Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Tällä hetkellä oikein levollinen olo harrastuksen parissa! 8-)
Sinilevä ja tupsulevä eivät enää ole riesana, altaat näyttävät ihan hyvävointisilta, kalojen ja rapujen touhuja mukava seurailla.
Väänsin juuri uuden pisarasuodattimen isoimpaan altaaseen, laitoin kiljut pörisemään ja järjestelin sisustusta; siitäkin tuli niin valoisa kun nakkasin kelluvan ison kannon ulos! Se vain ei suostu puolenvuoden jälkeenkään upoksissa olemaan ilman ankkurointia, joten menköön! :twisted: Haen kesällä uuden ja ehomman!
Tulisuut näyttävät kotiutuneen myös tuonne hyvin; toivottavasti sopu säilyy vastaisuudessakin...Kauniita ovat kuitenkin! :)

Ja ensimmäiset taistoni (1u+2n) majailevat pienimmässä purkissa, ja nekin ovat sitten tosi lystikkäitä seurattavia! Näkyy niille ainakin lattanat maistuvan; hähää siitäs saavat vihdoinkin kyytiä!!
Ja kiilakyljet tuolla ensimmäistä kertaa minun kiilakylkiurallani harjoittelevat kutua! Hauskaa. :D

Kaikenkaikkiaan siis nyt olen tyydyttyneessä olotilassa. Vähän kaihertaa nuo monimetallit - milloinhan ne tippuisivat taivaalta mulle... :P
-uusio-harrastaja-
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

No niin, nyt on taas 180 litrainenkin laitettu kuntoon. Hiekat, kasvit, kivet ja suodatin paikoillaan. Sittten se haastavin osuus eli sinileukojen pyydystäminen.. On pakko laittaa tuo pesue omaan altaaseensa, kun terrorisoivat tuolla isossa altassa kaikkien muiden elämää. Kukaan muu ei saa liikahtaakaan kun arvon herrasväki ulkoiluttaa lapsosiaan.. Ehkä jätän sen homman huomiseen.. tai katsotaan jos tänään jaksais vielä urakkaan..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Eilen tuossa mietin, että olisi kiva hankkia (taas) uusi akvaario. Joku isompi olisi tietysti ollut mukava saada, mutta tänään näin kaupassa ilmoituksen akvaariolahjoituksesta. Ja tietty piti siitä samantien soittaa. Eli lauantaina käyn noutamassa tästä läheltä uuden 60 litrasen kaikilla vermeillä ja kaloilla. Kun kerran ilmaiseksi annetaan, niin pakkohan se on ottaa :) . Vielä kun löytäisi sille sopivan paikan, minne sen sijoittaa. Alkaa pöytätilat loppumaan...
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Ricky73
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ricky73 »

Itselleni tuli tuossa jokunen päivä sitten aivan sairaanmoinen akvakuume 1000L->++++

Nyt sitten kun eilen käväsin katsomassa sellaista 1580 litraista niin ei muutakuin paheni 8-)

Taitaa niin käydä että kohta olkkarissa tuo komistus vaan on..

Oli se vaan niin komeen kokonen että veti isotkin miehet hiljaseksi kun sitä katteli pari tuntia :D

Se olisi jo sitten sellainen ettei ihan heti tarvisi hankkia isompaa allasta ...toivottavasti
484L
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Isoin akvaario on tällä hetkellä aika "ihanan vihreän" värinen (siis vesi) laitoin nimittäin sitä sinilevämyrkkyä (green cure tai sellanen..) Jos tuo pieni alku ei lähtisi ja leviäisi ympäri akvaariota.. Tiikerinuoliaiset ovat aivan innoissaan menevät päivällä(kin) ympäri akvaariota kun on vähän pimeämpää...
540l, 180l ja Minttu-koira <3
koran_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Mä olen aloittelija ja varmaan hieman liian hätäinen mutta tällähetkellä ärsyttää kun nitriittiarvot ei vaan lähde nousuun. Mun käsitykseni mukaan jotain muutosta pitäisi kuitenkin jo näkyä.
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja linnunlaulupuu »

koran_ kirjoitti:Mä olen aloittelija ja varmaan hieman liian hätäinen mutta tällähetkellä ärsyttää kun nitriittiarvot ei vaan lähde nousuun. Mun käsitykseni mukaan jotain muutosta pitäisi kuitenkin jo näkyä.
Monesko päivä sulla on menossa kypsyttelyn kanssa ja mitä ja miten olet toiminut? Millaisilla testeillä olet mitannut?

