Onko tämä hirviö pacu?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Re: Onko tämä hirviö pacu?
Kalojen hyvinvointi tässä ajatellaan, ei kauppiaiden. Kauppias joka myy ed.mainittuja kaloja on itse aiheuttanut ja ansainnut huonon maineen lisäksi mahd.taloudellinen tappio! Jos yksi tällainen kivijalkaliike häviää niin tulee toivottavasti vastuullisempi tilalle!
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Uh... et siis ihan oikeasti tainnut tajuta pointtia? Jos sen vuoksi häviää liike että asiakkaat siirtyvät nettiin, ei tule uutta tilalle. Ei vastuullisempaa, eikä vastuuttomampaa. Pointti siis on, että kantakaa ne rahanne niihin hyviin liikkeisiin jotta ne eivät häviä nettikauppojen tieltä. Että saatte niitä kaloja jostain muualtakin, kuin nettikaupoista "sika säkissä" meiningillä tulevaisuudessa.monniomistaja kirjoitti:Kalojen hyvinvointi tässä ajatellaan, ei kauppiaiden. Kauppias joka myy ed.mainittuja kaloja on itse aiheuttanut ja ansainnut huonon maineen lisäksi mahd.taloudellinen tappio! Jos yksi tällainen kivijalkaliike häviää niin tulee toivottavasti vastuullisempi tilalle!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
En ole ihan jokaista viestiä lukenut läpi mutta ymmärsin asian niin että kauppias joka myy ko.olevia kaloja joutuu ns.mustalle listalle ja liikkeen kannattavuus kärsii. Mutta jos olikin kyse nettikaupoista niin siitä on ollut juttua yllin kyllin, niin tässä viestiketjussa kuin muissakin ketjuissa.
-
- Elite Member
"En ole jokaista viestiä lukenut läpi..."
Hyvä että sitten kommentoit kun olet perillä siitä mistä keskustellaan
Se musta lista hylättiin jo useita sivuja sitten ja päädyttiin positiivisempiin tapoihin vaikuttaa ja valistaa. Nettikaupoista on joo ollut paljonkin puhetta, mutta vasta nyt saatiin oikeaa numerotietoa miten isosta asiasta on oikeasti kyse. 36% lemmikkikaupan asiakkaista on siirtynyt nettiin. Siksi on nyt entistä tärkeämpää tukea rahallisesti niitä hyviä, eettisesti toimivia liikkeitä. Ja rahallisesti tukeminen ei tarkoita sen isompaa asiaa kuin että keskitetään omat ostokset näihin liikkeisiin ja ollaan vaikka valmiit maksamaan pikkuisen enemmän niistä tuotteista siksi, että nämä liikkeet pitävät huolen eläimistään, omaavat tietotaitoa ja kantavat vastuunsa. Mun mielestä nuo ovat sellaisia asioita mitkä kävelevät ainakin omassa valinnassani halvan hinnan yli.
Hyvä että sitten kommentoit kun olet perillä siitä mistä keskustellaan

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
Olen lukenut suurimman osan näistä viesteistä ja tietoinen siitäkin ettei ns.musta lista ole vaan vastaava on tullut tilalle.
Tämä lista myös edesauttaa sen tiedon että mitkä ne hyvät liikkeet sitten ovat jotka pitäisi tukea...
Tämä lista myös edesauttaa sen tiedon että mitkä ne hyvät liikkeet sitten ovat jotka pitäisi tukea...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Olen sanaton.monniomistaja kirjoitti:Olen lukenut suurimman osan näistä viesteistä ja tietoinen siitäkin ettei ns.musta lista ole vaan vastaava on tullut tilalle.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
No mites Deiciden oma rakentava palute tässä ketjussa, onko tulossa vai loksuttaako tuuli vaan tyhjiä leukoja?Deicide kirjoitti:Olen sanaton.monniomistaja kirjoitti:Olen lukenut suurimman osan näistä viesteistä ja tietoinen siitäkin ettei ns.musta lista ole vaan vastaava on tullut tilalle.
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
- Member
Mihin se musta lista idea katos? Mä ainaki haluaisin tietää, mitä liikkeitä varoa ja miksi.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
-
- Advanced Member
Tarkentaisitko hieman mikä kirjoituksessani vetää ihan sanattomaksi...?Deicide kirjoitti:Olen sanaton.monniomistaja kirjoitti:Olen lukenut suurimman osan näistä viesteistä ja tietoinen siitäkin ettei ns.musta lista ole vaan vastaava on tullut tilalle.
