Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

jennali kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Kyllä se on aina hieno asia, kun saa tartutettua tätä "tautia" uusiinkin ihmisiin :mrgreen:
Jep, monet vieraat on saaneet jo tartunnan ja ruenneet puhumaan akvaarioharrastuksen aloituksesta!! :D ..Ja aion vielä jatkaakin tartutusta..!! [;)] :twisted:
Oikea asenne! :twisted:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

No niin, nyt on melkein jo viikko vierähtänyt siitä, kun tuo 100 litrainen meille tulla tupsahti! :D Huonojakin uutisia tälle päivälle ilmeni.. :( Minirasboroista oli 3 yhtäkkiä hävinnyt ja minä arvasin, minne ne ovat joutuneet.. :| Eli olivat eksyneet suodattimen sisään ja kun kiiruhdin sitä avaamaan, olikin jo liian myöhäistä! :cry: Tietoja juuri tuosta ongelmasta opiskelin, kun nuo rasborat hankin ja joka AW:n ketjun, jonka löysin, ei kellään ollut käynyt noin huonoa tuuria ja vieläpä samanlaisen suodattimen kanssa ( pickupin siis.. Hyvä suodatin, mutta raot olivatkin liian isot noin pienille ja utelijaille piipertäjille.. :roll: )! Voi että ärsytti, kun en varuilta laittanut sukkahousua suodattimen rakojen päälle suojaksi! :frown: No tänään tuli tuohon akvaarioon parempi ja uusi suodatin; aquaball 130 ( tilasin sen jo aiemmin, kun tuo pickup oli liian pieni tehoinen tuohon litramäärään..) ja siihen nyt tein kantapään kautta oppineena sukkahousuviritykset.. :roll: Hiusverkkoakin ajattelin siihen, mutta paikallisista kaupoista sitä ei löytynyt! :roll:

Toivottavasti ei ihan tukkiinnu päältäpäin tuo vehje nyt päivässä parissa, kun siinä tuo viritys on, mutta saa nyt luvan olla tuossa, niin kauan, ennen kuin keksin paremman viritelmän siihen.. Ideoita kellään..?? :) Muuta suodatinta en ajatellut tuohon enää vaihtaa, kun tuo aquaball on jo hyväksi todettu tuolla vanhemman seuralan puolella! Sienisuodatintakin mietin, mutta ajattelin että se menisi melko varmasti pintapuolisesti tukkoon samalla tavoin, kuin tuo aquaball sukkahousuilla! :D

Sitten muuten huomasin senkin, että osa noista mineistä onkin hehkurasboroita! 8O :) No, ajattelin, että kun suunnitelmissa on hankkia rasboroita lisää, hommaan luultavasti noita hehkuja sitten samaan syssyyn, että saavat vähän nuo nykyiset pari hehkua vähän enemmän lajitovereita! :D ( tällä viikolla en saanut, täytyy odottaa ensi viikon kalalistat ja ystävälliset eläinkauppiaat kaupungista tilaa niitä mulle! :) )

Sitten toinen, mukavampi uutinen! :) Sain myytyä vihdoinkin ne safiiritetrat oikean kokoiseen akvaarioon! :D Siitä olen tosi iloinen!!:) Monnisetkin siirsin tuohon sataseen, keskiviikkoiltana ja mielestäni pohjatilaa näytti olevan aivan liian vähän, tuon kokoluokan monnisten tarpeisiin :roll: ja kun tämä safiiritetrojen omistaja puhui nähdessään nuo monniseni, että aikoo ostaa monnisiakin omaansa lisää, sanoin, että jos malttaa odottaa viikon pari, että monniset eivät saa sätkyä taas uudesta muutosta, myyn ne hänelle ( hänelläkin kuulemma hienohiekka pohja ja kunnolla tilaa monnisille! :) ) Iso harmitushan siitä päätöksestä tuli, mutta mielestäni oikea ratkaisu, kun ajatellaan kalojen parasta! :)

