Onko tämä hirviö pacu?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

MrBrett kirjoitti:
Deicide kirjoitti:Mene nyt jo nurkkaan nuolemaan munias, vai oliko se haavoja?
No voi, onkos sillä darrakiukku? Kyllä se siitä, kun muistat levätä ja juoda tarpeeksi, mutta ei sit akvaariosta eikä vessanpytystä.
Ei ole darraa, se on amatöörien tauti. Vedellä se ei lähde.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja +kalanen_97+ »

Miksi te aikuiset riitelette? Tässä on nyt tavoitteena kalojen olojen paranteminen, ei trollailu ja kinaaminen. Ei sillä, onhan tätä hauska seurata, mutta johonkin se raja on vedettävä. Noista keskinäisistä riidoista sovitaan yv:llä, täällä puhutaan kaloista.
Onko tähän asti saatu jotain aikaan? On kyllä. Naattikohan se oli, joka teki sen kalalistan. Se on jo hyvä alku, mutta ovatko muut tehneet mitään? No, minä en ainakaan. Jokuhan saattaa tehdä ns. hiljaista työtä tälläkin hetkellä, mutta jätti ehkä tämän ketjun erinäisistä syistä.
Onko riitely hyvä tapa parantaa kalojen oloja? Kyllä ei ole! Joten pyydän, jättäkää kinailu ja sopikaa jostain järkevästä.
Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kasva isoksi, älä aikuiseksi.

"Mitä sää olet tehnyt, ja mitä sää et ole tehnyt" jeesustelu tulee jo korvista. Mä hoidan omat kalani parhaani mukaan ja se riittää mulle. Perustakaa joku perkaleen liike tuolle asialle. Mitään hemmetin "mollauslistoja" ei tämä apinoiden kansa kaipaa.

Näitä vielä olemassa olevia liikkeitä pitäisi yrittää pitää pystössä, ei polkea. Omat kalani tulevat jo melkein suoraan ulkomailta, paitsi, Ilkka Tampereella vielä yrittää ehtiessään auttaa epätoivoista monnisharrastajaa ahdingossa, ja on saanutkin upeita lajeja suomeen. Kiitos vielä kerran siitä. Upeaa työtä tekee myös moni muu. Myös eräs rauskuilija! ;) Joillakin on vieläpä resursseja suorastaan talkoo hengessä tuoda maahan uusia lajeja. Eräs ripsimies!

Suurimmassa osassa liikeistä on kuitenkin pelkkää leipäkalaa, mikä ei itseäni enää sytytä. Morkaamalla näitä liikkeitä ei varmasti saada toimimaan asiakkaalle parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän voitaisiin panostaa enemmän. Eiköhän tätä ketjua lue jo aika moni kauppias ja kalan ostaja, joten korsi on kannettu kekoon, jos on tähän pitkään ketjuun kirjoittanut.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

[quote="MrBrett"]

Kauppias joka myy esim 4 Pacua kotiakvaarioon on koskematon eikä ansaitse edes näpäytystä, mutta kauppias joka myy 4 Sutta aitaukseen menettää satavarmasti lupansa. Molemat lajit yhtälailla sopimattomia noihin olosuhteisiin.

[quote="Mari"]
Kävitkö jo kysymässä tuosta kaupasta, että minkäkokoiseen niitä myydään ? Jos yhdestä kaupasta löytyy vähänkään isompaa, niin olet teilaamassa kaikki suomen kaupat.

Ja ihan oikeasti, et saavuta tuollaisella räkyttämisellä yhtään mitään, päinvastoin tuollaisella menee uskottavuus koko asiasta, mieti sitä. Lapsellista on räkyttää ja keksiä koko ajan uutta räkytettävää, nyt jo vertaat susia kaloihin, mitä vielä.

ps. annoin eilen kaloilleni ruokaa, taidan antaa tänäänkin.
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member

Deicide kirjoitti:"Mitä sää olet tehnyt, ja mitä sää et ole tehnyt" jeesustelu tulee jo korvista. Mä hoidan omat kalani parhaani mukaan ja se riittää mulle. Perustakaa joku perkaleen liike tuolle asialle. Mitään hemmetin "mollauslistoja" ei tämä apinoiden kansa kaipaa.