Kärsivällisyyttä kai tämä vaatii. Itse en osaa neuvoa, koska vasta täällä kypsyttelen omaakin allasta, ja nyt kun aamulla mittailin eikä "viisari värähtänyt" odotetulla tavalla, niin tuli olo, että enkö minä saa tätä toimimaan. Mutta ajattelin tilata aimoannoksen sitä kärsivällisyyttä, sillä luettuani mm. tämän: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 2250e48fc1

Tuli olo, että eipä tässä tosiaan hätää kai ole valmiissa maailmassa. Vai onko??? Mulla on kolmas päivä menossa. Olen ottanut palikkaohjeet kypsytyksessä kauniiseen käteen ja eivät ne aivan menneet jakeluun suorilta, joten tälläkin hetkellä, vaikka täällä muka kypsyttelen, olen epävarma ammoniakkiliuoksen annostelusta.

Niinpä hiljaisesti heitän, että joku kokeneempi voinee valaista, ja kertoa, että paljonko sitä kymppiprosenttista ammoniakkiliuosta laitetaan 180 x 60 x 60 (ulkomitat) kokoiseen purkkiin?
koran_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Viikonverran ollut ja jjarven palikkaohjeita noudattaen. Ei vaan tainnut safe startista olla apua yhtään. Lisäymppinä ollut multaa ja toisesta akvaariosta hiekkaa ja kasveja. Olen ymmärtänyt että nitriittiä pitäisi alkaa heti muodostua mutta ei täällä vaan ole mitään.
Safe startinhan pitäisi nopeuttaa kypsymistä ja nitriittien pitäis nousta tosi pian?

Niin, testeina Tetran tippatestit.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Nyt on allas paikoillaan vettä, kiviä hiekkaa(joka loppujen lopuksi piti hakea rautakaupasta), kantoja ja kasveja on jo sommiteltuna... Kypsytys menossa täälläkin, ei millään malttaisi odotella... Multaymppi ja baktozym (tämän päivän heräteostos :roll: ) on kokeilun alla. Ja vesi on ihan vihreää. Tosin nuo kierteiset taitaa pistellä poskeensa kaikki kalanruuat, joilla yritän bakuja ruokkia :mrgreen: .
Ruusutetroja kävin tänään ihailemassa, samalla kun pistin reilut 800 kruunua (reilu 100euroa) menemään letkuihin, suodatinaineksiin ja kasveihin... Hiukka hirvittää tämä rahanmeno, mutta tulee siitä hieno!
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

koran_ kirjoitti:Viikonverran ollut ja jjarven palikkaohjeita noudattaen. Ei vaan tainnut safe startista olla apua yhtään. Lisäymppinä ollut multaa ja toisesta akvaariosta hiekkaa ja kasveja. Olen ymmärtänyt että nitriittiä pitäisi alkaa heti muodostua mutta ei täällä vaan ole mitään.
Safe startinhan pitäisi nopeuttaa kypsymistä ja nitriittien pitäis nousta tosi pian?

Niin, testeina Tetran tippatestit.
Milloin olet ostanut SafeStartin? Pakkasen vuoksi sitä ei ole ollut myynnissä ja jos jossain on niin se voi hyvinkin olla käyttökelvotonta: jos se on uutta erä bakteerit ovat ehkä kuolleet pakkasessa. /OT
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jaahas, taas meni yli 300 akvakauppaan, mut nyt on sit vähäksi aikaa taas härpäkkeitä ettei mitään pitäisi tarvita vähään aikaan.... Ja suodatinasiat on nyt järjestyksessä.Nyt saunaan!
kuvia
akvasivuni
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Olispa rahaa. Olis kivaa tehdä parit kalakauppiaat onnelliseksi ja HASsin huutokaupastakin olis kiva jotn ostaa. Nuo akvaarioromppeet yms. vievät kuitenkin aikas iloisesti rahaa. Siksi olen nyt pitäytynyt ostelemasta mitään suurempaa (parin euron kasveja toiselta akvaristeilta-periaatteella). Kaloja tarttis vielä akvaarioihin, että olisivat ns. täynnä. Mut hiljaa hyvä tulee -periaatetta tässä nyt harrastan. Uusin tulokas on Rubiinikääpiöahven. Komea yksilö, mutta mietityttää oliko tämä lahjoituskala sittenkin tyttö. Pitää vissiin viestitellä kalan entiseen kotiin... Ja kohta lähden toisen akvaristin luo katsomaan, että miten hänen altaansa voivat. :D
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Nyt on silikoonattu uusia mattosisäsuodattimia noihin altaisiin. Pari pumppua pitäis vielä tulla, ne olen tilannut jo.

