Voisiko joku auttaa mattosuodattimen kanssa?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Hermen kirjoitti:Mutta siis kuinka tuo matto kannattaisi kiinnittää: Lasilistoilla vai suoraan silikonilla lasiin liimattuna? Suoraan lasiin liimaaminen kiinnostaisi enemmän, sillä silloin se ainakin omasta mielestä olisi siistimpi tms, kun lietteen määrä on suht tasainen koko maton alalla, eikä lasilistat ole siinä lietteen kulkua estämässä tms. Mutta kumpi on siis parempi ratkaisu?

muoks. Kyseessä olisi siis sellainen L-muotoinen takanurkkaan sijoitettava malli. Lisäyksenä vielä, lasilistojen kanssa pelottaa se, et jos jokin kala päättää survoutua sinne maton ja lasilistan väliin jääden loukkuun. Mutta sitten suoraan lasiin liimattu matto on aika hankala irroittaa mahdollista puhdistusta varten. Hmm...
Itse kannatan noita lasi- tai pleksilistoja. Mies laittoi sellaiset yhteen altaaseen ja vielä listoihin pienet tuet alareunoihin (eivät pääse listat heilumaan/irtoamaan).

Eikä sinne listan ja maton väliin mikään kyllä pitäisi päästä, joten tuo on mielestäni turha huoli.

Matto on tarvittaessa näppärä putsata tai vaikka vaihtaa, jos se on altaassa pelkkien listojen varassa, eikä silikoonattuna mihinkään.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

f_isu kirjoitti:Itse kannatan noita lasi- tai pleksilistoja.
Lasinen pysyy ainakin kiinni silikonilla. Yksikin lista riittää:

http://xs123.xs.to/xs123/08040/mattoalistalla602.jpg
unski
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Voisiko joku auttaa mattosuodattimen kanssa?

Viesti Kirjoittaja unski »

Olen päätymässä itsekin tekemään L-mallin nurkkamattosuodattimen 225-litraiseen akvaariooni. Laskeskelin pumpun ja maton koon, ja lisäksi tuosta yhdestä nettikaupasta ostamalla koko suodatin tulisi kustantamaan jotain 50e toimituskuluineen 8O

Kuitenkin, pari kysymystä:
- Mistä hankitte noita lasilistoja, joilla matto tuetaan?
- Onko kannattavaa sijoittaa pumppu lähelle pohjaa/pohjaan kiinni, ja vetää pumpusta sitten letku, josta vesi tulisi lähemmäs pintaa? Ja puhallus ilmeisesti mieluummin vähän yläviistoon kuin pinnan suuntaisesti...? Pumpuksi olen suunnitellut Eheim Compact 1000:a, joka näyttääkin juuri passelisti täyttävän laskennalliset vedenkierrätysvaatimukset.
- Tämä nurkkamalli on varmaankin alttiimpi tukkeutumaan kuin päätymalli, joten liekö ok ostaa tarkoitukseen keskikarkeaa mattoa?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Lasiliikkeestä saat varmasti joitain jämäpaloja puoli-ilman.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

unski kirjoitti: - Mistä hankitte noita lasilistoja, joilla matto tuetaan?
Lasiliikkeestä halpalla. Tai itse leikkaamalla jostain vanhasta ikean kuvakehyksestä (varauduttava runsaaseen verenvuotoon lasin hajotessa koska on ohutta kuin mikä. Mullakin kuulemma vahva sydän kun niin pitkälle lentää (veri siis)).
unski kirjoitti: - Onko kannattavaa sijoittaa pumppu lähelle pohjaa/pohjaan kiinni, ja vetää pumpusta sitten letku, josta vesi tulisi lähemmäs pintaa? Ja puhallus ilmeisesti mieluummin vähän yläviistoon kuin pinnan suuntaisesti...?
On kannattavaa. Voi antaa veden kiertää rauhassa vedenvaihtojenkin aikana. Pumpun tehosta ja letkun paksuudesta kiinni se ulostulon asento. Tuolla tonnisella kun kuitenkin saa jo veden lennätettyä akvan ulkopuolelle tarvittaessa. Itse olen laittanut mahd liki pintaa ja vaakasuoraan.
unski kirjoitti: - Tämä nurkkamalli on varmaankin alttiimpi tukkeutumaan kuin päätymalli, joten liekö ok ostaa tarkoitukseen keskikarkeaa mattoa?
Keskikarkeaa ja mieluummin 3 kuin 5cm paksua. Ja jos tuntuu pahasti menevän ruttuun vetää mattoon vielä noin sentin syvyisiä viiltoja pystysuoraan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
unski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja unski »

Aqualung kirjoitti:
unski kirjoitti: - Tämä nurkkamalli on varmaankin alttiimpi tukkeutumaan kuin päätymalli, joten liekö ok ostaa tarkoitukseen keskikarkeaa mattoa?
Keskikarkeaa ja mieluummin 3 kuin 5cm paksua. Ja jos tuntuu pahasti menevän ruttuun vetää mattoon vielä noin sentin syvyisiä viiltoja pystysuoraan.
No humh, tilasin jo 5cm mattoa muiden tarvikkeiden kera, ja paketti on jo postissa. Mutta kai siihen voi leikata taivutusta varten sen kolon, ettei ruttuiseksi mene...? Tosin hallitus jo suunnitteli koko päädyn levyistä suodatinta, että näkeepä sitten mitä tästä tehdään :P
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Kylä vitostakin pystyy melko mutkalle vääntämään. Jos näyttää ettei taivu niin sitten vaan pikku viillot pois välistä.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

Minulla puskee taas naisen logiikka niin kovin päälle että kysäisen selvennystä. Ilmeisesti nuo maton laskukaavat pätevät myös noissa malleissa joissa matto on vaan rullattu sisäsuodattimen ympärille? Mitäs jos se matto olisi niin leveä että se menee enemmän kuin kerran siihen suodattimen ympärille? Teenkö suosiolla kaksi?