Näitä vielä olemassa olevia liikkeitä pitäisi yrittää pitää pystössä, ei polkea. Omat kalani tulevat jo melkein suoraan ulkomailta, paitsi, Ilkka Tampereella vielä yrittää ehtiessään auttaa epätoivoista monnisharrastajaa ahdingossa, ja on saanutkin upeita lajeja suomeen. Kiitos vielä kerran siitä. Upeaa työtä tekee myös moni muu. Myös eräs rauskuilija! ;) Joillakin on vieläpä resursseja suorastaan talkoo hengessä tuoda maahan uusia lajeja. Eräs ripsimies!

Suurimmassa osassa liikeistä on kuitenkin pelkkää leipäkalaa, mikä ei itseäni enää sytytä. Morkaamalla näitä liikkeitä ei varmasti saada toimimaan asiakkaalle parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän voitaisiin panostaa enemmän. Eiköhän tätä ketjua lue jo aika moni kauppias ja kalan ostaja, joten korsi on kannettu kekoon, jos on tähän pitkään ketjuun kirjoittanut.
En tarkoittanut edellisessä viestissäni jeesustella, mollata tai syyllistää ketään, vaan saada keskustelua pois tältä "oot trolli" "enpäs oo"- jutusta. Ei siitä kannata pahoittaa mieltään. Eikös ollut tarkoitus tehdä joku nettisivu? Tai sitten se ajatus hylättiin jo, en tiedä.
Ja hyvä, että hoidat kalasi parhaasi mukaan, toivottavasti kaikki muutkin tekevät niin. Olen samaa mieltä kanssasi liikkeiden pystyssä pidosta. Ei niitä tosiaan kannata alas polkea.
Onko tässä ketjussa ylipäätään mitään järkeä, jos mitään ei oikeasti tehdä ja jo pelkkä kysyminen on "jeesustelua, jolle pitää perustaa joku [sensuroitu] liike"?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minusta rajoitukset kalantuontiin ovat hyvin huono ajatus. Rajoituksilla on aina taipumus lisääntyä ajan kanssa ja lopulta ne voisivat johtaa esim. luonnosta tuotavan kalan kieltämiseen kokonaan tai positiivilistoihin. Ei hyvä, vaan tappaisi liikkeitä urakalla. Luvanvaraisuus akvaariokalojen pitämiselle ei myöskään ole realistinen ajatus kun laitteiden kauppa on täysin vapaata eikä akvaario toimiakseen edes vaadi yhtäkään akvaariokaupasta ostettua laitetta - miten tällaista lakia valvottaisiin? Televisiolupatarkastajan tapaan ovilla kiertelisi akvaariolupatarkastaja? Eihän muidenkaan lemmikkieläinten pitämiseen mitään lupia tarvita ja kalat ovat akvaarioharrastuksessa kuitenkin vain lemmikkieläimiä.

Mustista listoista Mari on puhunut ihan järkevästi. Missään nimessä ei ole hyväksyttävää perustaa mitään negatiivisia listauksia liikkeistä tällaisessa toimintaympäristössä. Lisäksi meillä ei ole mitään eksaktia mihin nojata vaatimuksissamme kalojen oloista. Laki on ympäripyöreä ja tulkinnanvarainen, ja ne tulkinnat riittävästä tilasta vaihtelevat sen mukaan kuka ja miten puolustuspuheet hoitaa. Tästä esimerkkinä foorumilla vuosia elänyt ketju erään liikkeen omista kilpikonnista ja rauskuista, joka kääntyi jopa täällä yhtäkkiä niin päin ettei eläinten oloissa ole mitää vikaa vaikka kymmenet ovat asiantilaa kauhistelleet.

