkea.

Lapsen kyläpaikassa on akva, jossa on värillisiä muovisia 'kiviä'..vaaleanpunaisia, sinisiä, vihreitä ja keraaminen linna. Yök! Jenkkilässä harrastavat kovin värikästä pohjaa.. YouTuben pätkissä monesti nähtyä. Kauheita! :roll:
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Phoxinus
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Kauhein sisustus materiaali? Mikän ruminta mitä akvaan voi laittaa?
Hukkunut marsu. 8-)
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Phoxinus kirjoitti:
Hukkunut marsu. 8-)
Oletko livenä nähnyt? :mrgreen:
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
elky74
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja elky74 »

Kaikki ne kaupoissa myytävät vekottimet sun muut räpellykset yms yms.. on ihan kamalia... anteeks nyt jos joku tykkää mut mä en...
Mut mulla on kyl ittelläkin yks muovinen laiva akvaariossa... ottaisin sen pois kyllä mut on sellanen 17cm pitkä ongelma nimeltä wanda 8I eli siis jättimäinen rakas partis...se vaan on sen paikan ominu eikä tuu kirveelläkään pois sieltä... siis mahtuu kyllä ja välillä käy... mutten raaski sitä pois ottaa... mut on kyl peitetty lahjakkaasti kasveilla 8)
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Phoxinus
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Oletko livenä nähnyt?
En, mutta voin kuvitella sen. :roll:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

elky74 kirjoitti:Kaikki ne kaupoissa myytävät vekottimet sun muut räpellykset yms yms.. on ihan kamalia... anteeks nyt jos joku tykkää mut mä en...
Mut mulla on kyl ittelläkin yks muovinen laiva akvaariossa.
Sama vika. :roll: Altaista löytyy se perinteinen no fishing-kyltti, pieni "ruosteinen tynnyri" ja noitamonnien kutuluonana räikeänvalkoinen putkenpätkä. No fishing-kyltti tosin näyttää tätä nykyä perin luonnolliselta, kun se on levän reunustama ja jokunen vuosi sitten leväbarbi söi levien mukana myös valkoisen maalin pois kirjaimista. Tiedä häntä oliko kovin terveellistä. 8O Tynnyristä taas kasvaa niin paljon jaavansaniaista ettei itse pömpeliä paljon näykään.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

justiina8 kirjoitti:
Phoxinus kirjoitti:
Hukkunut marsu. 8-)
Oletko livenä nähnyt? :mrgreen:
Vain mielikuvitus rajana...
Mutta ei ole kovin mukava aamulla huomata loisteputkivalaisimen olevan akvaariossa ja kiljupullo kumossa siellä myös. Onneksi tiivistin sen pullon hyvin ja onneksi mitään ei sattunut. <-- Kissa ja olisi voinut saada tällin ja kalat ja ravut myös, kera kiljukylvyn.
elky74
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja elky74 »

7330 kirjoitti:
elky74 kirjoitti:Kaikki ne kaupoissa myytävät vekottimet sun muut räpellykset yms yms.. on ihan kamalia... anteeks nyt jos joku tykkää mut mä en...
Mut mulla on kyl ittelläkin yks muovinen laiva akvaariossa.
Sama vika. :roll: Altaista löytyy se perinteinen no fishing-kyltti, pieni "ruosteinen tynnyri" ja noitamonnien kutuluonana räikeänvalkoinen putkenpätkä. No fishing-kyltti tosin näyttää tätä nykyä perin luonnolliselta, kun se on levän reunustama ja jokunen vuosi sitten leväbarbi söi levien mukana myös valkoisen maalin pois kirjaimista. Tiedä häntä oliko kovin terveellistä. 8O Tynnyristä taas kasvaa niin paljon jaavansaniaista ettei itse pömpeliä paljon näykään.
Mulla oli piraija altaassa ihan sika hieno sellanen muovinen tynnyri joka oli sellanen iso leväpallo (jotakin karvaista pitkää levää)... oli ajan myötä entisellä omistajalla kasvanu sellaseks.. ja pakko myötää et oli hieno. Nyt vaan isopurje pleko sen söi kaljuks ja otin sen pois.
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
Mantariini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mantariini »

Mulla on pienessä akvassa mustan soran sekaan sekoitettu pari kourallista värillistä soraa. Mun mielestäni kivan näköinen. Muovikasvejakaan vastaan mulla ei ole yhtään mitään vaikkei itselläni niitä olekaan. En erityisemmin pidä niistä no fishing yms. kylteistä mutta kyllä mä olen sellaisiakin koristeita nähnyt jotka ovat mun mielestäni tosi kivoja. Kuten nyt jonkun tännekin foorumille postaama elukan pääkallo (norsun?).
Tekniikka näkyvissä on törkeän näköistä.
mb5165
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mb5165 »

Klik.