Suodatustarvetta tulee kyllä riittämään ahvensukuisten kanssa joten kaksi mattoviritystä molempiin päätyihin voisi olla idea. Tällä hetkellä mulla on toisessa päässä Biopower 240 ja toisessa päässä Aquaball 180, kyllä ne näyttää keräävä roskaa ihan sievoisesti mutta on tuo pohja sitten muhjuinenkin keskiosista, nyt tietty vaikuttaa vielä nuo uudet kasvit roskineen ja kierteisten vähyys mutta jotain tehoa tässä alkaa kaivata. Ajattelin että jättäisin lisäksi normaaliksi sisäsuodattimeksi tuon Biopowerin, vaikkakin alkaa sitten jo nurkat olla kohtuu tukossa.

Keskikarkeaa 3cm paksua olen harkinnut matoksi ja muut tiedot olisivat:

390l 160cm pitkä
Aquaball 180 pumppausteho 180-650l/h
kokonaiskierto 1,66 kertaa tunnissa
maton koko neliösentteinä 1485
virtausnopeus 7,2 jos 650l/h

= 40 korkea 37 leveä

Kuulostaako älylliseltä?

Ulkosuodatinhan tässä se helpoin ratkaisu olisi mutta olen niin vauhko noiden vuotojen kanssa ja sen verran pihi että ennemmin koittaisin näiden kanssa ensin.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tuota... ei mattoa kiedota sisäsuodattimen ympärille. Tarkoitat varmaan kiertovesipumpua?

En ole ottanut kauheaa ressiä laskemisten kanssa. Olen yrittänyt laskea niin tarkkaan kuin pystyn ja usean maton kokemuksella kaikki ovat toimineet moitteetta. Meillä on ollut aina reippaasti affenia paljuissa, esim malawilassa 1/10l ja ovat sentään kohtuullisen kokoisia fisusia, eikä ikinä ole tullut ongelmia suodatinkapasiteettien kanssa. Homma on toteutettu aina yhdellä (usein alitehoisella) sisäsuodattimella roskia keräämässä ja matolla. Tällä hetkellä 450-litrasessa on matto, johon meni viimeistä neliösenttiä myöten koko 50x50cm2 pala. Pumppu kierrättää 1000l/h. Kolmesatasessa on ns. tilaa säästävä matto, joka on jonkun verran pienempi, kierto 600l/h. Ylimääräistä pintaa on siinä mielessä turha akvaan änkeä, että tietty kalasto elättää vain tietyn kokoisen bakukannan, ei se siitä miksikään muutu vaikka miten laittaisi mattoa/suodatinta paljuun. Jos on tarvetta vedenkierrolle, mikä on usein suurempi kynnyskysymys kuin suodatus (=veden puhdistuminen), mikäli suodatus on kuitenkin kuormituksen mukainen, sen kannattaa hoitaa muutoin, esim kiertovesipumpulla. Tarkoitan ettei kannata laittaa ylimääräistä suodatinta, mattoa tai muuta, akvaan, edes vedenkierrätyksen takia, koska se ei välttämättä puhdista vettä yhtään tehokkaammin koska bakuja on se määrä, minkä kyseinen kalasto elättää. Änkytysänkytys äh. Kasvit tykkää ja pohja pysyy puhtaana jos virittelee pumpun puhaltamaan pohjan tuntumaan. Ei sen tarvitse kovaa puhaltaa, sen verran vaan että vesi liikkuu.

3cm paksun maton kanssa tulee helposti ongelmaksi se, ettei se tahdo pysyä pystyssä ilman kunnolista tukemista. Itse olen käyttänyt aina 5cm mattoa, jota olen veistellyt ohuemmaksi kulmista ja sisältä tarpeen mukaan. Se pysyy hyvin pystyssä ilman tukemista. Veistely sujuu helposti mattoveitsellä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

Itse asiassa tarkoitan nimenomaan sisäsuodatinta, näistä tekeleistä ei ole julkisessa jaossa pahemmin kuvia näkynyt mutta niitä on olemassa ja sellaisella tämän altaan suodatus on aiemmin hoidettu. Koitan siis kalastella lisää tietoa aiemmalta omistajalta :)

Kiitän vastauksesta!
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Oorait. Itse asiassa ei välttämättä pöllömpi idea sutaista matto suodattimen ympärille. Sovellus: matto massoilla....
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
pikkumyy-75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pikkumyy-75 »

Mutta tuleeko siitä sellainen että imee vaan suodattimen imuaukkojen kohdalta? Ja muu matto jää tavallaan käyttämättä.
180, 2x54 ja nano. Ensimmäinen tuli taloon syyskuussa :) annoin pikkusormen ne vei koko käden.
jleppako
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jleppako »

Vesi on laiskaelementti, se menee mistä helpoiten pääsee. Varmaan alkuun osa menee "aukkojen" kohdalta alkuun mutta se varmaan myös kerää roskia siihen eniten, joten virtauspaikka muuttuu. Kaipa se jonkinmoisen balanssin jossain välissä saavuuttaa ja vesi menee laajemmalta alueelta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”