Omenakotilosta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Omenakotilosta
Voiko omenakotiloiden kanssa pitää miljoonakaloja?
Itsellä ei milliksiä ole, mutta jos omppujen kanssa voi pitää niin ehkä milliksiä hommaan, siksi kysyn:)
Itsellä ei milliksiä ole, mutta jos omppujen kanssa voi pitää niin ehkä milliksiä hommaan, siksi kysyn:)
-
- Advanced Member
Meillä oli niitä miljoonakalojen kanssa, mutta miljoonakalat saattaa maistella omppujen sarvia. Yksi omppu aikansa katseli sitä, alkoi sitten "kypsyttyään" kelluskella, toisessa altaassa viihtyi, mutta kun yritin takaisin sinne, niin kelluskeli taas. Kokeilemalla selviää, antaako miljoonakalat niitten olla rauhassa vai ei.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mulla on ollu muutama millisuros omppujen kans. Ei niitä kiinnostanu omput ollenkaan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Senior Member
- Viesti:
Täälä uusi omenakotilo harrastaja
Pitkään olen noista haaveillut ja tänään sitten keveni armaani rahapussi kahden yksilön verran. Toinen heistä on kauniin viininpunainen ja toinen vaalea ehkä enemmän menee kermanvaaleaan tuo väri kuin puhtaanvalkoiseen. Nyt kysynkin miehen puolesta semmoista että kun noita omppuja on paljon eri värisiä niin pitääkö olla tietynväriset vanhemmat että poikaset ovat myös esim liloja tai sinisiä? Vai voiko noista ompuista tulla vaikka minkävärisiä vauvaomppuja?

1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
- Advanced Member
Kokemukseni mukaan yhdestä munaryppäästä tulee ihan kaikenväristä jälkikasvua, eli ilmeisesti teillekin tulee kivasti erivärisiä omppuja.tilli85 kirjoitti:Nyt kysynkin miehen puolesta semmoista että kun noita omppuja on paljon eri värisiä niin pitääkö olla tietynväriset vanhemmat että poikaset ovat myös esim liloja tai sinisiä? Vai voiko noista ompuista tulla vaikka minkävärisiä vauvaomppuja?

Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Senior Member
- Viesti:
*taputtaa käsiään* jee hyvä juttu 

-
- Senior Member
- Viesti:
Apuva! kertokaa miulle äkkiä mistä tietää onko omppu kuollut?
----------------------------
Onko se merkki kuolemasta jos se läppä on kaukana= syvällä siitä siitä kolosta mistä itse otus tulee näkyviin.
----------------------------
Onko se merkki kuolemasta jos se läppä on kaukana= syvällä siitä siitä kolosta mistä itse otus tulee näkyviin.
-
- Advanced Member
No kuollut omppu haisee pahalle, tosin oma iso omppu kun kuoli, niin en haistanut, mutta oli kutistunut ja ikään kuin "kuivunut" kuoren sisään, muumioitunut (vedessä). Muut mitkä on kuollut, ovat jättäneet kuorensa, sisuksia en ole löytänyt koskaan (kaipa ne noille kaloille on kelvannut).
-
- Member
Meillä on omppuja tossa 64L poikasaltaassa, ja niiden seurana siellä on iso parvi platynpoikasia.
Aluks platyt ihmetteli omppuja mutta jättivät sitten ne rauhaan. Ja kun niille antaa pohjaruokaa, kaloille ja ompuille, niin noi platyn poikaset kyllä väistää pikaseen ku omppu omii ruoan itselleen. Vaikkakin eilen illalla todistin ku omppu oli pohjaruoan kimpussa niin platyn poikasia oli ompun olla (siellä oli ihan vähän tilaa) syömässä sitä samaa pohjaruokaa
Aluks platyt ihmetteli omppuja mutta jättivät sitten ne rauhaan. Ja kun niille antaa pohjaruokaa, kaloille ja ompuille, niin noi platyn poikaset kyllä väistää pikaseen ku omppu omii ruoan itselleen. Vaikkakin eilen illalla todistin ku omppu oli pohjaruoan kimpussa niin platyn poikasia oli ompun olla (siellä oli ihan vähän tilaa) syömässä sitä samaa pohjaruokaa

Mulle tuli eilen tuonne mun akvaarioon neljä toosi ihanaa omppua.
2 lilaa ja 2 sinistä. Ihania pikkusia ovat.

