Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Olen huomannut seuraavanlaisen käyttäytymismallin etenkin ahventen suhteen: Ahventen seuraan ei kannata laittaa UUSIA samankokoisia kaloja, tai samalla ruualla syöviä lajeja. Parvikalat ovat ok, kunhan niitä on parvi (ne luovat oman epämääräisen ryppäänsä, jota ahvenet eivät pysty hallitsemaan). Itselläni on sinileukoja, jotka hätyyttelivät ja näykkivät uusia samankokoisiaan. Ratkaisin ongelman sillä, että laitoin sinileuat päiväksi ämpäriin (ilmastimen kanssa) ja palautin ne "uusina" tulokkaina illalla akvaarioon. Sinileuat kokivat itsensä uusina, etsivät itselleen uuden reviirin ja hätyyttelivät vain liian lähelle tulevat pois. Aiemmin ahvenet pitivät koko akvaariota valtakuntanaan ja olivat todella agressiivisiä uusia tulokkaita kohtaan.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Itse asiassa tuon viestin kirjoittamisen aikaan en epäillyt vielä kovin vakavana tuota tyyppiä vaan oli yksi toinen joka ehdotti omituista vaihtokauppaa (rahat tilille ja hakisin omput sen postilaatikosta) kun häntä on huijattu aiemmin, en suostunut koska jos voin hakea omput hänen postilaatikostaan niin tällöin asumme niin lähekkäin että voimme tehdä kaupat kasvotusten. No kun tämän olin hänelle kirjoittanut niin eipä kuulunut sen koommin mitään... Kaikkea sitä tulee vastaanKuPLa_ kirjoitti:Vähän saman henkiset ajatukset. Samaiselta myyjältä kasvit piti tulla! No eipä kuulu. Kuukauden jo saanut tapella.Klatjofs kirjoitti:Omppulan perustamista olen tässä suunnittelemassa, tai no allas on jo kypsymässä mutta omppujen hankinta mietityttää, en tiedä onko liikkeellä huijareita kun ei vastauksia kuulu, aika näyttää... Onneksi ei ole suuria summia niissä kiinni. Turun seudulla tuntuu olevan omppujen osalta hiljaista, ei tahdo löytyä.
Jotain mukavaakin, partis intoutui kurkun kimppuun ihan kunnolla kun ekaa kertaa kurkkua noille tarjoilin! Ihana otus
Akvaario odottaa lähes tyhjänä kasveja.. Huoh..

-
- Senior Member
On noi tetrat kyllä söpöjä jahdatessaan laasersädekynästä tulevaa pistettä... (:
Alkuviikosta voisi käydä ostamassa jaavansaniaista.
Alkuviikosta voisi käydä ostamassa jaavansaniaista.
19 helmiseepraa ja 6 rusokiilaa haavittu. Ja ne viimeiset sankarit on sitten tosi vaikeita tapauksia, niin kun aina... Pidän vähän taukoa, jos rauhottusivat hieman. Onneksi on nuo akvat niin pieniä.kerttu kirjoitti: Tarttis vihdoin saada asetelmat kuntoon altaissa, eli vaihettua päittäin 20 helmiseeprakalaa ja 7 rusokiilakylkeä. Miten ihmeessä sen tekis mahdollisimman vähällä stressillä? Rusokiilat on ainakin mulla olleet herkkiä satuttamaan silmiään, se vähän hirvittää. Jo kaks silmäpuolta koirasta on...
Rusokiilakyljet on kyllä pomppimisen mestareita säikkyillessään. Taas ehti yks jo ponkasta lattialle, näytti selviävän säikähdyksellä. Olis nyt tää projekti jo tehty, hirvittää nuo purkeissa vilistävät kalat... En viiti niitä lykätä akvoihin ennen kun noi viimiset sankarit on tuolta haavittu.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
*Voimasanoja* Yön aikana yksi marmorimonnisista oli tehnyt arviointivirheen käydessään pinnalla ja löytyi aamulla kuivettuneena lattialta. Kylläpä ketuttaa! Tarkoituksena on koko ajan ollut ostaa toinen valaisin tuohon jotta saan altaan peitettyä tällaisten tapahtumien estämiseksi mutta ei ole löytynyt AW:n kautta. Täytynee ostaa uutena siis, hitsi.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Meillä vaimo aina välillä löytää partamonnin tai tiikerinuoliaisen sätkimästä tiskipöydällä kun olen nostanut juurakot siihen imuroinnin ajaksi. Ei ole onneksi vielä kukaan kuollut. 

