Anentome helena - petokotilo

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Anentome helena - petokotilo

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tietysti riippuu muiden kotiloiden määrästä, muttei mulla ainakaan häviä 160 litraisesta kymmenellä pedolla mihinkään.
Olleet kesästä asti. Siis pedot.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
nirunaru
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Meillä siniravut söi ilmeisesti petokotilot ja kierteiset, joten on mentävä jostain etsimään niitä uudelleen, nyt kun kaikki rapujutut on omassa rapulassaan. Kahdessa käydyssä liikkeessä ei ollut, yksi ei suostunut luopumaan ja yksi liike piti ihan järjetöntä hintaa kourallisesta hiekkaa jossa ei näkynyt päällisin puolin yhtään kotiloa, ei petoja eikä kierteisiä. Olen ymmärtänyt että kierteiset pitää hiekkapohjan kuitenkin kunnossa eikä pohjan hiekkaa tarviisi niin perusteellisesti myllätä vettä vaihtaessa. Oikein vai väärin?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

nirunaru kirjoitti:yksi liike piti ihan järjetöntä hintaa kourallisesta hiekkaa jossa ei näkynyt päällisin puolin yhtään kotiloa, ei petoja eikä kierteisiä. Olen ymmärtänyt että kierteiset pitää hiekkapohjan kuitenkin kunnossa eikä pohjan hiekkaa tarviisi niin perusteellisesti myllätä vettä vaihtaessa. Oikein vai väärin?
Ei näkynyt kotiloita? Ei kai akvaarioliike myy hiekkaa olettamuksella, että niitä hiekassa on? Kyllähän nuo molemmat näkyy paljain silmin, jos niitä on, eikä niiden mukana tarvii laittaa hiekkaa ollenkaan? Kappalehinnalla ihan voi myydä. Omituista, onneksi et ostanut.

Juu, pitää ne pohjaa kunnossa kun möyhivät sitä ja syövät myöskin jotain jätteitä. Mulla viime tammikuusta asti ollut noita petoja, jotka jo aikoja sitten lienee syöneet muut kotilot. On pysynyt niidenkin toimesta hiekkapohja ihan kunnossa. Möyhii nekin hiekan alla.

Eilen kovetin luontoni ja laitoin sitten kumminkin mustavalkeiden rapulaani taasen neljä petoa, yksi poikanen siellä oli vieläkin ennestään. Jos pääsisi aikaa myöden noista roskakotiloista eroon siinäkin purkissa. Muutaman tumma kierteinen piti pelastaa kolmesataseen :mrgreen: .
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Juu, noin koitti myydä märkää hiekkaa. Pedot sentään ostin eri paikasta ja kappalehinnalla, tosin ne oli niin pieniä että luulin kierteisten syövän petokotiloparat. Kyllä ne sitten kasvoi ja kulkivat päällekkäin ja allekkain ja peräkkäin ja lopulta niitä oli aivan valtavasti kunnes tuli pari touhukasta rapusta, sen sileän tien hävisivät kotilot ja joka nurkassa oli kasa kotilonkuoria. Innostuin vaan kun kuulin että kierteisiä olisi eri väreissä. Jospa en ostaisi petokotiloita ennen kuin äärimmäisessä hädässä ja nauttisin ajatuksessa että hiekan alla kulkisi kierteiskotilokaunottaria! Mitä muuta hyötyä petokotiloista on kuin syödä mahdolliset postitorvet? Meillä ne muuten kiipesi aina iltaisin pystyseinää, onko se merkki liian vähästä ruoasta?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Pitääpä muuten kertoo tuosta 128L akvaariosta semmonen jännä juttu, että kun laitoin sinne 4 petokotiloa niin nykyään kierteisiä ei päiväs aikaan ole näkyvissä hiekanpinnalla yhtään eikä myöskään niitä näy kiipeilemässä laseilla tai somisteilla, eli ovat kyllä hävinneet tyystin kaikki hiekan sisään.