-
- Advanced Member
Ilman kauppiaan hyvinvointia ei ole kauppaa missä asioida.monniomistaja kirjoitti:Kalojen hyvinvointi tässä ajatellaan, ei kauppiaiden. Kauppias joka myy ed.mainittuja kaloja on itse aiheuttanut ja ansainnut huonon maineen lisäksi mahd.taloudellinen tappio! Jos yksi tällainen kivijalkaliike häviää niin tulee toivottavasti vastuullisempi tilalle!
-
- Member
Oli kyse sitten nettikaupoista tai kivijalkakaupoista niin haluaisin saada tietää, mitä kannattaa karttaa. Ja miksei voisi antaa jotain ihan mustaa listaakin pelotteeksi akvaariokaupoille, jotka eivät kuuntele vähemmällä?
-
- Advanced Member
KiitoksiaMrBrett kirjoitti:No mites Deiciden oma rakentava palute tässä ketjussa, onko tulossa vai loksuttaako tuuli vaan tyhjiä leukoja?Deicide kirjoitti:Olen sanaton.monniomistaja kirjoitti:Olen lukenut suurimman osan näistä viesteistä ja tietoinen siitäkin ettei ns.musta lista ole vaan vastaava on tullut tilalle.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Eikös positiivilista olisi parempi? Tosin ei niin raflaaafa ideana....
Listalle ne kaupat, joissa AW:n käyttäjät ovat saaneet sen kokemuksen, että kauppa toimii vastuullisesti ja eettisesti.
Vai ollaanko me sellainen raati, että tuolle listalle ei tulisi yhtään kauppaa...
*muoks typoja
Vai ollaanko me sellainen raati, että tuolle listalle ei tulisi yhtään kauppaa...

*muoks typoja
Viimeksi muokannut Anniquu_, 22:19, 17.06.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Advanced Member
Ei niin mutta jos voisi edes jotenkin vaikuttaa siihen että nämä vastuulliset liikkeet jäisivät voitolle?aquamarina kirjoitti:Ilman kauppiaan hyvinvointia ei ole kauppaa missä asioida.monniomistaja kirjoitti:Kalojen hyvinvointi tässä ajatellaan, ei kauppiaiden. Kauppias joka myy ed.mainittuja kaloja on itse aiheuttanut ja ansainnut huonon maineen lisäksi mahd.taloudellinen tappio! Jos yksi tällainen kivijalkaliike häviää niin tulee toivottavasti vastuullisempi tilalle!
Ottamatta nyt kantaa nettimyyntiin. Tässä se jo mainittu lista on ainakin hyvä alku...
-
- Elite Member
Naulan kantaan. Ja mitä tähän tulee:aquamarina kirjoitti:Ilman kauppiaan hyvinvointia ei ole kauppaa missä asioida.monniomistaja kirjoitti:Kalojen hyvinvointi tässä ajatellaan, ei kauppiaiden. Kauppias joka myy ed.mainittuja kaloja on itse aiheuttanut ja ansainnut huonon maineen lisäksi mahd.taloudellinen tappio! Jos yksi tällainen kivijalkaliike häviää niin tulee toivottavasti vastuullisempi tilalle!
Eikö sitä selvitystyötä voi tehdä ihan itse? Siis että kiertelee liikkeitä ja makustelee missä omaan makuun on paras valikoima, paras asiantuntemus, mukavin palvelu, omaan ajatusmaailmaan toimivin meininki kaikin tavoin? Miksi kaikki pitää saada valmiina? Kun omaan harrastukseeni on aina kuulunut olennaisena osana liikkeiden kiertely ja valikoimien seuraaminen. Ja siinä sivussa on sitten valikoituneet ne liikkeet joissa tykkään asioida.pikku_kalaset kirjoitti:Oli kyse sitten nettikaupoista tai kivijalkakaupoista niin haluaisin saada tietää, mitä kannattaa karttaa.
Oletteko ajatelleet asiaa koskaan siltä kannalta että kuinka helppo tuollaista mustaa listaa olisi käyttää väärin? En ollutkaan tänään tyytyväinen saamaani palveluun, joten käynpä kostoksi kirjoittamassa liikkeen mustalle listalle.