-
- Advanced Member
Että osaa ihminen olla urpo. Oman toiminnan takia "istutin" turkkilevän myös tuohon 312 litraiseen altaaseen, kun siirsin siihen 112 litraisesta (jossa on turkkilevää) kasveja.
Melko hyvin olen päässyt eroon piileväinvaasiosta, mutta nyt sitten kasvit ja lasit on turkkilevässä. Voi elämä! Kohta pyörrän omat puheeni etten enää hanki leväbarbeja 125 cm pitkään altaaseen.. 112 litraisessa on 7 nuolimonnia, mutta eipä niistä hirveämmin hyötyä tuon levän suhteen ole ollut.
Vinkkejä miten mä saan tuosta eroon!!!!!!
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Akvaarioharrastajan pahin painajainen on 1-2kk edessä, muutto. Yritän kattoo kaappeja läpi ylimääräisista akvaariotarpeista muuttoa varten plus myös has:in huutokauppaan...mistä raaskii luopua... 

Tarkista pH-arvo (mitä korkeampi sitä paremmin levät viihtyvät). Vaihda loisteputket jos ovat vanhoja. Siirry kasvien kohdalla nestemäisestä lannoituksesta juurilannoitukseen. Harkitse hiilidioksidilevitintä. Keitä juurakot ja muut koriste-esineet, niin levä kuolee. Pese kasvien lehdet varovasti hanan alla (haalea vesi). Leikkaa lehdet, joissa paljon levää. Jos levää on hiekassa tai sorassa, niin sitä kannattaa hieman möyriä. Pinnalla se viihtyy parhaiten.Malys kirjoitti:Että osaa ihminen olla urpo. Oman toiminnan takia "istutin" turkkilevän myös tuohon 312 litraiseen altaaseen, kun siirsin siihen 112 litraisesta (jossa on turkkilevää) kasveja.Melko hyvin olen päässyt eroon piileväinvaasiosta, mutta nyt sitten kasvit ja lasit on turkkilevässä. Voi elämä! Kohta pyörrän omat puheeni etten enää hanki leväbarbeja 125 cm pitkään altaaseen.. 112 litraisessa on 7 nuolimonnia, mutta eipä niistä hirveämmin hyötyä tuon levän suhteen ole ollut.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mulla autto tupsulevään joka päiväinen tunnin valotauko. Suosittelen!
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Katalysaattori
Aina välillä käy mielessä josko tuon ison makean jossain vaiheessa muuttaisi isoksi suolaiseksi.
Ja sitten sieltä tulee taas tuo albiino tummaleväpötkäle paikalleen päätylasista katselemaan kanssani leffaa. Eilinen Pelkoa ja inhoa ainakin näytti kiinnostavan kun koko pätkän jaksoi olla paikoillaan.
Ehkä sitten joskus 10v kuluttua kun hänestä aika jättää.
Ja sitten sieltä tulee taas tuo albiino tummaleväpötkäle paikalleen päätylasista katselemaan kanssani leffaa. Eilinen Pelkoa ja inhoa ainakin näytti kiinnostavan kun koko pätkän jaksoi olla paikoillaan.

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Senior Member
Odottelua... Tässä odotellaan, että josko nuo kardinaalikalat ja imunuoliaiset kohta pääsisivät uusiin koteihin ja sopivampiin olosuhteisiin (vink vink, olis myynnissä ja halvalla lähtee
)... Kun ei nuo taiston kanssa istu. Taloudellista tappiotahan tässä tulee, kun tuli virhevalinta tehtyä, mutta mielummin sekin kuin se, että omatunto soimaa sen takia, että kalat ovat väärissä oloissa
Ja kyllähän tuo omatunto naputtelee aika ahkeraan... Alkaa tulemaan jo hätä kotien löytämisessä!
Ja pitäisi käydä ostamassa uusi kivi/juurakko, että saisi uuden jaavansaniaisnipun ankkuroitua. Jotenkin olen tyytymätön tuohon akvan sisustukseen, vaikka siellä on rehuja ihan riittämiin... Yksi nurkka ihan täysi ja toisessa harva verso intianvesitähdikkiä... Mä haluun rymsteerata, mutta kun tuli eilen vaihdettua vedet ja tehtyä hätärymsteerausta, niin en viitsi kaloja stressata saman tien lisää...
Ja toi kovuus vaan laskee... Mistä johtuu, kun alussa GH oli jossain ehkä 12 dH:n tuntumassa, nyt enää n. 6-7? KH vastaavasti laskenut n. 6:sta 4-5:een - eli ei tarvii paljoa happo- tai emäslisäyksiä tulla, niin pH heilahtaa mukavasti...
Alussa kypsyttelyn yhteydessä lisättiin karbonaattia veteen. CO2-levitin on ahkerassa käytössä.