Karanteeni altaasta löysin juovaimunuoliaisen kuolleena :cry: Onneksi muut kalat ovat ainakin vielä hengissä eikä niissä näy mitään sairauden merkkejä.

Muihin altaisiin vaihdoin vedet tänään ja karsin liuskavedensuosikkia tuolta yhdestä altaasta melko runsaasti pois.

Yhden kääpiömonnisen poikasen olen bongannut tuota pikkuakvasta eli jotain positiivista on.
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Näin tänään ensimmäistä kertaa kun kala kutee :D . Riikinkukkotorkkuja kuti kesken kalojen ruokinnan, mutta harmillista kyllä, se myös ahmi poskeensa kovalla kiireellä kudut samantien :( . Mitähän tuossa tilanteessa olisi pitänyt tehdä? Se kuti välillä pääalaspäin ja pisteli samalla kutua napaansa.

Uusi miljoonakala-akvaario tuli myös taloon. En ollut nähnyt kaloja enkä koko akvaariota aiemmin, joten olin kyllä yllättynyt enemmän kuin positiivisesti kuinka kauniita ne olivat :D ! Onneksi "ylimääräisille" löytyi jo koti ja odottavat enää noutoa, kun niitä sattuikin sitten olemaan reilu 130 kalaa. (Kuvia lisäsin kaloista tuonne alhaalla olevaan linkkiin).

Ja hehkutellaan vielä, että mummeli, joka lahjoitti tuon miljoonakala-akvaarion (60 l) lahjoitti vielä toisenkin akvaarion (40 l). Nyt voin perustaa sinne oman rapulan :D .
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Meinasi mennä usko.

Puhdistin letkut ja huuhtasin samalla suodattimen.

Ja sit en meinannu saada suodatinta millään käyntiin, itku tuli ja hammasten kirstys.
Kirosin ja itkin ja pumppasin vettä suodattimeen, toistin kaavan monta kertaa... :cry:

Lopulta se lähti mutta kyllä ukko saa seuraavan kerran olla mukana hommassa.
Ohjeessa snotaan että painaa sitä suodattimen imunappia kerran tai pari ja sit se imasee sen itestään käyntiin, ja sanonko mitä [}:)] , kyllä pumppasin ja kovasti ja mitään ei meinannu tapahtua, aaarrrgghhh...

Kalaparat ihan paniikissa.

Pohjalta löysin myös kaksi kuollutta kalaa, toinen oli inkkari ja toinen rubiinitetra.
Vesiarvot oli kuitenkin kunnossa kun niitä rupesin sit testaamaan, onneksi.

Että tämmönen sunnuntai-aamu [;)]
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Piipukan viestiin kommenttia: Laitoin tuossa perjantaina käyntiin uutta ulkosuodatinta(2028), jossa myöskin väitettiin, että pumppua painamalla alkaa vesi virtaamaan säiliöön...Painoin kerran, kaks, viis... Ei mitään! Se imun u-mutka on sen verran korkealla vedenpinnan yläpuolella, ettei mulla ainakaan tuo pumpun paine riittänyt kuin heiluttelemaan veden pintaa imuletkussa.. Tein sitten niin että irroitin "huilun" ulostulosta ja imaisin kerran kunnolla siitä letkun päästä, niin johan lähti vedet virtaamaan! Tänään olisi vedenvaihto sitten edessä kaikkiin 4 altaaseen.. Jos söis jotain ensin ja alkais sit urakan!
kuvia
akvasivuni
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Keräilen tässä kuparimonnisten kutua talteen, jos nyt sais vaikka kasvatettua niin paljon että vois vaikka myyntiin laittaa nuita poikasia. Uusia kasveja olen myös istutellut, sain vaihtokaupassa niitä.
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Argh :twisted:

Hirveä vimma saada 700 litrainen allas ja siihen oskareita!