Toi on ehdottomasti ruminta mitä meiän akvasta löytyy. Muuten kyllä aivan ihastuttava otus :D

Edit: Ylileveä kuva muutettu linkiksi.

-Ylläpito
Only
Starting Member
Starting Member

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Only »

Kaija K kirjoitti:Munkin mielestä kaikki letkut ja vermeet jotka on akvan sisällä on tosi rumia. Itellä on sisäsuodattimet joka akvassa ja kyllä ne vaan on niiin rumia.
Olen tismalleen samaa mieltä. Akvan upea ilme kärsii. Onneksi ne eivät ole koko akvaarion kokoisia :D. Niin, ja saahan ne tosiaan piilotettua kasvien ym. taakse. Harmi vain, että meidän monnin lempipaikka on siinä suodattimen vierellä... :? :mrgreen:
Viisas elää aina kaiken yläpuolella puhtaan tietoisuuden rajattomuudessa.
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Kun olin ala-asteella, kaverini taistelukala-altaassa makasi Barbi-nukke. Uskomatonta, mitä kaikkea ihmiset akvoihin tunkevatkaan!
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Tällä hetkellä omassa altaassa pätkä hiekalla täytettyä sukkahousunlahjetta 8O :mrgreen: Pitää siis toistaiseksi kantoa upoksissa...

Noin muuten ruminta on kaikki muovikrääsä ja ylijalostetut kalat (kultakalat, ISOeväiset taistelukalat, "hunnutetut" seeprakalat, tetrat, barbit jne.). Näitä ei kuitenkaan ole pakko hankkia, joten ne eivät ole iso ongelma.

Rumaa on myöskin kaikki tekniikka, jota kuitenkin väkisin tarvitaan. Näiden piilottaminen tulee olemaan seuraava projekti omassa altaassa. Hienoimmillaan akvaario on todella pala luontoa ja siellä ei silloin kuulu näkyä muoviputkia, sähköjohtoja, hiilarilevittimiä tms.
Be merrier with a terrier!
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Mua ärsyttää kans räikeen värinen sora .. just joku sininen *sattuu silmiin *
[}:)] ja sit nähny just akvaarioit mitkä o iha levän peitos ei myöskää häävin näköstä.. :(
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kaija K kirjoitti:Munkin mielestä kaikki letkut ja vermeet jotka on akvan sisällä on tosi rumia. Itellä on sisäsuodattimet joka akvassa ja kyllä ne vaan on niiin rumia.
Jep, ei kannata valita räikyvän vihreää Eheimin hirvitystä kirkkaan punaisilla teksteillä kun voi hankkia soman pikimustan Fluvalin joka päinvastoin peittää ikävät takasilikonit näkyviltä mustataustaisessa kehysakvaariossa ja parantaa siten akvaarion maisemaa.
Suihkuputket. Minä olen viime vuosina kehittänyt pyhän vihan levättyviä suihkuputkia kohtaan. Lähes kaikki muut sopimattomat elementit on helppo ottaa pois ja vaihtaa nätimpiin mutta suihkuputken poisto vaatiikin jo vähän enemmän harkintaa. Itse olen kuitenkin päätynyt luopumaan siitä.
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Ainoo vaan kun se Eheim on väristään huolimatta minun makuuni toiminnaltaan paaaljon parempi kuin Fluval... Eli siinä vaiheessa sisustuksellisuus saa väistyä toimivuuden tieltä. Ajan myötä se punanen teksti ja koko hökötys on onneksi vähän levättynyt, näyttää kieltämättä mukavammalta kasvien välistä pilkahellessaan.

Kauheimman näkösiä on ne teleskooppisilmäset ja leijonanharjaiset kultakalat ja hoitamattomat akvat. Mieluummin tekniikkaa esillä ja hoidettu akva kuin hoitamaton pytty ja huolella piilotettu letkut yms vermeet pois näkyviltä...
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Viime päivinä todennut, että bakteerikalvo rumentaa akvaariota aika kovasti. Aargh.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”