MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

^Ai, se on sitä! 8O

Eikun mä en vaan tiennyt että kuinka pitkiksi ne tulee noi rihmat/juuret/mitkä lie... Ovat tosin aika hidaskasvuista porukkaa... :|

Eikä hätää, Tia-Teresia, annoit kyllä molempia. [;)] Ovat vain niiin pieniä, ettei noita hapsuja ole kovin pitkiä enkä ole nähnyt isompaa kilpukkaa "livenä".
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

:D Mä jo pelästyin :) ...Mulla on pisimmät kilpukan juuret reippaasti yli 30cm :D piti noita isompia siirtää kaikkein korkeimpaan akvaan, et näkyy komiasti noi juuret :) Tykkään itte enemmän tuosta ku pistiasta, mut vauvakaloille tuo pistia on ihan ehdoton.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Minulla korurihmat kutivat muistaakseni noin viikon päästä kotiuduttaan. Eli melkein samantien. Kyseessä olivat täysikasvuiset kalat, sillä epäilen että olivat olleet liikkeessä tovin. Ja lajiallas eli kotiutuminen kävi varmaan nopeammin kun ei ollut ylimääräisiä häiritsijöitä, tämä on siis oma arveluni. En säätänyt mitään vesiarvoja ja lämpötila oli n. 27 astetta. Kunnon kasvipöheiköt ja pintakasvillisuutta auttaa kenties tuossa kutuvireessä myös. ja sitä pesää on hankala pongata, sillä se on aika olematon. Parhaiten sen paikallistaa kalojen käytöksen perusteella, koiras alkaa vahdata jotain kohtaa altaassa ja ajaa muut pois. Narskuttelun määrästä voi ehkä myös päätellä jotain olevan tekeillä. Yhden kudun löysin vasta kun poikaset lähtivät uimaan. Mutta kun sulla on niitä tetroja siellä, niin en odottelisi siihen asti, kutu pitäisi pelastaa ennen. Jos sattuvat kutemaan kasvinlehden alle, niin se lehti on helppo nostaa munineen poikasakvaan.
Toki voi myös laittaa pariskunnan toiseen akvaan, mutta kun sulta se toistaiseksi puuttuu. Joten sitten vaan tarkkana etsimään pesää. Aika kiire tulee hankkia poikasakvaario siinä vaiheessa kun poikaset jo on, suodatus ja lämmitys olisi syytä olla poikasillakin. Oma nuoruudessa tehty yritys kasvattaa rihmakalan poikasia pelkässä muoviakvaariossa ilman tekniikkaa epäonnistui.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Mä en tosiaan ole koruihin perehtynyt, mutta nämä yleiset seikat vaikuttavat varmaan kutuhalukkuuteen: Lämpötila, veden ja ilman lämpötilan ero, pinta- ja muu kasvillisuus sekä rauhallinen ympäristö. Myös isot vedenvaihdot, lämmön nostelemiset yms saattaa laukaista kutuhalukkuuden.

Toinen tärkee juttu on ruokinta: Mä ruokin kääpiörihmojani Tropical Betta -ruoalla (joka sisältää kunnolla survaria), ja kutivat n. 3 päivän päästä siitä kun tulivat mulle :) Eli survaria, hyttysentoukkaa, artemiaa kehiin vaan. Kyllä ne siitä varmaan sit alkavat kutea! [;)]
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^^No voihan hittara, tuo kurnuttelu on jäänyt vähemmälle kotiutumisen myötä. :( Mutta tänään aamulla meni poika ja tyttö sitä "piirileikkiä"...

^Lämpötila 27´C, ilma-vesi lämpö varmaan aika sama, kun on valaisinkansi, Kasvillisuutta on paljon, kuten piilojakin. Rauhallisuus... No, eivät nuo mustaneonit varmaan paljoa koruja kiusaa. 8-)

Ehkä tosiaan alan yrittää kudetusta vasta, kun on;

-korut kasvaneet hiukan.
ja
-toinen akva. (tarvitsee ensin saada mami eläinkauppaan ihastelemaan nanoja [;)] )
tai
-kasvit päässeet kasvamaan kunnolla.

Olisi tosin kiva lukea korujen kudusta seuralassa... :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kovin luulin jo kirjoittaneeni vastauksen, mutta ei näköjään tullut perille..