Ankaria laskutoimituksia suorittelen, rahaa ei ole ja alta pitäis sitten myydä pois 100, 180 ja 400 litraiset ja kaikki miljoona pikkusinttiä, ostaa hirmuisen kokoisia ulkosuodattimia ja hirmukalliita lamppuja. Tahtoo!

Kiitos, kyllä helpotti :mrgreen:
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Täällä on saatu 180 litran allas pystyyn pariviikkoa sitten eikä nitriittipiikkiä onneksi tullut, kun piti saada nopeasti uusi asuinpaikka kaloille, kun akvaario meni rikki niin ei ehtinyt kypsyttelelemään ...

Viikolla hankin 23 kardinaalitetraa tuonne.
Kasvit kukoistaa ja taistot haluaisi kutea joka viikko.

Illalla saan tutultani kolmannen, noin 100 litraisen altaan, kun se lopettaa harrastuksen. Siihen pitäisi vaihtaa silikonit, ennenkuin voin laittaa sen käyttöön, kun allas on joku 20 vuotta vanha. Mihinköhän se mahtuisi oikein ...?

Nyt poikasaltaassa uiskentelee joku 60 taistelukalan poikasta. Jospa tästä pesueesta kehittyisi jotain :) .
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Ei jaksa, ei millään jaksa. Olen ollut 2 vkoa sairaana ja nyt pitäisi vesia vaihtaa, ne kyllä menee letkulla, mutta se kasvien karsiminen ja levien poisto laseilta.

120L näyttää hirveältä taannoisen melalehtien sulamisen jälkeen, mitkään muut kasvit ei kasva kuin vallut. Ne saavatkin kyytiä ja poistan koko lajin altaasta, ehkä ne tosiaan tuottavat sitä myrkkyä pohjaan ja estävät muiden kasvien kasvun. Katsotaan nyt mitä tapahtuu kun vähän järkkään kasveja uudestaan ja lisään ehkä karvalehteä tai karttulehteä sekä kapeakeiholehteä. Rihmaleväkin rehottaa täällä sekä taas 240L. Zeoliittia ostan kun sitä löydän (kohtahan niitä lammikkotuotteita taas saa joka kaupasta!), jos se auttaisi tuohon rihmalevään, kun kaikki muut keinot on jo käytetty.

Ja ne sukulaiset! Isä kun ei jaksa hoitaa omaa 150L allastaan ja sanoi luopuvansa koko altaasta. No tähän kämppään ei mahdu kulmamallista allasta, joten en sitä voi itselleni ottaa. Toisaalta mietin, jos hoitaisin sitä vanhempien luona, mutta mutta. Sen kuntoon saaminen on kova työ, pohja täynnä kakkia, kasvit ei kasva, huono valaistus, vedessä likahippuja jne. Ensiksi pitäisi lapota ja lapota pohjalta kaikki kakki, seuraavaksi lisätä toinenkin suodatin roskia keräämään, kasvisto uusiksi, uudet loisteputket ja vielä yksi 18w lisäksi, kasveja pitäis lannoittaa ja se kalasto! Isä kun ei suostu kalastoa kauheesti muuttamaan. Jos vaihtais lyhtytetrat, mustatetrat ja keltabarbit vaikka rubiinitetroihin.

PLÄÄH, ja siivotakkin pitäisi :?
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

Testailua ja kypsytystä

Seitsemäspäivä kypsyttelyä menossa. Jo viidentenä päivänä alkoi liuskatesteissä näkyä elonmerkkejä nitriittiä silmällä pitäen. Lompsin kuitenkin heti viikonlopun taituttua maanantaiksi eläinkauppaan ja ostin tippatestit (nitriitti ja nitraatti) Eli siis eilen.

Eilen kuudentena kypsyttelypäivänä siis tippatestailin, ja niinhän se sitten näytti, että nitriitti 0,3mg/l. Jipiiiii! Nitraatti oli 0.

Tänään aamulla kypsyttelyn seitsemäntenä päivänä nitriitti on 0,8 mg/l ja nitraatti 12,5mg/l. Että tällaista täällä.