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ja pitäisi käydä ostamassa uusi kivi/juurakko, että saisi uuden jaavansaniaisnipun ankkuroitua. Jotenkin olen tyytymätön tuohon akvan sisustukseen, vaikka siellä on rehuja ihan riittämiin... Yksi nurkka ihan täysi ja toisessa harva verso intianvesitähdikkiä... Mä haluun rymsteerata, mutta kun tuli eilen vaihdettua vedet ja tehtyä hätärymsteerausta, niin en viitsi kaloja stressata saman tien lisää...
Ja toi kovuus vaan laskee... Mistä johtuu, kun alussa GH oli jossain ehkä 12 dH:n tuntumassa, nyt enää n. 6-7? KH vastaavasti laskenut n. 6:sta 4-5:een - eli ei tarvii paljoa happo- tai emäslisäyksiä tulla, niin pH heilahtaa mukavasti...

450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
-
- Senior Member
En yhtään tiiä et mitä teen ton akvaarion sisustusken kanssa. Haluisin siitä valoisamman näköisen mutta kun kasveina on pelkkää hyvin pitkäksi kasvanutta vallisneriaa niin eipä paljoo valoa tonne pohjalle tule.
Että voi ihmistä pänniä
kun vedenvaihdossa putsasin ulkosuodattimen imupäätä eli otin sihdin pois niin mun lehtikala oli tunkenut päänsä liian lähelle...
rupee sieppaamaan kun oma moka ja mistä hitosta löydän keltapäämarmorin (vai mikä oli) tilalle ja mistä halvatusta tiedän kumpi toi viimenen on tyttö vai poika
voi tätä akvaristin ihanuutta.

95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Olen tällä hetkellä altaaseen erittäin tyytyväinen. Vielä kun ulkosuodattimen saisi vaihdettu uudempaan, niin olisin entistäkin tyytyväisempi. 

317 L (sekala)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Vieläkään en tunnista leviä kunnolla. Itselläni tuskin on tuo turkkilevä ehkä ongelmana, mutta sitäkin pahemmin mahdollinen pii-levä, vai punalevääkö se on? Sellainen mikä valloittaa esim. miekkakasvien lehdet ruskeahkolla tupsukerroksella?mnbvcxz kirjoitti:Tarkista pH-arvo (mitä korkeampi sitä paremmin levät viihtyvät). Vaihda loisteputket jos ovat vanhoja. Siirry kasvien kohdalla nestemäisestä lannoituksesta juurilannoitukseen. Harkitse hiilidioksidilevitintä. Keitä juurakot ja muut koriste-esineet, niin levä kuolee. Pese kasvien lehdet varovasti hanan alla (haalea vesi). Leikkaa lehdet, joissa paljon levää. Jos levää on hiekassa tai sorassa, niin sitä kannattaa hieman möyriä. Pinnalla se viihtyy parhaiten.Malys kirjoitti:Että osaa ihminen olla urpo. Oman toiminnan takia "istutin" turkkilevän myös tuohon 312 litraiseen altaaseen, kun siirsin siihen 112 litraisesta (jossa on turkkilevää) kasveja.Melko hyvin olen päässyt eroon piileväinvaasiosta, mutta nyt sitten kasvit ja lasit on turkkilevässä. Voi elämä! Kohta pyörrän omat puheeni etten enää hanki leväbarbeja 125 cm pitkään altaaseen.. 112 litraisessa on 7 nuolimonnia, mutta eipä niistä hirveämmin hyötyä tuon levän suhteen ole ollut.
En käsitä, miten tämä leväongelma soutaa ja huopaa. Yhdessä vaiheessa oli jo lupaavan näköistä, että kasvitkin alkaisivat voittaa sen levän ja kasvaa, mutta taas on sitten menty takapakkia asiassa.
Ainoa mikä kasvaa tuon levän lisäksi kunnolla, on tuo äärimmäisen raivostuttava pikkulimaska, mitä saa muutaman päivän välein ottaa ämpärillisen altaasta.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Starting Member
Tää harrastus jotenkin lähtee käsistä
Ensin oli 63-litrainen sekala joka vaihtui hyvin nopeasti 112-litraiseen, samalla kuuskolmonen jäi virattomaksi kunnes hiekan kuivuttua ihastuin omppuihin ja päätin perustaa kuuskolmosesta omppulan. Samalla kelaan tässä koko ajan että minkälaisen purkin pystytän työpöydälle ja onko siellä sitten omppu vai pari sukarapua, sairasta, mutta taidan olla kaltaisteni joukossa 

-
- Senior Member
Klatjofs kirjoitti:Tää harrastus jotenkin lähtee käsistäEnsin oli 63-litrainen sekala joka vaihtui hyvin nopeasti 112-litraiseen, samalla kuuskolmonen jäi virattomaksi kunnes hiekan kuivuttua ihastuin omppuihin ja päätin perustaa kuuskolmosesta omppulan. Samalla kelaan tässä koko ajan että minkälaisen purkin pystytän työpöydälle ja onko siellä sitten omppu vai pari sukarapua, sairasta, mutta taidan olla kaltaisteni joukossa