Eli nuo rihmat on joo kilpukan juuria. Heitin kaikki kilpukat mäkeen koska inhosin niitä juuria niin paljon. Takertuivat aina joka paikkaan. Nyt mulla on enää pistiaa ja salviniaa ja tota perkuleen limaskaa on putkahtanut myös jostain.

Mitä kiviä tarkoitat? Ainoat kivet mitä mulla on akvaariossa löytyy 60-litraisesta ja ne on liuskekiviä.

Mylläsin altaan taas oikein kunnolla. Oli pakko ottaa kannot pois kun halusin ottaa tuon jo 5 kuukautta sitten kotiutuneen korutetraparven mukana tulleen pikkukirsikkatetran pois. Piti ottaa heti alussa, mutta noita ei saa kiinni ilman kaikkien juurakoiden poistamista, niin on vähän jäänyt. Nyt tuo yksinäinen terroristi saa asua vuorokauden tossa 18-litraisessa ja vien sen huomenna uuteen akvaarioon missä sillä on kavereita.
Tuli sitten samalla siirrettyä anubiasta. Nyt saa papukaijalehti enemmän valoa.. jospa taas lähtisi kasvamaan.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^Niin siis eikös tossa sun linkittämässä kuvassa näy tossa altaassa harmaita kiviä...? [;)]

Vai ovatko juuri niitä liuskeita?

Meinaan kysyin, kun ennen kysymystä olin menossa kokoamaan kivikiukaaseen 90kg kiviä, jos olisi jäänyt yli ja olisi ollut esim. samaa kiveä mitä sulla tuolla altaassa, olisi vähän nähnyt millaista on vedessä, mutta eihän niitä jäänyt yhtäkään yli. [}:)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

^^^Hyvä juttu, että kasvillisuutta on paljon, ja lämmön pitäisi tosiaan olla riittävä. No, ehkä ne eivät ole ihan tarpeeksi kotiutuneet vielä. Ja se ruokintakin vaikuttaa suht paljon.

Kannattaa tehdä juuri noin, kuten suunnittelet! Kalojen koko tuskin vaikuttaa niiden kutuhalukkuuteen, mutta erillinen kudetusakva on hyvä olla. Taivuttele, taivuttele .. :D

BTW jos joku kysyy, että pitääkö joku oikeasti limaskasta niin minä nostan käden pystyyn :mrgreen: Mun mielestä se on ihana kasvi, ja ystävällinen nimimerkki täältä antoi sitä minulle, eikä olisi edes ottanut maksua! :mrgreen: Toki myös esim. salvinia on hienoa, niissä on hyvät juuret, jotka luovat piilopaikkoja ja hyvän tuen minunkin altaassani harva se päivä putkahteleville kuplapesille (sitä se teettää, kun on 3 eri labyrinttikalapariskuntaa samassa akvaariossa :roll:)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Juu ei tuossa kuvassa ole kiviä.. On vähän hassusti valottunut, mutta kun katsot noita muita mun kuvia ni näät, että siellä ei ole kuin kantoja ja kookospähkinöitä.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No voihan hittara! :|

No, ehkä nolomminkin voisi säädellä... :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vielä olisi mukava kuulla jonkun korujen kudusta seuralassa. :)

Ajattelin hieman yrittää ensiviikonloppuna, tai no aloittaisin siis esim. keskiviikkona ruokkimaan pelkällä liharuoalla ja sunnuntaina vaihtaisin veden...
Ihan vain kokeilumielessä, että onko joku korupojista jo tarpeeksi vanha rakentamaan edes kuplapesää. :|
...Tai no kyllä varmaan, kun narinaakin jo kuului?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Kun siirsin omat aikuiset koruni pois pikkualtaasta isompaan, kiilakylkien ja kääpiörihmisten seuraan, niin kutivat vielä sielläkin pari kertaa. Mitään erityisjärjestelyjä ei tarvittu. Kerran viikossa vaihdan vettä vajaa puolet tilavuudesta ja 1-2 kertaa viikossa ruokin pakasteruualla. Isommassa altaassa lämpötila oli 28 ja sielläkin toisessa päädyssä runsas pintakasvillisuus ja köynnöstiheikköjä. Ainakin oman kuulemani mukaan korut kutevat kyllä ihan itsestään ilman sen kummempia kommervenkkeja. Mutta eihän hyvästä hoidosta koskaan haittaa ole. :D
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No damn, mun on pakko koittaa ens viikolla! :D

Onnistuiko kudusta selviämään yhtään? 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