Multasukkahousuviritelmän otin pois jo tuossa viidentenä päivänä, ammoniakkia lisäilin kolmena ekana päivänä ja pidin taukoa, kunnes alkoi nitriittiä olla havaittavissa. Kalanruokaa olen laittanut minivähäsen joka päivä.

KH pohdituttaa, liuskatestin mukaan se näyttää välillä 0. Hmm pitäisköhän sille asialle tehdä jotain tässä vaiheessa, ja GH:n suhteenkin pehmenevään päin ollut tämä käyrä.

Että tällaisia akvaarioimmeisen mietteitä ja ajatuksia täältä päin tänään. Kyllä tuo testaileminen on mukavaa, täytyy sanoa, että moniulotteinen harrastus, jännittämistä ja värkkäämistä monenlaista.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Jaahas, että se akvaarion hoito voikin olla idioottihelppoa kun on lopulta hoksannut vaihtaa pohjamateriaalin... Nykyinen engl. jokisora nostaa kyllä GH:ta hieman, mutta toisaalta kalat eivät näytä tästä piittaavan.

Piti tuo 180 L allas myydä isomman tieltä, mutta taitaa jäädä sekin pyöriin nurkkiin. Kun ei siitä & tekniikasta kuitenkaan saisi rahaa kuin sen verta että kattaisi just ja just uuden suodatintekniikkakulut. Vaimo ja tytär saavat sitten tapella puolestani, laitetaanko sinne platyjä (vaimo) vaiko pallokaloja (tytär).
Minä juon nyt kahvia!
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jaahas, tuli tänään taas pulattua tuolla altaissa.

40 litraisessa vaihdoin järjestystä ja karsin rankalla kädellä kasveja samalla.

180 litraisessa lisäsin hiekkaa ja piti laittaa vedensuosikit takaisin pohjaan, kun ahvenet oli ne irroittanut (taas). Ajattelin sit vaan käsin ne tökätä, niin ahven hyökkäsi kiinni! 8O Meikäläinen säikähti, kiljui ja tukka nousi kirjaimellisesti pystyyn... Sit hainkin kasvipihdit ja hoidin homman kunniallisesti loppuun... Mies sai taas nauraa: on siinä akvaristi kun pelkää kaloja! [:I]

250 litraisessa oli sit pinnalle pulpahtanut kääpiöruohotuppo, se olikin sitten pakko laittaa pihdeillä, kun akva niin täys vettä, että jos käden sinne olis tunkenut, oli tulvinut yli... (avoallas, haihtumisen vuoksi täytin piripintaan, ettei tarttis lisätä vettä keskellä viikkoa..)
kuvia
akvasivuni
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

Jospa tuumailisi tänne mietteitään vaihteeksi...

15. kypsyttelypäivä on jo vahvasti taittumassa illaksi. Olen pitänyt päiväkirjaa kypsytyksen etenemisestä, ja visioinut altaan sisustusta, ja johan tuonne altaaseen on jo yksi puukönkelö löytänyt tiensä.

Vesitestien kanssa värkkääminen on ollut mukavaa, ihanhan tässä muutoinkin alkaa avautua nämä kypsytyksen salat, vaikka kyllä tässä on minunlaiselleni ihmiselle ollut paljon aivosolujen pyörittämistä....

Ajankuluksi on tullut tutkailtua eri kasvi- ja kalavaihtoehtoja, vierailtua akvaarioliikkeessä, jne.... Homma näyttäisi etenevän.

Uusien suodattimien kanssa ei ole ollut ongelmia, eikä altaankaan kanssa. Viimeiset kolme päivää nitriitin ja nitraatin osalta arvot ovat olleet:
NO2=3.3 - 33mg/l eli se isoin arvo, ja NO3=50mg/l.

Eli mikäpäs tässä on akvaristin olla ja eleskellä.
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Tuli sitten tehtyä nenänjälkiä akvaariokaupan tuliliskoaltaaseen :roll:

Tämä on teidän vika, kun kukaan ei ostanut mun 100 litraista :twisted: :mrgreen:
Pitihän se siis johonkin vintiltä tunkea, ja askaroida siitä akvaterra :roll:

Ovat muuten ihana ölliäisiä, ensi kertaa yllätin itseni polvillani lässyttämässä akvaariokaupassa :D
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”