Siihen vastuullisten liikkeiden hyvinvointiin voi vaikuttaa asioimalla niissä ja tekemällä ostoksensa niissä. Ei siihen mitään mustaa listaa tarvita!
-
- Advanced Member
Itse en edes tiennyt tätä ennen että pacuja on olemassa. Jos näkee pienen kalanpoikasen josta ei tiedä mitään ja koko laji on tuntematom niin sen aikuiskoko on aika vaikea tietää. Siksi tämäntyyppisestä listasta on paljon hyötyä ja kertoo ainakin minulle kuka on se ei vastuullinen kauppias jonka luona en halua jatkossa asioida!
Ensin itketään että mikään ei auta noita monstereita myyvien kanssa. Sitten itketään jos esitetään konkreettinen ja nopeasti vaikuttava keino. Noita mahdottomia kaloja ei ole kaupan piirissä kuin muutama hassu, ei luulisi olevan liian vaikeaa olla tilaamatta niitä muuten kuin tilauksesta...varsinkin kun vielä erikseen etukäteen varoitetaan. Jos sitten pääsisi mustalle listalle niin oikeastaan se olisi ihan oikein.
/jari
-
- Member
No voi elämä totta kai kannattaa, mutta kaikki ei ole sellaisia esimerkkiakvaristeja ja musta lista ois konkreettinen pelote akvaariokaupoille. En tarkoittanutkaan, että kuka tahansa saa yksin päätää, mitkä liikkeet sinne laitetaan vaan että useampi käy verifioimassa ja kyllä tajusin, että sitä voisi käyttää väärin. Onko tähän asti auttanut paljonkin tuo sinun keinosi? Mielestäni noin on tehty iät ja ajat ja jokainen täällä varmaan jo tekee noin.Mari kirjoitti:Eikö sitä selvitystyötä voi tehdä ihan itse? Siis että kiertelee liikkeitä ja makustelee missä omaan makuun on paras valikoima, paras asiantuntemus, mukavin palvelu, omaan ajatusmaailmaan toimivin meininki kaikin tavoin? Miksi kaikki pitää saada valmiina? Kun omaan harrastukseeni on aina kuulunut olennaisena osana liikkeiden kiertely ja valikoimien seuraaminen. Ja siinä sivussa on sitten valikoituneet ne liikkeet joissa tykkään asioida.
Oletteko ajatelleet asiaa koskaan siltä kannalta että kuinka helppo tuollaista mustaa listaa olisi käyttää väärin? En ollutkaan tänään tyytyväinen saamaani palveluun, joten käynpä kostoksi kirjoittamassa liikkeen mustalle listalle.
Siihen vastuullisten liikkeiden hyvinvointiin voi vaikuttaa asioimalla niissä ja tekemällä ostoksensa niissä. Ei siihen mitään mustaa listaa tarvita!
Siis miksi sellainen kauppa pitäisi pitää pystyssä ja sitä pitäisi tukea, jos kauppias myy edellä mainittuja kaloja? Miksei sellainen liike saisi hävitä? "Ilman kauppiaan hyvinvointia ei ole kauppaa missä asioida" <--- totta mutta mihin sellaista kauppaa tarvitaan, joka kohtelee kalojaan väärin? Miksei sellainen kivijalkaliike saisi hävitä?Mari kirjoitti:Naulan kantaan. Ja mitä tähän tulee:aquamarina kirjoitti:Ilman kauppiaan hyvinvointia ei ole kauppaa missä asioida.monniomistaja kirjoitti:Kalojen hyvinvointi tässä ajatellaan, ei kauppiaiden. Kauppias joka myy ed.mainittuja kaloja on itse aiheuttanut ja ansainnut huonon maineen lisäksi mahd.taloudellinen tappio! Jos yksi tällainen kivijalkaliike häviää niin tulee toivottavasti vastuullisempi tilalle!
Sitä paitsi monet liikkeet tuntuvat mukavilta paikan päällä (palvelu pelaa ym.) eikä välttämättä itse tule heti havainneeksi kaikkia epäkohtia.
