Perhoskirjoahvenista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Onnittelut! :D

Älähän sentään lyö päätäsi kattoon!
Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
peltsi92
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

En, mutta lähellä on ollut! :D
peltsi92
Member
Member

Onko porukka muuten onnistunut kasvattamaan noita poikasia hyvin?? mielenkiinnosta kyselen, olen syöttänyt niille artemiaa ja mikromatoja ja hyvin kasvavat.
SepiMies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Itse olen kasvatellut niin, että otan röyhkeästi aina joka neljännen kudun vanhemmilta pois (syövät kuitenkin :mrgreen: ) ja laitan hiekkoineen sen n. 10L vauvapurkkiin missä on pillisuodatin, lämmitin ja pieni kanto, missä tupsu jaavansaniaista. Turvetta niin, että vesi on ruskeaa ja pH 6+reilu ilmastus. Pari päivää ja poikaset kuoriutuvat. Kuoriutumisesta muutama päivä ja 2 kertaa päivässä sopiva määrä JBL Nobil Fluidia. Kun "kalat" ovat n. 5mm kokoisia (vertaa esim. platyn poikaseen) jää neste ruokinta pois ja tilalle seran mikrohiutaleita. Siitä eteenpäin kasvatus kuten hammaskarpeilla.

Kauhaen hyvin aikuisia ei kuitenkaan tule, suurin osa kuolee 2-3 kuukauden aikana. Kymmenkunta olen saanut luovutusikään asti ja nyt kasvamassa 5 n. 1cm kokoista affenaa+kymmenisen kolme päivää vanhoja "sittiäisiä".

Ovat kyllä symppiksiä jo poikasina :mrgreen: .
peltsi92
Member
Member

Poikasilla menee loistavasti onko kukaan kiinnostunut ostamaan niitä joskus? :mrgreen: Onko kukaan huomannut perhosten syövän limaskaa? Ihmettelin tänään miksi ne on tuolla pinnassa, niin ne vetelee limaskaa poskeensa. :?
tÄhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tÄhti »

Mielessä on vähitellen kehitellyt ajatus pistää miljoonakalat pois ja hommata jotain mielenkiintoisempia kaloja akvaarioon. Kyselisinkin, että mitä mieltä seuraavanlaisesta kalasopasta olisitte:

Perhoskirjoahvenia mahdollisesti 2kpl
Joko Rupiinitetroja tai sinitetroja. Vesiarvollisesti ja koon puolesta olen kääntymässä sinitetrojen puoleen. Määrä X.
Kuparimonnisia pohjalle.
Piikkisilmiä? Tästä en ole ihan varma, ettei sitten tule pohjalle liikaa tungosta.
Partamonni. Jonka kohtalosta en vielä tiedä pistäisinkö senkin menemään.

Eli tulisiko perhoskirjoahvenet ja sinitetrat toimeen? Entä nyppivätkö perhoskirjoahvenet kasveja? Kasveja olen kovasti suojellut ja käsittääkseni ainakin jotkut ahvenet ovat innokkaita kasvien tuhoojia.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista. Tämä asia on vasta hauduttelu linjalla ja varmaankin muutosta akvoihin on tulossa vasta kesällä kun muutto on suoritettu.

Niin sen unohdin sanoa, että tulevat joko tuohon 100l:n akvaan tai sitten 180l:n akvaan, luultavammin tuohon isompaan.
100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
SepiMies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Perhoskirjot eivät ainakaan täällä ole ikinä tuhonneet kasveja, mutta mikäli niiden ruokinta on "kevyttä" ovat ainakin alkaneet nyppimään kasvien lehdiltä levää. Toisinaan repivät sitä sellaisella innolla, että jos tarmo kohdistettaisiin suoraan kasviin, irtoaisi siitä varmaan paloja, mutta onneksi eivät ainakaan ole vielä kiinnostuneita kasveista.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Mulla kuti perhoskirjoahvenet (taas) eilen. Ukko on ollut aika kovakourainen ja nyt on frouvalla evät ihan riekaleina. Lisäksi toisessa rintaevässä on valkoinen piste, josta ei nyt ota selvää että onko se kolhu, hometta vaiko kenties pilkkutauti. Lisäsin veteen nyt vedenparannusainetta. Ei vissiin voi oikein muuta tehdä tässä kohtaa kuin odottaa mitä sen kanssa tapahtuu? Muut kalat on ihan ok, ei ulkoisia merkkejä ja kynäkalatkin kutee.

