Alkaa meijänkin akvaaroissa näkyillä pikkuomppuja. Niitä bongailee melkein joka päivä, kun jää paikalleen katselemaan akvaariossa elävien puuhia... Meillä kans tyttö tekee munaryppäitä taas, päästyää vähäksi aikaa poikien kanssa yhteen
isoin pikku omppu mitä oon nähny nii on joku sellane puolen sentin kuori. On jännää kattoo ku ne kasvaa miltei silmissä.
Halukkaille siis pikkuomppuja myynnissä myös postitse. Itse voisin kokeilla tuota kasettikoteloon pakkaamista, saisi kunnolla solumuovia vielä ympärille eikä normikirjepaksuus ylity...
Mulle tuli kasettikoteloon pakattuna ja se oli kyllä hyvä systeemi! Siinä ei ollut ees paukkumuovia ympärillä, mut silloin olikin lämpeempää. Mut luulis, et riittäis ihan, kun pistäis sellaseen valmiiseen paukkumuovipakkaukseen.
Pitääpäs kokeilla! Toivottavasti tämän viikon aikana lähetykset onnistuu...
No niin, testattu on kasettikoteloon, solumuovitaskuun (noin puoli senttiä paksua) ja tavallliseen kirjekuoreen pakattuna. Pakkasta olikin peräti 14 astetta, mutta kotilot selvisivät.
Täältä irtois parit kudut, nyt meni tetroille ruuaksi jo kolme kutua ja vielki mollottaa tuolla kaksi. samoin ois omppuja. minusta tuo jade ei kyllä nyt niin vihreä ole kuin väitetään, mutta pakkohan sen on olla ku nimikin on sen mukainen.
Siru kirjoitti:Minkä värisiä olis tarjolla? Voisin olla kiinnostunut...
Minkä kokoisina alat lähettää omppuja?
Mitä nyt oon ollut bongaavinani niin keltaisia löytyy (jalan väristä ei oo vielä varmuutta, kun on niin pieniä) ja varmuudella liiloja raidallisia tummalla jalalla. Vaaleanpunaisiakin on varmaan tulossa.
Toisessa akvassa kun odottaa 3 rypästä kuoriutumista (joista yks on melkosuurella varmuudella vaaleanpunaisen), eilen hävitin 3 rypästä...
Mut noi keltaiset ja liilat on varmaan n. 2 viikon kuluttua valmiita lähtemään uuteen kotiin. Keltaisia varsinkin on vaikka kuinka!
dodii...toivottavasti tätä ei kukaan ole kysynyt, kun en löytänyt mielestäni ainakaan...
elikkäst, omppujen kalkin saanti...luin, että murskattu kananmunankuori olisi ok ja lomaruoka. lomaruokaa on, mutta tuosta munankuoresta sen verran, että...oletteko tehneet siitä ihan jauhoa vai sellaista karkeampaa murskaa? eikö se muka lillu suodattimeen jääden sinne jumiin?
mulla on kaksi kotiloa menossa 80litraseen miljoonakalojen kasvatusaltaaseen, jonne tulee varmaan jtn pieniä tetroja ja monnisia...käsitin, että nämä tulisivat suht hyvin toimeen, siis etteivät nyppisi kotiloita. miljiksetkin otan isoon altaaseen heti kun koko riittää...
Minulla taas munien kuoret on melkein puolikkaita kasvien takana vähän niinku piilossa. Varsinkin pienet omppupoikaset käy niitä jyrsimässä.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Pian minäkin kuulun tähän osioon, pari omppua on minulle tulossa kunhan ovat luovutusikäisiä.. Paljon olen yrittänyt asioita selvitellä netin kautta, mutta varmasti kysyttävää riittää.
Siirsin just kaksi noin viikon ikäistä kutua pikkukotiloaltaaseen kellumaan pienen muovikannen varassa. Kohta huomasin pari herneen kokoista ompua imeskelemässä kutuja. Olivatko ne tutkimus- vai eväsretkellä?
