Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Nallurainen kirjoitti:Hiilarisysteemi on yks jolle en ole löytänyt muuta järjellistä selitystä kuin hifistelyn halun :)
Maksaa pajon ja hyöty aika minimaalinen.
Mulla on ollu rapiat 40 vuotta allas/altaita enkä ole oista vielä koskaan tarvinnut
Olen ollut tähän asti täysin samaa mieltä, että hiilarisysteemit on hifistelyä ja vannoin jossain vaiheessa, että en sellaista takuulla tule koskaan ostamaan :D.

No, kuinkas kävi... mutta sain kyllä huomattavasti halvemmalla kuin kaupasta (mun tuloillani ei tosiaankaan ostettaisi uutena) ja kyllä sekin alkaa ketuttamaan, kun pitää akvaariosta vaihtaa vettä ainoastaan sen takia, että pH pysyisi kurissa. Ei ole kovin kummoista taistella sen kanssa koko ajan :|. Vedenvaihtovälejä kun pystyn noilla nitraattikertymillä (ei juuri yhtään) pidentämään vedenvaihtoväliä vaikka puoleentoista viikkoon. Ja toisaalta, luotan itseni kohdalla huomattavasti enemmän tuollaisiin aitoihin laitteistoihin kuin kiljupullosysteemiin. Sen kanssa kämmäisin takuuvarmasti. Ja toisaalta kiljupullo on sen verran ruma viritelmä eikä saa meillä minnekään piiloon, etten kyllä omassa keittiössä ala sellaista katselemaan (ja voin kertoa että mies on vielä tarkempi eikä takuulla menisi se systeemi hänen osaltaan läpi :mrgreen:).

Eli motiiveja on erilaisia, toisilla hifistely ja toisilla tarve. Täällä siis tuo jälkimmäinen ;). Mut menee kyllä hetki, ennen kuin ehdin tohon systeemiin perehtymään. Kun nyt sais vaan sen eväruton noista monnisista veks, kauhea pelko nyt koko ajan päällä että taas sitä mennään kohta jatkuvaa lääkitsemiskierrettä :?. Ja miksi on mulla aina tuo evärutto riesana, huoh. Toivon mukaan Baktopur nyt auttaisi. Ja miehelle alkoi eilen olemaan liikaa, kun laitoin toisen suodattimen altaasta saaviin käymään. Ei jaksanut enää ymmärtää mun touhujani... odottakoon vaan kun alan askartelemaan artemiakasvattamoa :mrgreen:.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

...Mulla ainakin kiljuilla sai leväinvaasion kuriin ilman isompia tukanlähtemisiä, joten tiedä sitten oliko se hifistelyä vai tarvetta, mut lopputulos ratkaisi. Välillä jaksaa laittaa satsit käymään, välillä ei. Nyt kun kalasto melko vähissä, niin tekee ihan hyvää kasvein saada välillä henkiteltyy :mrgreen:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Argh [}:)] Mä en enään IKINÄ osta Vorssasta kaloja...

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Mitäs nyt on sattunut?

Täällä ei suju tekniikan kanssa, nyt hajos vanha Fluval poikasaltaasta. Roottorista pari lavoista poikki :|.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Siitä viime torstaina ostamastani monnisparvesta alkoi eilen illalla tipahteleen kaloja (näin on käynyt ennenkin kun oon vorssasta ostanut kaloja 8O ). Ilman mitään järjellistä syytä tai selitystä.

Todistajien läsnäollessa kala ui altaassa kuin ei mitään ja alta megasekunnin heittää katolleen ja on kuollut 8O Kymmenestä pyrstöstä meni illalla tällain kolme 8O Loput 7 polskuttaa ihan normisti. Ei voi käsittää ei.

...Onneks fluvaliin saa varaosia :) ja yleensä suoraan hyllystä.

Haddock
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Taas se on tullut todistettua. Vorssalaisia ei pitäisi poistaa kuntarajansa ulkopuolelle. :mrgreen:
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Jep, Ny vei Haddock jalat suustani :mrgreen:

...No ei kyll oikeasti naurata, nyt ei voi tehdä muuta ko istua akvan edessä haavi kädessä valmiina jos sieltä kesken uimareisun tipahtaa taas joku 8O

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Heh, Haddock sen tosiaan sanoi :D. No joo, surkea juttu kyllä oikeesti :|. Toivottavasti ei tule enää tippumisia.