Mietinkin tässä, että miksi noille kupareille- ja -täplämonnisille on tuo allas koon minimisuosituskin niin pieni (kupareilla 60 l ja täpliksillä 70l tai 100l riippuen mistä suositukset lukee.. :roll: )..?? 8O Kyllä sen pitäisi lähteä 100l ylöspäin noiden minimi allassuositukset! :roll:

Mutta kyllä jossain vaiheessa voisin ajatella hankkivani jotain pienenpää monnislajia tai muuta pienikokoista pohjakalaa.. Mutta ensin täytyy opiskella vähän, mikä olisi "se oikea" pohjakala sataseen ja selvittää myös yhteenkäypäisyys muun kalaston vaatimusten kanssa.. Mutta sillä nyt ei ole niin kiirettä, kunhan vaan muistan, etten ruoki nyt noita kaloja siihen malliin, kuin monnisten aikaan...! :roll: Ehdotuksia tähän dilemmaan voisin ottaa vastaan myös! :D

Huomenna voisin yrittää napsia muuten parempaa kuvaa hunajarihmoista, kun ovat jo sen verran minuun tottuneet, etteivät heti ryntää karkuun ja väritkin ovat muuten alkaneet näkyä eri hyvin! :) ..Ne ovat kyllä kauniita ja kaikilla rihmakaloilla näkyy olevan ominaista tuo sulavaakin sulava liikehtiminen ympäri akvaariota.. :) Näyttää että ne vaan leijuu paikasta toiseen, evääkään väräyttämättä! :D
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

jennali kirjoitti:Sitten muuten huomasin senkin, että osa noista mineistä onkin hehkurasboroita! 8O :) No, ajattelin, että kun suunnitelmissa on hankkia rasboroita lisää, hommaan luultavasti noita hehkuja sitten samaan syssyyn, että saavat vähän nuo nykyiset pari hehkua vähän enemmän lajitovereita! :D ( tällä viikolla en saanut, täytyy odottaa ensi viikon kalalistat ja ystävälliset eläinkauppiaat kaupungista tilaa niitä mulle! :) )
Mulle kävi samalla tavalla, kun ostin 10 fisun parven hehkuja. Niistä taisi neljä olla noita minejä tms. Tosin, tuskin ovat itsekkään huomanneet eroa kun samasta myyntialtaasta tulivat ja samassa parvessa suhaavat. Kokoeroakaan noille ei ole muodostunut, joten olen yrittänyt antaa asian olla itseäni häiritsemättä. :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:
jennali kirjoitti:Sitten muuten huomasin senkin, että osa noista mineistä onkin hehkurasboroita! 8O :) No, ajattelin, että kun suunnitelmissa on hankkia rasboroita lisää, hommaan luultavasti noita hehkuja sitten samaan syssyyn, että saavat vähän nuo nykyiset pari hehkua vähän enemmän lajitovereita! :D ( tällä viikolla en saanut, täytyy odottaa ensi viikon kalalistat ja ystävälliset eläinkauppiaat kaupungista tilaa niitä mulle! :) )
Mulle kävi samalla tavalla, kun ostin 10 fisun parven hehkuja. Niistä taisi neljä olla noita minejä tms. Tosin, tuskin ovat itsekkään huomanneet eroa kun samasta myyntialtaasta tulivat ja samassa parvessa suhaavat. Kokoeroakaan noille ei ole muodostunut, joten olen yrittänyt antaa asian olla itseäni häiritsemättä. :mrgreen:
Juu, niin mä olen täältä tietoo kerätessäni kans törmännyt siihen, että ne kulkee ihan noiden minejen kanssa samassa, jos niitä kumpiakin sattuu altaassa olemaan! :) Sama siis minun olisi ostaa niitä minejä lisää ja melko varmasti tulee taas muutamat hehkut mukaan! :D Mulla kesti viikon, ennen kuin tajusin, että osa on noita hehkuja! :D Niin saman näköisiä ja kokoisia ovat! :) Mutta ihania ja tosi rohkeita veijareita! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
Siltsu kirjoitti:
Juu, niin mä olen täältä tietoo kerätessäni kans törmännyt siihen, että ne kulkee ihan noiden minejen kanssa samassa, jos niitä kumpiakin sattuu altaassa olemaan! :) Sama siis minun olisi ostaa niitä minejä lisää ja melko varmasti tulee taas muutamat hehkut mukaan! :D Mulla kesti viikon, ennen kuin tajusin, että osa on noita hehkuja! :D Niin saman näköisiä ja kokoisia ovat! :) Mutta ihania ja tosi rohkeita veijareita! :D
*Muoks! Tunkiko sulla nuo hehkut tuonne suodattimeen..? Tai joutuiko imaistuksi sinne..? Minua harmittaa vietävästi, kun en tajunnut aiemmin suojata suodatinta sukkahousulla! :(
jennali
Senior Member
Senior Member