Viimeksi muokannut pikku_kalaset, 00:25, 18.06.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
No jos tarkemmin luette nuo lauseet, ni kyllä ne sanattomaksi vetää. Joko niissä on kirjotusvirheitä, tai muuten sanamuodot on järjestään väärin.monniomistaja kirjoitti:KiitoksiaMrBrett kirjoitti:No mites Deiciden oma rakentava palute tässä ketjussa, onko tulossa vai loksuttaako tuuli vaan tyhjiä leukoja?Deicide kirjoitti:Olen sanaton.monniomistaja kirjoitti:Olen lukenut suurimman osan näistä viesteistä ja tietoinen siitäkin ettei ns.musta lista ole vaan vastaava on tullut tilalle.
Tämä lista myös edesauttaa sen tiedon että mitkä ne hyvät liikkeet sitten ovat jotka pitäisi tukea...Toiset ainakin yrittävät toisiin kuin eräät...
Kyllä multa on usein kysytty että minkälaiseen altaaseen kalat on tulossa ja kysytty myöskin jopa vesiarvoista ja muusta kalastosta jne. Niinhän se kauppiaan kuuluu tehdäkin. Tosin kyseessä ei ole ollut tämän bongauslistan järettömyyksiä, mutta isommista plekoista ja affenista. Näin ku jälkeenpäin ajattelee, ni on myös ollut paikkoja joissa altaasta ei ole kysytty mitään. Tosin ainakin kaksi näistä liikkeistä on jo nykyään nurin.. :/ Mutta tosiaan aina on silti vaihtoehto että asiakas valehtelee allaskoon. Ja entäs malawit? Pitäisikö niitäkin myyvistä liikkeistä varoittaa, koska jos kauppias ei kerro että ne vaativat aivan erilaiset vesiarvot? Tässäkin voi asiakas valehdella ja kuitenkin pitää kauniin värisiä malaweja normi pehmeässä vedessä kärsimässä ja lopulta kuolemassa? Mutta jälleen kerran: mielestäni tässäkin asiassa ovat kauppiaat terävöityneet nykyään huomattavasti.pikku_kalaset kirjoitti:Siis miksi sellainen kauppa pitäisi pitää pystyssä ja sitä pitäisi tukea, jos kauppias myy edellä mainittuja kaloja? Miksei sellainen liike saisi hävitä? "Ilman kauppiaan hyvinvointia ei ole kauppaa missä asioida" <--- totta mutta mihin sellaista kauppaa tarvitaan, joka kohtelee kalojaan väärin? Miksei sellainen kivijalkaliike saisi hävitä?Mari kirjoitti:Naulan kantaan. Ja mitä tähän tulee:aquamarina kirjoitti:Ilman kauppiaan hyvinvointia ei ole kauppaa missä asioida.monniomistaja kirjoitti:Kalojen hyvinvointi tässä ajatellaan, ei kauppiaiden. Kauppias joka myy ed.mainittuja kaloja on itse aiheuttanut ja ansainnut huonon maineen lisäksi mahd.taloudellinen tappio! Jos yksi tällainen kivijalkaliike häviää niin tulee toivottavasti vastuullisempi tilalle!
Siellä bongaus threadissä esitetty lista on kyllä varsin hyvä, koska suurin osa listan kaloista on semmosia että niitä myöskin myydään kohtalaisen edukkaasti. Se on juuri alottelijalle petollista jos kauppias ei viitseliäisyyttään jaksa/muista varoittaa kalan aikuiskoosta ja hinnan ollessa edukas, kala on muutenkin houkutteleva. Jos kyseessä olisi harvinaisempi ja hinnakkaampi kala, ni on aika epätodennäköistä että alottelija semmoista ostaisi. Jotta tuo lista olisi vielä toimivampi, niin mielestäni siellä pitäis olla myös kultakala, leväbarbi ja tiikerinuoliainen, koska ne ovat varmaan ikinä yleisimmät kalat joita myydään liian pieniin altaisiin jatkuvasti.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sitä arvostaa montaa asiaa vasta menetettyään ne.pikku_kalaset kirjoitti:Sitä paitsi monet liikkeet tuntuvat mukavilta paikan päällä (palvelu pelaa ym.) eikä välttämättä itse tule heti havainneeksi kaikkia epäkohtia.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Member
Malaweja myyvästä liikkeestä ei tietenkään tarvitse varoittaa itsessään, mutta jos kauppias ei kysyessäsi kerro, mitä ne vaativat tai valehtelee sinulle niin kaupan voisi mielestäni listaan laittaakin. Sama oikeastaan kaikkien akvaariossa onnistuneesti pidettävien lajien kohdalla -ilmoitus tänne jos ja vain jos kauppias ei kerro tarpeista oikein. Jos kauppias huomaa asiakkaiden kaikkoavan ja huomaa sanan kiertävän sekä saa tietää, mitä on tehnyt väärin, ehkä hän parantaa tapansa. Sen sijaan pacut tai 40 kiloiseksi kasvavat kiinanimukarpit ovat mielestäni sitä luokkaa, että niitä ei voi sanoa akvaariossa onnistuneesti pidettäviksi ja siksi niitä myyvistä liikkeistä voisi varoittaa aina, kun sattuu kohdalle, koska tuskin kenelläkään on 10 000 litraista tankkia ja siksi ne kuuluisivat tukkutavaraksi.