Voiko nuo kierteiset jotenkii haistaa nuo petokotilot ja ne on oppinu piilottelemaan valosan ajan hiekan sisässä, tuskin nuo petokotilot kaikkia kierteisiä vielä on saanu syötyy tuolta. :?
sankari75
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaario seura

Viesti Kirjoittaja sankari75 »

etsin omaan 1000 litran akvaan petokotiloita jos jollakin olisi antaa niitä,kokemusta on sen verran että ovat todellakin hyödyllisiä hoitaessaan akvaarion pohjaa ja syömällä haitallisia kotiloita sekä muuta ... en tiedä sitten syövätkö plekoni niitä? onko kenelläkään tietoa???
Akvaarioita 8 kpl eri kokoisia, nelijalkaisiakian siunaantunut riittävästi sekä rakas Mieheni joka joutuu kestämään harrastukseni ;)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Plekoista en tiedä, mutta mulla antennimonnit on popsineet kierteisten lisäksi petokotilot suihinsa. Onneksi on toisessakin altaassa niitä, niin ei niin harmita. Kyllähän ne pedot aika ahkerasti tuolla hiekassa möyrii, mutta en tiedä sitten ovatko yhtä tehokkaita hiekan puhdistajia kuin kierteiset. Ainakaan eivät lisäänny samalla tahdilla.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
taaltone
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja taaltone »

Onko havaintoa, onko petokotiloista vaaraa isoille ompuille?
Mulla on melkein täysikokoinen omppu jemmassa toisessa akvassa ja mietin uskallanko laittaa petojen kanssa samaan. Tosin petonen on melko pieni omppuun verrattuna :)
Iso allas ja mutteri ;) akvaariot on minulle rakas harrastus, ei bisnes :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Yli 2cm ompuille ei varmasti ole vaaraa.

Ihan tietoiskuna, että: Petokotiloihin ei muuten sitten Junglen Parasite tabsit vaikuta mitenkään.. tuli kokeiltua.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

No niin, neliskanttisia munia siellä täällä pitkin akvaariota. Nyt se siis alkaa... Saavat kyllä pärjätä omillaan akvaariossa, mahtaako tetrat nyppiä parempiin suihin...
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Todennäköisesti.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Mulla pedot ovat "munineet" mattosuodattimen kylkeen lukemattomia kantikkaita vauva-aihioita, mutta niille EI TAPAHDU MITÄÄN! Ovat töröttäneet siinä ainakin kaks kuukautta, ellei kauemminkin... Yhtään pikkupetoa en ole havainnut. Kyllä on hidasta touhua, saas nähdä, tuleeko noista yhtikäs mitään. Altaassa on hunajarihmoja ja kardinaalitetroja, eivätkä ne ainakaan taida kelpuuttaa petomunakasta ruokalistalle ollenkaan...
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No nämä kyhjäsivät päällekkäin 7 viikkoa ennen munien ilmestymistä. Ei vissiin mitään salamannopeita käänteitä minkään suhteen..
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Juu, nämä kaverit eivät ihan hetken mielijohteesta saakaan vahinkovauvoja :mrgreen: Perhesuunnittelu ja huolellinen esileikki taitaa olla geeneissä! Kyllä meilläkin lasten kanssa kummasteltiin viikkoja kestävää kerroksittain kulkemista...jännää sakkia kertakaikkiaan!

