Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Täällä taas 1 ilmoittautuu.
Altaita on nyt muutama mutta tarkoitus olis 18.10 hakea porista 400l purkki.
Ja sitten tietty jätän 1 altaan rapulaks/pilkkusinisilmien kodiksi. Olivat myynnissä ensin, mut sit en raaskinutkaan luopua niistä.
Nyt mun ongelma vaan on että sovin avokin kanssa et tuo n.40l jää meille... Mutku nyt haluunki jättää tuon 6-kulmaisen n.100l, et sit saan ehkä joskus laitettua mun salamanteriplekot (just eilen varasin) sinne kutemaan... Mä en kans osaa päättää.. Mulla on aina tavote saada kaikki kalat niin hyviin olohin että ne kutee ja 4/6 oon onnistunut tässä alkuvuoden aikana. Siellä 400l ne saattaa kyl kutea mu eiköhän käärmekalat hoida sen syönin :cry:
Ja oishan se mutenkin hienoa olla vähän isompi ku 40 litraa.. Mitä tässä lueskelin niin en oo ainut kellä samanlaisia ongelmia kun ei mitkään altaat meinaa riittää =)

Kesällä otin kaapista mun vaaleenpunaiset kumisaappaat, ämpärin ja haavin. Otin koiran messiin (saksanpaimenkoira) ja kävin kaikki lähialueen ojat ja lätäköt läpi etsien hyttysen toukkia. Perhe kulki mun ohi kun pyllistelin siellä ojassa ja talikon mittanen tyttä kysyi isältään: Mitä toi täti tekee?
Isä: Se on vähän hassu täti ei siitä kannata välittää..
Oli siinä naurussa pitelemistä :D Mua ainakin pidetään ihan kylähulluna täällä :P

Milsku
Nano Riutta <3
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tammenlehtien tai oksien keräily/kantaminen ny on mun mielestä aika pientä, mut näkisittepä ohikulkijoiden ilmeitä, kun heinäpellolle viljelen makkaranpaloja, joka askeleelle yks makupala, kun teen koiralle harjoitusjälkeä. Se on työlästä ja myös näyttää siltä varmaan... Väillä voin tehdä jäljen metsään ja ripustelen puiden oksiin punaisia pyykkipoikia liehuvine muoveineen merkiksi kulkemastani reitistä. Sinne pudotetaan myös esineitä koiran löydettäväksi, ne merkitään vaihteeksi vaikkapa sinisillä pyykkipojilla... Niitä sitten käydään ajelemassa ja koira liinan päässä nenä maassa jäljestää.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mun mielestä suunnistajat näyttää paljon hullummilta kun jatkuvasti rimpuilevat trikoot jalassa kompassin ja kartan kera pitkin metsiä ja etsivät rei'ittäjiä. Pyydän anteeksi kaikilta suunnistajilta, mutta tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni.

Tänään rapulaan muutti kaksi ottoa.. Ei pitäny mut niin vaan jotenki kävi
They2
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Nyt tuli mieleen kysymys. Ruissalossahan on Suomen suurin tammimetsä (bilsan opettajan mukaan),joten siellä on nyt paljon kuivuneita lehtiä. Ongelma kuitenkin on se, että koko paikka on rauhoitettu. Silloin siis mitään elävää kasvia yms. ei saa kerätä. Mutta, voiko kuivuneita lehtiä kerätä puista, vai onko sekin kielettyä?
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Eikai se kiellettyä ole...
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Eilen meni ajastin rikki joten isomman akvaarion valot ei enää syty/sammu itellään. Ei siinä muuta mut kun on jo kolmas digitaalinen ajastin neljän kuukauden sisällä. Yks analoginenki on menny jo rikki. Kerran on vaihdettu jatkojohto ku kuvittelin et se ois siitä kiinni. Mikä ihme tossa voi olla. Suodatin on saman jatkoroikan päässä mut se ei oo vielä ainakaan mitään reistaillu eikä toivottavasti reistaile tulevaisuudessakaan. Oisko jollain tietoa sähköasioista sen verran että osais kertoa mistä nyt kiikastaa?
Angel86
Senior Member
Senior Member

En kyl osaa auttaa :/. Meillä on biltemanista ostettu ajastin ja on nyt toiminut noin 4 kuukautta.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Meillä on myös menny aika paljon ajastimia rikki, syytä ei olla keksitty. Nyt on pari kestä puolisen vuotta.