Nyt laitankin kuvia uusista ja vanhoista kalasista, joista sain kuvia nappastua! :) Hunajarihmisten kuvat on sitten tosi huonolaatuisia, en tiedä mikä niissä meni vikaan.. :roll: Onneksi tuo kuvan pienennys vähän selkeytti kuvaa sen verran, että kyllä siitä kyseiset kalat tunnistaa! :D
Liitteet
Puna-aavesita tuli niin hauskoja &quot;jono&quot; kuvia, että piti laittaa tänne niitä ihan kaksin kappalein! :)
Puna-aavesita tuli niin hauskoja "jono" kuvia, että piti laittaa tänne niitä ihan kaksin kappalein! :)
kolme pientä elef... eikun puna-aavetta!.jpg (88.12 KiB) Katsottu 2675 kertaa
puna-aaveet.jpg
puna-aaveet.jpg (105.4 KiB) Katsottu 2675 kertaa
Näihin kuviin ei vaan saa vangittua sitä tiettyä oranssin värin &quot;hehkua&quot;, mikä näissä aaveissa on! :P
Näihin kuviin ei vaan saa vangittua sitä tiettyä oranssin värin "hehkua", mikä näissä aaveissa on! :P
puna-aave.jpg (131.2 KiB) Katsottu 2675 kertaa
Yksi meidän kardinaalitetroista on hirvittävän pullea! :D Sen erottaa aina niin selvästi muusta parvesta, ihan tuosta pulleudesta.. Se on siis ollut kotona ruoka-aikaan! ;D
Yksi meidän kardinaalitetroista on hirvittävän pullea! :D Sen erottaa aina niin selvästi muusta parvesta, ihan tuosta pulleudesta.. Se on siis ollut kotona ruoka-aikaan! ;D
pullukka kardinaali!.jpg (47.12 KiB) Katsottu 2675 kertaa
Yksi kuva kasvistakin hyppäsi sekaan! ;D Tämä on siis se apilasaniainen.. Se oli niin kiva suoraan purkista otettuna istuttaessa, etten raskinut sitä rueta pienimään! :) Kyllä se siitä sitten leviää luonnollisemman näköiseksi! :D
Yksi kuva kasvistakin hyppäsi sekaan! ;D Tämä on siis se apilasaniainen.. Se oli niin kiva suoraan purkista otettuna istuttaessa, etten raskinut sitä rueta pienimään! :) Kyllä se siitä sitten leviää luonnollisemman näköiseksi! :D
apilasaniainen.jpg (120.81 KiB) Katsottu 2675 kertaa
utelias minirasbora.jpg
utelias minirasbora.jpg (75 KiB) Katsottu 2675 kertaa
kääpiörihmis poitsu.jpg
kääpiörihmis poitsu.jpg (53.69 KiB) Katsottu 2675 kertaa
IMG_1117.JPG
Siltsu
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
jennali kirjoitti:
Siltsu kirjoitti:
*Muoks! Tunkiko sulla nuo hehkut tuonne suodattimeen..? Tai joutuiko imaistuksi sinne..? Minua harmittaa vietävästi, kun en tajunnut aiemmin suojata suodatinta sukkahousulla! :(
Mä huomasin nuo erot jo myyntialtaassa ja mainitsin kyllä asiasta ennen kuin myyjä niitä haavi, mutta ei siinä tullut paikan päällä asiaa tarkistettua sen enempää, kun matkaan lähti niin paljon muutakin. Myyjää oli hiostamassa samanaikaisesti toinen asiakas ja tilanne oli vähän sekava. Kotona sitten huomasin ja hetken harmittelin. En onneksi enää. :mrgreen:

Suodattimeen eivät ole tunkeneet, sillä mulla on nuo JBL:n CristalProfit kaikissa altaissa ja niihin ei taida mikään kala sisälle päästä?
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:Mä huomasin nuo erot jo myyntialtaassa ja mainitsin kyllä asiasta ennen kuin myyjä niitä haavi, mutta ei siinä tullut paikan päällä asiaa tarkistettua sen enempää, kun matkaan lähti niin paljon muutakin. Myyjää oli hiostamassa samanaikaisesti toinen asiakas ja tilanne oli vähän sekava. Kotona sitten huomasin ja hetken harmittelin. En onneksi enää. :mrgreen:

Suodattimeen eivät ole tunkeneet, sillä mulla on nuo JBL:n CristalProfit kaikissa altaissa ja niihin ei taida mikään kala sisälle päästä?
Ai, no mä en tajunnut, kun ne oli siellä myyntialtaassa värittömämpiä, kuin nyt.. :? Mutta kauniita ovat kummatkin kalaset! :) Onkos sulla noissa pikkuisissa nyt miten värieroa tai muuta, enempi tullut, kun ovat kasvaneet..? Mun pitää kyl nyt tutkailla tuo cristalprofit suodatin, että millainen se on.. Ihan kuin olisin törmännyt siihen jossain nettikaupassa, silloin kun etsin tuota aquaballia! :D
Siltsu
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
Siltsu kirjoitti:Mä huomasin nuo erot jo myyntialtaassa ja mainitsin kyllä asiasta ennen kuin myyjä niitä haavi, mutta ei siinä tullut paikan päällä asiaa tarkistettua sen enempää, kun matkaan lähti niin paljon muutakin. Myyjää oli hiostamassa samanaikaisesti toinen asiakas ja tilanne oli vähän sekava. Kotona sitten huomasin ja hetken harmittelin. En onneksi enää. :mrgreen:

Ai, no mä en tajunnut, kun ne oli siellä myyntialtaassa värittömämpiä, kuin nyt.. :? Mutta kauniita ovat kummatkin kalaset! :) Onkos sulla noissa pikkuisissa nyt miten värieroa tai muuta, enempi tullut, kun ovat kasvaneet..? Mun pitää kyl nyt tutkailla tuo cristalprofit suodatin, että millainen se on.. Ihan kuin olisin törmännyt siihen jossain nettikaupassa, silloin kun etsin tuota aquaballia! :D
Piti käydä oikein tarkkaan tutkimassa, että oliko noissa rasboroissa eroja. Mulla on kyllä aika punertavan sävyinen kasvilamppu joka korostaa noita värejä, mutta ei niitä sävyn puolesta erota. Jos ei tietäisi kylkikuvion perusteella eri kaloiksi, ei kyllä huomaisi. Kokoero saattaa olla pari milliä jos oikein tarkkaan katsoo. Vaatii kyllä silmälasit nenälle! [;)]

Tuosta JBL:n suodattimesta mulla on ollut vain ylistyssanoja jaettavaksi kun siitä on muutamaan kertaan ollut puhetta. Olen matkan varrella vaihtanut kaikki tuohon samaan i200:seen ja nyt omistan niitä yhteensä neljä :mrgreen: Isossa kipossa on kaksi ja toista lainaan tarvittaessa karanteenialtaaseen.