TIA-TERESIA!!!
Jos satut käymään lähiviikkoina Jatarissa, raportoithan jos löytyy kattareita! :D

Tänään käytiin meinaan siellä, eikä ollu tullu paljoa mitään kaloja (paitsi ehkä jotain leväbarbeja jms.)
Tosin muuta myyntitavaraa oli tullut lisää, akvaarioita ja kasveja... Kasveja oli ihan pilvin pimein, oli jopa kala-altaissa. Näyttivät kalatkin paljon kivemmiltä kun oli kasveja akvoissa. :D
Itsekkin oli pakko ostaa jotain tuon laitekotelon eteen ja päädyin Argentiinanvesiruttoon! :D
Argentiinanvesirutto kallon takana! X-D
Argentiinanvesirutto kallon takana! X-D
Akva!.jpg (46.18 KiB) Katsottu 1869 kertaa
Eli siis oli pakko saada tuohon jotain tiheää puskaa, korujen kannalta enimmäkseen. [;)]
Tunnistaako joku muuten jotain kasvia?
Itse olen netistä katsomalla löytänyt;
(kasveja siis tunnistettu yksitoista kuudestatoista) [;)]

Omppupuussa;
Jaavansammal
Süsswassertang

Pinnalla;
Amerikankilpukka
Pistia

Saviputken edessä;
Jaavansaniainen
[tuntematon] (änkee kiven ja putken välistä)

Sitten vain vasemmalta oikealle;
Vallisneria nana
Karvalehti
Anubias
[tuntematon] (iso pöheikkö putken takana)
Viuhkalehti
Miekkakasvi
[tuntematon] (Se punainen kasvi)
Argentiinanvesirutto
[tuntematon] (kallon vieressä)
[tuntematon] (ihan oikealla edessä)

Onhan noilla kaupasta ostetuilla nimetkin ollut, mutta minä sellaisia muista... :roll:

------
OHO! 8O
Katsokaas, keitä on tullut ylempään kuvaan vierailulle! :D
Söpöläiset! <:-)
Söpöläiset! <:-)
Korut!.jpg (12.31 KiB) Katsottu 1869 kertaa
Ei kyllä värit näy, eikä kyllä ole tarkkakaan kuva, mutta saa luvan kelvata teille! :twisted:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

...Mä voin pyytä kaveria raportoimaan heti kun sellaisia tulee, kun on siel töissä :mrgreen: Uudet kasvit oli aika tuuheita verraten siihen mitä yleensä tulee, munkin tarttui jotain käteen ja taidan mennä huomenissa hakemaan lisääkin, kun jäi harmittamaan pari juttua. Kun en muka raaskinnut :roll: . Enkä saanut haluamaani lämmitintä, kun ei maahantuoja kuulemma tuo juuri sitä kyseistä, vaikka sen listoilla onkin [}:)] Erittäin ärsyttävää.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hei kiitti! :D

Mullekkin sanottiin akvaa etsiessä, ettei Juweli tuo maahan 63L paketteja... :roll:

Ja mikäs se tuolla mulla on? 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:TIA-TERESIA!!!
Omppupuussa;
Jaavansammal
Süsswassertang

Pinnalla;
Amerikankilpukka
Pistia

Saviputken edessä;
Jaavansaniainen
[tuntematon] (änkee kiven ja putken välistä) Näyttää kuvasta katsottuna rusolehdeltä..?

Vallisneria nana
Karvalehti
Anubias
[tuntematon] (iso pöheikkö putken takana) Vedensuosikki?
Viuhkalehti
Miekkakasvi
[tuntematon] (Se punainen kasvi) Rusolehti?
Argentiinanvesirutto
[tuntematon] (kallon vieressä) Intianvesitähdikki?
[tuntematon] (ihan oikealla edessä) Jättiläismiekka?
Kato jostain noi mun nimeämät kasvit ja vertaa lottosinko oikein. Vaikea katsoa noin pienestä kuvasta.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mauiwee kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:TIA-TERESIA!!!
Omppupuussa;
Jaavansammal
Süsswassertang

Pinnalla;
Amerikankilpukka
Pistia

Saviputken edessä;
Jaavansaniainen
[tuntematon] (änkee kiven ja putken välistä) Näyttää kuvasta katsottuna rusolehdeltä..?