Kävin (taas) tänään uudessa akvassa kattomassa kaloja.
Mun on kauheen vaikee päättää tota mun tulevaa kalastoa. [:I]
2 käärmekalaa, parvi salamanteriplekoja, parvi sinirihmoja, Pari haarniskamonnia, ja muutama monninen.
Jotain vielä haluisin, ehdotettu on kongotetraa, mustaneontetraa jne, ihan ok kaloja, mut
se kolahdus on jääny uupumaan. Esim kun näin ekaa kertaa crosby sinirihman tiesin heti että noita mulle tulee.
Paratiisikalaa on ehdotettu, mut en oikeen tiedä. Joku parvessa uiva keskiveden kala olis kiva, mut en oo vaan keksiny mikä.
Allas on siis 400l. Ideoita? ph 6 paikkeilla, pehmeä n. 26C vesi.

Milsku
Nano Riutta <3
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Angel86 kirjoitti:En kyl osaa auttaa :/. Meillä on biltemanista ostettu ajastin ja on nyt toiminut noin 4 kuukautta.
Tää viiminen ajastin oli ostettu biltemasta ja toimi viikon :D Edelliset tais olla clas ohlsonilta. Yks clasun ajastin on siis pikkuakvassa hyvällä menestyksellä ollu jo pitkään. Pitää varmaan opettaa kissa sytyttämään valot ysiltä aamulla :D
Angel86
Senior Member
Senior Member

Mauiwee kirjoitti:
Angel86 kirjoitti:En kyl osaa auttaa :/. Meillä on biltemanista ostettu ajastin ja on nyt toiminut noin 4 kuukautta.
Tää viiminen ajastin oli ostettu biltemasta ja toimi viikon :D Edelliset tais olla clas ohlsonilta. Yks clasun ajastin on siis pikkuakvassa hyvällä menestyksellä ollu jo pitkään. Pitää varmaan opettaa kissa sytyttämään valot ysiltä aamulla :D
Onks sun ajastimet mekaanisia vai digitaalisia? Mun mies sano et digitaalinen on parempi :)
They2
Advanced Member
Advanced Member

Ajattelin samaa, mutta kun se on rauhoitettu paljon vakavammin ja tiukemmib kuin muut metsät. Esimerkiksi lahonneita puita ei saa kaataa siellä, ja kaatuneetkin puut pitää jättää siellä rauhaan. Metsä kuulemma kehittyy itsekseen ja vuodenkiertoa yms. ei saa estää.

Itselläni on pienemmässä akvassa lidlistä ostettu ajastin. Toiminut jo pari vuotta.

Milsku, pikkulasimonni?
Milsku
Senior Member
Senior Member

Yäk sen sisälmykset näkyy [:I]
Pitää vaan jatkaa netin selailua^^

Milsku
Nano Riutta <3
They2
Advanced Member
Advanced Member

Selkäuimari? Ei kyllä täyttänyt ehtoja...
Milsku
Senior Member
Senior Member

HAHHA =)
Tää on just niin tätä.. Oon kattellu nyt helsingin akvaario keskuksen kala listaa, mut en vaan tiiä..
Timanttitetra on aika söpis kyl.

Milsku
Nano Riutta <3
Angel86
Senior Member
Senior Member

Punapäätetra? Mä olen jo lähes satavarma et niitä otan 540-litraseen akvaan. Ei vain jaksais odottaa...
They2
Advanced Member
Advanced Member

Mullekin tulee tuonna 128 litraiseen punapäätetroja.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Oon vaan miettinyt et kuinka monta ottais? En kuitenkaan ajatellut et punapäätetrat ois ainoa parvi akvassa.
They2
Advanced Member
Advanced Member

20-40? Pysyvät hyvin parvessa.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Jotain 30 kpl:ta ajattelinkin :) Että sä oot fiksu noinkin nuoreksi :mrgreen:

Suunnittelin et teen täs joku päivä Räkmixiä kaloille. Aattelin et heitän 1 tabletin ihmisten multivitaplussaa. Eikai kalat siihen kuole? Ei vaan jaksa lähteä kalojen vitamiineja ostamaan. Tai sit jätän vitamiinit seoksesta pois. Kyl ny muutki ainekset vitamiineja sisältää. :)
Viimeksi muokannut Angel86, 15:24, 06.10.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mäkin olen tässä pohtimassa, mitä kaloja ottaisin, kun katastrofi kävi ja kynäkalat kuoli pois. Niitä en halua enää, koska olivat ihan uskomattoman flegmaattisia ja kerrassaan tyhmiä (jouduin esim. ihan tosissaan pari kertaa auttamaan niitä pois jaavansammalpuskasta, kun eivät itse osanneet :roll:). Tällä hetkellä tuolla 200-litraisessa on lähinnä pelkkiä kuparimonnisia iso läjä (niitä pitää kohta alkaa myydä pois, koska lisääntyivät juuri ainakin seitsemällä). Pari punamonnista, yksi punanoitamonni ja partis sitä myös asuttavat, mutta mitään keskiveden kalaa ei ole. Tosin kuparimonniset ovat innostuneet uudesta ulkosuodattimesta niin perusteellisesti, että uiskentelevat riemuissaan ihan ympäri allasta yöllä ja päivällä. Ihania otuksia <3.

Lasiahven minua kiinnostaisi ja tänään olen kaverin kanssa menossa pariin akvaarioliikkeeseen katselemaan kaloja. Lasiahvenia näyttäisi olevan Uuden akvaarion listalla. Lisäksi viirikirjokalaan olen kovin tykästynyt. Olen myös ajatellut hankkia nuolimonnisia, kunhan niitä jostain saa. Monnisinnostus valtasi minut, kun ne pikkuiset monniset on olleet niin söpöjä ja olen myös lueskellut tuota monnikuvaketjua, jossa on ollut paljon kuvia ja keskustelua monnisista. Monniset ovat kyllä mun lempparikaloja :D.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Hah, onneksi fiksuus ei katso ikää :D
Itsekin olen tykästynyt monnisiin. Ovat vilkkaita, uteliaita, helppohoitoisia ja kauniita eivätkä kiusaa muita kaloja. Monnisista suosikkini ovat ehdottomasti kuparimonniset, en tajua miksi. Ovat yksinkertaisuudessaan vaan niin symppiksiä. :)
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Itsekin pidän nimenomaan noista kuparimonnisista. Ovat ihan hirmuisen vilkkaita, pelottomia ja mukavia otuksia :D. Jotkut väittävät tylsiksi, kun ovat tuollaisia tasaisen harmaita ja hankkivat sitten vaikka helmimonnisia, leopardimonnisia, safiirimonnisia tai ties mitä. Mä olen aina pitänyt kuparimonnisista ja mulla on ollut niitä jo kymmenen vuotta akvaariossani. Helppohoitoisia ja sitkeitä kaloja. Ovat säilyneet tuolla, vaikka kerran on lämppäri hajonnut ja kuumentanut veden ja nyt tuossa jokin aika sitten suodatin tukkeutui, kun yksi kala kuoli sinne ja vesi meni ihan piloille. Mun omat kuparimonniseni <3.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Samaa mieltä. Mikään muu monninen ei oo yhtä hieno ja mielenkiintoinen.
suski-87
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Tuli sitten katseltua vanhoja kuvia omasta akvasta ja tajuttua kuinka tuo on rehevöitynyt. Joiltain osin todella positiivista, etenkin altaan takaosissa, mutta... Vanhoissa kuvissa allas näyttää monta kertaa isommalta. Siitä se ajatus sitten lähtikin, eli astetta reilumpi kasvien karsiminen. Vielä on vesi vähän sameana, mutta ainakaan vielä lopputulos ei näytä hullummalta.

Eli jos joku turkulainen on kiinnostunut adoptoimaan 10+ taimea sirosuokkia, n. 8 taimea (rusko)melalehteä ja jotain pienilehtistä köynnöstävää kasvia nipullisen niin viestiä voi laittaa tulemaan. Myös argentiinan vesiruttoa ja karvalehteä voi vähän mukaan saada. Pitää noista illalla ilmoitustakin laatia.

Nyt kun altaasta näkyy vähän pohjaakin niin monniskuume nostaa taas vähän enemmän päätään. Sitä on nyt vähän päälle vuoden asiaa pyöritellyt, ja yhtenä vastaansanovana seikkana on ollut se että vapaata pohja-alaa on ollut vain keskellä allasta, eli monnisia ei olisi sieltä näkynyt. Ja tuohon etuosan viidakkoon oli jo niin silmä tottunut. Itsellä aika monta allasta vuosien saatossa ehtinyt olla, mutta monnisparvea ei ole ollut missään. Eikä kuumetta ainakaan auttanut pandamonniset joita tuli katseltua inkkareita hakiessa :D
They2
Advanced Member
Advanced Member

Mikä on sirosuokki? [:I]
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”