Nuo sun puna-aaveet ovat kadehdittavan kauniita. Itsellä on vielä liian vähän kasveja ja nuo 20 pyrstöä piilottelevat osittain vaaleampina. Pohjan vaaleata väriä en haluaisi vaihtaa vaikka tiedän sen vaikuttavan asiaan, mutta toivon, että runsas kasvillisuus paikkaa tilannetta riittävästi. Lisäksi poistin altaasta perhoskirjot, että pääsevät lämpimämpään kylpyyn, eivätkä pelottele puna-aaveita. Niitä pennilehtiä ja Vesuviusta vielä suunnittelen...
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Mikä kasvi sulla on noissa puna-aave kuvissa oikeassa alanurkassa? Näyttää kasvavan aika matalana? Hieno :mrgreen:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:Mikä kasvi sulla on noissa puna-aave kuvissa oikeassa alanurkassa? Näyttää kasvavan aika matalana? Hieno :mrgreen:
Oliskohan se hydrocotyle tripartita? Mulle tuli sitä pe vähäsen ja on aika saman näköistä :) Ja jos tarkotit sitä ruohomaista, niin ei mitään hajua :mrgreen:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

hydrocotyle tripartita, sehän se! Hienolta näyttää sekin. Ei tosin taida olla ihan helpoimmasta päästä valon ja hiilarin suhteen, joten mun tuskin kannattaa tuota ostoslistaan lisätä. Tammikuussa hankkimani papukaijalehtikin luhistui muutamassa viikossa ja päätyi kompostiin [:I]
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:Piti käydä oikein tarkkaan tutkimassa, että oliko noissa rasboroissa eroja. Mulla on kyllä aika punertavan sävyinen kasvilamppu joka korostaa noita värejä, mutta ei niitä sävyn puolesta erota. Jos ei tietäisi kylkikuvion perusteella eri kaloiksi, ei kyllä huomaisi. Kokoero saattaa olla pari milliä jos oikein tarkkaan katsoo. Vaatii kyllä silmälasit nenälle! [;)]

Tuosta JBL:n suodattimesta mulla on ollut vain ylistyssanoja jaettavaksi kun siitä on muutamaan kertaan ollut puhetta. Olen matkan varrella vaihtanut kaikki tuohon samaan i200:seen ja nyt omistan niitä yhteensä neljä :mrgreen: Isossa kipossa on kaksi ja toista lainaan tarvittaessa karanteenialtaaseen.

Nuo sun puna-aaveet ovat kadehdittavan kauniita. Itsellä on vielä liian vähän kasveja ja nuo 20 pyrstöä piilottelevat osittain vaaleampina. Pohjan vaaleata väriä en haluaisi vaihtaa vaikka tiedän sen vaikuttavan asiaan, mutta toivon, että runsas kasvillisuus paikkaa tilannetta riittävästi. Lisäksi poistin altaasta perhoskirjot, että pääsevät lämpimämpään kylpyyn, eivätkä pelottele puna-aaveita. Niitä pennilehtiä ja Vesuviusta vielä suunnittelen...
No minäkin huomasin eron siitä juuri noista kylkikuviosta, muuten ei kyllä mitään silmiinpistävää eroa ole.. Ainakaan vielä! :D

Ei mullakaan ne ihan punaisia ole, vaan minulla tuon 100 litraisen mukana tulleessa valaisimessa on myös sellainen punertava kasvilamppu ja se tehostaa sitä punaisuutta.. juuri eilen illalla luin akvaariokalakirjaa, jossa mainittiin, että tuo punertava valo tuo hienosti esiin punaisten kalojen värit! :) Mutta uskon noidenkin punertuvan enemmän, kunhan kasvit kasvavat ja hämärtävät vähän akvaariota ja tuo vaalea pohja peittyy noihin pohjakasveihin.. Kuulemma myös tummatausta tekee hyvää punaisten kalojen väritykselle! :)