Se mitä voidaan tehdä, on tiedon lisääminen. Lisätietoa voisi kirjoitella "varo näitä lajeja"-tyylisten juttujen muodossa lemmikkilehtiin ja koota myös jonkinlaista tietopankkia tosi isojen altaiden omistajille tai sellaisista haaveileville (vakuutukset, kosteusongelmien eliminointi, karppien "talvisäilytyksen" vaatimukset, laiteratkaisut etc.). Sitten olisi edes jotain mihin viitata kun törmää tällaisiin lajeihin väärissä oloissa - laajempi tietoisuus todella isojen akvaarioiden pitämisen realistisuudesta on parempi kuin pelkkä tuomitseminen.
annek
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annek »

^Erinomainen kirjoitus mielestäni kaikilta osin. Näistä kieltorajoitusbannausjne -kirjoituksista tulee kyllä taas mieleen että millä se tie helvettiin on päällystetty (anteeksi että toistan itseäni, mutku). Ymmärrän kyllä että kaikki tarkoittavat "vain hyvää", mutta joku raja. Koittakaa nyt nähdä se isompikin kokonaisuus.

Joku otti esiin ostajan vastuun, sitä peräänkuuluttaisin minäkin, ja ylipäätänsä yksilön vastuuta omista tekemisistään. Ei kaikkea voi sysätä jonkun muun, kauppiaan tai yhteiskunnan, vastuulle. Päiväkodin ja koulun pitää kasvattaa lapset, itse ei tarvi, kuten ei tarvitse ottaa selvää siitäkään mitä on hankkimassa kun ylhäältä on annettu kivat listat sallituista lemmikeistä :roll: . Voi olla että on tullut katottua liikaa scifiä, mut todella alkaa huolestuttamaan tämä näkemyksetön kieltomentaliteetti.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

On hyvä että täällä yritetään saadaa muutoksia aikaan. Ilmeisesti ongelma on se että lähes joka kerta kun joku tekee ehdotuksen se kumotaan. Milloin mistäkin syystä. Tai sitten mennään muihin asiattomuuksiin...kritiikkiä ei saa esittää lainkaan tai se tulee tuplana takaisin...ei oikein inspiroi jatkamaan hyvän asian puolesta.

Tietojen lisääminen on hyvä tapa vaikuttaa. Mutta on myös hyvä olla tiedossa missä liikkeissä nämä ei kotioloihin sopivia kaloja myydään. Näin olleen jokainen joka haluaa voi välttää asioimista ko.liikkeissä.

Ja vaikka musta lista ei ole ajankohtainen, se on joissain tapauksessa enemmän kuin ansaittu!
Mari kirjoitti:Mä suosittelen MrBrettille myös sitä itänaapuriin muuttoa. Listat ja rajoitukset kunniaan.
Alan olla entistä varmempi tästä trolli-arvelustani. Kuka muu vastaa perusteltuun, pitkään viestiin lapsellisella, epäargumentaattisella yhden rivin viestillä, jonka tarkoitus on vain ärsyttää.
MrBrett: ei, ei kirpaissut. Harmittaa vain kun yritin vielä kerran selvittää asioita omasta näkökannastani sinulle niin että ymmärtäisit. Turhaa, ei sinua kiinnosta itse asia tässä lainkaan, tämä olikin sinulle trollauksen kohde.
No ei siinä mitään, hyvin vedetty.
Mr.Bretillä on ollut paljon hyviä ehdotuksia ja muutenkin ottanut kantaa hyvän asian puolesta.
Mari taas puhuu usein negatiivisen sävyyn ja toistaa asiat jotka ei välttämättä edes tähän ketjuun kuuluu.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tuo musta lista on muuten jo logistiikankin kannalta 100% toimimaton konsepti ruuhkasuomen ulkopuolella, missä se seuraava kaloja myyvä liike voi olla jo hyvinkin kohtuuttoman matkan päässä. Ajattelin vaan sanoa - ei sillä että muutenkaan koko ajalusta kannattaisin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Se sivuston tekeminen taisi hautautua? Vai jäikö se nyt tekeille hiljaksiin? Löytyikö tähän porukka?
Tiedoksi nyt tännekin, että tekeillä on työryhmä joka pyrkii hakemaan ratkaisuja tähän isokala-ongelmaan ja samalla pyritään levittämään muutenkin tietoa akvaariokalojen oikeasta hoidosta ja tekemään harrastusta tunnetuksi. Kesällä kun Suomi on kiinni, keskitytään ideoimaan ja syksyllä ruvetaan tositoimiin. Eli jotain hyvää tästä keskustelusta on poikinut kaiken idiotismin keskeltä.

