Kääpiömonniset ovat käsittääkseni yöaktiivisia ja oon nyt tainnu mokata pahemman kerran. Mulla on niiden kanssa hehkurasboroita ja hehkutetroja. Koko allas hehkuu öisin niin paljon, että tuntuu kuin olisi valot päällä. Pitääkö mun lahjottaa nuo monnisparat pois vai onko tuota ylivaloisuutta jollain muulla lailla mahdollista rajoittaa? Pelkään, että kohta altaassa alkaa myös leväinvaasio tuon valoisuuden takia.
Meillä ei ole taputuskytkimiä käytössä, vaan ihan tavalliset valokatkaisimet. Systeemi on kyllä toiminut ihan hyvin, mutta kieltämättä taputuskytkin olisi paljon kätevämpi, jos tuon olisi vain silloin tajunnut... Tavallisissa valokatkaisimissa on kyllä muita etuja. Ne on nopea, helppo ja halpa asentaa kiinni kalan kylkiin, sitten vain joka päivä klikkailee valot kiinni ja pois. Tähän voi käyttää pitkää keppiä jos ei tahdo kastella käsiään kalojen katkaisimiin kurkotellessa, mutta itse mieluusti hoidan homman käsin ja silittelen kaloja vähän samalla, näin ne saavat samalla hellyyttä ja suhde kasvaa läheisemmäksi

Parille kalalle voi jättää valon päälle yövaloksi, niin ettei parvi kärsi liikaa pimeän pelosta. Meillä muutkaan kalat eivät näin pienestä valonmäärästä yöllä häiriinny, vaan sitä vastoin tuntuvat itsekin rauhoittuvan kun ei tarvitse pimeää pelätä