Edit:
Selvisi mikä altaassa on. Ikävä kyllä pilkkutauti, nyt on ilmestynyt pariin kynäkalaankin eviin pieniä valkoisia pisteitä. Kutupuuhat jatkuu edelleen, hyvä esimerkki siitä miten kalat voi käyttäytyä normaalisti vaikka altaassa ei todellakaan ole kaikki kunnossa. Heitin nyt Junglen Ick Guardia altaaseen. Pappa-affena jatkaa edelleen tiiviisti munien vahtimista, ei paljon hetkauttanut vaikka vesi muuttui sinertäväksi yhtäkkiä.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Perhoskirjoahventen ajojahtia

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Meillä on jo kaksi kertaa päätynyt huonosti ajojahdit, missä uros ajaa naarasta kokoajan takaa, kunnes uupuu ja kuolee.

Kaksi viikkoa tuolla on olleet sulassa sovussa tällä kertaa uusi mies ja vanha rouva.
Rouva ei ole kutenut kosiovalmisteluista huolimatta ja nyt taas tänään alkoi heti aamusta kauhea ajojahti ja rouva on tosi hädässä ja huononvärinen ja yrittää karkuun.

Yritin kerran kahta rouvaa, mutta sama juttu, toinen ajettiin "hengiltä".
Onko lajille ominaista tämä epäsopuisuus, vai onko vaan käynyt huono tsägä?
peltsi92
Member
Member

Ei ole tuollaista ongelmaa mulla ainakaan ollut jahtailua kyllä ilmenee, mutta uros kyllä aina rauhoittuu viimeistään kun on saanut naaraan kutemaan!
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Sitäpä tuo varmaan on, kun sillä on menny hermot, kun rouva ei tahdo kutea. Edellinenkin pari oli sovussa kun kutua tuli, mutta annas olla kun ei enää kudettu, niin tuollasta ajojahtia sitten.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Perhoskirjoahvenet kuti taas vaihteeksi. Näköjään alustaksi munille kelpaa myös intianmantelipuun lehti. Laitoin niitä pari päivää sitten tuonnekin altaaseen kun taloyhtiössä on hanaveden kanssa aika pahasti ongelmia (putkiremppa alkanut) ja yritän epätoivoisesti pitää ahvenaltaan vesiarvot kunnossa. Pitäisi vissiin tuosta munasatsista päätellä, että ei niillä tällä hetkellä ainakaan kovin paha ole olla.

Edit: ahventen kiinnostus munien vahtimiseen kaikkosi, nostinpa sitten koko lehden munineen päivineen altaasta pois 40-litraseen.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Re:

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Helinä79 kirjoitti: Niin minäkin sanoin, mutta sain kaksi poikaa... Kävin vaihdattamassa, ja parin viikon kuluttua kaverin kasvettua, huomasin että minulla oli jälleen kaksi poikaa :twisted: . Nyt minulla siis on kaksi poikaa, ihan hienosti tulevat juttuun, kun ei tyttöjä ole saatavilla. Tuo kuvio saattaa tosin muuttua, kun meinaan hommata muutaman tytön noille kaveriksi. Altaalla on kylläkin kokoa 540l, että eiköhän ne tuolla mahdu rellestämään.
No nih, kuvio sitten muuttu tähän malliin: Kävin paikallisesta eläinkaupasta kaksi uutta perhoskirjoa, jotka näyttivät kyllä naarailta myyntialtaassa. Vaan kuinkas kävikään: kalat lihoivat ja rohkaistuivat parin viikon ajan uudessa kodissaan, ja nyt minulla onkin näköjään neljä koirasta :twisted:. Niin, että vaihdetaan takuuvarmoihin tyttöihin kaksi poitsua! Tai vaikka ostetaan 2-6 VARMAA tyttöä, jos näitä nyt jollakin kasvaa...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Perhoskirjoahvenista

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Meillä on muuten perhosten kanssa jonkinlainen erimielisyys tuon altaan hoitamisesta... Minä olen suunnitellut, että vaihtaisin aina sunnuntaisin altaaseen vettä, karsisin kasveja yms., mutta kuinka ollakaan perhoset ovat sitä mieltä, että se sama päivä on tarkoitettu kutemiseen ja vieläpä ennen vedenvaihtoa! Niinpä jäi taas eilen vesi vaihtamatta, kun nuo päättivät laskea munansa kivelle ja minä en halunnut jälleen kerran niiden kutupuuhia häiritä.
Lizzie
Starting Member
Starting Member