Jotta nii, voi MrBrett vetää henkeä välillä ja miettiä mitä itse voisi ihan oikeasti tehdä asioita auttaakseen. Kyllä mä (kiitos vaan kovasti) tajusin sen sun susi/kala-vertauksen (ei se nyt niin jumalattoman vaikeatajuista ja älyllisesti ylivertaista kielikuvaa ollut), muttakun se koko vertaus oli täysin absurdi... Ei mun mielestä kauppiaat ole koskemattomia, eikä mun mielestä tämä ongelma ole olematon, mutta (vielä kerran) jotta tulos olisi toivotunlainen, on erittäin tärkeää se, miten siihen asiaan puututaan. Miettikää nyt itse miten te suhtautuisitte jos teidän työpaikalle tulisi joku alan harrastaja vouhottamaan että hei, sä teet tätä väärin, ja neuvomaan. Etenkin jos olette tehneet sitä työtänne parhaassa tapauksessa vuosikymmeniä ja asia esitetään tyyliin "sä et osaa tätä, eikä sua selvästi kiinnosta, joten me pistetään sun nimi nyt näiden tietojen kera tonne kauppahallin seinälle ihmisten kateltavaksi ja arvosteltavaksi". Varmaankin muuttaisitte toimintatapojanne, mutta jäisiköhän yhtään semmoinen olo että tilanteen kohdalle osuessa tulisi annettua takaisin?

HAS muuten ei ole ollenkaan riitaisa seura, mun käsittääkseni siellä asiat sujuvat kovastikin suuressa yhteisymmärryksessä. Jokaisessa kyseisen seuran järjestämässä tapahtumassa missä olen ollut mukana, on ollut peräti mukavaa ja asiat ovat sujuneet hienosti. Jokusessa olen ollut männävuosina myös järjestävällä puolella, mutta työkiireiden vuoksi on ikävä kyllä tupannut jäämään vähemmälle. Mutta niin... toisaalta jos vähänkään miettisi asioita niin huomaisi että kenties olisikin ihan jees käydä itse paikan päällä katsomassa miten ne asiat sujuvat ja muodostaa mielipiteensä sen jälkeen. Mutta taitaa siitä olla liikaa vaivaa. Helpompi kun vaan netissä toistelee fraasia "ku mä oon kuullu semmosta". Studio Julmahuvia lainatakseni: "Sillee hyö tekkeet Golehmaizel."
monniomistaja kirjoitti:Mr.Bretillä on ollut paljon hyviä ehdotuksia ja muutenkin ottanut kantaa hyvän asian puolesta.
Mari taas puhuu usein negatiivisen sävyyn ja toistaa asiat jotka ei välttämättä edes tähän ketjuun kuuluu.
MrBrett on ottanut kantaa hyvän asian puolesta, mutta on liikkeellä väärin keinoin. Mitä omiin kirjoituksiini tulee, ei se ole negatiivisuutta, se on realismia. Kokemukseen perustuvaa sellaista. Ylioptimistisen ihmisen mielestä realismikin varmasti voi kuulostaa negatiivisuudelta, mutta kun maailma nyt vaan toimii tiettyjen lainalaisuuksien mukaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Miksi monet eivät osaa käydä nettikeskustelussa väittelyä muuten kuin syyttämällä ja mollaamalla? Ehkä tänne saa purettua päivän paineet. Ehkä se, ettei kirjoita henkilönä, vaan nimimerkkinä saa ihmiset käyttäytymään kuin idiootit. Voisiko jokainen sanoa kirjoittamansa asiat päin naamaa, omien kasvojensa ja identiteettinsä kanssa? Jos näin on, olen kai sattunut vain tapaamaan erittäin ystävällisiä ja hienoja ihmisiä elämässäni, sillä hyvin harva tapaamani henkilö koskaan mistään tulisi sanomaan täällä monien kirjoittamia asioita päin naamaa. Eikö ihmiset täällä osaa oikeasti rakentavasti väitellä, eikä vain mollata toista ja samalla yrittää nostaa itseään? Hyvätkin argumentit lytätään ja keskitytään niissä johonkin hyvin epäolennaiseen. Suurennellaan kaverin sanoja ja yleistetään liikaa. Hyvät ihmiset, kirjoittakaa sellaisella kieliasulla kuin olisitte valmiit sanomaan elävälle ihmiselle oman identiteettinne takaa.