Nyt vaan sit kalenterin kans aikaa ottamaan, että saadaan tietoa tästä lisääntymistahdista. Mä en muistanut laittaa ylös tuota päivämäärää, jolloin huomasin munat suodattimessa, mutta on siitä tosiaan useampi kuukausi. Katsotaan nyt huolella, kuinka kauan sun munakkaasi, RvaHuu, muhiikaan ennen kypsymistä! Tästä ketjusta sitä on hyvä seurailla...
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Meillä lisääntyivät kyllä nopeasti. Sain jotain 5-6 kpl 4 vk sitten ja nyt niitä on ihan hirveästi! Kymmeniä. Jos joku tarvitsee niin lähetän postimaksun ja vaivan hinnalla.
576 L Sekala, 240 L Malawi
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Minä pidän kirjaa akvaarion tapahtumista, 6.10. nämä saapuivat ja tänään löytyivät munat. Tiedotan kyllä mitä seuraavaksi tapahtuu. :D Olisiko sitten mun pieni nitriittiongelmani hidastanut tätä kaikkea... En silti suosittele ehkäisykeinoksi!
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Minä alan olla ihan oikasti sitä mieltä, että näissä petokotiloissa on jotain omituista. Silloin ku mun pedot oli 150litraisessa, jossa oli sukarapuja ja omppuja, sukaravut katosivat. No heivasin ne seuraavaksi 320litraiseen. Nyt on pedonmunia siellä sun täällä ja kalat sairastaa, on hometta ja näppylää ja kaien maailman ongelmaa. Laitoin nyt fisut lääkekuurille ja nostelin petokotilot "turvaan" lääkkeeltä 60litraiseen monnisvauvojen altaaseen. Tämä tapahtui 2vrk sitten. Tänään monnislapsukaiset roikku porukalla pinnassa happea ottamassa. Petokotilot ovat munineet jo tonnekkin akvaan. Voisko niistä munista erittyä jotain tai sitten itse kotiloista, joka aiheuttaa monnisille stressiä ja tästä hapenpuute vai onkohan niissä itsessään jotain myrkyllistä kaloille. Tuosta poikasaltaasta olen kokoajan vaihtanut pari ämpäriä vettä joka toinen päivä ja tähän päivään asti monniset ovat voineet hyvin. Laitoin altaaseen 1ml.n 3%vetyperoksidia ja vaihdoin taas pari ämpärillistä vettä. Heivasin petokotilot ämpäriin, munia en vielä nyppinyt pois. Missähän näitä vois tutkituttaa? Mielestäni petokotilot on aika vasta tulleet Suomeen ja ehkä niiden vaarallisuutta monnisille ja sukaravuille ei ole vielä tutkittu. Minä voisin kyllä mielelläni lähettää nuo perkuleet ihan mihin vaan. Tai saa tulla hakemaan ken haluaa. Sanottakoon vielä että 670litraisessa ne eivät ole tuottaneet mitään ongelmia, siellä ei ole monnisia eikä muutenkaan pientä väkeä.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Meillä petokotiloista ei ole ollut monnisille haittaa kuin liikaa lisääntyessään, jolloin ovat tunkemassa samaan aikaan ruoka-apajille.

Toisaalta kotilot toimivat joidenkin kalatautien väli-isäntinä, voisikohan olla siitä kysymys?
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Ei kai mikään tauti aiheuta parissa vuorokaudessa yhtäkkistä happikatoa? Seuraan täällä sydän syrjällään poikasten käyttäytymistä.