Puna-aaveet olivat minullakin alkuun hailakoita..( päiväkirjan alussa on kuvia, joissa näkyy puna-aaveet vielä hailakoina.. ) ..Mutta kun kasveja rupesin lisäämään, vahvistui kalojen väritkin pikkuhiljaa. (näköjään tykkäävät että pohjalla on kasveja, vaikkeivät niiden seassa uiskentelekaan. Varmaan vaikuttaa sekin että, puna-aaveet viihtyvät pohjan tuntumassa ja nuo matalat kasvit tuovat niille mukavaa suojaa! :) ) Sekin voi noiden väreihin vaikuttaa, kun asuvat pienten, melko samantyyppisesti käyttäytyvien kardinaalitetrojen kanssa.. Isoin kala tuossa akvassa on se kääpiörihmakala ja se on sellainen rauhaarakastava yksilö! :D

Silloin kun puna-aaveet isottelevat toisilleen revireistään tai sitten ruoka-aikaan, ne rupeavat vielä enemmän punertamaan! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:hydrocotyle tripartita, sehän se! Hienolta näyttää sekin. Ei tosin taida olla ihan helpoimmasta päästä valon ja hiilarin suhteen, joten mun tuskin kannattaa tuota ostoslistaan lisätä. Tammikuussa hankkimani papukaijalehtikin luhistui muutamassa viikossa ja päätyi kompostiin [:I]
Juu, se on hydrocotyle tripartita! :) Leviää nopeasti ja tykkää 7 kuulista! :) Mulla ei kyllä mee minkäänlaisia hiilareita.. Joskus kun muistan, laitan easycarboa..! :D Valaistus riittää varmaan ihan senkin takia, kun mulla tuo 86 litrainen on aika matala.. Oliko se jotain 36 cm vaan korkea.. Tuo ruohomainen on sitten taas pikkusuokkia ja kapeakeihonlehteä.. Keiholehti vaan yrittää vallata tilan siltä pikkusuokilta.. :roll: Lisäsin valaistus taukoja, niin tuo keiholehti vaan innostui lisää leviämään ja kasvattamaan lisää korkeuttakin ja nyt tykkään siitä jotenkin vielä enemmän, kun se on villiintynyt noin! :D

Mulla pärjää hyvin tuo "rubiinikin", siis se rusolehti, vaikka kuulemma tarvitsee tosi paljon valoa.. Mutta siihen taas vaikuttaa varmaankin tuo altaan korkeuskin! :)
Liitteet
hydrocotyle tripartita.jpg
hydrocotyle tripartita.jpg (114.34 KiB) Katsottu 2581 kertaa
pikkusuokkia ja kapeakeiholehteä sekaisin.jpg
pikkusuokkia ja kapeakeiholehteä sekaisin.jpg (140.5 KiB) Katsottu 2581 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:hydrocotyle tripartita, sehän se! Hienolta näyttää sekin. Ei tosin taida olla ihan helpoimmasta päästä valon ja hiilarin suhteen, joten mun tuskin kannattaa tuota ostoslistaan lisätä. Tammikuussa hankkimani papukaijalehtikin luhistui muutamassa viikossa ja päätyi kompostiin [:I]
Saa nähdä, miten mulle tuon kanssa käy. Toivottavasti hyvin... Ja sitä papukaijalehteä himoitsen myös...

jennali Mitkäs sun altaassa olikaan lannoitus ja valaistus? Oliko hiilaria? :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
Saa nähdä, miten mulle tuon kanssa käy. Toivottavasti hyvin... Ja sitä papukaijalehteä himoitsen myös...