Ehkä sopassa on liikaa lusikoita, kukaan ei aio oikeasti laittaa tikkuakaan ristiin asian eteen, vaan jokainen valittaa siitä, ettei toinen tee. Jokainen varmasti haluaa haukkujen ja painostuksen jälkeen liittyä mihinkään seuraan tai ruveta tekemään vapaa-ajallaan mitään sivuja? Kaverit hei, eikö me voitaisi keskustella asiallisesti ja ryhmänä, yhteinen asiahan tässä on takana?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

naatti kirjoitti:Miksi monet eivät osaa käydä nettikeskustelussa väittelyä muuten kuin syyttämällä ja mollaamalla? Ehkä tänne saa purettua päivän paineet. Ehkä se, ettei kirjoita henkilönä, vaan nimimerkkinä saa ihmiset käyttäytymään kuin idiootit. Voisiko jokainen sanoa kirjoittamansa asiat päin naamaa, omien kasvojensa ja identiteettinsä kanssa? Jos näin on, olen kai sattunut vain tapaamaan erittäin ystävällisiä ja hienoja ihmisiä elämässäni, sillä hyvin harva tapaamani henkilö koskaan mistään tulisi sanomaan täällä monien kirjoittamia asioita päin naamaa. Eikö ihmiset täällä osaa oikeasti rakentavasti väitellä, eikä vain mollata toista ja samalla yrittää nostaa itseään? Hyvätkin argumentit lytätään ja keskitytään niissä johonkin hyvin epäolennaiseen. Suurennellaan kaverin sanoja ja yleistetään liikaa. Hyvät ihmiset, kirjoittakaa sellaisella kieliasulla kuin olisitte valmiit sanomaan elävälle ihmiselle oman identiteettinne takaa.

Ehkä sopassa on liikaa lusikoita, kukaan ei aio oikeasti laittaa tikkuakaan ristiin asian eteen, vaan jokainen valittaa siitä, ettei toinen tee. Jokainen varmasti haluaa haukkujen ja painostuksen jälkeen liittyä mihinkään seuraan tai ruveta tekemään vapaa-ajallaan mitään sivuja? Kaverit hei, eikö me voitaisi keskustella asiallisesti ja ryhmänä, yhteinen asiahan tässä on takana?
Aivan :)
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member

monniomistaja kirjoitti:
naatti kirjoitti:Miksi monet eivät osaa käydä nettikeskustelussa väittelyä muuten kuin syyttämällä ja mollaamalla? Ehkä tänne saa purettua päivän paineet. Ehkä se, ettei kirjoita henkilönä, vaan nimimerkkinä saa ihmiset käyttäytymään kuin idiootit. Voisiko jokainen sanoa kirjoittamansa asiat päin naamaa, omien kasvojensa ja identiteettinsä kanssa? Jos näin on, olen kai sattunut vain tapaamaan erittäin ystävällisiä ja hienoja ihmisiä elämässäni, sillä hyvin harva tapaamani henkilö koskaan mistään tulisi sanomaan täällä monien kirjoittamia asioita päin naamaa. Eikö ihmiset täällä osaa oikeasti rakentavasti väitellä, eikä vain mollata toista ja samalla yrittää nostaa itseään? Hyvätkin argumentit lytätään ja keskitytään niissä johonkin hyvin epäolennaiseen. Suurennellaan kaverin sanoja ja yleistetään liikaa. Hyvät ihmiset, kirjoittakaa sellaisella kieliasulla kuin olisitte valmiit sanomaan elävälle ihmiselle oman identiteettinne takaa.