-
- Senior Member
- Viesti:
tänne on ilmestynyt yön aikana ekat munaryppäät eli 2 kpl 

Osaako kukaan sanoa, että minkä ikäisinä omenakotilot voivat lisääntyä? Tai minkä kokoisina? Vasta täysikasvuisina? 

Unohdin ihan laittaa kiitokset näistä sielunelämää koskevista vinkeistä!waterwoman kirjoitti:Venla97 kirjoitti:Mikä ihme meidän Iisakkia vaivaa?![]()
Sitä ei ollut näkynyt koko aamuna ja kun päivällä aloin vedenvaihtoprojektiin niin löysiin Iisakin sisäsuodattimen ja lasin välistä. Oli mennyt kuoreen sisälle ja tipahti pohjalle kun siirsin suodatinta. Siinä se makasi selällään eikä kuoren sisällä näkynyt mitään eloa. Itse asiassa koko kuori näytti tyhjältä. Hetken siinä ihmettelin niin Iisakki kurkisti luukusta muttei tullut "ulos". Käänsin kaverin jaloilleen niin hetken päästä se lähti siitä möyrimään. Ennen en ole tuollaista käytöstä huomannut. Onko tuo ihan normaalia menoa ompuilla?
Iisakki on aika isokokoinen (n. 2€ kolikon kokoinen) joten oletan sen olevan jo aika vanha.
Mökötys on ompuille ihan normaalia. Yks kelluu pinnalla ja kolisee virtauksen mukana laseihin, toinen kaivautuu pohjaan.
Tosin ne on myös herkkiä vesiolojen muutoksille ja sekin saattaa aiheuttaa kuoreen vetäytymisen.
Sun kannattaa haistella sitä nyt päivittäin ettei Iisakki sitten pilaa vettä jos sattuu kuolemaan.

Iisakki on sen muutaman päivän mökötyksen jälkeen ollut taas aktiivinen oma itsensä. Ostin imumonnille sellaisia kiinteitä pohjatabletteja ja eikös Iisakkikin ole hulluna niihin. Heti jyrää "vauhdilla" paikalle ja ottaa koko napin syleilyyn

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
No hyvä juttuUnohdin ihan laittaa kiitokset näistä sielunelämää koskevista vinkeistä!![]()
Iisakki on sen muutaman päivän mökötyksen jälkeen ollut taas aktiivinen oma itsensä. Ostin imumonnille sellaisia kiinteitä pohjatabletteja ja eikös Iisakkikin ole hulluna niihin. Heti jyrää "vauhdilla" paikalle ja ottaa koko napin syleilyyn

Kannattaa muuten antaa välillä vihanneksiakin, etteivät mielly kasveihin liikaa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Mä ny kysyisin sellasta että kuinka kauaksi aikaa ne pikkuvauvakotelot sitten siihen pienenpään astiaan kannattaa laittaa? Vai kannattaako ollenkaan? 

-
- Senior Member
Tarkotatko kelluvaa poikasallasta?wufff kirjoitti:Mä ny kysyisin sellasta että kuinka kauaksi aikaa ne pikkuvauvakotelot sitten siihen pienenpään astiaan kannattaa laittaa? Vai kannattaako ollenkaan?
Sellasessa kelluvassa olen poikaset pitäny noin reilun viikon ajan ja syöttäny niille sen kuoren.
-
- Advanced Member
Mulla taas poikaset ovat ja kasvavat vapaasti. 