Perhoskirjoahvenista

Viesti Kirjoittaja Lizzie »

Ostin eilen perhoskirjoahven pariskunnan ja iso herra on tosi äksy. Ajaa hirveetä vauhtia tyttöä takaa, värisyttelee ja näykkii toista. Tyttönen yrittää värittömänä piiloutua puskiin. Mistähän voisi olla kyse? Tuskin kutupuuhista ainakaan, kun vasta eilen muuttivat, luulis senkin jo stressaavan vähän. 8O Auttakee!
What would Markku Varjo do?
vemuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja vemuli »

No kyllä vaikuttaisi kosiskelulta tuo värisyttely ja näkkiminen...
Jomar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jomar »

Moikka!

Eilen kotiutui 260 litraiseen altaaseen 31 kardinaalitetraa ja 1+3 perhoskirjoahventa. E muita vielä. Yön aikana pienin tytöistä on räväyttänyt päälleen kunnon meikit ja ominut ukon itselleen. Toinen ylimääräpyöristä jätetään huomioitta, mutta toinen raukka saa kunnon läksytystä jos eksyy samalle puolelle allasta pariskunnan kanssa. Onko ihan normaalia käytöstä vai onko sakkiin eksynyt vallan vieras daami? Lähinnä siis tämä ykkösvaimo hyökkii kolmosen päälle, myös kakkonen on hieman kärttynen kolmoselle. Ukko ohjastaa pois, mutta aika herrasmiesmäisesti. Kaikilla kolmella tytöllä on kyllä aika selkeä punainen alue mahassa, joten uskoisin sukupuolien olevan taattuja, väritkin ovat jo aika hyvät, vaikka eivat vielä täyskasvuisia olekaan. Kutualustaa ei altaassa ole, pitäsikö joku litteä kivi sinne hommata?

Jep, kalat ovat olleen mulla alle vuorokauden. Pihalla kuin lumiukko.
Jomar
Starting Member
Starting Member

Eikös kukaan osaa auttaa?

Nuo tuolla altaassa ovat aika agressiivisia. Mun käteenikin käyvät kiinni jos onneton yritän vähän uudelleensisustaa. Monniset, plekot ja tetrat saavat kyytiä myös, eivät tosin kai fyysistä höykytystä sentään. Eikö perhosten pitäisi olla niitä rauhallisia ahvenia? Pitääkö siis hankkia toinen uros vai heivata ylimääränaiset pois?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla on ollut vähän vastaava tilanne joskus. Itse päädyin lopulta pitämään vain pariskuntaa kahden parin asemasta, kun ei se toinen naaras kelvannut kummallekaan, vaan molemmat koiraat piirittivät samaa naista. Silloin, kun mulla oli yks koiras ja kaks akkaa, niin kyllä se toinen oli melkoinen heittopussi. Pariskunta toimii mun kokemuksen mukaan parhaiten. Tiedä sitten, jos näitä olisi sitten isompi parvi, kuinka toimisi...
Lizzie
Starting Member
Starting Member

Perhoskirjoahvenien kutu

Viesti Kirjoittaja Lizzie »

Perhoset ovat tehneet ylläri-kudun kivelle ja vanhemmat vahtii sitä agressiivisesti! :mrgreen: En tiedä millon se on tehty, kun itse olen valitettavasti ollut töissä. [}:)] Väriltään tasasen harmaata ilman mitään mustia pisteitä, mistä puhuttiin aiemmissa viesteissä. Nyt jännittää. Kuoriutuuko mahd. parin päivän sisällä? Ongelmana vain neontetrat jotka saattaa napsia kuoriutuneet. Mitä suosittelette että pitäs tehdä? Erillistä poikasallasta ei ole (vielä). Pitäisikö neonit eristää toiselle puolelle akvaariota vai ottaa kokonaan pois? Piikkisilmistä ja otoista eikai niin isoa uhkaa..? :?