Ja mitä tulee tuohon Fluval-ongelmaani, niin veikkaan ettei noin vanhaan malliin saa enää sopivaa roottoria. Ainakaan kovin helpolla. Ja kai mun joka tapauksessa tarvis miettiä tota 175-litraisen suodatusta, kun nyt siellä on yksinään väliaikaisesti se Aquaball pyörimässä. Että mitä sille sitten hommais kaveriksi. Ja sitten että mitä teen sen Classic 2215:n kanssa, myynkö vaan suosiolla vai hommaanko siihen sit vielä uuden roottorin.... aina jotain rahanmenoa edessä/ongelmia selvitettävänä :frown:.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Mullakin yksi ulkosuodatin odottanut pesuhuoneen nurkassa muutaman kuukauden inspiraatiota. Alkoi jostain hörppimään ilmaa sekaan, ja laiska ei viitsinyt tutkailla mikä iski vaan haki kaupasta uuden :mrgreen: josko aloittaiskin joulusiivouksen siitä ja katsois mikä sillä hätänä, korjataanko vai paiskataanko suoraan roskiin :roll: Muutoinkin ollut kans noitten suodatusten kanssa osassa altaissa säätämistä. Eilen meni käpy rapulan suodattimen kanssa kun siivouksen yhteydessä suodattimesta tuli ongittua rapiat 50 erikokoista sukarapusta, nyt ei mene enään kun tuli rakennettua oma pikapatenttiratkaisu "mattosuodatinta" ja heitettyä roimasti biodigestiä perään. Huoks, sit vielä kun keksisi miten sijoittelis keittiön varastopurkin sisustan ja suodatuksen, kun koko ajan ongelmana on lietteen kerääntyminen vääriin paikkoihin, virtaustakaan kun ei oikein voi lisätä :?

Jos hakiskin läjän uusia altaita, rakentais niihin kaikkiin sellaiset mattomallit ettei tarttis enään tuskastella ja nakkais vanhat ovesta pihalle... Lottovoittoa odotellessa :mrgreen:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Mitäs muuten isäntä sanoi sen jo tyhjennetyn altaan uudesta "säilytyspaikasta"? :D

Ja oli joo muuten todella hurjan näköinen kun se monninen heitti vauhdista selälleen, toisaalta sääli kun sulta niitä noin hirveästi tippuu. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Meinas et sehän on vallan hyvä siinä 8O Eli enemmänkin näitä "paranormaaleita" ilmiöitä liikkeellä täällä :mrgreen: Ajattelin siihen väkästellä jonkinmoisen kallionurkan+luolia takaseinälle ja oikealle sivulle. keksis vaan et millä noita kiviä liimailis. Viimeks kokeilin ihan tavan akvasilikonin kanssa, mut se oli yrityksenä täysi susi... sisälle suunnittelin sinne jotain kääpiökokoisia anubiaita pääasiassa, mahdollisesti jotain muuta miniatyyrikokoista.

Toki tota kiinteetä mattoseinärakennelmaa täytyy kanssa parannella kuin myös kiertovesipumpun kiinnityksiä ja putkistoa. uus valokin vois olla jo paikallaan :mrgreen:

...Neljäs monninen katollaan [}:)]

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No kiva et sekin löysi paikkansa. :D
Mitäs sinne asukiksi? 8O

Ei ainakaan varmaan vihermonnisia, kun ne tippuu yksi kerrallaan. :roll: :twisted:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Heh, jos sit jäis joku jämäparvi, niin sen vois laittaa (No ei SAIS nauraa, mut ei nyt oikein muukaan auta)... No en mä nyt mitään asukkaita ole miettiny, tarvitaanko niitäkin 8O

Mut jos sinne sitten laittais niitä piskuisia taskurapuja, mitä jälkikasvu on halajannu :roll:

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Mites mahtoi Jahmatilla kasvit riittää? Mietityttää, kun ei ole kuulunut mitään :roll: Vai vieläköös niitä istuttelee :mrgreen:

Myös kaksi P. Faciataa muutti Jahmatin altaaseen, meillä ainakin näyttäis nahistelujen olevan lajin sisällä historiaa. Olisi kiva kuulla miten Otukset ovat kotiutuneet uuteen akvaansa :)

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Mistä sä tuollaisia P. Faciatoja olet hommannut? Millaisia nuo muuten ovat luonteeltaan? Pitää joskus tulla varmaan ihan vaan käymään ja katsomaan, miltä ne näyttää :D.