Aivan :)
Hyvä Naatti (taas)! Tuota mäkin yritin sanoa, mutta (johtuu ehkä iästä) en osannut oikein valita sanoja. Henkilökahtaisesti voisin luvata, että pystyisin sanomaan jokaisen nettiin kirjoittamani asian päin naamaa. Jokaisen kannattaa pitää nettiin kirjoitaessaan rajaa siinä, minkä uskaltaisi toiselle sanoa irl.
Mutta mua kiinnostaa, onko se nettisivu idea hylätty oikeasti vai ei?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Aivan näin (taas kerran) 8-)

Minuakin kiinnostaa tietää miten sen listan/sivun kanssa kävi?
Lista joka löytyy Bongauksien kohdalla olen jo nähnyt mutta kuinka moni uusi harrastaja löytää sen sieltä?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Hieno homma jos asia etenee siihen malliin että nuo täysin akvaarioon sopimattomattomat lajit saadaan pois yleisestä myynnistä. Mulle on ihan sama mikä keino siihen johtaa, kunhan päästään pois tilanteesta jossa paronihaita, pacuja tai panssaripäitä lojuu altaissa pikkutyttöjen ostettavina. Tukkulistoilta löytyy satoja paremmin akvaarioon sopivia, erikoisempia ja harvemmin täällä nähtyjä kalalajeja, eli mikään "erikoisuuksien tarjoaminen" on aika huono tekosyy. Toisaalta haimonnien tarjonta akvaarioliikkeissä on ilahduttavasti vähentynyt, eli toiveita on.
/jari
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

JJVi kirjoitti:Toisaalta haimonnien tarjonta akvaarioliikkeissä on ilahduttavasti vähentynyt, eli toiveita on.
Niin on. Yhdistäisin niiden häviämisen siihen, että aiheesta oli pari(?) vuotta sitten melkoisesti keskustelua netissä ja haimonnien soveltumattomuudesta akvaariokaloiksi perusteltiin silloin laajasti keskusteluissa. Tieto taisi kiiriä myös kauppiaiden korviin ja pikkuhiljaa nämä ovat hävinneet myynnistä. On niitä tukkulistoilla edelleen, mutta liikkeessä en ole nähnyt pitkiin aikoihin.
Sama selitys pätee myös siihen että kultakaloja ei ole likikään niin laajasti kaupan kuin ennen. Tieto niidenkin vaatimuksista ja niiden todellisesta koosta on levinnyt ja sitä kautta vähentänyt kysyntää. Näin se toimii, ei siihen tarvita mustaa listaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Niin kauan, kun äiti ostaa kalat, niin pitäisi pitää turpansa kiinni, ja miettiä liikeiden tärkeyttä vasta sitten kun on hieman kypsempää ajatusmaailmaa. Kettutytöille oma foorumi.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Deicide kirjoitti:Niin kauan, kun äiti ostaa kalat, niin pitäisi pitää turpansa kiinni, ja miettiä liikeiden tärkeyttä vasta sitten kun on hieman kypsempää ajatusmaailmaa. Kettutytöille oma foorumi.
Välillä voisi mennä hieman itseensä ja miettiä sitä oman ajatusmaailman kypsyyttää.....Ja jos kalojen hyvinvointi kiinnostaa näin vähän niin mitä järkeä on olla mukana tässä ketjussa?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Deicide kirjoitti:Niin kauan, kun äiti ostaa kalat, niin pitäisi pitää turpansa kiinni, ja miettiä liikeiden tärkeyttä vasta sitten kun on hieman kypsempää ajatusmaailmaa. Kettutytöille oma foorumi.
Jos mua tarkoitat niin äiti osti kaloja viimeksi joskus 80-luvulla ja kettutytön muottiinkaan ei sovi oikein millään mittarilla. Akvaariobisneksestä uskon ymmärtäväni aika paljon, myös sen että se bisnes voi huomattavasti paremmin silloin kun ne muutamat hassut todelliset ongelmakalat jätetään tilaamatta sinne myyntialtaisiin. Niitä ei siellä tarvita ja lässytykset valinnan vapauden tai yleisöakvaarioiden tarpeista voi vapaasti jättää omaan arvoonsa. Montako 4xpacun vetävää yleisöallasta suomeen on avattu viimeisen viiden vuoden aikana? Entäs montako sellaista kotiallasta löytyy? Ja jos sellainen löytyy, voisin kuvitella että >5 kuution altaan omistaja osaa tilata niitä pacuja ihan tilauksesta.