Vallisneria nana
Karvalehti
Anubias
[tuntematon] (iso pöheikkö putken takana) Vedensuosikki?
Viuhkalehti
Miekkakasvi
[tuntematon] (Se punainen kasvi) Rusolehti?
Argentiinanvesirutto
[tuntematon] (kallon vieressä) Intianvesitähdikki?
[tuntematon] (ihan oikealla edessä) Jättiläismiekka?
Kato jostain noi mun nimeämät kasvit ja vertaa lottosinko oikein. Vaikea katsoa noin pienestä kuvasta.
"änkee kiven ja putken välistä" lehdet ovat tiheämmässä, pienempiä ja pyöreitä.
"se punainen kasvi" on oikeasti näemmä rusolehti, kiitos! :D
"iso pöheikkö putken takana" tarkkoitin siitä yhtä lajia vasemmalle. [;)] (sori)
"kallon vieressä" on kaiketi myös intianvesitähdikkiä, kiitoksia taas. [;)]
"ihan oikealla edessä" tarkoitin tuota ihan nanolehtistä kasvia, ihan ylhäältä alas. (paremminkin olisi voinut selittää... :| )

Mutta hei, kolme tuntematonta enää! :mrgreen:
Kiitoksia! :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti: "änkee kiven ja putken välistä" lehdet ovat tiheämmässä, pienempiä ja pyöreitä.
"se punainen kasvi" on oikeasti näemmä rusolehti, kiitos! :D
"iso pöheikkö putken takana" tarkkoitin siitä yhtä lajia vasemmalle. [;)] (sori)
"kallon vieressä" on kaiketi myös intianvesitähdikkiä, kiitoksia taas. [;)]
"ihan oikealla edessä" tarkoitin tuota ihan nanolehtistä kasvia, ihan ylhäältä alas. (paremminkin olisi voinut selittää... :| )
"änkee kiven ja putken välistä" voi olla silti rusolehti. Niitä on monenlaisia ja voi olla että tuo on kasvanut huonommassa valossa. Nappaa tarkempi kuva, niin saadaan sekin tunnistettua.
"iso pöheikkö putken takana" tostakin tarttis tarkemman kuvan. Ja ootko ihan varma että sen vieressä oikealla on viuhkalehti eikä vedensuosikki?
"ihan oikealla edessä" tuo nanolehtinen kasvi on joku rotala. Voisi olla jopa hentorotala. Lehdet jäävät nanoiksi jos valo ei ole riittävä.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mauiwee kirjoitti:
"änkee kiven ja putken välistä" voi olla silti rusolehti. Niitä on monenlaisia ja voi olla että tuo on kasvanut huonommassa valossa. Nappaa tarkempi kuva, niin saadaan sekin tunnistettua.
"iso pöheikkö putken takana" tostakin tarttis tarkemman kuvan. Ja ootko ihan varma että sen vieressä oikealla on viuhkalehti eikä vedensuosikki?
"ihan oikealla edessä" tuo nanolehtinen kasvi on joku rotala. Voisi olla jopa hentorotala. Lehdet jäävät nanoiksi jos valo ei ole riittävä.

Siinä on kuvat, tää nyt lagas jotain tää mun kuvien lähetys, toi yks tuli eka kolme kertaa. 8O
Liitteet
---
---
kasvi 3.jpg (191.17 KiB) Katsottu 1788 kertaa
--
--
kasvi 2.jpg (196.41 KiB) Katsottu 1788 kertaa
-
-
kasvi 1.jpg (189.23 KiB) Katsottu 1788 kertaa
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

tuo nanolehtinen kasvi on joku rotala. Voisi olla jopa hentorotala.
Joo, hentorotalalta näyttää. Meillä kasvoi juuri tuollaisena ruipelona - sinänsä ihan hauskan näköisenä, kun niitä oli tarpeeksi iso puska - kun pintakasvillisuus hämärsi akvaariota enemmän.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

^^ Mikä toi ekas kuvas akvaarion takana näkyvä sininen jutska on, jos saa kysyä? :D
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^Se on laavalamppu! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Kyllä tuossa viimeisessä kuvassa on ihan selkeästi rusolehti.

Mistä olet saanut/ostanut tuon keskimmäisen kuvan kasvin?
Oiskohan tuo mahdollisesti ilmakasvatettu?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Sen olen ostanut akvaariota perustaessa Skanssin Faunattaresta (niinkuin miekkakasvitkit) ja jo kuolleet rasvalehdet.
Ja ihan kasviakvaariossa olivat. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”