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
Kyllähän se on mahdollista, että ne voivat syödä munarypästä. Meillä ne eivät ole tuota hoksanneet tehdä, kun munaryppäät on laitettu suodattimen ja itse kehittelemääni verkko jutun päälle. Laitan ne vain silloin siihen, jos munarypäs on liimattu huonosti ja se uhkaa lähteä uimareissulle... Siitä omput ei vielä ole käynyt edes katselemassa ryppäitä.
Meillä oli yksi munarypäs pudotettu yön aikana. Ovat varmaan pikkuiset hukkuneen.
Munaryppään reunoilla oli palasia pois munapompuloisa. Luulin ensin, että siitä olisi jo yritetty kuoriutua mutta ei näkykyt missään mitään mini omppuja. Olisiko joku ompuista siis voinut käydä nakertamassa sitä ja pudottaa sen samalla? Onko tavallistakin?
fish_miss:http://www.applesnail.net/ valitse vasemmalta care ja keskeltä quick guide. Sieltä löytyy vesi ja muut vaatimukset omppujen suhteen.
minttis: Omppujen kuolemasta ja oudosta käytöksestä keskusteltiin juuri otsikolla "Liikaa virtausta omppulassa?" Se on tuossa muutama postaus alempana. Käyhän siellä katsomassa.
Siru kirjoitti:Meillä oli yksi munarypäs pudotettu yön aikana. Ovat varmaan pikkuiset hukkuneen.
Munaryppään reunoilla oli palasia pois munapompuloisa. Luulin ensin, että siitä olisi jo yritetty kuoriutua mutta ei näkykyt missään mitään mini omppuja. Olisiko joku ompuista siis voinut käydä nakertamassa sitä ja pudottaa sen samalla? Onko tavallistakin?
Kyllä ne sieltä hyvinkin on voineet ihan itse kuoritua. Mulla on ainakni tippunut ryppäät aina veteen, kun ovat sen ite syöneet irti (siis vauvat). Ja sit menee muutama päivä, ennen kuin ne todella näkyy.
Tällä hetkellä isossa akvassa pitäis varmuudella mönkiä kauniin violetteja ja vaalean punaisia. Ellei valo tee tepposia.
Siis voi elämän karut kävyt!! Pitkään olenkin ihmetellyt kun ei ole munaryppäitä tai mitään näkynyt. Ompuilla kuitenkin on kokoa sen verta paljon että varmasti ovat sukukypsiä. (paitsi nuo muutama pieni) No, tosiaan, aikani kuluksi sitten aloin tutkailla näiden sukupuolia. Meidän laumassa ei sitten ole ainuttakaan naaras puolista omppua, kaikki on miespuolisia.
Joten, jos jollakin varmasti olisi naaraita niin voipi tarjoilla sähköpostiin tai yv.
dahol kirjoitti:Siis voi elämän karut kävyt!! Pitkään olenkin ihmetellyt kun ei ole munaryppäitä tai mitään näkynyt. Ompuilla kuitenkin on kokoa sen verta paljon että varmasti ovat sukukypsiä. (paitsi nuo muutama pieni) No, tosiaan, aikani kuluksi sitten aloin tutkailla näiden sukupuolia. Meidän laumassa ei sitten ole ainuttakaan naaras puolista omppua, kaikki on miespuolisia.
Joten, jos jollakin varmasti olisi naaraita niin voipi tarjoilla sähköpostiin tai yv.
Mulla on vastaava tilanne, kun se porukan ainut naaras heitti lusikan nurkkaan (rasitettiinkohan se hengiltä...). Olen nyt ajatellut, että tyydyn tähän porukkaan ja hommaan uusia, kun porukka alkaa vanhimmasta päästä harventua.
Minulla tilanne oli päinvastainen vain tyttöjä! Sain kuitenkin hankittua muutaman sulhon, joten tilanne alkaa tasaantua. Vielä kun lähetän noita rouvia niitä tarvitseville niin hyvä tulee.