Muoks: Äsköiset toimenpiteet ilmeisesti vaikuttaa suotuisalla tavalla, ku enää ei ykskään poikanen roiku pinnalla, vaikka osa käykin aika usein pinnassa. Jospa ne tuosta toipuis. Kannattaako mun vielä laittaa tota vetyperoksidia esim. huomenna? Vaihtaisinko illalla vielä osan vedestä?
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Aika omituista on joo, jos kaikki sattumaa. Mä jo omistani aiemmin kerroin, että miten kävi rapulassa kanssa. Silloin siirsin pedot monnisaltaasta, jossa kyllä silloin oli ruuduilla jokin tauti päällä, johon menehtyivät. Muut ei oireillut (vihreät ja jouset). Sittemmin loiskuurien jälkeen (mä siis oletan, että niillä oli jotain loisia) monnisille, siis vihreille ja jousille, ruuduthan menehtyi, tuli reikätauti ilmeisesti tuon ensimmäisen epidemian seurauksena. Reikätautihan on nykytiedon mukaan puutos (heikkous) tauti. Vitamiini ja suolojen lisäys tervehdytti kalat, lukuunottamatta muutamaa uhria. Sen jälkeen ei ole ollut ko altaassa mitään tauteja, ja nyt kerroin laittaneeni jälleen petoja mustavalkeiden rapulaan. Nyt ei mitään haittaa ravuille. Yhtään raatoa en ole nähnyt, eikä niitä varmaan olekaan, kun niiden määrä on vähäinen ja näkyisi se, jos niistäkin kuolisi osa. Eli vahvasti olen sitä mieltä, että pedot silloin kantoi jotain pöpöä, joka on nyttemmin hävinnyt, eli väli-isäntiä taisivat olla, mutten tiedä, että mille. Sitä ei sitten tiedä Erkkikään, olisiko pedot olleet syynä monnisten sairasteluun, vai toisinpäin, monnisiltako ne vei jotain mukanaan ravuille. Pedot oli olleet jo puolisen vuotta altaassa ennen monnisten sairastumista, että vaikea uskoa niitä syyllisiksi. Ei myöskään kalojen loiset ny ainakaan luulisi tarttuvan rapuihin, mutta se taudinmääritys olikin pelkkä olettamus. Mä muuten en lääkitysten ajaksi oo mitään petoja laittanut turvaan, siellä ne on olleet senkin ajan, eikä näy haittaavan. Eihän kierteisiäkään noukita lääkkeiden ajaksi pois, tai en ainakaan ole koskaan kuullut.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Joo, on tää kyllä outoa. Mielestäni teen kaikkeni noitten altaiden eteen, vaihdan vettä säännöllisesti, olen varovainen aineiden kanssa jne. jne. Tuosta 320litraisestkin olen välillä tehnyt vedenvaihtoja lähes päivittäin (n. 20%), No3 ollut n. 20 kokoajan. Nyt laitoin tollasen yleislääkekuurin tonne altaaseen. Kasvit menee nyt näköjään sitten. Huoh!

Mutta en tosiaan keksi mitä tolle 60litraselle monnislalle tapahtui. Koko ajan tosiaan vaihtanut joka toinen päivä lähes puolet vedestä ja suodatinta huuhdellut säännöllisesti, ilmastin pörrää yötä päivää ja nyt yhtäkkiä tollanen happikato. Hoito ja ruokinta ollut siis kokoajan säännöllistä ja samanlaista. En keksi muuta kuin nuo petokotilot, mitkä olis ton voinu tehdä...
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

iomeron kirjoitti:nyt yhtäkkiä tollanen happikato.
Uskoisin että happea on vedessä, kalat eivät vain pysty hyödyntämään nyt jostain syystä sitä. Tietenkin jos petoja on aivan tolkuttomasti, niin kyllä nekin happea kuluttaa. Oma arvaus on, että kidukset eivät toimi normaalisti, ja kyse on myrkytyksestä tai kiduksiin iskeneistä loisista.
iomeron kirjoitti:joka aiheuttaa monnisille stressiä ja tästä hapenpuute
Käsittääkseni monnisten stressimyrkky ei ole omalle lajille vaarallista.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

No nyt ne monniset on taas ihan normaaleja. Olis kyllä kiva tietää, mitä oikeasti tapahtui.
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Hetkinen 8O . Syökö petokotilot sukarapuja? Siellä rapulassa justiin on ilmennyt nyt noin 3 viikkoa sitten se punaisten roskakotiloiden invaasio. Millä ne saa pois jos en halua syöttää sukalapsiani petokotiloille? Nyt niitä kotiloita saa napsia jo 10-20 joka päivä eli jokaisen minkä ohi kulkiessa huomaan. Onko jotain kotilokerääjää joka jättää nuo touhukkaat sukaravut rauhaan?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ei syö petokotilot sukarapuja ainakaan mulla. Joskus oon nähnyt rapujen kiipeilevän petojen päällä ja ruoka-aikaan syövät samaa tablettia vierekkäin. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”