...Ja haaveissa tuo tällä hetkellä on. Nimittäin varsin tyhjä kukkaro ja totaalinen tilanpuute asunnossa estävät harrastuksen laajenemisen

450 l Etelä-Amerikkaa:
-
- Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Syksyllä aloitettu 400-litrainen voi hyvin. Kasvit kasvaa ja kymmenkunta Timanttitetran poikasta uiskentelee ympäriinsä.
Partamonnipariskuntakin sai vanhoilla päivillä säpinää ja lisääntyy kunnioitettavalla tarmolla. (vauvoja saa tulla hakemaan)
Vanhassa 100-litraisessa oleilee karanteenissa Tulisuu pariskunta, lisää niitä Timanttitetroja ja pieniä Partiksia odottamassa pääsyä uuteen kotiin tai johonkin.
Pitäisi tuo pienempi saada tyhjäksi, kun mielessä on jo kirkkaana kuva hienosta Killi altaasta. Lievä leväinvaasio tosin vaivaa, mutta eiköhän siitä piakkoin eroon pääse.
Kevättä odotellessa.
Partamonnipariskuntakin sai vanhoilla päivillä säpinää ja lisääntyy kunnioitettavalla tarmolla. (vauvoja saa tulla hakemaan)
Vanhassa 100-litraisessa oleilee karanteenissa Tulisuu pariskunta, lisää niitä Timanttitetroja ja pieniä Partiksia odottamassa pääsyä uuteen kotiin tai johonkin.
Pitäisi tuo pienempi saada tyhjäksi, kun mielessä on jo kirkkaana kuva hienosta Killi altaasta. Lievä leväinvaasio tosin vaivaa, mutta eiköhän siitä piakkoin eroon pääse.
Kevättä odotellessa.
Olen jo pitkään mietiskellyt koska tämä silikonienvaihtobuumi menee ohi? Yleensä tälläsentyyppiset villitykset kestää max kaks vuotta, mutta tällä hetkellä tuntuu, että buumi vaan leviää. Ottaa päähän.
Antaa ihmisten vaihtaa silikoneja jos kerran haluavat - kädentaidot kehittyvät ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Just piti laittaa lahjoitetaan-palstalle molleista ilmo. Ovat pienemmässä akvassa popsineet aina jälkikasvunsa parempiin suihin, mutta tänään huomasin että 320litrainen suorastaan kuhisee poikasia. Toivottavasti urhoille löytyisi uudet kämpät ja poikasten tuotanto ainakin vähenisi. 

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Ja tietyn/tiettyjen liikkeiden kassalaatikot täyttyvät:) Onneks mä en oo lauennu tohon halpaan.mnbvcxz kirjoitti:Antaa ihmisten vaihtaa silikoneja jos kerran haluavat - kädentaidot kehittyvät
Samassa porukassa juu, kun itse vuosi sitten innostuin taas akvaarioista tuli heräteostoksena 128l (mietinnässä oli josko isompi sitten joskus), sitten kun "oli niin halvalla" tuli 90l minkä jälkeen oli taas niin halvalla 390lKlatjofs kirjoitti:Tää harrastus jotenkin lähtee käsistäEnsin oli 63-litrainen sekala joka vaihtui hyvin nopeasti 112-litraiseen, samalla kuuskolmonen jäi virattomaksi kunnes hiekan kuivuttua ihastuin omppuihin ja päätin perustaa kuuskolmosesta omppulan. Samalla kelaan tässä koko ajan että minkälaisen purkin pystytän työpöydälle ja onko siellä sitten omppu vai pari sukarapua, sairasta, mutta taidan olla kaltaisteni joukossa

Ei ainakaan tule tylsää ja pitää miehen valppaana

95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
-
- Advanced Member
Ihmettelin, miksi kasvit riutuivat akvaariossani, kunnes huomasimme Kossin kanssa, että valaisimeen kuuluva heijastinpaperi oli jostakin syystä luiskahtanut loisteputkien eteen. Valaisin on Big Boy-merkkinen, jossa on jo valmiina tuollainen heijastin asetettuna taustalle. Nyt se oli jo pidemmän aikaa peittänyt loisteputkia, ja altaaseen kohdistuvan valon määrä väheni puoleen. Mulla oli siis periaatteessa vain yksi loisteputki käytössä. Ei siis ihme, että kasvit alkoivat kuukahtaa. Olispa pitänyt huomata itse jo aiemmin. Onneksi Koss jelppaa mua harrastuksen kanssa. Muutoin tää harrastus olis saattanut hiipua taas joksikin aikaa. KIITOS KOSS:lle! Kasvit kasvavat jälleen. 

Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)