Merihevonen17 kirjoitti:Pitääkö Fluvalin sisäsuodattimessa (U2) oikeasti käyttää hienosuodatus/hiilipatruunaa vai voiko sen korvata jollain? Millä? Kun ei kai nyt muissakaan suodattimissa jatkuvasti käytetä hiilipuhdistusta? Ja samaa lisäksi kyselen kun aiemmat täällä, eli miten usein putsaatte/ vaihdatte massoja?

Noita Fluval4U minulla on näemmä 6 ja U3 ollut 1, joskin romukopassa

.
Hienosuodatus-hiilipatruuna tulee alkusetin mukana. Itse en katsonut aiheelliseksi jatkaa sen käyttöä ja vaihdoin ihan tavalliseen mattosuodatuslevyn tyyppiseen. Hiili poistaa kaikenlaista jämää akvaasta ja usein sitä käytetään lääkkeen jämien poistossa. Lääkityksen aikana toki ei saa käyttää. Itse pidän noita hiililevyjä vain hätävarana kaapissa

.
Fluval 4U:hun olen itse leikannut 3cm paksusta mattosuodatuslevystä edullisesti laidoilla oleviin koreihin patruunat

. Toki valmiit ovat helpot, mutta pidän muutenkin mattosuodatuslevyä, myös 5 cm paksuista jemmassa. Niistä saa itse räätälöityä leikkaamalla moniin suodattimiin auttavia massoja. Joskus tosin oma valmismassa on näpsempi ja parempi, joskus ei.
https://photos.app.goo.gl/h2CXvcEgiI8yXh1q2
Keskikarkea on aika hyvä valinta.
Itse myös suosin vähintään kahta suodadin (no, minulla on joskus jopa 6 suodatinta kipossa) kipossa. Kun putsailee suodattimia, voi hento bakteeristo vähentyä, ainakin jos joutuu akvaarion alkuvaiheessa usein putsaamaan (kypsyminen vie kunnolla jopa 3 kk, joskus kauemmin, sitten on hyvä bakteeristo myös hiekassa ja muilla pinnoilla).
Joskus suositellaan ihan huuhtelua akvavedellä. Minulla jotkut suodattimet menee niin biojätteeseen, että akvalämmin vesi paras ja hieman rankempi ote. Mutta suodatusbakut on hyvä saada hellävaraisesti putsauksessa jäämään hieman siihen, vaikka toki hyvä putsata suodatin kunnolla.
U-mallissa on raksukori. Siihen kertyy ok-suodatusbakuja ja sitä vain huuhtaisen (raksut ovat lähes ikuisia).
Kerran viikossa yleensä sisäsuodadinta putsataan. Mutta aluksi voi tulla jopa nitriittipiikki parin päivän päästä putsauksesta jos bakteeristo ei ole vielä hyvin kehittynyt. Hyvä, jos ei ylipuunaa samalla pohjaa (lappoaa sen eri kerralla), ettei kerralla lähde hyvisbakut pois.
Tukkoinen epätoimiva suodatinkaan hyvä, joten hyvä säännöllinen putsailukin.
Kaikkien suodatusmassojen vaihto kerralla ei suositeltavaa, ettei bakut kaikkoa akvaariosta. Toki, jos on hurjat suodatukset ja monta suodatinta, niin akvaario pysyy paremmin tämän suhteen tasapainossa.
Eli hyvä tiedostaa, ettei kerralla vaihda kaikkia massoja ja tekee vaihdot asteittain. Raksuja en vaihtaisi oikeastaan koskaan. Ja kerralla en vaihtaisi kaikkia massoja, jos on vain 1 suodatin....Sisäsuodattimen suositus ylipäätään on kerran viikossa putsaus, mutta toki kuormituksen mukaan himppu hienosäätöä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja.
http://www.fisutar.fi