Toisaalta ihan sama mulle kuinka kukakin harrastaa, kunhan sen tekee tietoisesti eikä jonkun 4xpacu tarjouksen heräteostoksena.
/jari
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member

Vai tarkoititko Deicide minua? Itseasiassa mun äiti ei ole ostoreissuilla muuta, kun mukana, jotta saan kalat ostettua. Olen nääs reilusti alle 18, enkä yksin saisi kalaa ostaa. Mikä Sinua nyt tässä taas ärsyttää?
Myönnän, että tuollaiset kommentiti alkavat jopa minua hermostuttaa. Miten ikä vaikuttaa siihen, saako puhu/kirjoittaa? Pikemminkin se on henkinen ikä ja harkintakyky, joka vaikuttaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

monniomistaja kirjoitti:Välillä voisi mennä hieman itseensä ja miettiä sitä oman ajatusmaailman kypsyyttää.....Ja jos kalojen hyvinvointi kiinnostaa näin vähän niin mitä järkeä on olla mukana tässä ketjussa?
Kiva että muokkasit tätä viestiäsi niin pääsin kirjoittamaan omani uudestaan kun tuli virheilmoitus että pyytämääsi viestiä ei ole... :roll:

Alunperin kirjoitin näin: Jos ei olla mukana äärimmäisyyksiin menevissä keinoissa, niin = asia ei kiinnosta? Värejä ei ole kuin musta ja valkoinen? Asiat ovat joko hyviä tai pahoja, välimuotoja ei ole? Sitä jo aiemmin ehdottamaani realismia voisi kokeilla... Juurikin tällainen kovin voimakkaasti vastakkainasetteleva suhtautuminen on sitä joka herättää kysymyksiä kirjoittajien henkisestä kypsyydestä. Hieman elämänkokemusta, niin oma ajatusmaailma yleensä laajenee ja huomaa että niitä välimuotojakin on olemassa.

Ääriliikkeillä on pilattu monta aatetta maailmassa. Feminismistä tuli sukupuolten välisen tasa-arvon puolestapuhumisen sijaan naisille anarkian muoto. Mentiinkin toiseen ääripäähän ja alettiin kuvittelemaan että naiset ovatkin miehiä korkeampiarvoisia. Monien uskontojen alkuperäinen sanoma oli puhdas rakkaus, mutta hupsista sentään, päädyttiinkin sotimaan, tappamaan ja sortamaan muita. Luonnon- ja eläintensuojelussakin on vedetty yli. Päädyttiin vapauttamaan turkiskettuja, mistä kärsi loppujen lopuksi se suojeltava luonto ja ne vapautetut ketut kuolivat.
Ei nyt pilata tätä kala-asiaa vouhkaamisella ja äärimmäisyyksiin menemisellä.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Onpas täällä kehitetty "mielenkiintoinen" keskustelu. Kai tähän täytyy omakin korteni kekoon kantaa.

Ensin tuo otsikon kysymys. Siihen onko se hirviö, lienee parikin näkökantaa, oikeassa ympäristössä ei mielestäni lainkaan paha, nyt vain ilman omaa syytään joutunut väärään paikkaan. Mutta suomeksi on ainakin ennen ollut nimeltään paku. Voi tuntua pikkumaiselta, mutta boikottilistan uskottavuuden kannalta ei oikeasti mikään pikkujuttu.

Suomalaisen akvaarioharrastuksen muutoksia miettiessä huomaa, että vuosien saatossa on moni asia parantunut. Harvemmin nykyisin törmää totaalisiin tuleviin jättiläisiin akvaarioliikkeissä, ja isokokoisiksi kasvavistakin on usein hyvin tietoa tarjolla. Silti täälläkin usein vastaan tulee ongelmia tyyliin "100 litraa/kultakala-neontetra-parvi partiksia/mikä ihmeen kypsytys+karanteeni/...", joten parannettavaa riittää. Ja kuten tässäkin ketjussa on tullut todettua, uuden harrastajan ensimmäiset tiedot tulee tosi usein kauppiaalta, joten tiedon saamiseksi täällä kirjoittavilta harrastuksen alkutaipaleella oleville, on mielestäni todella tärkeää saada kauppiaan tiedot/taidot kuntoon. Ja sitä kauppiasta ei välttämättä kiinnosta kuulla olevansa täysin osaamaton ja ahne, ja ihmisenäkin täysi ääliö, varsinkin jos on pyörittänyt bisnestään vuosikymmeniä omasta mielestään hyvin ja asiallisesti. Äärimmäinen negatiivinen palaute ja kaikenlaiset mustat listat ovat varsin vaarallisia keinoja pidettäessä yllä henkilösuhteita harrastajien-seurojen-kauppiaiden välillä. Ihmiset tässä kuitenkin viime kädessä asioita hoitaa, vaikka se tuntuu joillakin unohtuvan nykyisin netin aikakaudella. Kuten tuossa jo alussa kirjoitin, paljon on parantunut vaikkakin aikaa se on vaatinut, ja toivottavasti kehitys jatkuu. Ongelmista keskustelu kauppiaan kanssa on mielestäni parempi ja rakentavampi keino kuin oikopäätä "huonojen kauppiaiden" -listalle lisääminen. Tosin muutokset ei tapahdu hetkessä, ja se taitaa olla nykyisin monelle pahin tilanne, kaikki kun pitäisi muuttua heti tai mielellään jo aiemmin.