Itse tein eilen taas "pienen" tilauksen akvaarioon.fistä, mä en kestä tätä rahanmenoa (ja muutama joululahjakin oli vielä unohtunut tämän kuun menoista!) 8O. Jos nyt vielä hajoaa jotain, niin revin peliverkkarini :roll:. Tilasin siis 175-litraiseen Aquaballille kaveriksi Biopower 200:n (ja sen lisäksi poikasille yhtä sun toista sapuskaa, niin tulihan sitä summaa sitten jo kivasti. Saan sitten pidettyä tuota poikasaltaassa nyt olevaa Fluvalia jatkossa varasuodattimena. Ja edelleen on auki, mitä sen ulkosuodattimen kanssa tekisin. Se kun myös hörppi ilmaa jostain välistä (ehkä o-rengas ei vaan ollut kunnolla paikoillaan? Tullut upotettua ihan reilusti rahaa siihen ja sitten se seisoo siellä pesuhuoneessa virkaheittona :frown:. Melkein olen jo päättänyt kuitenkin tilata JBL:n Cristal Profitin toiseksi ulkopöntöksi tohon isoon akvaarioon sitten joskus ens vuoden puolella.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Siis nyt kuvaa kehiin noista P.Faciatoista, millaisia oikein ovat?
M: Laavakiveä
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Itse en niistä pidä. :mrgreen:

Hyvä se on näin sanoa, ruudun toiselta puolelta turvasta, mutta ne ovat... tylsähkön näköisiä. :|
Tosin koko keittiön varasto tuntuu olevan ihan kesken vielä, ei millään pahalla, mutta siltä se tosissaan vaikuttaa. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Höpö höpö, nehän on hianoja :mrgreen: njoo, niitä tosiaan täytyy ajan kanssa seurailla ennenkuin niitten olemus aukeaa ...mä kaivelen kuvaa kun kotiudun(tosin viedo olis havainnollistavampi), täältä töistä ei löydy kuvia ku mummojen vaippakataloogeista :roll: Tänne sais kyll kaikki esitellä purkkinsa kuvien kera, melkein kaikki on jo nähnyt mun rumilukset, mut mä en oo kenenkää [}:)] not reilumeininki :mrgreen:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

...
No et LIVENÄ...
:mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

tämmöisiä on siis nuo hassulaiset :mrgreen:

Kuva

Kuva

Pakko myöskin laittaa kuva näistä söpöläisistä, joille siis tarkoitus laittaa se kutuallas...

Kuva

Tai entäs tämä veikkonen, joka kulkee kuin hylje :mrgreen:

Kuva

Eli pohjatetra, jolta puuttuu tarkempi lajimääritelmä

Kuva

Ja loppukevennykseksi kuvasaasteista kaverukset;

Kuva

Mitäs muilla altaissa ui? Kuvia kiitos :)

jahmatti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Oon monta päivää taas menny samoilla silmillä, joulukun aiheuttaa pientä huolta ja apulantakuormat jotka kuljettaja pudottaa mäkeen ja muutama korvatulehdus ym ym Jouduin mä tänäänkin odottaan todella kauan tien poskessa apua kun rengas meni, siis olisin sen vaihtanu jos olis se rengas ollut. Mut muutama päivä sitten just vaihden renkaan enkä ollu viel saanu uutta vararengasta alle.. Mutta nää on normi elämää!

Siis allas.. Joku olis ehkä pitäny mua hulluna kun heiluin suihkun kanssa pesuhuoneessa kun T-m tulin, lisäk Nuutti oli laittanu myös kasveja postiin.. Joten huuhtelin kasan kasveja :) Istuttelin niitä kun lapset meni nukkuun.. Hmm hmm altaat kyllä täyttyi, mutta pitää ehkä jerjestellä uudestaan kun silmät on levänny :) Ja katsoo selviääkö mitään edes elossa. Kalat ovat kyllä pitäneet kasveista paljon. Olen jopa nähnyt selkäuimareista että ovat hengissä :)

Uudet tulokkaat kanssa ovat näyttäytyneet. Täytyypi laittaa niille omia piiloja tai t-m on aivopessyt ne meidän ripsien suhteen. Koska muut saa olla rauhassa mutta ripsareiden putkiin on pakko tungea itsensä :) Josta Petra ja Julli ei tykkää ja alkaa takaa ajo.. Ja kun t-m niin haluaa meiltä ainakin toisen niin..