jennali Mitkäs sun altaassa olikaan lannoitus ja valaistus? Oliko hiilaria? :mrgreen:
Ei mee hiilaria, joskus, kun muistan, laitan easycarboa! :D Lannoitteena seiskakuulan paloja! :) valaistuksena on sylvanian aquastar T8 18 w ja toinen on sylvanian vanhaakin vanhempi daylight-putki ( tuo daylight valaisee just tuota tripartitaa enempi, kuin aquastar, samoin sitä "ruohoakin"! :) ).. Siihen pitäis hommata uusi *muoks! siis uusi putki! :D ..! :roll: Nestelannoituksena käytin ennen tuota profitoa, mutta en ole sitä nyt käyttänyt vähään aikaan, kun levä näkyy villiintyvän.. :roll:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Okei. Kiitti. Voinen siis olettaa, että tuolla on mahdollisuudet menestyä meikäläisen 40 litraisessa :mrgreen:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Eli periaatteessa mullakin voisi olla mahkuja. Käytän Carboa joka toinen päivä ja pohjassa Biolania. Nestemäisenä menee Fluorish ja Iron. Mitä siihen papukaijalehteen tulee, niin ihan niin hyvät edellytykset ei tainnu olla ja jotenkin tuntuu, että kaupan potit ei lähde niin hyvin kasvuun!? Jos toiselta harrastajalta ostaa niin muutos ei ole kasville liian raju? Tai ainakin luulen niin... No, tiedätpähän minne suuntaan laittaa yv:tä kun tulee aika harventaa tuota tripartitaa myyntiin :mrgreen:
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Okei. Kiitti. Voinen siis olettaa, että tuolla on mahdollisuudet menestyä meikäläisen 40 litraisessa :mrgreen:
Kyllä mä ainakin uskon, että menestyy, kun se kerran mullakin on menestynyt! :mrgreen: Ei mun mielestä vaikuta mitenkään ronkelilta, tai helposti suutahtavalta kasvilta! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:Eli periaatteessa mullakin voisi olla mahkuja. Käytän Carboa joka toinen päivä ja pohjassa Biolania. Nestemäisenä menee Fluorish ja Iron. Mitä siihen papukaijalehteen tulee, niin ihan niin hyvät edellytykset ei tainnu olla ja jotenkin tuntuu, että kaupan potit ei lähde niin hyvin kasvuun!? Jos toiselta harrastajalta ostaa niin muutos ei ole kasville liian raju? Tai ainakin luulen niin... No, tiedätpähän minne suuntaan laittaa yv:tä kun tulee aika harventaa tuota tripartitaa myyntiin :mrgreen:
No varmasti on! :) Ei tuo niin nirso näytä olevan..

Mä ostin tuon pottina, ja oli vaikeaa istuttaa, kun oli pitkä kuin mikä! :roll: Laitoin vaan kylmän viileesti soraa ja kiviä päälle painoksi, että juurtuisi maahan ( mutta siis ei tietenkään lehdet saa jäädä sinne soran/hiekan alle.. Jäähän niitä sinne pakolla jonkin verran, mutta että suurin osa kumminkin näkyisi sieltä! :D ).. Kyllä siinä aikaa meni ja usein joutu kädellä painelemaan varovasti, että pysyy matalana, ennen kuin se lopulta juurtu ja ei pyrkinyt nousemaan "pystykasviksi"! :D Voi olla parempi istuttaa niistä yksittäisistä varsista pohjaan.. Tai ainakin helpompaa se oli, kun tuohon 100 litraiseen sitä siirsin ja istutin niin! :)

Ja hyvässä valaistuksessa... ( mulla tuo päivänvaloputki ei oo enää parhaassa tehossaan, mutta paistaa tuohon tripartitaan melkolailla suoraan.. ) ...pysyy matalampana, eikä siis pyri kasvamaan niin paljoa ylös päin.. Silloin kun minulla oli vain yksi putki, niin silloin se yritti kasvaa kokoajan ylöspäin.. :roll: Nykyään ei enää yritäkkään, eikä tarvitse "painella" sitä pysymään matalampana! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
Siltsu kirjoitti:Eli periaatteessa mullakin voisi olla mahkuja. Käytän Carboa joka toinen päivä ja pohjassa Biolania. Nestemäisenä menee Fluorish ja Iron. Mitä siihen papukaijalehteen tulee, niin ihan niin hyvät edellytykset ei tainnu olla ja jotenkin tuntuu, että kaupan potit ei lähde niin hyvin kasvuun!? Jos toiselta harrastajalta ostaa niin muutos ei ole kasville liian raju? Tai ainakin luulen niin... No, tiedätpähän minne suuntaan laittaa yv:tä kun tulee aika harventaa tuota tripartitaa myyntiin :mrgreen:
No varmasti on! :) Ei tuo niin nirso näytä olevan..