-
- Senior Member
Olen vaan huomannu, että saavat kasvatettua paremman kuoren syötyään sen oman prypäleensä jämät.iomeron kirjoitti:Mulla taas poikaset ovat ja kasvavat vapaasti.
Sitäpaitsi kun olen laittanu siihen kelluvaan litistetyn rypälejämän ja eri ruokia, niin syövät sen kuoren ekaks pois
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
Mulla on tuolla altaassa jatkuvasti niitä ryppäitä, ku aikuiset omput pudottelee niitä. Tuo on ihan vaan omppujen allas, niin elelkööt niin ku tykkäävätwaterwoman kirjoitti:Olen vaan huomannu, että saavat kasvatettua paremman kuoren syötyään sen oman prypäleensä jämät.iomeron kirjoitti:Mulla taas poikaset ovat ja kasvavat vapaasti.
Sitäpaitsi kun olen laittanu siihen kelluvaan litistetyn rypälejämän ja eri ruokia, niin syövät sen kuoren ekaks pois

-
- Advanced Member
Milloinkas on odotettavissa näitä munaryppäitä. Näyttäs siltä, että pitäisi ainakin tulla, toinen on toisen "kimpussa" koko ajan. Ajattelin, että otan talteen tuonne faunaboksiin, ettei menesty petokotiloiden kanssa. Saisi jotain muutakin kerrankin lisääntymään, kuin millit ja mollit.
-
- Junior Member
Täälläkin odotellaan innolla munaryppäitä
Altaassa on kolme keskikokoista,yksi iso ja 4 vauvaa. Kiitos Iomeronille ja hansulle
Kovasti on keskikokoiset ompot vuoronperään isompaa yrittäneet,jos pian tärppäis..
Isäntäkin on ihan hassuna omppoihin

Isäntäkin on ihan hassuna omppoihin

Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Re:
Karitan kirjoitti:Nyt altaassani vilistää jo parin munarypällisen verran omenakotilon poikasia eli on pakko alkaa hävittää munaryppäitä.. Osan poikasista siirrän tänään kasvamaan toiseen altaaseen ja osa on varmaan pakko hävittääTaitaa olla parempi erottaa pariskuntakin toisistaan..
Eli minulta saa jonkin ajan päästä omenakotiloita, jos joku niitä haluaa
Omput saattavat hedelmöittyä "varastoon" eli vaikka erotat toisistaan, niin silti saataa vielä viikkojen jälkeen tulla uusia ryppäitä. Mulla 13 omppua ja ryppäitä tulee tasaseen tahtiin. Ekat on kuoriutunu, osa ei kuoriutunut ollenkaan tai rypäs tipahti muutaman vkon jälkeen veteen kuoriutumatta. Osa ryppäistä hävitetty, mutta altaassa vilistää sellaisia n puolen sentin veijareita väreinä keltainen, valkoinen, sinertävä ja ruskea. Ja uusia ryppäitä näkyy taas olevan... eli varmasti kaikille halukkaille omppuja löytyy ja monta eri väriä. Ystävälläni on myös omppuja luovutettavana (sinisia ja valkoisia) viime tiedon mukaan. Yhteyttä yv:llä jos kiinnostaa niin otamma selvää

2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
-
- Elite Member
NOista ompuista meinasin kysyä sen verran, että onko olemassa mustia omeankotiloita, tai pitäskö kysyy että onko mustan väriset omput miten harvinaisia?
Sain tässä tänään yhdeltä tyypiltä omppujen poikasia kääpiöpalloille ruoaksi ja niitten joukossa on ainakii kaksi mustaa omppua.
Sain tässä tänään yhdeltä tyypiltä omppujen poikasia kääpiöpalloille ruoaksi ja niitten joukossa on ainakii kaksi mustaa omppua.

-
- Advanced Member
Voi vitsi, meikä tahtoo mustia omppuja. Laita millis ne mulle, niin laitan sulle samassa pussissa tulemaan muunnoslimoja. 

-
- Elite Member
NO jos saan ne lisääntymään niin kenties sitten, tahdon kyllä ehdottomasti kasvattaa nuo aikuiseksi, perkule kun ei vaan oikeen ole mitään paikkaa jossa pitää niitä,iomeron kirjoitti:Voi vitsi, meikä tahtoo mustia omppuja. Laita millis ne mulle, niin laitan sulle samassa pussissa tulemaan muunnoslimoja.
tietysti on tuo 20L akvaario, mutta jos mie koetan kudettaa noita hunajarihmoja mm. siinä niin noita omppuja ei sillon siinä voi pitää.

UUsia akvaarioitakaan ei voi enää hommata, koska ei ole tilaa enää yhtään, ainut vaihto ehto on että laitan ne litran muovikannuun, mutta taitaa tuokin jäädä niille pieneksi.