Mutta aivan ihania veijareita vaikka en paljon niiden elämää ole ehtinyt seuraamaankaan. Eivät edes pelkää lapsia kun juoksevat altaan lähellle katsomaan kalojaan. Kalathan ovat lasten jos meidän isäntä kysyy, joka ei ole huomannut vielä edes altaan kasvilaajennusta. johtuen ehkä siitä että ei ole kotonakaan ollut kun muutaman tunnin vuorokaudessa, miten niin on ihanaa olla yh..

Mutta kerron varmaan lisä tietoja kun saan selvyyttä kasvaako kasvit tai viihtyvätkö kalaset. Nythän me voidaan t-m kanssa kisata saako jompikumpi kalaset lisääntyyn :)
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti:Höpö höpö, nehän on hianoja :mrgreen: njoo, niitä tosiaan täytyy ajan kanssa seurailla ennenkuin niitten olemus aukeaa ...mä kaivelen kuvaa kun kotiudun(tosin viedo olis havainnollistavampi), täältä töistä ei löydy kuvia ku mummojen vaippakataloogeista :roll: Tänne sais kyll kaikki esitellä purkkinsa kuvien kera, melkein kaikki on jo nähnyt mun rumilukset, mut mä en oo kenenkää [}:)] not reilumeininki :mrgreen:
Teretulemast ihan kylään joskus, jos huvittaa :mrgreen:. Ja toki muillekin tämän ketjun keskustelijoille tuo kutsu on voimassa ;).

Ja mulla ei oo kyllä sanottavammin ollut mitään esittelemistä vielä tähän asti :) (ja ne vähät kuvat löytyy blogista, toki voin tähänkin ketjuun jossain vaiheessa pari latailla). Kyllä mä sit laitan kuvia taas tosta isommastakin tankista, kun vaan ehdin räpsimään ja käsittelemään otokset. Nyt meinaan alkaa näyttää jo ihan hyvältä, kun on saanut vähän kasveja sinne. Tosin ne painona toimivat pyöreät kivet on vieläkin siellä, mut niihinkin on oma silmä jo tottunut. Tosin asukeista en tiedä, miten tolla p****lla kameralla sais niistä kuvia... pitäisköhän lainata töistä järkkäriä... tekis mieli hommata sellainen itselle, mutta maksaa kyllä vähän liikaa.

Ja kiitti Tia-Teresia kuvista, mielenkiintoista katseltavaa :). Ja olen muuten sitten jonossa, jos saat noita vihermonnisia (mikä niiden tieteellinen nimi muuten on?) kudetettua :D. Lupaan maksaa reilun hinnan ;). Halusin tuonne isoon altaaseen kultapäämonnisia, mutta niitä ei kyllä taida löytyä mistään. Joten nuo voisivat olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.

Pienemmän altaan osalta vetäisen nyt henkeä ja odotan, kuinka monta monnista sieltä tipahtaa :|. Baktopur-kuuri on ohi, ovat sentään suurin osa ihan ok kunnossa, muutamalla on vielä evissä jotain syöpymää tai puuttuu palanen pyrstöstä, mutta yhtään kuuria en voi nyt kyllä tuonne enää lykätä. Ja kun kaikki muut kalat on terveitä kuin pukit. Joten, odotellaan miten käy...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tia-Teresia kirjoitti:...

Kuva

Mitäs muilla altaissa ui? Kuvia kiitos :)
Täällä selostan pikkuveljelle mitä kuvissa on:
Viimeisessä kuvassa "Ruma kala" ja sewellia. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Corydoras sp. aeneus 'Green fluerescent' Eli ihan tavallisen kuparimonnisen erikoisempi värimuoto, kuten kultaraitakin (Gold stripe). Näitten mahdollisille jälkeläisille onkin jo aika jono ostajia, tulee vähän niinkuin suorituspaineita 8O
Tia-Teresia kirjoitti:
Kuva

Kuva
Ruma kalahan on siis keltainen levänuolija :mrgreen:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruma kala, joka ei kuole koskaan... :roll:

Voit T-T olla sunnuntaina ylpeä oppipojastas, joka käy huomenna Forssassa (ehkä kalahankinnoissa [;)] ), voidaan sitten valittaa yhteen ääneen ettei sieltä enää osteta kaloja kun kaikki kuolee. :mrgreen:

Niin siis jos sunnuntaina Teini tarvitsee uimakaveria. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”