Mä ostin tuon pottina, ja oli vaikeaa istuttaa, kun oli pitkä kuin mikä! :roll: Laitoin vaan kylmän viileesti soraa ja kiviä päälle painoksi, että juurtuisi maahan ja tietty sitä ennen sitä lannoitetta alle..( mutta siis ei tietenkään lehdet saa jäädä sinne soran/hiekan alle.. Jäähän niitä sinne pakolla jonkin verran, mutta että suurin osa kumminkin näkyisi sieltä! :D ) Kyllä siinä aikaa meni ja usein joutu kädellä painelemaan varovasti, että pysyy matalana, ennen kuin se lopulta juurtu ja ei pyrkinyt nousemaan "pystykasviksi"! :D Voi olla parempi istuttaa niistä yksittäisistä varsista pohjaan.. Tai ainakin helpompaa se oli, kun tuohon 100 litraiseen sitä siirsin ja istutin niin! :)

Ja hyvässä valaistuksessa... ( mulla tuo päivänvaloputki ei oo enää parhaassa tehossaan, mutta paistaa tuohon tripartitaan melkolailla suoraan.. ) ...pysyy matalampana, eikä siis pyri kasvamaan niin paljoa ylös päin.. Silloin kun minulla oli vain yksi putki, niin silloin se yritti kasvaa kokoajan ylöspäin.. :roll: Nykyään ei enää yritäkkään, eikä tarvitse "painella" sitä pysymään matalampana! :D
*vähän muokkauksia.. Taas!! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

Hihii, sain äsken napattua vähän parempia kuvia niistä hunajista!! :mrgreen: Alkaa tuon ukon värit olemaan jo ihan hyvin kohdillaan! :) Väri on yhtähyvä, kun menee aquastar-putken valoon, eli ei oo pelkästään punertavan valon ansiota..!! [;)] :D
Liitteet
hunajarihma tytteli.jpg
hunajarihma tytteli.jpg (69.59 KiB) Katsottu 2520 kertaa
hunajarihmakala poitsu isottelee kuvajaiselleen.jpg
hunajarihmakala poitsu isottelee kuvajaiselleen.jpg (60.66 KiB) Katsottu 2520 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Kyllä mä ainakin uskon, että menestyy, kun se kerran mullakin on menestynyt! :mrgreen: Ei mun mielestä vaikuta mitenkään ronkelilta, tai helposti suutahtavalta kasvilta! :)
Jeee! Hyvä hyvä. :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Ohhoh, mitä näin äsken 100 litraisessa, kun sitä tuossa tuijottelin kaikessa rauhassa! 8O :) Katsoin ensin, että se ois sukaravun pienenpieni poikanen, kun liikkui yhtä vinhasti ( niin, unohdinkin tänne siitä kirjoitella, että lisäsin tuonne tulevien levien syöntiin sukiksia 86 litraisesta! :) ).. Mutta sitten se pysähtyi etulasin viereen ja huomasin sen olevan monnisen poikanen!! 8O Sitten huomasinkin muutamia munaryppäiden jälkiä takalasissa.. Suurin osa oli siis syöty pois, mutta muutama kuoriutuneen näköinenkin muna siinä oli! :D Yritin enemmänkin pongata poikasia, mutta vain tuon yhden näin.. Saas nähdä, ilmestyykö niitä lisää piiloistaan! :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Voi hitsi! Onnea vauvasta! Toivottavasti se selviää isoksi asti ^^
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”