Mielestäni ei kannata takertua siihen, että sopimattomia lajeja myyvät liikkeet joutaakin kaatumaan, nykyisellä tahdilla kun ei kohta ole enää minkäänlaisia kaloja myyviä liikkeitä jäljellä. Nyt jo on monen tyytyminen siihen, mitä tarjolla on, oli kaupan myyntilista millainen tahansa, tai sitten kasvattelemaan pelkkiä kasveja.

Suomalaisen akvaarioharrastuksen kannalta asiaa mietittäessä, on tärkeää, että täysin sopimattomat lajit pysyy poissa. Kuitenkin on huomioitava, kuten jo on tullut mainittua, että erinäisillä listoilla on tapana paisua ajan kuluessa, ja vaarana on, ettei kohta saa tuoda kuin viljelylaitoksissa x-sukupolvea viljeltyjä lajeja. Se taas olisi harrastuksen kannalta tosi paha tilanne. Tärkeäähän on, että on tarjolla peruslajeja halvalla hinnalla uusille harrastajille, koska harva ostaa ensimmäiseksi akvaarion täyteen harvinaisuuksia. Mutta onneksi aloittelijoiden joukosta osa kehittää harrastustaan pitemmälle, ja saadaan uutta verta akvaristien joukkoon ja uusia lajeja akvaarioihin.

Ja uusien lajien saamiseksi kauppiaat ovat tärkeässä roolissa. Hehän sen päättävät, mitä tilataan ja mitä ei. Hyvillä suhteilla saa tilattua haluamansa helpommin kuin vaarantamalla suhteet listoja kirjoittamalla. Muutenkin harrastuksen kannalta on tärkeää, että uusia lajeja on mahdollista saada kauppoihin, ja kauppiaan intoa ei välttämättä lisää se, että joutuu tarkastelemaan mikä laji on listalla ja mikä ei. Positiivisessa hengessä jaettu tieto olisi parempi keino. Tukkulistoilla kun löytyy hyvinkin isoksi kasvavia kaloja, joita ei tuosta bongaus-osion listasta löydy, miten pitäisi kauppiaan suhtautua esimerkiksi 7-8 senttisenä myytäviin kaloihin, joilla on potentiaalia kasvaa parimetrisiksi vonkaleiksi?

Ja vielä lopuksi, aina ei parasta tulosta saavuta kiireellä ja äärimmäisen täydellisyyden vaatimuksilla. Luontoa voi suojella, vaikkei olisikaan täydellistä valaistumista kokenut kasvissyöjä, tai edes elämäntapaintiaani. Oikea termi voi sitten olla realismi/perspektiivi/elämänkokemus/kaksinaismoraali/..., miten vain, mutta niin se maailma vain toimii. Tämä otsikkoon liittymättä, mutta keskusteluun kylläkin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Deicide
Elite Member
Elite Member

Jari?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Deicide kirjoitti:Jari?
Jep, saavuin tänään nettipimennosta seuraamaan tätä varsin erikoista keskustelua.
/jari
Deicide
Elite Member
Elite Member

monniomistaja kirjoitti:
Välillä voisi mennä hieman itseensä ja miettiä sitä oman ajatusmaailman kypsyyttää.....Ja jos kalojen hyvinvointi kiinnostaa näin vähän niin mitä järkeä on olla mukana tässä ketjussa?
Juuri niin kuin sanoit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”