Ymmärrän hyvin mitä monninomistaja tarkoittaa, vaikka suomen kieli onkin vähän hassunkurista. Kaikki eivät ehkä osaa lukea ajatusta virheiden läpi? Itse sain sen helposti luetuksi ja olen samaa mieltä.
Ymmärrän hyvin mitä monninomistaja tarkoittaa, vaikka suomen kieli onkin vähän hassunkurista. Kaikki eivät ehkä osaa lukea ajatusta virheiden läpi? Itse sain sen helposti luetuksi ja olen samaa mieltä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Kyllä. Hiljaiseksi vetää. Ei ajatus noiden lauseiden takana (sekin kyseenalaista tuolla lauserakenteella), vaan tuo ihan puhdas suomen kielen rääkkäys. Lyöntivirheistä en sanoisi mitään, kun niitä tulee itsellekin, mutta joskus voisi olla paikallaan lukea mitä on kirjoittanut ennenkuin painaa lähetysnappulaa.bymoor kirjoitti:No jos tarkemmin luette nuo lauseet, ni kyllä ne sanattomaksi vetää. Joko niissä on kirjotusvirheitä, tai muuten sanamuodot on järjestään väärin.Deicide kirjoitti:Olen sanaton.monniomistaja kirjoitti:Olen lukenut suurimman osan näistä viesteistä ja tietoinen siitäkin ettei ns.musta lista ole vaan vastaava on tullut tilalle.
Voisikos mustaa listaa paremmin toimia se, että jokaisesta kalasta olisi ns. tuotekortti (niinkuin joissakin kaupoissa on HeVi-tiskillä kaikista hedelmistä) ja kauppiaan pitäisi luetuttaa se asiakkaalla ennen myyntiä, tai antaa monistetut hoito-ohjeet kaikelle myymälleen mukaan?
Mustaa listaa voisi ehkä hillitä se, jos sinne pitäisi ilmoittaa kalat ja havainnot ihan omalla oikealla nimellään, eikä vain nikillä. Silloin kiusanteon mahdollisuus pienenisi.
-
- Advanced Member
Kaikille äidinkielenopettajille tiedoksi että äidinkieleni on ruotsi, ei suomi. Ja tämän takia saatan kirjoittaa sanan väärin tai rakentaa lauseen väärässä järjestyksessä. Jos joku ei ymmärrä tekstini niin voi mennä itseensä eikä tulla tänne huomauttelemaan pieneistä kirjoitusvirheistä! Kiitos "rakentavasta" kritiikistä!
-
- Elite Member
Pelote ja pelote. Kuinkahan kauan aikaa sitten on todettu ihan tutkimuksien avulla, että positiivinen kimmoke on oppimisen kannalta tehokkaampi kuin negativinen peloite. Porkkana toimii aina paremmin kuin keppi. Mutta ei, ei me täällä suostuta sitä nyt ymmärtämään, ei niinkuin millään.pikku_kalaset kirjoitti:No voi elämä totta kai kannattaa, mutta kaikki ei ole sellaisia esimerkkiakvaristeja ja musta lista ois konkreettinen pelote akvaariokaupoille. En tarkoittanutkaan, että kuka tahansa saa yksin päätää, mitkä liikkeet sinne laitetaan vaan että useampi käy verifioimassa ja kyllä tajusin, että sitä voisi käyttää väärin. Onko tähän asti auttanut paljonkin tuo sinun keinosi? Mielestäni noin on tehty iät ja ajat ja jokainen täällä varmaan jo tekee noin.