Jos poikasaltaan hankkii, minkä kokoisen ja mitä laitteistoa? Siirretäänkö sinne kutu vai kuoriutuneet?
What would Markku Varjo do?
Jomar
Starting Member
Starting Member

nirppu kirjoitti:Mulla on ollut vähän vastaava tilanne joskus. Itse päädyin lopulta pitämään vain pariskuntaa kahden parin asemasta, kun ei se toinen naaras kelvannut kummallekaan, vaan molemmat koiraat piirittivät samaa naista. Silloin, kun mulla oli yks koiras ja kaks akkaa, niin kyllä se toinen oli melkoinen heittopussi. Pariskunta toimii mun kokemuksen mukaan parhaiten. Tiedä sitten, jos näitä olisi sitten isompi parvi, kuinka toimisi...
Huoh. Otin tänään sen heittopussi-naaraan pois isosta altaansa. Kummasti sille nousi evät takaisin pystyyn ja värit voimistui heti kun havaitsi olevansa yksikseen poissa kenenkään kynsistä. Jäljelle jäi siis pariskunta ja sitten sellainen yksinäinen susi, josta en ole varma onko tyttö vaiko poitsu. Pöh. Mitäs mä nyt tuolle yksinäiselle tyllerölle teen? Ei kai se yksinäänkään tuossa 70 litraisessa viihdy ja se on kyllä varattuna muuhun käyttöön muutenkin. Olisiko kenelläkään kotia tytölle? Ei ole täysikasvuinen vielä, viikko sitten ostin akvaariokeskuksesta. Nähdäkseni ihan terve kuitenkin, ei vaan sopinut tuohon poppooseen jostain syystä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Laita vaan erillinen ilmoitus tänne. Ihmettelen, jos perhoskirjo ei tätä kautta siellä Helsingin päädyssä uutta kotia saa.
Jomar
Starting Member
Starting Member

Pyh pah, en mä tajua noista perhosista mitään. Eli alkuun uros ja ykkösnarttu pitivät jöötä altaan toisessa päässä ja kakksotyllerö toisessa päässä. Kolmas tyttö oli heittopussina. Otin sen pois. Pari päivää siitä, niin kas ykköslyyli olikin heitetty mäkeen ja sitä ajoi takaa kummatkin uros ja entinen yksinäinen kakkonen. Tänään siis lähti entinen ykkönenkin evakkoon. Vähän pelkäsin, että alkaako se taas höykyttämään pikkualtaassa sitä kolmostyttöä, mutta pah, se on ihan tohvelin alla nyt. Mulle siis myytiin nuo yhtenä uroksena ja kolmena naaraana... Mutta noista evakkolaisista en ole edes niin varma enää. Tällä hetkellä se kolmostyyppi on täysissä väreissään, eli masu on punainen, MUTTA selkäevän toinen ruota on myös selkeästi pitempi kuin eka... Entisellä ykkösdaamilla taas on värit hävinneet kokonaan (stressiä tietty) mutta selkäevän ruodot on about samanmittaisia. Isossa altaassa on kai nyt sentään tyytyväinen pariskunta jonka värit on tosi tummat ja yrittävät vissiin etsiä kotipaikkaa...

Miten ne sukupuolimääritykset menikään? Voiko naaras päsmäröidä alakynnessä olevalle urokselle?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Koiraalla ei ole vatsassa yhtään punertavaa/punaista. Eli kyllä sulla on siellä pikkualtaassa varmaan kaksi naarasta. Kannattaa jättää altaaseen vain se yksi pari ja myydä/palauttaa ylimääräiset. Mulla ainakin tämä mun pariskunta viihtyy tosi hyvin yhdessä.
Jomar
Starting Member
Starting Member

nirppu kirjoitti:Koiraalla ei ole vatsassa yhtään punertavaa/punaista. Eli kyllä sulla on siellä pikkualtaassa varmaan kaksi naarasta. Kannattaa jättää altaaseen vain se yksi pari ja myydä/palauttaa ylimääräiset. Mulla ainakin tämä mun pariskunta viihtyy tosi hyvin yhdessä.
Joo niin viihtyy näköjään tämäkin! 8-) Ja mä kun luulin, että ovat liian nuoria vielä...
http://www.aijaa.com/v.php?i=2504348.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Altaassa on kardinaalitetroja, pieniä Venetsuelan monnisia ja kaksi salamanteriplekoa.Jossain vaiheessa sinne tulee lehtispariskunta kanssa, muttei viikkoon pariin. Syökö noista kukaan poikasia? Munien luokse nyt tietenkään kukaan ei pääse. Vai pääseekö plekot yöllä herkuttelemaan?

Niin ja mitä tapahtuu kolmostytölle joka on täysissä väreissä ja maha pulleana toisessa altaassa? Entinen ykkösdaami on häivyttänyt värinsä lähes urosmaiseksi, mutta kun ei taida noilla kaloilla sukupuolenvahdos ihan niin helposti käydä. [;)] Kuteeko se lopulta mahansa tyhjäksi vai mitä? Melkoinen miekkonen tämä mun urooni...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”