Siis miksi sellainen kauppa pitäisi pitää pystyssä ja sitä pitäisi tukea, jos kauppias myy edellä mainittuja kaloja? Miksei sellainen liike saisi hävitä? "Ilman kauppiaan hyvinvointia ei ole kauppaa missä asioida" <--- totta mutta mihin sellaista kauppaa tarvitaan, joka kohtelee kalojaan väärin? Miksei sellainen kivijalkaliike saisi hävitä?
Mitähän tarkoitat sillä minun keinollani? Sitä että valitsee liikkeet joihin kantaa rahansa? Kyllä, olen kokenut että siitä on apua. Jos ei mitään muuta apua, niin ainakin mulla on itselläni hyvä mieli ja puhdas omatunto kun olen tukenut eettisesti toimivaa liikettä.
Ja tämä toinen asia sitten. Kuka helkkari täällä nyt on muka väittänytkään että epäeettisesti toimivaa kauppaa pitäisi tukea. Mä olen sanonut tässäkin ketjussa ainakin kolme eri kertaa että tukekaa niitä hyviä liikkeitä! Ja edelleen tässä sotketaan nyt kahta eri asiaa. Hyvä liike -> tukekaa niitä rahallisesti keskittämällä ostoksenne sinne eikä nettikauppoihin -> nämä liikkeet säilyvät.
Huono liike -> älkää tukeko näitä, vaan tukekaa niitä hyviä liikkeitä vaikka tämä liike olisi halvempikin. Jos havaitsette väärinkäytöksiä -> puhukaa ensin liikkeen itsensä kanssa asiallisesti ja kannustavasti ja yrittäkää saada kauppias muuttamaan toimintatapojaan. Tämä toimii ihan hiidesti paremmin kuin se musta lista. Ja tästäkin on selkeitä esimerkkejä olemassa. Haimonneja ei enää juurikaan näy myynnissä ja kultakalamaljat ovat hävinneet. Valistus toimii hitaasti, mutta toimii.
Ja nyt mä en jaksa enää väännellä tätä ratakiskoa enää kertaakaan. Jos jollekin jäi vielä epäselväksi, niin mitä jos yrität piirtää itsellesi kuvan (ja ei, tämä ei ollut henkilökohtaisesti kenellekään tarkoitettu kommentti. Alkaa vaan väsyttää kun olen samaa asiaa vääntänyt nyt monta sivua ja silti se pointti ei tunnu menevän perille).
Ehkä se pointti ei sitten oikein vakuuta tai on liian teoreettinen?Mari kirjoitti: Alkaa vaan väsyttää kun olen samaa asiaa vääntänyt nyt monta sivua ja silti se pointti ei tunnu menevän perille).
Ehdotin kampanjaa, jolla kauppiaat voisivat sitoutua olla pitämättä näitä monstereita myyntialtaissa. Tämä olisi ollut porkkana, mutta ei sinulle kelvannut vaan alkoi minun mollaaminen siitä etten tee mitään. Mitä porkkanoita sinä olet ehdottanut, epämääräistä "rahat hyvään kauppaan-meininkiä" jossa on ongelmana se, että ei oikeasti voi tietää mikä on hyvä kauppa (kalojen kannalta) ja mikä ei. Tottakai omat kokemukset paikanpäällä luovat jonkinnäköisen pohjan, mutta suurin osa asiakkaista käy liikkeissä aika satunnaisesti, eikä voi oikeasti tietää miten liike asiansa hoitaa ja mitä kaikkea myyntialtaiden kautta kulkee ja millaisiin olosuhteisiin.
Ehdotan tätä kampanjaa uudestaan, laaditaan tiedote jossa pyydetään kauppiaita sitoutumaan "vain tilauksesta"-käytäntöön tiettyjen lajien kohdalla, ja sitoutuessaan tähän kauppias saa luvan käyttää seinällään "diplomia" " Tämä kauppa on sitoutunut *lajilista* myymiseen vain tilauksesta" tai jotain vastaavaa. Alle alueen akvaarioseuran leima (jos lähtevät mukaan tähän).
Jos kauppias ei käytä hyväkseen tilaisuutta profiloitua positiivisesti, on se sitten kauppiaan ihan oma päätös ja mahdollisilla asiakkailla on oikeus tämä tietää.
190l,180l,72l